Auteur Topic: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'  (gelezen 5703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 09 september 2014 - 19:59:02 »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 09 september 2014 - 21:29:56 »
Heel treurig voor de familie van dat kind. Zo'n ongeluk gebeurt in een fractie van een seconde.
Was het te vermijden?
Misschien wel indien er meer verkeersopvoeding voor kinderen zou zijn.
Door te leren om risico's in te schatten, kunnen veel ongelukken voorkomen worden.
Wij noemen dat defensief rijden of fouten van andere bestuurders trachten in te schatten en op te vangen.
Als dat van jongs af aangeleerd wordt, krijgen we later ook betere auto bestuurders.
Een investering dat zichzelf dik terugverdient en veel leed bespaart, zonder twijfel.

Neen, men kiest voor de gemakkelijkheidsoplossing.
Als men alles gaat verbieden dat een potentieel gevaar zou kunnen zijn, mag niemand nog de weg op.

« Laatst bewerkt op: woensdag 10 september 2014 - 08:06:41 door de rijprof »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 september 2014 - 22:22:09 »
Denk ook dat die vrachtwagenbestuurder niet zomaar aan het rijden was, hij is extra breed gegaan en hij staat ook nog op de hoek stil, lijkt me een aanwijzing dat het niet zomaar zwier hem erin was.
Nu ken ik dat kruispunt daar heel goed, sorry dat ik het zeg maar dat is geen kruispunt om een kleine van 6 jaar te laten fietsen, er staan ook niet voor niets die bordjes fietsers afstappen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 08:11:14 »
Jo, kun je het adres  (Google streetview) eens doorgeven?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 10:23:47 »
Ik begrijp het ook ergens. Vrachtwagens zoeken het soms ook. Al twee dagen op rij blokkeert een vuilniswagen van de stad Mechelen rond 8:25 de weg aan de schoolpoort van mijn kinderen. Ze komen de vuilnisbakjes langs de straat leeghalen en rijden daarbij bewust tegen de richting in. Daarna weigeren ze terug achteruit te rijden. Vandaag was er een politieagent aanwezig op die plaats, vooral om foutparkeerders op te schrijven. Natuurlijk nam hij geen aanstalten om die vuilniswagen de les te spellen. De vuilniswagen zag wel ergens zijn fout in. Nadat één van de chauffeurs van de ondertussen 5 geblokkeerde wagens ging klagen bij die politieagent is de vuilniswagen tegen zijn zin achteruit gereden.

Dit is nog maar eens een geval van ronduit asociaal weggedrag van stadspersoneel van de stad Mechelen. Zo stond er ooit een vrachtwagen voor mijn poort geparkeerd terwijl er meer dan voldoende plaats was om ergens te parkeren. Ik kreeg scheldwoorden naar mijn hoofd geslingerd toen ik vroeg dat hij zich wilde verplaatsen. Veegwagens rijden hier bij voorkeur in de spits over de meest drukke kruispunten (Kardinaal Mercierplein, Raghenoplein, ...).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 16:16:31 »
er staan ook niet voor niets die bordjes fietsers afstappen.
Terwijl het fietspad doorgetrokken is over de zijstraat - verplicht, overigens ???

Fietsers moeten niet afstappen.
Fietsers moeten voorrang krijgen van afslaand verkeer.

http://www.gva.be/cnt/dmf20140908_01256722/kind-op-fiets-aangereden-door-vrachtwagen

hoek van de Hooftvunderlei en de Turnhoutsebaan, Antwerpen


Dit ongeluk gebeurde niet in een fractie van een sekonde.
Je bent al wel even bezig om een vrachtwagen in die hoek te zetten. Eerst nog uitwijken naar links.

Dit kan je mijlenver zien aankomen.

Defensief rijgedrag heb je echter niet bij een kleine van 6 ...
Pa is naar verluid maar net kunnen stoppen, voor 't zelfde geld gaat die er ook onder.
Dat wijst wél op een gebrek aan defensief fietsen .


Indertijd leerden we uit de buurt te blijven van auto's, zeker vrachtwagens, en die maar eerst door te laten.

Wat leren de kinderen nu ?
Fietsers altijd voorrang !
En zo zien ze pa en ma ook fietsen.
En onterecht voorrang verlenen aan fietsrs, eens ze in de auto zitten.


Vlamingen verlenen voorrang waar ze zelf voorrang hebben, némen die waar ze geen voorrang hebben (waarna ze de voorrangsgerechtigde bestuurder dan voor verrot uitmaken, of erger).
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 september 2014 - 16:18:09 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 18:30:55 »
https://www.google.nl/maps/place/Turnhoutsebaan,+Antwerpen,+Belgi%C3%AB/@51.2203456,4.4596255,3a,75y,90h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sS_EEr-65Nvjjhw86jZUPLA!2e0!4m2!3m1!1s0x47c3f77713d20a6f:0x532eaca34f1f9357?hl=nl

Tiens, toen geen doorgetrokken fietspad te zien.
Men kan de Street View datum (klokje) links boven aanklikken en de cursor verschuiven van april 2009 tot augustus 2013 was er blijkbaar geen doorgetrokken fietspad. Te zien op de foto in het klein venster.

Tot maart 2011 was de zijstraat ook 3 rijstroken breed en had geen fietspaden:


Draait men een beetje met het beeld krijgt men een iets recentere foto, amper een maand later - september 2013 -  daar is het fietspad wel doorgetrokken op de foto, bvb:
Citaat
https://www.google.nl/maps/@51.2203444,4.4595537,3a,75y,125.43h,68.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sZedqm71V71DdnzLEFpn_GA!2e0?hl=nl
Street View-sep. 2013

Oude versie googlemaps, foto september 2013: http://goo.gl/maps/xJurP of idem hierboven.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 september 2014 - 19:22:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 22:23:06 »
Fietspad moest er al lang doorgetrokken zijn, is al jaren verplicht ...


De Turnhoutsebaan valt zonder meer in de categorie "heraangelegd, maar niet veiliger"

Merk ook de nu ontbrekende fietsfaciliteiten op waar fietsers de Turnhoutsebaan moeten dwarsen ... niks.

Ook hier staan de fietsverkeerslichten al OP het kruispunt, ipv voor het oprijden ervan.
Dit houdt in dat fietsers het KP kunnen oprijden zonder de lichten te overtreden (de voorrangsborden gelden niet, waar de lichten werken) maar dan al het dwarsverkeer gekruist hebben !

Dit is iets dat me pas vrij recent opviel, maar steeds vaker opvalt omdat ik eens meer naar fietsvoorzieningen aan het kijken ben ...
Ik ben niet echt pro het huidig fietsbeleid, aangezien het de kamikaze-mentaliteit promoot, maar het valt me op dat fietsvoorzieningen steevast hoog scoren bij de inbreuken tegen de plaatsingsvoorwaarden (voorrang, aanbrengen fietspad,...)


Zwakzinnige weggebruikers + falende infrastructuur, dat MOET brokken geven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 10 september 2014 - 22:25:19 »
Stadsbestuur van A'pen gaat zich nu nog meer gesterkt voelen om Turnhoutsebaan fietsers-vrij te maken ...

Hopen plaats verspild voor nutteloze dingen, geen plaats voorzien waar ze kan dienen om veiligheid te verhogen, en tussen dat alles nog een fout gesignaleerde BOB in wringen ... moest mis lopen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 08:53:36 »
Een gescheiden groen-fase tussen auto's (rijbaan) en fietsers (fietspad), zou dat een veiligere oplossing kunnen zijn?
Wat denken jullie?

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 09:36:06 »
Ik denk ook dat men meer het conflict moet wegnemen tussen rechts afslaande auto's/vrachtwagens en fietsers die rechtdoor gaan.

Overlaatst zag ik een auto naar rechts afslaan knal door het rood.  Ik kon eigenlijk alleen maar denken: wat die deed was veiliger dan als die dat had gedaan als het groen was, vermits hij nu geen fietsers of voetgangers in gevaar bracht.  Toch op dat kruispunt.  Is het een idee meer kruispunten te voorzien van een groene pijl naar rechts onder de gewone lichten, dus als het ware een "rechts door rood maar voorrang geven" voor auto's? 
Uiteraard te bezien per kruispunt.


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 11:58:36 »
Een gescheiden groen-fase tussen auto's (rijbaan) en fietsers (fietspad), zou dat een veiligere oplossing kunnen zijn?
Wat denken jullie?

Dat zo'n systeem al bestaat.  Uiteraard pal aan het examencentrum in Kontich. 

http://goo.gl/maps/gdgmj

Gevolg: tig kandidaten gebuisd omdat ze ineens alles dichtgooien tijdens de roodfase van de fietserslichten en ze gewoon hadden kunnen afslaan richting examencentrum (zij hebben dan immers groen).  En erger kan natuurlijk ook: omdat ze los door het rode verkeerslicht vlammen.  Ze hebben dan het groene verkeerslicht voor de fietsers gezien.  En het is een fout, die ik daar niet enkel chauffeurs met een L zie begaan.  Er gaan daar geregeld ook geroutineerdere bestuurders ferm de mist in.  Ideetje: zet bij zo'n verkeerslicht een flitspaal.  Die heeft zichzelf gegarandeerd binnen de twee dagen terugverdiend.   ;)

Wat er dringend nodig is, is een mentaliteitswijziging.  En een grondige ook.  En dat ga je met het huidige beleid, dat zich enkel focust op snelheid, en in de winter op alcohol, niet afdwingen.  Waarom gaat het daar -net als op vele andere plaatsen- mis ?  Omdat bestuurders véél te weinig bezig zijn met hun taak als chauffeur.  Stel je maar eens op, in de buurt van een verkeerslicht, en observeer de bestuurders eens.  Gewoon voor de lol.  Ofwel blijven ze wezenloos voor zich uitstaren, tot ze achter zich een claxon horen om hen te verwittigen dat 't allang weer groen is.  Of madam kijkt in haar make-up spiegeltje om zich te schminken of het haar goed te leggen.  Vlug ff de krant of een wegenatlas doorbladeren, snel-snel iets opschrijven.  Rap een sigaretje rollen, van cd'tje wisselen, noem maar op.  En hoeveel onder hen, zijn er meanwhile bezig met verkeersdeelname, denk je ?  't Zullen er begot nog niet teveel zijn.  En met verkeersdeelname bedoel ik dan: welke weg ga ik oprijden?  Hoe zit het daar met de voorrang?  Hoe snel mag ik daar rijden?  Waar bevinden de andere verkeersdeelnemers zich rondom mij?  Waar begeven zij zich naartoe?  Ook de roodfase, kan je perfect gebruiken om zoekend te kijken, en preventief de veiligste oplossing te zoeken.

Als die vrachtwagenbestuurder tijdens de roodfase, of bij het naderen van de verkeerslichten preventief z'n spiegels had gecontroleerd, had hij die fietsers daar moeten zien.  Het enige wat hem dan nog rest, is even te wachten met vertrekken (of bij het naderen: stoppen) tot hij zeker is dat die fietsers veilig weg zijn.  Dan was dit ongeval nooit gebeurd.  Als de bestuurder natuurlijk pas in z'n spiegel gaat kijken als hij al bezig is met afslaan, dan is hij grandioos te laat.  Dan zit de fietser al in die gevaarlijke dode hoek.  Seconds before desaster.....

En begrijp me niet verkeerd.  Ja: ik rij ook met de fiets.  En ja: ik leer m'n kids OOK om weg te blijven uit die zone, en te wachten tot die camion weg is.


« Laatst bewerkt op: donderdag 11 september 2014 - 12:05:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 12:18:11 »