0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
http://www.ethias.be/nl/cpa/3455-9/My_Ethias/De_juiste_reflex/Voertuigen/Verkeersregels:_is_uw_kennis_nog_up-to-date.htmDe juiste reflexen tegenover prioritaire voertuigen De regels zijn niet veranderd, maar worden nog vaak verkeerd toegepast. Vandaar dat het BIVV onlangs de gedragsregels ten aanzien van prioritaire voertuigen nog even op een rijtje zette:Prioritaire voertuigen met een spoedinterventie hoeven zich niet aan de snelheidsbeperkingen en verkeersborden te houden, en moeten ook niet stoppen voor verkeerslichten, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.Een prioritair voertuig dat een dringende missie uitvoert, moet zijn zwaailichten gebruiken. Het mag die trouwens altijd gebruiken, ook als het geen spoedopdracht uitvoert. Het gebruik van de sirene bij dringende interventies mag, maar is niet verplicht. Dat alles kan verwarring scheppen bij andere weggebruikers. Bij twijfel komt het er dan ook op aan om snel en op de juiste manier te reageren als dergelijke voertuigen komen aanrijden.Wanneer de weggebruiker een ? voertuig nadert dat uitgerust is met een zwaailicht en/of een sirene die aanstaat, moet hij het vrije doorgang verlenen en zo nodig zelfs stoppen, anders dreigt hij een overtreding te begaan. Deze verplichting geldt voor iedereen, ook voor voetgangers!Bron: B. Godart, communicatie- en PR-verantwoordelijke BIVV-IBSRArtikel gepubliceerd in onze e-newsletter n° 202 van 28-01-2014.
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruikenZodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Artikel 37. Prioritaire voertuigen37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere opdracht.37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
http://ibsr.be/frontend/files/userfiles/files/viasecura-nl-77.pdf page 12...Om verwarring te voorkomen is het aan te raden om hetgebruik van de blauwe knipperlichten te beperken tot dringendeopdrachten en er systematisch het gebruik van het bijzondergeluidssignaal aan te koppelen.Wanneer een weggebruiker een (al dan niet gebanaliseerd) voertuigtegenkomt dat zwaailichten en een sirene aan heeft staan, danmoet hij voorrang verlenen aan dit voertuig. Zoniet begaat hijeen overtreding, zelfs als de bestuurder van het prioritair voertuigde sirene onterecht heeft aangezet of als het voertuig niet metzwaailichten of bijzonder geluidstoestel mocht uitgerust zijn!In Nederland zijn de verschillende categorieën van gebruikersvan prioritaire voertuigen wettelijk gedefinieerd. Zo verstaat deNederlandse politie onder een dringende opdracht: “het zich begevennaar de plaats van ernstige verstoring van de openbare orde of naar eenplaats waar men vreest dat de openbare orde zal verstoord worden,de verplaatsingen bij ernstige aanrandingen van ‘lijf of eerbaarheid’of de vrees daarvoor, bij dringende aanhoudingen van personen,bij hulpverlening waar redelijkerwijze mag verwacht worden datmensenlevens onmiddellijk en ernstig bedreigd worden”. Onderdringende opdracht voor ambulancediensten wordt verstaan: “Hetzich begeven naar de plaats van een ongeval en de spoedtransportenwanneer redelijkerwijze verwacht mag worden dat mensenlevensonmiddellijk en ernstig bedreigd worden”. De brandweer voert eendringende opdracht uit bij “het uitrukken voor brandbestrijding ofhulpverlening bij onmiddellijk ernstig gevaar”.
Maar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter.
http://www.auto55.be/nieuws/24236-rijden-in-mist-velen-maken-dezelfde-foutCitaatMaar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_17.php (3) Behindert Nebel, Schneefall oder Regen die Sicht erheblich, dann ist auch am Tage mit Abblendlicht zu fahren. Nur bei solcher Witterung dürfen Nebelscheinwerfer eingeschaltet sein. Bei zwei Nebelscheinwerfern genügt statt des Abblendlichts die zusätzliche Benutzung der Begrenzungsleuchten. An Krafträdern ohne Beiwagen braucht nur der Nebelscheinwerfer benutzt zu werden. Nebelschlussleuchten dürfen nur dann benutzt werden, wenn durch Nebel die Sichtweite weniger als 50 m beträgt.
Maar weet wel dat je je mistlichten – en zeker die achteraan – enkel en alleen inschakelt als het zicht beperkt is tot 50 meter. Anders verblind je de bestuurders achter je. En een fel mistlicht in je blik kan erg hinderlijk zijn.
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
http://forum.christophoros.be/index.php?topic=3620.30Artikel 30.1.2° houdt strikt in dat bij felle regen het achtermistlicht moet branden als men de openbare weg volgt. Hoe interpreteren jullie deze regel ?Felle regen én zichtbaarheid minder als 100 m. 1 (7.7%)Altijd bij felle regen, zo staat het er ongeveer... 6 (46.2%)Bij alle neerslagvormen die het zicht verminderen tot <100 m 4 (30.8%)Ik interpreteer het ganse artikel begrijpend, dus ook bij < 100m zet ik dikwijlks mijn mistachterlicht uit. 2 (15.4%)Andere interpretatie, met korte uitleg 0 (0%)