Het BIVV heeft nog maar eens het licht gezien. De verlichte geesten daar vinden het nodig dat een GSM mag gecontroleerd worden na een ongeluk. Hieruit moet dan blijken of de chauffeur geen SMS was aan het versturen tijdens het ongeval. Een dwaas idee en wel om een aantal redenen.
veel auto's laten toe om SMS-en voor te lezen, bij sommige kan je zelfs een SMS dicteren, dit volledig hands-free
als ik niet alleen in de auto zit heeft het helemaal geen zin meer, mijn passagier kan voor mij een sms sturen/lezen
het controleren van een gsm door de politie zou wel eens zo lang kunnen duren dat je gsm waardeloos is geworden bij teruggave
privacy: de politie in België is niet echt gekend om het correct omgaan met persoonlijke gegevens, kijk maar naar het oneigenlijk gebruik van het rijksregister
De gemakkelijkste maatregel om niet-handsfree gebruik te ontmoedigen wordt nergens vermeld, nl. het controleren in het verkeer hierop. In de ochtendspits zie ik zeer veel mensen met de gsm aan het oor. De controle hierop is veel te laag. Helaas kan men dit niet vaststellen met een kastje op een paal en daarom ligt de controle laag. Vrijwel elke recente wagen heeft hands-free faciliteiten, gebruik deze dan ook! Er is geen enkel excuus voor niet hands-free gebruik.
Bij mijn GSM staat de bluetooth functionaliteit altijd aan. Vanaf het moment ik in de wagen stap wordt deze automatisch gekoppeld. Het is niet alleen veiliger maar ook nog eens comfortabeler om zo een gesprek te voeren.
Dan laat ik de discussie of je een telefoongesprek moet voeren in de wagen nog achterwege. Persoonlijk vind ik dat je dat voor jezelf moet uitmaken. Ik doe het in ieder geval wel, zeker als ik sta aan te schuiven in de file. Vraagt het verkeer meer aandacht, dan zet ik me zo snel mogelijk aan de kant, op de snelweg zet ik met dan dikwijls rechts tussen de vrachtwagens aan 90 km/u.
Mijn conclusie.
Het controleren van de gsm bij een ongeluk gaat het gsm gebruik niet ontmoedigen. Het is een maatregel die komt na het onheil, zoals zo dikwijls in België. Voorkom de ongelukken door controle op het gebruik van de gsm, of is dat misschien te moeilijk?