Auteur Topic: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E  (gelezen 2860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Gepost op: dinsdag 27 januari 2015 - 23:52:52 »
Mss is dit onderwerp eerder iets voor de rubriek "rijbewijs".  Maar ik kon er niet posten.  Dus ben ik ff zo vrij om het hier dan maar te posten.

Vanaf 1 maart, zal de praktische proef voor de categorie C+E er anders gaan uitzien.

Nu moet een kandidaat zijn combinatie rechts achteruit draaiend ("tegen de hand") in een S-beweging parkeren tussen twee bakens.  Vanaf 1 maart 2015, komt daar verandering in.  De proef, zal er dan in bestaan om links achteruit draaiend ("met de hand mee"), een garage in te draaien.  En dit onder een hoek van 45°.  Ook zal de tijdsduur die een kandidaat krijgt voor het onderdeel afkoppelen/weer aankoppelen iets verkort worden.  Naja, ... nu krijgt de kandidaat hiervoor 15 minuten.  Wie het nu iets of wat rustig en beheerst doet, heeft aan een kwartier tijd genoeg om het maneuver uit te voeren, en daarna nog een kop koffie te drinken ....

Gek genoeg, is er op de site van GOCA vooralsnog géén info over te vinden.  Of 'k moet er zwaar hebben over gelezen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 januari 2015 - 09:46:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 29 januari 2015 - 23:13:29 »
hoe krijg je een vrachtwagen onder een hoek van 45 graden in een garage ?

Brede poort ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 30 januari 2015 - 00:40:18 »
hoe krijg je een vrachtwagen onder een hoek van 45 graden in een garage ?

Brede poort ?
http://youtu.be/EywUkI4lSdo
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 januari 2015 - 10:44:48 »
hoe krijg je een vrachtwagen onder een hoek van 45 graden in een garage ?

Brede poort ?
http://youtu.be/EywUkI4lSdo

Wat een knoeier van formaat!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 30 januari 2015 - 18:24:55 »
hoe krijg je een vrachtwagen onder een hoek van 45 graden in een garage ?

Brede poort ?
http://youtu.be/EywUkI4lSdo

Wat een knoeier van formaat!
Serieus? A ja nu zie ik het ook, teveel mensen rondom de vrachtwagen en ook veel stuurlui daarbij.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 30 januari 2015 - 20:55:07 »
Hoe achterlijk moet men zijn, om met die kinderen vlak achter die vrachtwagen te gaan staan, net op het moment dat hij zowat in de schaar staat ?  4:32
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 31 januari 2015 - 10:43:10 »
Wat een knoeier van formaat!
Serieus? A ja nu zie ik het ook, teveel mensen rondom de vrachtwagen en ook veel stuurlui daarbij.

Ach zo. Als mijn vrouw op een kleine plaats parkeert, heeft ze er geen last van dat voorbijgangers met hopen blijven staan gapen naar wat dat blondje er gaat van terechtbrengen (meer dan de meeste mannen). In België wel te verstaan, hier helpen ze iemand die parkeert. Maar als er rond een vrachtwagen wat mensen staan, is het normaal dat een professionele vrachtwagenbestuurder van zijn melk is. Begrijpe wie het kan.

Een geluk dat daar "stuurlui" stonden. Kijk eens naar het filmpje wat er gebeurt op 1'18". De vrachtwagenbestuurder heeft het vertikt om iemand te vragen om hem te gidsen. Maar als die toezichter daar niet geroepen had, had hij los de afsluiting aan flarden gereden. En dan nog wel aan de kant waar hij ze op dat ogenblik goed kon zien.

Zalig beroep waar dat allemaal zomaar kan!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 31 januari 2015 - 12:46:18 »
Op 1.18 is die kerel ook niet nodig, die chauffeur reageert ook niet op die kerel volgens mij.

 En met die stuurlui bedoel ik de beste staan aan wal ofwel je hebt die niet nodig. luister maar naar hun uitleg, zet zouden hem er ook wel inparkeren..... 
Ik bedoel dat die daar allemaal weg moeten voor hun eigen veiligheid.

Citaat
De vrachtwagenbestuurder heeft het vertikt om iemand te vragen om hem te gidsen
jij denkt dat die is komen aanrijden en ineens daar inparkeert? ja ja zo doen we dat .... not

Citaat
Zalig beroep waar dat allemaal zomaar kan!
ofwel, zielig een beroep waar het allemaal moet.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #8 Gepost op: zondag 01 februari 2015 - 14:13:18 »
Op 1.18 is die kerel ook niet nodig, die chauffeur reageert ook niet op die kerel volgens mij.

Wablieft??? De chauffeur stopt pas nadat die man geroepen heeft!

Ik wist al dat het erg gesteld was, maar als dat de mentaliteit van vrachtwagenbestuurders is, dan doe ik de volgende keer dat ik zie dat een vrachtwagen ergens tegenaan gaat rijden, nog intensief teken dat hij kan komen!  >:D

Citaat
En met die stuurlui bedoel ik de beste staan aan wal

Als je ziet welke vrachtwagenbestuurders er op de weg rijden, moeten de besten inderdaad wel aan wal staan.

Citaat
jij denkt dat die is komen aanrijden en ineens daar inparkeert? ja ja zo doen we dat .... not

Ik zie daar in ieder geval niemand die voortdurend aanwijzingen geeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #9 Gepost op: zondag 01 februari 2015 - 14:37:53 »
tja we zien zo'n filmpje beide uit onze eigen visie, daarom ligt onze interpretaie zover van elkaar.
 
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #10 Gepost op: zondag 01 maart 2015 - 14:37:13 »
ff terug on topic, hier de nieuwe folder van GOCA:

http://www.goca.be/upload/documents_rbpc/doc_137-JN_01032015.pdf
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 06 maart 2015 - 17:51:24 »
De vrachtwagenbestuurder doet het heus niet slecht, Jozef. Rekening houdende met de plaats, de ruimte en de positie alwaar de vrachtwagen dient te komen. Zou het niet verstandelijker zijn dat de school meer ruimte zou bieden indien zulke vrachtwagens dienen te lossen?

Het geeft meteen de denkpiste om elke bestuurder verplicht met aanhangwagen en caravan zijn rijexamen te laten afleggen. Ik wil niet weten hoeveel er niet zouden slagen bij het achteruit rijden. Hoewel vrij simpel bij vaste dessels. Een losse dessel bij een aanhangwagen is nog heel andere materie. Meteen zien we in de film hoe kinderen worden opgevoed in het verkeer bij een achteruitrijdende vrachtwagen.

Als men over gidsen spreekt, dan hoeft de gids wel te weten in welke richting de vrachtwagenbestuurder zijn stuur dient te draaien. Dit om de juiste aanwijzingen te geven.   
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 07 maart 2015 - 14:43:03 »
Het geeft meteen de denkpiste om elke bestuurder verplicht met aanhangwagen en caravan zijn rijexamen te laten afleggen.

Inderdaad, want ook met een rijbewijs geldig voor voertuigen van categorie B mag je met een aanhangwagen rijden. In België mag de MTM van het trekkend voertuig en de aanhangwagen samen zelfs 750 kg meer bedragen dan in Duitsland.

Citaat
België

5° Categorie B:

auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

Citaat
Duitsland

Klasse B:

Kraftfahrzeuge – ausgenommen Kraftfahrzeuge der Klassen AM, A1, A2 und A – mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 3 500 kg, die zur Beförderung von nicht mehr als acht Personen außer dem Fahrzeugführer ausgelegt und gebaut sind (auch mit Anhänger mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 750 kg oder mit Anhänger über 750 kg zulässiger Gesamtmasse, sofern 3 500 kg zulässige Gesamtmasse der Kombination nicht überschritten wird).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 07 maart 2015 - 16:20:22 »
Of alvorens men de proef aflegt met aanhangwagen en caravan, eerst bekijken of men wel de berg op kan met de juiste handeling van koppeling, gas en handrem. Want er zijn blijkbaar amateurs die een botsabsorbeerder ook achteraan kunnen gebruiken in die omstandigheden.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: nieuwe praktische oefening voor rij-examen C+E
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 07 maart 2015 - 22:10:06 »
Inderdaad, want ook met een rijbewijs geldig voor voertuigen van categorie B mag je met een aanhangwagen rijden. In België mag de MTM van het trekkend voertuig en de aanhangwagen samen zelfs 750 kg meer bedragen dan in Duitsland

Euh, hier krijg je helaas te maken met een typisch Belgisch fenomeen, als er wetteksten opgesteld worden ....  een knoeiboel van jewelste.  Geen kat die er nog wijs uit raakt, overheidsdiensten doorgaans nog op kop.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-230398/635-t3hs3afd2

Citaat
België

5° Categorie B:

auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

Dergelijke combinatie wordt hier blijkbaar omschreven als een voertuigcombinatie van de categorie B, zonder meer.  En hierboven staat er dus inderdaad niet bij vermeld, dat daarvoor een rijbewijs B + code 96 nodig is. 

Mààr ... dat was blijkbaar wél de bedoeling.  Zie artikel 20 :

Citaat
Artikel 20

§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

Voor de kraks in het puzzelen, of voor wie véél goesting heeft eraan te beginnen, klik eens >>> hier    ;)


Voor het behalen van een rijbewijs B + code 96 , dient men overigens identiek hetzelfde examen af te leggen als voor het behalen van een rijbewijs B + E ....  Tamelijk zinloos, dus. 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 maart 2015 - 22:53:46 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone