Volgens het artikel had de kapitein de copiloot de opdracht gegeven om tijdens zijn dutje alles in de gaten te houden, wijl die copiloot zelfs nog niet reageerde op herhaalde oproepen van de luchtverkeersleiding. Desondanks heeft het vliegtuig volledig zelfstandig zijn vlucht onberispelijk verdergezet.
Het ontgaat me dan ook wat het verband is tussen een dergelijke vlucht, waarbij nog piloten vereist zijn, en een zelfrijdende auto, die van niemand nog enige tussenkomst vereist.
Getuige de Mercedes-Benz die 106 km over land en in de stad zelfstandig van Mannheim naar Pforzheim gereden is. Momenteel rijdt de wagen nog zoals een jongere van 18 jaar die pas zijn rijbewijs behaald heeft en voor de eerste keer de luxe limousine van papa mag besturen: extra voorzichtig. In het huidig teststadium heeft de bestuurder dan ook slechts twee keren ingegrepen:
- een eerste keer, toen de wagen stoïcijns bleef wachten achter een vuilnisophaalwagen die de rijbaan blokkeerde.
- een tweede keer, toen de wagen gestopt was voor een zebrapad omdat er voetgangers aan de rand van het zebrapad stonden, en die voetgangers dan teken deden dat ze niet wilden oversteken.
Ik ga niet beweren dat er nooit eens een aanrijding zal veroorzaakt worden door een zelfrijdende auto, maar al in het huidig teststadium kun je er niet naastkijken dat dergelijke auto's in ieder geval enorm veel minder aanrijdingen zullen veroorzaken dan menselijke bestuurders. Ik hoop dan ook dat, zodra de zelfrijdende wagens en het wettelijk kader ertoe volledig op punt zullen staan, wagens die je nog zelf moet besturen geleidelijk aan zullen verboden worden.
Er is natuurlijk geen kruid gewassen tegen de bestuurders die zullen blijven geloven dat ze het zelf beter weten en kunnen. Ze vinden de veiligheidsgordel gevaarlijk, ze kunnen door pompend te remmen korter stoppen dan met ABS, ze kunnen beter schakelen dan de beste automaat, enz.
Onlangs vertelde een bestuurder mij dat hij in een slip geraakt was, en de ESP niets geholpen had. Natuurlijk niet: telkens de ESP de wagen recht trok, vond hij het aangewezen om tegen te sturen om te vermijden dat de wagen daarna naar de andere kant zou uitbreken, zodat er geen einde kwam aan de opgaven voor de ESP. Had hij gewoon het stuurwiel in de richting gehouden waar de wagen naartoe moest, dan had de ESP ongestoord zijn werk kunnen doen.