Auteur Topic: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander  (gelezen 42406 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander
« Reactie #1 Gepost op: zondag 02 november 2014 - 22:03:34 »
Volgens het artikel had de kapitein de copiloot de opdracht gegeven om tijdens zijn dutje alles in de gaten te houden, wijl die copiloot zelfs nog niet reageerde op herhaalde oproepen van de luchtverkeersleiding. Desondanks heeft het vliegtuig volledig zelfstandig zijn vlucht onberispelijk verdergezet.

Het ontgaat me dan ook wat het verband is tussen een dergelijke vlucht, waarbij nog piloten vereist zijn, en een zelfrijdende auto, die van niemand nog enige tussenkomst vereist.

Getuige de Mercedes-Benz die 106 km over land en in de stad zelfstandig van Mannheim naar Pforzheim gereden is. Momenteel rijdt de wagen nog zoals een jongere van 18 jaar die pas zijn rijbewijs behaald heeft en voor de eerste keer de luxe limousine van papa mag besturen: extra voorzichtig. In het huidig teststadium heeft de bestuurder dan ook slechts twee keren ingegrepen:

- een eerste keer, toen de wagen stoïcijns bleef wachten achter een vuilnisophaalwagen die de rijbaan blokkeerde.
- een tweede keer, toen de wagen gestopt was voor een zebrapad omdat er voetgangers aan de rand van het zebrapad stonden, en die voetgangers dan teken deden dat ze niet wilden oversteken.

Ik ga niet beweren dat er nooit eens een aanrijding zal veroorzaakt worden door een zelfrijdende auto, maar al in het huidig teststadium kun je er niet naastkijken dat dergelijke auto's in ieder geval enorm veel minder aanrijdingen zullen veroorzaken dan menselijke bestuurders. Ik hoop dan ook dat, zodra de zelfrijdende wagens en het wettelijk kader ertoe volledig op punt zullen staan, wagens die je nog zelf moet besturen geleidelijk aan zullen verboden worden.

Er is natuurlijk geen kruid gewassen tegen de bestuurders die zullen blijven geloven dat ze het zelf beter weten en kunnen. Ze vinden de veiligheidsgordel gevaarlijk, ze kunnen door pompend te remmen korter stoppen dan met ABS, ze kunnen beter schakelen dan de beste automaat, enz.

Onlangs vertelde een bestuurder mij dat hij in een slip geraakt was, en de ESP niets geholpen had. Natuurlijk niet: telkens de ESP de wagen recht trok, vond hij het aangewezen om tegen te sturen om te vermijden dat de wagen daarna naar de andere kant zou uitbreken, zodat er geen einde kwam aan de opgaven voor de ESP. Had hij gewoon het stuurwiel in de richting gehouden waar de wagen naartoe moest, dan had de ESP ongestoord zijn werk kunnen doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 09:28:27 »
Ik hoop dan ook dat, zodra de zelfrijdende wagens en het wettelijk kader ertoe volledig op punt zullen staan, wagens die je nog zelf moet besturen geleidelijk aan zullen verboden worden.

Bedoel je dan een verbod op de productie ervan, of een verbod om er überhaupt nog mee rond te rijden ?

Er is natuurlijk geen kruid gewassen tegen de bestuurders die zullen blijven geloven dat ze het zelf beter weten en kunnen. Ze vinden de veiligheidsgordel gevaarlijk, ze kunnen door pompend te remmen korter stoppen dan met ABS, ze kunnen beter schakelen dan de beste automaat, enz.

In sommige, zéér specifieke situaties is dat laatste met de (geladen) vrachtwagen (nog) onontbeerlijk.  Bijvoorbeeld omdat de automaat nog wil opschakelen, niet wetende dat er weldra een te steile helling aankomt, die hij in die hogere versnelling niet zal aankunnen.  Als de chauffeur hem dat dan niet belet door hem ff in manueel te zetten, heeft hij prijs, en raakt hij de helling amper nog op.  Al moet ik hier toegeven dat MAN werkt aan een automaat, die gekoppeld wordt aan een soort GPS systeem.  Daardoor weet de automaat dan welke hellingen, afdalingen, ... er weldra aankomen en dan zal hij de keuze van versnelling er mee op kunnen baseren.

En dan is er nog héél veel verschil tussen de verschillende merken onderling.  Qua schakelpatroon, kan een MERCEDES ACTROS bijvoorbeeld in de verste verten niet tippen aan VOLVO FH, of een MAN.  Een zéér specifiek probleem die je bij de Mercedes hebt, is bijvoorbeeld het oprijden van een kruispunt.  Chauffeur vertraagt even om goed het kpt te kunnen overzien, en weer te vertrekken zodra de kust veilig is.  Een Mercedes raakt dan nogal snel het noorden kwijt.  Het lijkt dan alsof hij even teveel impulsen op te korte tijd krijgt.  Je valt dan midden op het kpt zowat stil, en je ziet op het dasboard dan het pijltje knipperen naast het cijfer dat aangeeft in welke versnelling je rijdt.  En dan duurt het enkele tergend lange seconden eer de automaat beslist heeft in welke versnelling hij verder zal rijden.  Je doet er in zo'n geval goed aan, om héél tijdelijk het commando even van 'm over te nemen.  Dan val je niet midden op dat kpt stil.  De vorige ACTROS heeft ons zo 's goed liggen gehad.  Op een kruispunt waar agenten het verkeer regelden, deed de automaat er méér dan een minuut over om te beslissen in welke versnelling hij weer zou vertrekken.  En die flik maar wild gesticuleren met z'n arm, en brullen dat ik moest doorrijden. Z'n collega kwam al kwaad naar mij.  "Tsja, sorry meneer, de automaat is hier nog ff aan het beslissen in welke versnelling hij gaat vertrekken".  Ik kon gelukkig op hun begrip rekenen.  Wagen is toen naar de dealer geweest om de automaat te laten nakijken....  Bij een VOLVO heb ik dat probleem nog niet aan de hand gehad.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 12:45:55 »
Zouden ze er voor België ook de uitspraken van Cassatie in de software verwerken, of gaan die dingen telkens crashen met bestuurders die deze arresten (dus eigenlijk de wegcode) wel netjes toepassen ?
Hoe ze in BelgiPe gaan ritsen wordt ook lachen: hoe gaan die dingen beslissen wanneer er geritst mag worden ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 16:22:15 »
Bedoel je dan een verbod op de productie ervan, of een verbod om er überhaupt nog mee rond te rijden ?

Wel, als je op een dag niet meer met een niet-zelfrijdende wagen zal mogen rijden, dan heeft het weinig zin om nog dergelijke wagens te produceren, niet? Of versta ik jouw vraag niet goed?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 16:32:27 »
Zouden ze er voor België ook de uitspraken van Cassatie in de software verwerken, of gaan die dingen telkens crashen met bestuurders die deze arresten (dus eigenlijk de wegcode) wel netjes toepassen ?
Hoe ze in BelgiPe gaan ritsen wordt ook lachen: hoe gaan die dingen beslissen wanneer er geritst mag worden ???

Het huidige Begische verkeersrecht geeft zelfs menselijke bestuurders geen duidelijk en ondubbelzinnig antwoord in bepaalde situaties.

Vanzelfsprekend zal het verkeersrecht zodanig moeten aangepast worden, dat het ontdaan is van twijfels en aldus kan vertaald worden in software-algoritmes.

Een zelfrijdende wagen moet bovendien, net als een menselijke bestuurder, rekening houden met de toestand van de weg, het weer, enz. Zo zal hij bijvoorbeeld moeten "weten" dat het niet bijster goed remt op natte bladeren, er achter een rij huizen een rukwind kan komen, een brugdek al eerder kan bevroren zijn dan de rest van de weg, enz.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 17:22:12 »
Wel, als je op een dag niet meer met een niet-zelfrijdende wagen zal mogen rijden, dan heeft het weinig zin om nog dergelijke wagens te produceren, niet? Of versta ik jouw vraag niet goed?

Men kan verplichten om enkel nog zelfrijdende auto's te produceren (en dus onrechtstreeks verbieden om niet-zelfrijdende auto's nog langer te produceren).  Dan dient men er rekening mee te houden, dat zij dezelfde openbare weg delen met oudere, reeds eerder in het verkeer gebrachte niet-zelfrijdende voertuigen.  En dat die voertuigen dus bestuurd worden door mensen, die menselijke fouten (kunnen) begaan, of anders reageren dan een zelfrijdende, computergestuurde auto.

Men kan ook een totaalverbod op niet-zelfrijdende auto's uitvaardigen.  Wat dan met voertuigen die al in het verkeer zijn gebracht voordat deze maatregel van kracht wordt ?

En een praktische vraag: waarop baseert de zelfrijdende auto zich mbt verkeerstekens ?  Herkent hij verkeerstekens ?  Of reageert hij erop, zoals voorgeprogrammeerd, genre GPS ?  In dat geval, kan het een probleempje opleveren als de wegbeheerder een kruispunt heraanlegt en de voorrangssituatie wijzigt.  De ene zelfrijdende wagen kan dan up to date(re) info hanteren, en de andere intussen verouderde (foute) info hanteren.
« Laatst bewerkt op: maandag 03 november 2014 - 17:28:37 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 november 2014 - 22:28:29 »
Men kan verplichten om enkel nog zelfrijdende auto's te produceren (en dus onrechtstreeks verbieden om niet-zelfrijdende auto's nog langer te produceren).  Dan dient men er rekening mee te houden, dat zij dezelfde openbare weg delen met oudere, reeds eerder in het verkeer gebrachte niet-zelfrijdende voertuigen.  En dat die voertuigen dus bestuurd worden door mensen, die menselijke fouten (kunnen) begaan, of anders reageren dan een zelfrijdende, computergestuurde auto.

Men kan ook een totaalverbod op niet-zelfrijdende auto's uitvaardigen.  Wat dan met voertuigen die al in het verkeer zijn gebracht voordat deze maatregel van kracht wordt ?

Inderdaad. Er zal op zijn minst een lange overgangsperiode komen. Tegen de dag dat er geen enkele niet-zelfrijdende auto meer onderweg is, zal ik al vele jaren onder het gras liggen.

In Duitsland worden tot nu toe nieuwe technische vereisten niet verplicht gesteld voor bestaande voertuigen. Ook als er al 50 jaar geen niet-zelfrijdende auto's meer zouden geproduceerd worden, zullen er nog niet-zelfrijdende oldtimers rondtuffen. Dan zijn er de in het buitenland ingeschreven voertuigen: als die in hun land van inschrijving technisch in orde zijn, mogen ze hier ook rijden.

De huidige ontwikkelingen van zelfrijdende auto's houden uiteraard rekening met niet-zelfrijdende auto's. Zo is bijvoorbeeld de zelfrijdende Mercedes die van Mannhein naar Pforzheim gereden is, onderweg gestopt voor een bus die hem geen voorrang van rechts ging verlenen, net vóór de bestuurder wilde ingrijpen (de man stond daarna wel het zweet op het voorhoofd).

Citaat
En een praktische vraag: waarop baseert de zelfrijdende auto zich mbt verkeerstekens ?  Herkent hij verkeerstekens ?  Of reageert hij erop, zoals voorgeprogrammeerd, genre GPS ?  In dat geval, kan het een probleempje opleveren als de wegbeheerder een kruispunt heraanlegt en de voorrangssituatie wijzigt.  De ene zelfrijdende wagen kan dan up to date(re) info hanteren, en de andere intussen verouderde (foute) info hanteren.

De wagen herkent de verkeerstekens. Dat systeem kun je nu al in optie krijgen op de Mercedes S-klasse. Het blijkt al heel wat spookrijden vermeden te hebben.

Alleen als de auto het type weg (met het oog op de maximum toegestane snelheid) niet uit verkeersborden kan opmaken, baseert hij zich daarvoor op het GPS-systeem (in de toekomst wellicht het nauwkeurigere Galileo).
« Laatst bewerkt op: maandag 03 november 2014 - 22:30:25 door jozef »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 04 november 2014 - 22:36:05 »
De wagen herkent de verkeerstekens. Dat systeem kun je nu al in optie krijgen op de Mercedes S-klasse. Het blijkt al heel wat spookrijden vermeden te hebben.

Benieuwd wat het hiermee zou aanvangen :
http://ft.bbforum.be/werken_aan_het_fietspad_richting_temse_-t764.html
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 05 november 2014 - 12:20:26 »

Benieuwd wat het hiermee zou aanvangen :
http://ft.bbforum.be/werken_aan_het_fietspad_richting_temse_-t764.html

Momenteel is het nog zo dat als de wagen niet 100% zeker is, hij niet verder rijdt.

Komt er een dag waarop de bestuurder niet meer kan ingrijpen, dan wordt het probleem wat de wagen gaat doen met de bevelen van een bevoegd persoon. De wagen moet dan een bevoegd persoon kunnen onderscheiden van iemand anders, nonverbale bevelen zoals in AR 4 herkennen, en mogelijk via spraakherkenning nog enkele andere bevelen. Wie gaat er eventueel beboet worden wegens geen gevolg geven aan het bevel van een bevoegd persoon?

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 06 november 2014 - 03:43:00 »

Komt er een dag waarop de bestuurder niet meer kan ingrijpen, dan wordt het probleem wat de wagen gaat doen met de bevelen van een bevoegd persoon. De wagen moet dan een bevoegd persoon kunnen onderscheiden van iemand anders, nonverbale bevelen zoals in AR 4 herkennen, en mogelijk via spraakherkenning nog enkele andere bevelen. Wie gaat er eventueel beboet worden wegens geen gevolg geven aan het bevel van een bevoegd persoon?
Och tegen dan hebben die zichzelf uitgeroeid
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Audi rijdt 900 km zonder bestuurder
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 07 januari 2015 - 11:24:37 »
Citaat van: GVA
Audi rijdt 900 km zonder bestuurder

Link

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 07 januari 2015 - 11:26:46 »
Citaat van: GVA
Mercedes presenteert auto van de toekomst

Link

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 07 januari 2015 - 11:27:01 »
Voor BE niet onbelangrijk denk ik: herkent de wagen slechte wegen, putten, slecht aangelegde drempels en spooroverwegen, ...  >:D

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 07 januari 2015 - 18:29:45 »
Mag ik die eens lenen ?

Ik wil die wel eens een paar "Belgische" verkeerssituaties voorschotelen, en ben benieuwd hoe die daar mee omgaat.
Weg Wanbeheer.be