Auteur Topic: Ecoroll/freewheel-functie  (gelezen 17437 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 17:54:59 »
x
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:39:06 »
Net nog eens een paar maal uitgetest in neutraal zetten of in versnelling laten is toch een serieus verschil, het eerste is zoals een manuele-trage freeweelfunctie.
In welke zin merk je een verschil ?

Dat je verder bolt ?
Dat mijn bolsnelheid veel minder snel daalt, pi duim de helft minder (vanuit 100 kmh teller getest, in vijfde = eindversneling, heeft geen overdriveverhoudng).
Ideaal als je weet dat in de verte een C43 - 70 en ideaal nog wat verder een C43-50 volgt, in neutraal doet de auto dat quasi vanzelf zonder aan de gas te komen (snelheden incl marge  ;D).
(ik had wel 3,5 kg bandendruk want in de regel blijft de roadster in de garage)

Citaat
Of dat het gevoelsmatig minder stabiel is ?
Niets van gemerkt, was ook telkens rechte weg.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 februari 2015 - 18:47:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 07 februari 2015 - 08:45:14 »
Citaat van: Inazuma
Omslagpunt ligt ergens rond de 15-20 km/u : in neutraal rijden kost dan +/- je normverbruik
Trager uitrollen is dan eerder zinloos.
Dit snap ik niet goed. Kun je wat verduidelijken?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 07 februari 2015 - 20:09:27 »
Citaat van: Inazuma
Omslagpunt ligt ergens rond de 15-20 km/u : in neutraal rijden kost dan +/- je normverbruik
Trager uitrollen is dan eerder zinloos.
Dit snap ik niet goed. Kun je wat verduidelijken?
Je doet dan 5-7 uur over 100 km ...
Verbruik zit rond de 0,5L-0,6 L /h in neutraal (testen door tegen 100 km/h auto in neutraal te laten rollen )

Meer met airco full-blast of met koude motor.

Je zit dan snel aan 3,5-4 L/100 km
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #19 Gepost op: zondag 08 februari 2015 - 09:35:52 »
Je bedoelt het minimumverbruik met onbelast, stationair toerental.
Toch vraag ik mij af vanaf wanneer je winst maakt.
Je kan ook vertragen, in 5de op de motor,  tot ongeveer 40 km/u met verbruik 0,0

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #20 Gepost op: zondag 08 februari 2015 - 13:05:17 »
Je bedoelt het minimumverbruik met onbelast, stationair toerental.
Toch vraag ik mij af vanaf wanneer je winst maakt.
Je kan ook vertragen, in 5de op de motor,  tot ongeveer 40 km/u met verbruik 0,0
Ook beide, want dat andere bestaat ook nog hoor. De freewheelfunctie kan dus een bijkomende besparing geven (vertaling link onderaan)

Freeweelfunctie bij een DSG-automaat of ... doet meer als je denkt hoor bij het vertragen, ttz licht remmen en-of automatisch terugschakelen naar lagere versnelling zal die functie ook
de # brandstoftoevoer telkens onderbreken, want als je gekoppeld bent heb je geen brandstof nodig om de motor op toerental te houden. Bij de "oude electron. injectietechnieken vanaf 1980" wordt idd de brandstoftoevoer ook dichtgenepen bij 3 voldane parameters (http://de.wikipedia.org/wiki/Schubabschaltung## )  bij het uitbollen in 4e en 5e ?, maar men bolt veel minder ver uit als men weer moest versnellen of zijn snelheid weer moest onderhouden aangezien men op de motor en andere wrijvingsonderdelen remt, de brandstofbesparing was er natuurlijk en dit op een simpele (electronische) manier.

De DSG zou die freewheelfunctie in meerdere versnellingen (behalve 1-2 * ?)kunnen toelaten wat ze ook zal doen, aangezien het in milliseconden kan beslissen (* ik zoek nog even naar een referte)

Citaat
http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/freilauffunktion.html

Freewheel Function

The freewheel function enables the vehicle’s kinetic energy to be utilised to better effect. In the zero-load state (foot off the accelerator) the clutch is automatically disengaged and the engine is held at idling speed. As a result the vehicle can coast for a distance that does not subsequently have to be covered by the use of fuel.
The benefit in terms of fuel consumption in practical usage on the road stems from the fact that the vehicle’s kinetic energy is only used to overcome the rolling resistance and aerodynamic drag, and no longer to keep the engine turning at high speed on the overrun. If the driver indicates a wish to slow the vehicle by pressing the brake pedal, the clutch is engaged once again in order to utilise the overrun switch-off effect of the engine; the fuel supply is # interrupted and the engine braking effect once again reduces the overrun distance of the vehicle. Alternatively the minus button on the steering wheel can be used to the same effect.
The savings achieved in this way can in some cases amount to 0.5 l/100 km and more. The efficiency of this function depends on a predictive driving style; after a brief familiarisation period the driver will have adapted to the longer overrun distance of the vehicle and will intuitively lift his foot off the accelerator earlier when approaching a built-up area, for example.

* het zeilen (coasting) bij BMW-efficient dynamics Eco pro modus - 2 aanklikken (dan details bekijken, dan tekst bij foto 3) gebeurt bvb vanaf 50 kmh tot 160 kmh:
http://cn.bmw.com/be/nl/insights/technology/efficientdynamics/phase_2/technology/energy_management.html
(dus ook onder de 50 kmh terug autom. gekoppeld heb je bvb altijd weer motorrem met afgeknepen brandstof (Schubachaltung))

Tov de tijden van de oudere motortechniek (indirecte injectie) is de extra zeilfunctie (tot -10 % extra dus) maar één vd technische functies die de auto spaarzamer gemaakt heeft, het moest wel want de auto´s werden steeds zwaarder, en qua aerodynamica en afrollen(banden) was er ook maar weinig vooruitgang.

Hier de mogelijke respectievelijke procenten verbetering volgens Bosch(enkel elec-mech verbeteringen):

http://www.auto.de/magazin/segeln-hilft-beim-sprit-sparen/

Die oude voertuig-coasting (in neutraal zetten) was in de bergaf zelf bij wet verboden in de USA:
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving#Coasting_or_gliding
Coasting with a vehicle not in gear is prohibited by law in most US states. An example is Maine Revised Statues Title 29-A, Chapter 19, §2064 "An operator, when traveling on a downgrade, may not coast with the gears of the vehicle in neutral.

## Het is dus quasi en-en, ik vertaal het onderste:
Citaat
Eine Schubabschaltung wurde zuerst bei Dieselmotoren eingesetzt, wobei die Einspritzpumpe die Kraftstoffförderung abschaltet, wenn der Drehzahlregler aktiv und die Motordrehzahl zu groß war. Das trat in der Regel dann ein, wenn man das Gaspedal nicht betätigt hatte und der Motor vom Fahrzeug geschoben wurde. Beim Ottomotor wird die Schubabschaltung seit 1980 in elektronischen Einspritzanlagen verwendet. Dabei wird über die Einspritzventile ab einer Motordrehzahl von ca. 1100-1400/min (abhängig von den Parametern Motortemperatur, Drehzahltendenz und Drosselklappen- bzw. Gaspedalstellung) die Kraftstoffzufuhr abgeschaltet.

Im Wesentlichen dient die Schubabschaltung der Kraftstoffeinsparung. Sie kommt zum Tragen, wenn man die Geschwindigkeit verringern muss und dabei den Motor als Bremse nutzen kann (Motorbremse). Die Entsprechung nennt man Schubbetrieb. Dabei darf man nicht die Kupplung betätigen, da dann der Motor vom Antriebsstrang getrennt wird und wieder Kraftstoff verbraucht. Es ist dann zwar relativ wenig, aber immer noch deutlich mehr als bei der Nutzung der Schubabschaltung. Eine Kraftstoffeinsparung erreicht man daher durch vorausschauende Fahrweise, indem das Gas rechtzeitig komplett zurückgenommen wird und man möglichst spät bremst. So schont man die Bremsbeläge und spart ein wenig Kraftstoff. Ist eine Verzögerung unerwünscht oder dessen Erfordernis sehr lange vorher absehbar, empfiehlt sich zur weiteren Kraftstoffersparnis, vor dem Schubbetrieb ein Leerlaufsegeln voranzusetzen (wird z. B. in aktueller Version der Automatikgetriebe "DSG" von VW oder "S-Tronic" von Audi automatisch gesteuert).
Citaat
Als een vertraging van het voertuig ongewenst of onnodig is bij vooruitziend rijden dan is het voor een verdere brandstofbesparing aanbevolen dat voor de Schubabschaltung(afknijpen brandstof) de voorkeur gaat naar (bijkomend) Zeilen op ralenti (Leerlaufssegeln) (bijv. net als in de huidige versie van de automatische "DSG" van VW of "S-Tronic" bij Audi, daar wordt dit automatisch geregeld)

Mijn bijbel samengevat:
a - brandstof afknijpen en gekoppeld blijven: brandstof besparen en nog ietsje blijven profiteren van de motorrem en... (is dat nog nodig bij de huidige goede remmen op vlakke weg?)
EN b. freewheelen of zeilen op ralenti  (ontkoppeld in milliseconden) waardoor men veel verder kan bollen aan een ralentiverbruik 0,5-1 l/uur, het ene sluit het andere niet uit want zodra gekoppeld wordt (terugschakelen automaat of rem aantikken) zonder gas wordt de brandstoftoevoer immers ook afgeknepen.
Als b. niet plaatsvindt wegens ... niet vervulde parameters kan a. bij zijn vervulde parameters namelijk ook nog werken, zeker vanaf x° hellingsgraad en-of stuurhoek in de bochten waar a niet mag werken wegens prioriteit veiligheid (vorige post).
« Laatst bewerkt op: zondag 08 februari 2015 - 16:16:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #21 Gepost op: zondag 08 februari 2015 - 16:15:53 »
Je kan ook vertragen, in 5de op de motor,  tot ongeveer 40 km/u met verbruik 0,0
Omdat je zo veel minder ver bolt  ...

eerste principe bij doorgedreven ecodriving is tijdig stoppen met gas geven
en vooral niet remmen
niet met de voetrem, en als het even kan, ook niet op motor (tenzij gratis bergaf)  ;D


BMW gebruikt dat allemaal om hun niet efficiënte voertuigen (oversized banden, wielen, nieren, motoren, ...) verteerbaar te maken ...
Het is wachten op een firma die een voertuig maakt dat dit allemaal gebruikt, maar al efficient is om te beginnen ...
« Laatst bewerkt op: zondag 08 februari 2015 - 16:18:49 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #22 Gepost op: zondag 08 februari 2015 - 18:51:39 »
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik met zo een zeilwagen als ik het rijpedaal loslaat, niet om te zeilen, maar om te vertragen en daarbij af te remmen op de motor?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #23 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 09:52:15 »
Citaat
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik met zo een zeilwagen als ik het rijpedaal loslaat, niet om te zeilen, maar om te vertragen en daarbij af te remmen op de motor?
Volgens wat ik er van begrepen heb, koppelt de auto opnieuw aan van zodra je (licht) het rempedaal aanraakt.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #24 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 10:12:58 »
In de praktijk zou het er als volgt kunnen uitzien (correct me if I am wrong).

Als je ergens moet vertragen voor iets (b.v. rotonde op komst),
Van heel ver freewheelen (zeilen) verbruik 0,6 op stationair toerental.

Indien de vertraging niet genoeg is, remmen op de motor in de hoogst mogelijke versnelling.(minste weerstand verbruik 0,0)
Indien de vertraging nog niet genoeg is, remmen op de motor in lagere versnelling (meer weerstand van de motor verbruik 0,0).
En als je dan nog te snel gaat, nog wat bijremmen.

Het zou er op neerkomen dat je zo weinig mogelijk de rem gebruikt.
Pas op de motor remt indien er meer vertraging nodig is.
Zo ver mogelijk op voorhand laat freewheelen.

En toch blijf ik met de vraag zitten of je veel bespaart door te freewheelen aan 0,6 of in 5de licht op de motor vertraagt aan 0,0.

2de punt is dat in de praktijk vele achterliggers niet goed snappen waarom je zo vroeg vertraagt voor een rotonde.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #25 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 11:28:47 »
Indien de vertraging niet genoeg is, remmen op de motor in de hoogst mogelijke versnelling.(minste weerstand verbruik 0,0)
Indien de vertraging nog niet genoeg is, remmen op de motor in lagere versnelling (meer weerstand van de motor verbruik 0,0).
En als je dan nog te snel gaat, nog wat bijremmen.

Het zou er op neerkomen dat je zo weinig mogelijk de rem gebruikt.

Jaja, zo heb ik een aantal jaren gereden. Een duur grapje als je in de garage komt:

- Mijnheer, om te remmen dient U dat middenste pedaal in te drukken.
- Ja, dat weet ik. Waarom zegt U dat?
- U remt veel te weinig. Uw remblokjes slijten haast niet af, waardoor ze gaan verglazen en harder worden dan de remschijf, die ze dan beschadigen. Nu heeft U nieuwe remschijven én nieuwe remblokjes nodig.

Daar gaat de brandstofwinst...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #26 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 15:26:39 »
simpel op te lossen
als je remt, niet lang en zacht, maar duw maar een keer wat harder door
en van de rem gaan als je stil staat

Bij de vorige kar zijn de originele blokken en schijven mee verkocht met de auto, 192000 km.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #27 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 16:55:11 »
Ik heb een (kleine) Skoda Fabia met DSG-7 en zoals ik al dacht geen zeilfunctie, want dit is enkel op de duurdere modellen van de VW-Groep waar de optie DSG ook navenant tot zelfs het dubbele kan kosten(zeker Audi), die hebben dan ook minstens schakelflippers aan het stuur en een **Eco-stand (soms schakelen via display # foto onder) op hun DSG (tiens de Skoda Octavia 2013 heeft het ook **).
De Fabia heeft enkel een handgreep met een normale D(rive)- en een S-stand (van sportiever schakelen), die S-stand heb ik eens getest maar gebruiken doe ik die niet. Tenzij ik eens de absolute topsnelheid wil testen op het vlakke, want de 7e versnelling is een overdrive.

Gisteren eens getest en een oogje gehouden om het momenteel verbruik en toen wist ik het al rap want bij gas lossen ging de verbruiksmeter al snel naar 0,0 l/100 km of het klassieke afknijpen van brandstof, dit deed hij ook in  5e en 6e, en dus niet alleen in 7e. Ook in bochten deed hij dat, dus de klassieke electronische Schubabschaltung zoals vanaf de 80-ies.
(stond ik stil (aan een rood licht) ging de verbruiksmeter naar 0,5-0,6 l/hr (wel warme motor, anders is het 0,9-1 l/hr))

Wat ik wel opgemerkt heb dat is dat de wagen toch redelijk goed bolt in 7e versnelling (alhoewel licht remmend op de motor) op het vlakke of licht bergaf omdat de overdrive-overbrengverhouding zeer lang is in 7e voor een 1,2 TSI_benzine van 105 PK, namelijk zowat echte 45 kmh/1000 t/min. Op het vlakke rustig optrekken zit hij al bij 65 kmh in 7e.

** DSG zeilfunctie Skoda Octavia en wslk ook op al de andere navenante middenklasse modellen van de VW groep verkrijgbaar (zeer wslk ook Golf):
Citaat
https://www.carwow.co.uk/blog/New-Skoda-Octavia-Review-461

... Gear changes from the DSG are imperceptible. The Octavia’s Normal, Sport and Eco driving modes make a real difference on how the car behaves, too. Normal is self-explanatory. Sport hangs onto revs for a little longer and also downchanges early when you brake into corners, while the car responds a little quicker to your right foot.

Eco is quite clever, and provided you don’t drive everywhere flat out, quite pleasant too. Generally, it will change gear early, and tends to give you higher gears for any given corner. Rather than making the car feel slow and unresponsive (as many Eco modes are guilty of) it’s actually quite satisfying to feel the engine making the best of its low-revs torque.

The car also “coasts in Eco mode, decoupling engine from transmission when you lift off the throttle pedal. Should you brake, it then re-couples to provide you with engine braking. It’s effective, unintrusive and no doubt contributes to that excellent economy figure, as does standard stop-start on all models.

- See more at: https://www.carwow.co.uk/blog/New-Skoda-Octavia-Review-461#sthash.Svq0fq7G.dpuf
# foto Skoda Octavia:
uit: http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/living-with-it/skoda-octavia-vrs-20tdi-estate/skoda-octavia-20tdi-cr-vrs-estate-5d--fuel-economy/
foto VW Golf:

http://www.volkswagen.nl/modellen/golf
« Laatst bewerkt op: maandag 09 februari 2015 - 17:13:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #28 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 17:13:42 »
als je remt, niet lang en zacht, maar duw maar een keer wat harder door

Mijn garagehouder raadde me aan: "Als je dan toch je rijstijl niet wil veranderen, rem dan minstens één keer per maand eens krachtig af van 80 km/h tot stilstand (maar kijk eerst in je achteruitkijkspiegel)".

Citaat
en van de rem gaan als je stil staat

Hier in de bergen? OK, dan moet ik die optie "handrem automatisch inschakelen bij stilstand en afzetten bij gasgeven" van de BMW gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ecoroll/freewheel-functie
« Reactie #29 Gepost op: maandag 09 februari 2015 - 23:20:45 »
Men zou nog een stapje verder kunnen gaan, zeker bij de automaten, nl. wanneer de auto zeilt dan activeert ook het start/stop systeem. Dan ben je ook nog eens van die 0,5 à 0,6 l/100 km af. Er zullen hier en daar wel aanpassingen nodig zijn aan de motor. Ik denk dan voornamelijk aan het behoud van remdruk. Bij de meeste auto's is het servostuur al geen probleem meer want dat is tegenwoordig al dikwijls elektrisch (ook omwille van verbruik).

Ik merk trouwens bij mijn BMW dat de auto verder bolt als ik gewoon de gas maar aanraak. Bij mijn weten heeft de auto geen zeilfunctie, ik zie de automaat rustig naar beneden schakelen als ik afrem. Ik schakel daarmee wel het opladen van de batterij uit bij het uitbollen (één van de eco-maatregelen bij BMW). Je kan dat makkelijk zien op de verbruiksmeter van de auto (blauwe zone).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519