Auteur Topic: Verbetering rijgedrag  (gelezen 4141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 21:31:49 »
Gewoon prachtig. Ik heb echt genoten van de film! Het houtwerk, de techniek.... Bedankt voor de link Jozef!

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 23:05:08 »
Citaat van: Panza
De Duitse mentaliteit heeft ook een belangrijke invloed op het rijgedrag.
Waarom heeft een Duitser een betere mentaliteit dan een Belg? Hoe komt dat? Hoe ontstaat dat verschil?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 23:46:34 »
Citaat van: Panza
De Duitse mentaliteit heeft ook een belangrijke invloed op het rijgedrag.
Waarom heeft een Duitser een betere mentaliteit dan een Belg? Hoe komt dat? Hoe ontstaat dat verschil?
Onder andere:
Het puntenrijbewijs bestaat in Duitsland sinds 1974, tesamen met algemene aanbevolen 130 kmh op de snelweg.
0,8 promille en vooral degelijke handhaving en bestraffing bestond in D sinds 1973. (1988: 0,5 promille);  BE: 1,5 promille ?... 0,8 ... 0,5 )
Men leert daar steeds een taxi te nemen als men te... gedronken heeft.

Van beginafaan degelijke handhaving en bestraffing op niet-gordeldracht toen de gordelplicht ingevoerd werd ; (BE ~ 25 jaar ? later...)
Kleine anekdote: mijn eerste serieuze boete in D was 20 DMark voor het niet volledig stoppen bij een stopbord, in 1974 ergens...

Rijscholen en praktische rijopleiding bestaan wslk al meer dan 90 jaar...  (BE  ? )
Verkeerswetenschappers al 60 jaar... (BE 2006 ? )  ... bronnen Wikipedia 

D heeft ook de algemeen hoogste snelheidslimieten in Europa (en het Eiland Man), bij "snelheid" weet een Duitser waar hij eventueel verloren tijd weer kan recupereren, zelfs legaal. Einde bebouwde kom betekent in de regel dikwijls onmiddellijk tot 100 kmh, ook op gewone wegen zonder fietspaden.

Het handhavingsbeleid en vooral de uitgebreide boetecatalogus op zaken zoals voorrangsnegatie, linksplakken op de linkerstrook, zeker bumperkleven(afstand) en ook vele andere overtredingen waar in BE niet of nooit naar omgekeken wordt...

Ook de algemene staat van de wegen en de verkeerstekens maakt het D-verkeersveiligheidsbeleid veel geloofwaardiger.
Het onderhoud van de gewone wegen (wegdek) is wel nu niet meer wat het vroeger was, autobahnen-autowegen uitgezonderd.

Het statistisch opvolgen van alle ongevaloorzaken en hun evolutie maakt daar ook deel van uit (bvb alcoholgerelateerde vanaf 1975).

Statistisches Bundesamt, Wiesbaden 2010
http://www.zukunft-mobilitaet.net/6694/analyse/promillegrenze-alkohol-am-steuer-regelungen-statistik-deutschland/

In 1965 stond BE quasi tweede in West_Europa en Duitsland "maar" zevende bij verkeersdoden per miljoen inwoners,
 dat moest veranderen...  48 jaar later:
Citaat
Lidstaat  ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners

   Jaar  1965      ------ > ..   2013  Evolutie %

1. Verenigd Koninkrijk 146 ..  29     - 80%
2. België  147            ..          65     - 56%
3. Zweden 170           ..         28      - 83%
4. Italië  186               ..        58     - 69%
5. Nederland 202         ..        34     - 83%
6. Denemarken 212     ..        32     - 85 %
7. Duitsland 234         ..         41     - 83 %
8. Frankrijk 249          ..        50     - 80 %
9. Oostenrijk 252        ..        54     - 79 %

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4449.msg50477.html#msg50477
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 00:44:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 08:42:14 »
Merkwaardig dat je een echte vent bent als je bier kan zuipen.

Ik heb nooit gedronken maar sta wel degelijk mijn mannetje. ;) :D

Een goed verstaander, had uiteraard al lang begrepen waarom ik dat gedeelte dus in het cursief gezet heb.

Hierbij dus speciaal voor diegenen die niet begrijpend kunnen lezen: Toen zij terugkwamen van hun dienstplicht, was het vnl. datte waarmee ze opschepten, en wat ze ook volop demonstreerden als we buiten de jeugdbeweging 's afspraken om een avondje uit te gaan: "Kijk 's, nu kunnen we tenminste bier zuipen" (naar ze zelf vonden: gelijk nen echte vent) ....

En dat is dus meteen ook wat ik bedoel: ik kan in de verste verten niet zeggen dat hun tijd bij den troep hen een meerwaarde geboden heeft.   "Bij den troep leert ge tenminste discipline" .... wat mij betreft, het grootste fabeltje aller tijden.  Een minimum discipline, en een basis aan respect kan gemakkelijk ook buiten het leger aangeleerd worden.  Het leger biedt hier niet de minste extra garantie op.

En oh ja, denken dat dienstplicht nuttig is op je CV, is nog zo'n fabeltje.  Mss is dat wel 't geval bij instanties als de politie ed. (dat weet ik niet).  Maar in de privésector, ben ik er zeker van dat 't vandaag de dag geen enkele werkgever ook maar een barst kan schelen of de sollicitant nog iemand is die ooit dienstplicht vervuld heeft.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 11:38:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #19 Gepost op: maandag 02 maart 2015 - 10:07:05 »
Duitsers zijn blijkbaar reeds langer bezig me de 3 E's. Hier praat men er over en verder wordt er niet veel mee gedaan.

Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 05 maart 2015 - 18:53:41 »
Citaat van: Bert Covens
Maar in de privésector, ben ik er zeker van dat 't vandaag de dag geen enkele werkgever ook maar een barst kan schelen of de sollicitant nog iemand is die ooit dienstplicht vervuld heeft.

Tuurlijk niet omdat het afgeschaft is.

In 1985 had men in Antwerpen twee jeugdrechters. Nu telt men 12 jeugdrechters in Antwerpen. Om eens over na te denken. Men heeft hier al een ernstig probleem met de jeugd ivm het nuttigen van alcoholhoudende dranken. Beginnende op 14/15 jaar aub. Het is een ernstig maatschappelijk probleem. Net zoals drugs.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 10:01:17 »
Binnenkort wordt het voor kandidaat-bestuurders moeilijker om hun rijbewijs te halen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de rijopleiding uitbreiden waardoor kennis van de wegcode en het beheersen van een voertuig niet langer zal voldoen. Er zal meer nadruk gelegd worden op het berekenen van risico’s in het verkeer, routeplanning en het uitoefenen van hoffelijk gedrag achter het stuur.

Het aantal jonge chauffeurs die een ongeval veroorzaken is nog steeds te hoog en een kwalitatief betere rijopleiding wordt daarom gezien als een van de mogelijke oplossingen. Voor het behalen van een rijbewijs B pakt minister Weyts uit met een officieel curriculum. Dit omvat een lijst met alle vaardigheden die een nieuwe chauffeur moet beheersen vooraleer deze de weg op mag. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn accurate risico-perceptie en dynamisch kunnen inspelen op variabele weersomstandigheden. Op die manier hoopt minister Weyts dat nieuwe chauffeurs beter voorbereid zullen zijn op het verkeer.

Voor deze extra eisen is er echter geen plaats in de huidige opleiding. De leerperiode zal dus verlengd moeten worden. Minister Weyts stelt een traject van verschillende stappen voor waarbij u begint met een leerfase. Vervolgens gaat u over naar de oefenfase en ten slotte eindigt u met de vervolmakingsfase.

Niet enkel het leertraject van de nieuwe bestuurders wordt herbekeken. In de toekomst wil men ook de begeleiders testen op hun vaardigheden. Tot de dag van vandaag mogen alle bestuurders die acht jaar in het bezit zijn van een rijbewijs een nieuwe bestuurder begeleiden. Men ging er namelijk vanuit dat de begeleiders in die tijdspanne voldoende ervaring hadden vergaard. Toch staat men er te weinig bij stil dat deze begeleiders niet meer op de hoogte zijn van de aangepaste verkeersregels aangezien sommige hun rijbewijs maar liefst twintig jaar geleden behaald hebben. Hierdoor leren begeleiders nieuwe bestuurders te vaak een foute techniek aan waardoor de leerlingen hun rijopleiding starten met een foute basis.

Uit onderzoek blijkt dat 76 procent van de Vlamingen vindt dat begeleiders getest moet worden op de kennis van de verkeersregels. 7 op de 10 mensen willen zelfs een verplichte praktijktest voor begeleiders!


ByAutoBuzz.be

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 20:58:32 »
Citaat
Er zal meer nadruk gelegd worden op het berekenen van risico’s in het verkeer, routeplanning en het uitoefenen van hoffelijk gedrag achter het stuur.
Alsof wij, lesgevers, er vandaag niet mee bezig zouden zijn... We doen een godganse dag bijna niets anders dan de leerling bevragen of wijzen op risico's en gevaren.
Wat bedoelt men juist met risico-inschatting? En hoe gaat men dat testen? Theoretisch? In de praktijk?

Citaat
In de toekomst wil men ook de begeleiders testen op hun vaardigheden.
Goed idee. Hoe gaat men dat testen? Theoretisch? In de praktijk?
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 maart 2015 - 09:25:45 door de rijprof »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 11 maart 2015 - 23:47:53 »
Citaat
Er zal meer nadruk gelegd worden op het berekenen van risico’s in het verkeer, routeplanning en het uitoefenen van hoffelijk gedrag achter het stuur.
Alsof wij, lesgevers, er vandaag niet mee bezig zouden zijn... We doen een godganse dag bijna niets anders dan de leerling bevragen of wijzen op risico's.
Wat bedoelt men juist met risico-inschatting? En hoe gaat men dat testen? Theoretisch? In de praktijk?

Citaat
In de toekomst wil men ook de begeleiders testen op hun vaardigheden.
Goed idee. Hoe gaat men dat testen? Theoretisch? In de praktijk?

Zijn de rijscholen ooit al gesteund geweest door de overheid? Ook daar is het dweilen met de kraan open. En zijn alle rijschoolinstructeurs wel bekwaam? Net dezelfde vraag voor begeleiders. We hebben er al voorbeelden van gezien in de media. Een rijschoolinstructeur dat een berg of helling niet op raakt, roept ernstige vragen op. Rijschoolinstructeurs beroepsmatig hun taak laten uitvoeren lijkt mij al één punt in de goede richting. Les geven is niet iedereen ingegeven.

Men moet het wel in zich hebben om risico's in te schatten en in te spelen op een verkeerssituatie dat zich gegarandeerd voltrekt. Hierover hoor ik totaal niets wat ongevallen betreft. Enkel snelheid, trajectcontroles, snelheidscontroles en onbemande camera's.

De dag van de verkeersveiligheid worden controles uitgevoerd op snelheid en alcohol. De werkelijke oorzaak tot deze dag van de verkeersveiligheid in West Vlaanderen heeft men nog nooit aangepakt. Ondanks de adviezen en ook ons advies destijds vanuit het CVV. Ongeval onderzoekers staan nog te roepen aan de kant zonder gehoor vanwege de overheid. De waarschuwingsborden o.a. bij ongeval in de mist in de diepte bv. Waar zijn ze? Waar staan ze? Maar het is makkelijk om een kind met het badwater weg te smijten. De doorsnee Belgische bestuurder heeft waarschuwingsborden nodig vanwege de ontoereikende en gebrekkige rijopleiding.

Maar het was blijkbaar voldoende dat Prins Filip destijds een bezoek bracht aan de slachtoffers van het mistongeval in West Vlaanderen. De huidige Gouverneur in West Vlaanderen lijkt het ook nog steeds niet begrepen te hebben.

Over verkeersveiligheid gesproken. Regelmatig moeten we ons achtervolgingen aanwenden. Geen enkele opleiding hiertoe is voor ons voorzien. Ik heb zelf mijn toevlucht hiertoe moeten zoeken in Duitsland en Engeland. That's Belgium.....
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 12 maart 2015 - 18:04:23 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties tot op heden.   

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 13 maart 2015 - 20:11:28 »
De waarschuwingsborden o.a. bij ongeval in de mist in de diepte bv. Waar zijn ze? Waar staan ze?
In GB ...
Al van zo lang ik naar ginder rij - begonnen ergens in 89-90 of zo ...

Toeval of niet, het is daar net iets verkeersveiliger ook ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder