ze zouden enkel in de stad geband worden...
omdat de concentraties daar veel groter zijn.
En toch vind ik dat men ook rekening zou moeten houden met het aantal Km of minuten dat bepaalde auto's in de stad rijden.
Wat voor zin heeft het om bepaalde meer vervuilende auto's te bannen wanneer minder vervuilende auto's onbeperkt mogen rondrijden terwijl ze ook de helft vervuilen.
De groene sticker mist daardoor zijn doel. Maar ja, het is gemakkelijker te controleren.
Waarom niet nadenken over een systeem met betaalautomaten waarbij je een tijdelijke milieukaart krijgt als je de stad in wil en waarbij je betaalt naargelang de euronorm van je auto. Euro 4 of hoger= gratis.
Zo geraak je in 'noodzakelijke gevallen', tegen betaling, met jouw oudere diesel toch nog de stad in en zullen tegelijk oudere diesels ontmoedigd worden.
+ vlot openbaar vervoer vanuit gratis P+R parkings kan mede door de inkomsten van de milieukaart worden betaald.
En wat met mensen die in de stad wonen en hun oudere diesel in de stad parkeren?
Ik weet echt niet wat je punt is hoor.
Steden moeten hun fijnstofconcentraties in hun steden verminderen (voorlopig enkel PM 10 en PM 2,5 grenswaardes per dag, PM 0,1 durven ze wslk niet en-of zijn de meters te duur om dat alles te monitoren).
Indien niet krijgen ze een serieuze boete opgebromd.
Want ze overschrijden de opgelegde grenswaardes PM 10 en PM 2,5 door Europa (EU-richtlijnen) opgelegd. Je moogt daar op googlen hoor.
Ik geef je de wereldwijde grenswaardes volgens de Engelse Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Particulates#Regulation zie Europa, die grenswaardes in Europa zijn hopeloos verouderd (~ 10 jaar oud) tov bvb USA, waar ze inmiddels 2 x herzien werden en bijgevolg strenger.
Ook zijn er grenswaardes voor NOx, het secundaire fijnstof genoemd.
Dus beginnen ze met de voertuigen die het meeste van die roetpartikels en NOx in de lucht blazen, de dieselvoertuigen. Amen.
Het is gewoon een maatregel op permanente preventieve basis en alleszins veel beter als zo´n flutmaatregel als SMOG 90 kmh en 50 kmh (bij weersinversie) als het te laat is. Zeg nu niet dat je daarvan nog nooit gehoord hebt.
Heb je een betere oplossing ? Zoals Hidalgo die in Parijs quasi alle dieselvoertuigen gaat bannen in 2020. Korte pijn maar daarom een serieus signaal.
Steden die korter bij de Oost-Europese grenzen liggen hebben het daardoor navenant moeilijker omdat fijnstof -vooral het fijnste- zich zeer ver kan verplaatsen in de lucht.
Dit natuurlijk bij bepaalde oostwinden. Als dan inversieweer optreedt en de wind gaat liggen zit je onder een stulp van emissies die boven een stad blijven hangen, vooral in de winter als de verwarming van al die huizen op maximaal staan.
Zoals ik al zei men heeft helemaal geen dieselpersonenwagens nodig in stedelijke gebieden, milieuvriendelijkere personenwagens zijn er in overvloed, elke dieselmodel heeft zijn versies met een benzinemotor, bvb.
De groene sticker mist daardoor zijn doel. Maar ja, het is gemakkelijker te controleren.
Die groene sticker mist helemaal zijn doel niet
tenminste als men de juiste maat enkel PM 0,1 gaat meten, dé schadelijkste deeltjes die vooral van dieselmotoren komen (bestelwagens en vrachtwagens inbegrepen). Natuurlijk blijven er de PM 0,1 deeltjes nog over die niet door een roetfilter kan tegengehouden worden omdat die dieselpersonenwagens met roetfilter niet geband worden want die krijgen (nog) een groene sticker.
Het heeft natuurlijk geen zin PM10 en PM 2,5 te meten en de # spreekwoordelijke voetballen PM10 en tennisballen PM2,5 bij de naaldekoppen PM 0.1 te tellen en dan te kijken of milieuzones en navenant groene stickers helpen voor en na de invoering (omstreeks 2011-2012) voor bepaalde steden.
http://www.leipzig.de/umwelt-und-verkehr/luft-und-laerm/luftreinhaltung/luftschadstoffe-und-ihre-wirkung-auf-mensch-und-umwelt/feinstaub/ Leipzig en Berlijn hebben voor en na de invoering van die milieuzones
een vermindering van 30 à ** 40 % van die nanodeeltjes PM 0,1 gemeten.Dit is opmerkelijk veel want in D rijden maar heel weinig dieselauto´s zonder roetfilter.
Die wetenschappelijke links kan men allemaal terugvinden, maar die zijn wel in het Duits.
Hier nog een recent artikel over Leipzig dat ondanks milieuzone wslk nog andere maatregelen zal moeten treffen om zijn PM waardes naar beneden te krijgen.
Onder andere al de uitzonderingen voor bepaalde auto´s op die milieuzone vallen vanaf 1 januari 2015 al weg, verder gaan ze natuurlijk ook andere fijnstofhaarden aanpakken zoals verwarming op diesel, kolen, hout, enz...
http://www.mdr.de/nachrichten/feinstaub-leipzig100_zc-e9a9d57e_zs-6c4417e7.html
Vor fast 10 Jahren hat die Europäische Kommission vertraglich einen Grenzwert für die Feinstaubbelastung festgelegt. Nur insgesamt 35 Tage im Jahr darf er überschritten werden. In Leipzig lag er im vergangenen Jahr 41 Tage über dem Grenzwert und das ist eindeutig zu viel, meint Richard Kühnel, Leiter der Vertretung der EU Kommission in Deutschland: "Wir haben jetzt ein Warnschreiben rausgeschickt und jetzt fordern wir eben Maßnahmen für eine zukunftsorientierte, rasche und wirksame Behebung der Feinstoffbelastung in Leipzig, aber auch in Stuttgart. Wenn das nicht passiert, dann haben wir immer noch als weitere Option, vor den EGH zu gehen, aber ich hoffe, dass das nicht notwendig sein wird."
Für die Stadt ist die Rüge der EU Kommission eine ernst zu nehmende Warnung. Denn ginge der Fall bis zum Europäischen Gerichtshof, müsste Deutschland Strafgeld zahlen – und die Rechnung würde früher oder später direkt in Leipzig landen. Zwar ist es nur eine von insgesamt vier Messstationen, bei der der Grenzwert überschritten wird, aber die Reaktion darauf muss ganzheitlich erfolgen, sagt Angelika von Fritsch vom Umweltamt Leipzig: "Wir haben bis zum Jahresende noch Ausnahmeregelungen von der grünen Plakette in der Umweltzone, die gelten ab Januar nicht mehr, damit haben wir damit schon wieder eine Verbesserung der Luftsituation und mit dem nächsten Jahr werden dann auch neue gesetzlichen Regelungen zu Kleinfeuerungsanlagen greifen." Das beträfe dann alte Öfen und neue Kamine. Im nächsten Jahr soll außerdem die Luftschadstoffsituation neu begutachtet werden.
Eine positive Entwicklung zeichnet sich aber jetzt schon ab: aus einer Studie des Troposphäreninstituts Leipzig geht hervor, dass im Feinstaub die Anteile an Rußpartikelfiltern, also den kleinsten Teilchen, die sich in der Lunge festsetzen, ** um 40 Prozent zurückgegangen ist. So ist der Feinstaub, der da ist, immerhin weniger schädlich als noch vor einigen Jahren.
Zuletzt aktualisiert: 27. November 2014,
Even in de google vertaler steken... en hier en daar een aanpassing...
Bijna 10 jaar geleden, heeft de Europese Commissie contractueel een grenswaarde vastgelegd voor fijnstof. Hij mag alleen worden overschreden 35 dagen per jaar. In Leipzig vorig jaar was dat echter 41 dagen over de grens en dit is duidelijk te veel, zegt Richard Kühnel, Hoofd van de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Duitsland: "We hebben nu een waarschuwingsbrief gekregen en nu dringen wij aan op maatregelen voor de nabije toekomst, een snelle en effectieve vermindering van het fijnstofniveau in Leipzig, maar ook in Stuttgart. Als dat niet gebeurt, dan hebben we nog als een extra optie... het Hof van Justitie, maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. "
Voor de stad, is de klacht van de Europese Commissie een ernstige waarschuwing. Voor het geval het naar Europees Hof van Justitie zou gaan, zou Duitsland boetes moeten betalen - en de factuur zou vroeger of later rechtstreeks in Leipzig belanden. Hoewel het slechts om één van de vier stations gaat waar de fijnstoflimiet wordt overschreden, maar de reactie daarop moet doeltreffend zijn, zegt Angelika von Fritsch uit het milieuagentschap van Leipzig: "We hebben tot het einde van het jaar vrijstellingen van de groene sticker in de Groene Zone, die met ingang van januari niet meer gelden, ook zal er weer verbetering van de luchtkwaliteit komen met de nieuwe wetgeving betreft kleine stookinstallaties. " De invloed van oude kachels en haarden wordt opnieuw bekeken ". Volgend jaar moet ook de luchtverontreiniging opnieuw worden onderzocht (of geëvalueerd)
Er is wel een positieve ontwikkeling blijkt uit een studie van de troposfeer Instituut Leipzig dat het fijnstofaandeel -dat nog uit diesels met roetfilters komt- **gedaald is met 40 procent, dat wil zeggen de allerkleinste deeltjes, die diep in de longen geraken. Zo is het overgebleven fijnstof immers minder schadelijk dan een paar jaar geleden.
Laatst bijgewerkt op: 27 november 2014