Een gescheiden groen-fase tussen auto's (rijbaan) en fietsers (fietspad), zou dat een veiligere oplossing kunnen zijn?
Wat denken jullie?
Dat zo'n systeem al bestaat. Uiteraard pal aan het examencentrum in Kontich.
http://goo.gl/maps/gdgmjGevolg: tig kandidaten gebuisd omdat ze ineens alles dichtgooien tijdens de roodfase van de fietserslichten en ze gewoon hadden kunnen afslaan richting examencentrum
(zij hebben dan immers groen). En erger kan natuurlijk ook: omdat ze los door het rode verkeerslicht vlammen. Ze hebben dan het groene verkeerslicht voor de fietsers gezien. En het is een fout, die ik daar niet enkel chauffeurs met een L zie begaan. Er gaan daar geregeld ook geroutineerdere bestuurders ferm de mist in. Ideetje: zet bij zo'n verkeerslicht een flitspaal. Die heeft zichzelf gegarandeerd binnen de twee dagen terugverdiend.
![Wink ;)](http://forum.christophoros.be/Smileys/classic/wink.gif)
Wat er dringend nodig is, is een mentaliteitswijziging. En een grondige ook. En dat ga je met het huidige beleid, dat zich enkel focust op snelheid, en in de winter op alcohol, niet afdwingen. Waarom gaat het daar -net als op vele andere plaatsen- mis ? Omdat bestuurders véél te weinig bezig zijn met hun taak als chauffeur. Stel je maar eens op, in de buurt van een verkeerslicht, en observeer de bestuurders eens. Gewoon voor de lol. Ofwel blijven ze wezenloos voor zich uitstaren, tot ze achter zich een claxon horen om hen te verwittigen dat 't allang weer groen is. Of madam kijkt in haar make-up spiegeltje om zich te schminken of het haar goed te leggen. Vlug ff de krant of een wegenatlas doorbladeren, snel-snel iets opschrijven. Rap een sigaretje rollen, van cd'tje wisselen, noem maar op. En hoeveel onder hen, zijn er meanwhile bezig met verkeersdeelname, denk je ? 't Zullen er begot nog niet teveel zijn. En met verkeersdeelname bedoel ik dan: welke weg ga ik oprijden? Hoe zit het daar met de voorrang? Hoe snel mag ik daar rijden? Waar bevinden de andere verkeersdeelnemers zich rondom mij? Waar begeven zij zich naartoe? Ook de roodfase, kan je perfect gebruiken om zoekend te kijken, en preventief de veiligste oplossing te zoeken.
Als die vrachtwagenbestuurder tijdens de roodfase, of bij het naderen van de verkeerslichten preventief z'n spiegels had gecontroleerd, had hij die fietsers daar moeten zien. Het enige wat hem dan nog rest, is even te wachten met vertrekken (of bij het naderen: stoppen) tot hij zeker is dat die fietsers veilig weg zijn. Dan was dit ongeval nooit gebeurd. Als de bestuurder natuurlijk pas in z'n spiegel gaat kijken als hij al bezig is met afslaan, dan is hij grandioos te laat. Dan zit de fietser al in die gevaarlijke dode hoek. Seconds before desaster.....
En begrijp me niet verkeerd. Ja: ik rij ook met de fiets. En ja: ik leer m'n kids OOK om weg te blijven uit die zone, en te wachten tot die camion weg is.