Je bedoelt het minimumverbruik met onbelast, stationair toerental.
Toch vraag ik mij af vanaf wanneer je winst maakt.
Je kan ook vertragen, in 5de op de motor, tot ongeveer 40 km/u met verbruik 0,0
Ook beide, want dat andere bestaat ook nog hoor. De freewheelfunctie kan dus een bijkomende besparing geven (
vertaling link onderaan)
Freeweelfunctie bij een DSG-automaat of ... doet meer als je denkt hoor bij het vertragen, ttz licht remmen en-of automatisch terugschakelen naar lagere versnelling zal die functie ook
de
# brandstoftoevoer telkens onderbreken, want als je gekoppeld bent heb je geen brandstof nodig om de motor op toerental te houden.
Bij de "oude electron. injectietechnieken vanaf 1980" wordt idd de brandstoftoevoer ook dichtgenepen bij 3 voldane parameters (
http://de.wikipedia.org/wiki/Schubabschaltung## ) bij het uitbollen in 4e en 5e ?, maar men bolt veel minder ver uit als men weer moest versnellen of zijn snelheid weer moest onderhouden aangezien men op de motor en andere wrijvingsonderdelen remt, de brandstofbesparing was er natuurlijk en dit op een simpele (electronische) manier.
De DSG zou die freewheelfunctie in meerdere versnellingen (behalve 1-2 * ?)kunnen toelaten wat ze ook zal doen, aangezien het in milliseconden kan beslissen (* ik zoek nog even naar een referte)
http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/freilauffunktion.html
Freewheel Function
The freewheel function enables the vehicle’s kinetic energy to be utilised to better effect. In the zero-load state (foot off the accelerator) the clutch is automatically disengaged and the engine is held at idling speed. As a result the vehicle can coast for a distance that does not subsequently have to be covered by the use of fuel.
The benefit in terms of fuel consumption in practical usage on the road stems from the fact that the vehicle’s kinetic energy is only used to overcome the rolling resistance and aerodynamic drag, and no longer to keep the engine turning at high speed on the overrun. If the driver indicates a wish to slow the vehicle by pressing the brake pedal, the clutch is engaged once again in order to utilise the overrun switch-off effect of the engine; the fuel supply is # interrupted and the engine braking effect once again reduces the overrun distance of the vehicle. Alternatively the minus button on the steering wheel can be used to the same effect.
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more. The efficiency of this function depends on a predictive driving style; after a brief familiarisation period the driver will have adapted to the longer overrun distance of the vehicle and will intuitively lift his foot off the accelerator earlier when approaching a built-up area, for example.
* het zeilen (coasting) bij BMW-efficient dynamics Eco pro modus - 2 aanklikken (dan details bekijken, dan tekst bij foto 3) gebeurt bvb
vanaf 50 kmh tot 160 kmh:
http://cn.bmw.com/be/nl/insights/technology/efficientdynamics/phase_2/technology/energy_management.html(dus
ook onder de 50 kmh terug autom. gekoppeld heb je bvb altijd weer motorrem met afgeknepen brandstof (Schubachaltung))
Tov de tijden van de oudere motortechniek (indirecte injectie) is de
extra zeilfunctie (tot -10 %
extra dus) maar
één vd technische functies die de auto spaarzamer gemaakt heeft, het moest wel want de auto´s werden steeds zwaarder, en qua aerodynamica en afrollen(banden) was er ook maar weinig vooruitgang.
Hier de mogelijke respectievelijke procenten verbetering volgens Bosch(enkel elec-mech verbeteringen):
http://www.auto.de/magazin/segeln-hilft-beim-sprit-sparen/Die oude voertuig-
coasting (in neutraal zetten) was in de bergaf zelf bij wet verboden in de USA:
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving#Coasting_or_gliding
Coasting with a vehicle not in gear is prohibited by law in most US states. An example is Maine Revised Statues Title 29-A, Chapter 19, §2064 "An operator, when traveling on a downgrade, may not coast with the gears of the vehicle in neutral.
##
Het is dus quasi en-en, ik vertaal het onderste: Eine Schubabschaltung wurde zuerst bei Dieselmotoren eingesetzt, wobei die Einspritzpumpe die Kraftstoffförderung abschaltet, wenn der Drehzahlregler aktiv und die Motordrehzahl zu groß war. Das trat in der Regel dann ein, wenn man das Gaspedal nicht betätigt hatte und der Motor vom Fahrzeug geschoben wurde. Beim Ottomotor wird die Schubabschaltung seit 1980 in elektronischen Einspritzanlagen verwendet. Dabei wird über die Einspritzventile ab einer Motordrehzahl von ca. 1100-1400/min (abhängig von den Parametern Motortemperatur, Drehzahltendenz und Drosselklappen- bzw. Gaspedalstellung) die Kraftstoffzufuhr abgeschaltet.
Im Wesentlichen dient die Schubabschaltung der Kraftstoffeinsparung. Sie kommt zum Tragen, wenn man die Geschwindigkeit verringern muss und dabei den Motor als Bremse nutzen kann (Motorbremse). Die Entsprechung nennt man Schubbetrieb. Dabei darf man nicht die Kupplung betätigen, da dann der Motor vom Antriebsstrang getrennt wird und wieder Kraftstoff verbraucht. Es ist dann zwar relativ wenig, aber immer noch deutlich mehr als bei der Nutzung der Schubabschaltung. Eine Kraftstoffeinsparung erreicht man daher durch vorausschauende Fahrweise, indem das Gas rechtzeitig komplett zurückgenommen wird und man möglichst spät bremst. So schont man die Bremsbeläge und spart ein wenig Kraftstoff. Ist eine Verzögerung unerwünscht oder dessen Erfordernis sehr lange vorher absehbar, empfiehlt sich zur weiteren Kraftstoffersparnis, vor dem Schubbetrieb ein Leerlaufsegeln voranzusetzen (wird z. B. in aktueller Version der Automatikgetriebe "DSG" von VW oder "S-Tronic" von Audi automatisch gesteuert).
Als een vertraging van het voertuig ongewenst of onnodig is bij vooruitziend rijden dan is het voor een verdere brandstofbesparing aanbevolen dat voor de Schubabschaltung(afknijpen brandstof) de voorkeur gaat naar (bijkomend) Zeilen op ralenti (Leerlaufssegeln) (bijv. net als in de huidige versie van de automatische "DSG" van VW of "S-Tronic" bij Audi, daar wordt dit automatisch geregeld)
Mijn bijbel samengevat:
a - brandstof afknijpen en gekoppeld blijven: brandstof besparen en nog ietsje blijven profiteren van de motorrem en... (is dat nog nodig bij de huidige goede remmen op vlakke weg?)
EN b. freewheelen of zeilen op ralenti (ontkoppeld in milliseconden) waardoor men veel verder kan bollen aan een ralentiverbruik 0,5-1 l/uur, het ene sluit het andere niet uit want zodra gekoppeld wordt (terugschakelen automaat of rem aantikken) zonder gas wordt de brandstoftoevoer immers
ook afgeknepen.
Als b. niet plaatsvindt wegens ... niet vervulde parameters kan a. bij zijn vervulde parameters namelijk ook nog werken, zeker vanaf x° hellingsgraad en-of stuurhoek in de bochten waar a niet mag werken wegens prioriteit veiligheid (vorige post).