Auteur Topic: Verbetering rijgedrag  (gelezen 4140 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Verbetering rijgedrag
« Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 15:16:14 »
Ouders kunnen op het gemak hun ‘kennis en ervaring’ overdragen aan de volgende generatie. Hoe kan men er zich beter van verzekeren dat er nimmer enige verbetering zal optreden in het rijgedrag?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 17:16:39 »
Een deel van de fouten die ouders hun kinderen aanleren, zullen natuurlijk blijven hangen in het filter van het praktijkexamen.

Verder denk ik dat het goed zou zijn om vooraf de kennis en de rijvaardigheden van de vrije begeleiders na te gaan en zo nodig bij te schaven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 22:50:29 »
Je spreekt over 'gedrag'.
Het 'gedrag'  wordt deels beïnvloed en gevormd door allerlei factoren zoals; ouders, school, sportclub, vereniging, jeugdbeweging, (goede- of foute) vrienden, enz. Ouders hebben niet alle sleutels in handen om hun kind goed gedrag aan te leren.
(Slecht) gedrag kan bijgestuurd worden, maar dan moet men heel intensief met die persoon bezig zijn.
Vaak is er geen tijd of geld voor en sanctioneert men, gemakkelijkshalve. Vergelijk het met ontspoorde tieners.
Net zoals (a)sociaal gedrag deels gevormd wordt door omgevingsfactoren.

Correct gedrag begint met (leren) papiertjes in de vuilnisbak te gooien i.p.v. op de grond.

Soms kan onwetendheid (te weinig verkeerskennis) de indruk wekken bij anderen van asociaal verkeersgedrag.
Je moet je steeds de vraag stellen of een persoon een verkeersfout maakt uit onwetendheid of omwille van asociaal 'gedrag'.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 februari 2015 - 23:06:29 door de rijprof »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 23:13:21 »
Mijn echtgenoot zegt dikwijls dat de militaire dienstplicht terug zou moeten ingevoerd worden. Wanneer dit ter spraak komt treden veel personen van onze generatie hem bij. Gsm'en kent de jeugd, maar een schoen poetsen en blinken...

Tegenwoordig is het in bij de jeugd : Tv, een pak chips, een fles cola of alcoholhoudende dranken en gsm.

Ik geef nog steeds de voorkeur aan een professionele rijopleiding. Waarin de staat en de verzekeringsondernemingen een behoorlijke financiële bijdrage in leveren. Inclusief de nachtelijke rijopleiding. Er is zelfs bij mijn weten geen ogentest voor het behalen van het rijbewijs. Denken we maar even aan de bestuurders met nacht of kleurenblindheid.

Dat men hiervoor de inkomsten spendeert die binnenkort gehaald worden in de wegentaksen voor vrachtwagens.

Het boetefonds dient ook niet de verkeersveiligheid. Maar wel voor mobilhomes en prachtige bolides voor politiediensten.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 februari 2015 - 23:19:17 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 23:20:38 »
aangezien een volledige en voldoende uitgebreide rij-opleiding niet betaalbaar is voor de meesten : combinatie-opleiding

begeleider eveneens minimaal theorie laten afleggen

begeleider mee naar rijschool, of ev. aparte opleiding / screening vooraf , ev. zelfs praktijkexamen laten afleggen !

basis met rijschool, verder leren met begeleider, na x maanden screening en bijsturing met rijschool, keertje of 2, bvb 12+4+4 uur

voorlopig rijbewijs van 36 naar 24 maanden ; 18 naar 12 maanden
theorie eveneens
VRB afhalen binnen de 1 of 2 maand na slagen, anders opnieuw theorie ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 16:09:28 »
Mijn echtgenoot zegt dikwijls dat de militaire dienstplicht terug zou moeten ingevoerd worden.

Deze keer voor de vrouwen dan ook? Want ik hoop dat je het fabeltje niet gelooft dat je bij het leger een man werd.

Citaat
Gsm'en kent de jeugd, maar een schoen poetsen en blinken...

Schoenen poetsen kon ik al behoorlijk vóór ik naar het leger trok. Op het internaat moesten we dat elke dag doen (natuurlijk als we terugkeerden van school en bij regen de schoenen nog nat waren, in plaats van later op de avond). Meer dan 5 minuten hadden we er niet voor nodig.
Tijdens mijn opleiding bij het leger waren we daar elke avond een half uur mee bezig, en dan was het zogezegd nog niet goed genoeg.

Citaat
Er is zelfs bij mijn weten geen ogentest voor het behalen van het rijbewijs.

Toch wel: ze tonen de kandidaat een grote letter E, en hij moet kunnen zeggen naar welke kant de beentjes wijzen. Er zijn maar 4 mogelijkheden, en ook als je het niet  ziet, heb je nog altijd 1 kans op 4 dat je het juist geraden hebt.

Citaat
Denken we maar even aan de bestuurders met nacht of kleurenblindheid.

Je verklaart op eer en geweten dat je niet aan een dergelijke aandoening lijdt (het enige probleem daarbij is dat velen geen eer of geweten hebben).

Citaat
Het boetefonds dient ook niet de verkeersveiligheid. Maar wel voor mobilhomes en prachtige bolides voor politiediensten.

En voor motsikletten om in de kelder te zetten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 20:38:18 »
Mijn echtgenoot zegt dikwijls dat de militaire dienstplicht terug zou moeten ingevoerd worden. Wanneer dit ter spraak komt treden veel personen van onze generatie hem bij. Gsm'en kent de jeugd, maar een schoen poetsen en blinken...

Ik heb in de jeugdbeweging nog een aantal leiders gekend, die nog op de valreep hun dienstplicht moesten vervullen.  Het voornaamste dat ze bij den troep geleerd hebben ?  De edele kunst van het bier zuipen, gelijk nen echte vent.

Om mij discipline bij te brengen, was er écht geen idioot nodig, die van 's morgens tot 's avonds laat niet anders doet dan brullen en soldaten-in-opleiding onnodig uit te kafferen.  Ook zonder militaire dienstplicht, heb ik geleerd wat mag en wat niet mag.  En ook zonder militaire dienstplicht, heb ik geleerd m'n eigen boontjes te doppen.

Tegenwoordig is het in bij de jeugd : Tv, een pak chips, een fles cola of alcoholhoudende dranken en gsm.

Me dunkt dat je hier veralgemeent, en onnodig tal van jonge ouders beledigt, die hun kinderen wél nog waarden proberen mee te geven, en bij wie chips en cola er enkel zijn bij speciale gelegenheden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 21:41:47 »
Al een opleiding gevolgd in Luxemburg, Bert? Ik wel. Aldaar is het nog de echte militaire discipline. Die opleiding is een verplichting voor elke ambtenaar in luxemburg. Mijn toelichting hoeft u ook niet uit te vergroten wat de jeugd betreft. U begrijpt zeer goed wat ik bedoel.

Ik vermoed dat het alcoholprobleem bij de jongeren nu groter is dan toen de militaire dienstplicht nog bestond. Op 14 jarige leeftijd vliegen ze al in de sterke dranken.

Citaat van: Bert.Covens
Om mij discipline bij te brengen, was er écht geen idioot nodig, die van 's morgens tot 's avonds laat niet anders doet dan brullen en soldaten-in-opleiding onnodig uit te kafferen.

Die de opleiding hebben gegeven om onze landgenoten te helpen in 1978, betreffende Kolwezi en Shaba, noem ik echter geen idioten. Integendeel.   
« Laatst bewerkt op: maandag 23 februari 2015 - 21:49:09 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 21:45:52 »
basis met rijschool, verder leren met begeleider, na x maanden screening en bijsturing met rijschool, keertje of 2, bvb 12+4+4 uur

Dat was zowat de manier waarop mijn rij-opleiding destijds gebaseerd was.

Eerst moet ik X aantal uren volgen met een erkende rijschool.  Ik dacht een twaalftal uren ('t kunnen er ook wat meer geweest zijn).  De laatste twee uren, moesten mijn 2 begeleiders mijn rijles meevolgen.  Ik kreeg een boekje overhandigd van mijn lesgever.  Hierin had hij al m'n gekregen lessen, en m'n ovoluties neergeschreven.  Tijdens m'n stage, mocht ik rijden met een L, een tweede binnenspiegel voor m'n begeleider.  De twee begeleiders stonden trouwens ook vermeld op die leervergunning. 

Bedoeling was dan, om dat boekje iedere keer dat ik reed, telkenmale verder mee aan te vullen.  Na x aantal maanden, en voorafgaand aan mijn praktijkexamen, moest ik opnieuw twee uren rijles volgen met de erkende rijschool. Kwestie van nog wat bij te schaven waar nodig.  En nadien praktijkexamen afleggen.  Toen nog een afzonderlijk gedeelte op privaat terrein (recht achteruit tussen twee rijen paaltjes, garage voorwaarts in en achterwaarts in de andere richting weer uitrijden, keren, parkeren tussen twee bakens).  En tot slot: een gedeelte openbare weg.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 21:54:22 »
Al een opleiding gevolgd in Luxemburg, Bert?

Nee, en dat moet ook hoegenaamd niet.

Ik wel.

Proficiat.

Aldaar is het nog de echte militaire discipline.

Ja, en ?  Om een beetje discipline, en eenvoudige waarden mee te krijgen, is er géén militaire opleiding nodig. 

Die opleiding is een verplichting voor elke ambtenaar in luxemburg. Mijn toelichting hoeft u ook niet uit te vergroten wat de jeugd betreft. U begrijpt zeer goed wat ik bedoel.

Ik vermoed dat het alcoholprobleem bij de jongeren nu groter is dan toen de militaire dienstplicht nog bestond. Op 14 jarige leeftijd vliegen ze al in de sterke dranken.

Het enige wat ik erover geschreven heb, is wat ikzelf persoonlijk ervaren heb bij m'n wat oudere makkers uit de jeugbeweging die nog bij de laatsten waren die de dienstplicht nog vervuld hebben.  Veel méér discipline dan voor de tijd bij den troep, hadden ze beslist niet meegekregen.  Het énige grote, écht merkbare verschil dat er bij hen allen te bespeuren viel: ze konden nu bier zuipen gelijk nen echte vent.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #10 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 22:06:40 »
Citaat van: Jozef
Deze keer voor de vrouwen dan ook?

Waarom niet?

Citaat van: Bert.Covens
ze konden nu bier zuipen gelijk nen echte vent.

Merkwaardig dat je een echte vent bent als je bier kan zuipen.

Ik heb nooit gedronken maar sta wel degelijk mijn mannetje. ;) :D

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #11 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 22:39:28 »
Correct gedrag en discipline zijn 2 verschillende zaken.
Correct gedrag, dat jou aangeleerd wordt, doe je omwille van jouw overtuiging dat je het goed vindt. (vrijwillig aangeleerd gedrag)
Discipline is jou aangekweekt, meestal onder dwang uit vrees voor sancties. (opgedrongen aangeleerd gedrag)
De ene houdt zich aan de snelheidslimiet omdat hij dat goed vindt en de andere omdat hij angst heeft om geflitst te worden.

Dan stelt zich de vraag: waarom hebben Fransen en Duitsers een beter rijgedrag?
Omdat ze beter zijn opgeleid of omdat ze meer vrees hebben voor sancties (strafpuntensysteem), of beiden (?).
3de punt is infrastructuur en techniek.

De 3 E's
Engineering, Education, Enforcement kunnen het gedrag beïnvloeden in het verkeer.

Engineering: het ontwerp van voertuig, weg en omgeving.
Education: het verzamelbegrip voor het veranderen van kennis, vaardigheden en houding.
Enforcement: het opstellen, bekendmaken en handhaven van regels door de wetgever.


Wie zin heeft om een stevig brokje te lezen:
http://blog.sbo.nl/milieu-ro/ruimtelijke-ordening/streven-naar-veiliger-verkeersgedrag/


Als we het over verkeersveiligheid hebben, zijn de drie E’s nooit ver weg:
engineering (infrastructuur),enforcement (handhaving) en education (opvoeding).
http://www.mobielvlaanderen.be/docs/convenants/Verkeerseducatie.pdf

3 E’s
3 (klassieke) aangrijpingspunten:
Education: opvoeding en voorlichting
ƒEngineering: infrastructuur Engineering: infrastructuur
ƒEnforcement: wetgeving + controle, handhaving en bestraffing (juridisch)
http://www.vsv.be/sites/default/files/2_deel_4_geintegreerde_aanpak_1.pdf
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 februari 2015 - 11:19:10 door de rijprof »

Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 11:25:12 »
Citaat van: De rijprof
Dan stelt zich de vraag: waarom hebben Fransen en Duitsers een beter rijgedrag?
Omdat ze beter zijn opgeleid of omdat ze meer vrees hebben voor sancties (strafpuntensysteem), of beiden (?).
3de punt is infrastructuur en techniek.

De Duitse mentaliteit heeft ook een belangrijke invloed op het rijgedrag. De controles in Frankrijk met onmiddellijke onderschepping heeft alleszins ook een invloed op het rijgedrag. Het verkeer in en rondom Parijs is een ander verhaal. De vrees voor sancties en het strafpuntensysteem heeft mijn inzien ook een belangrijke inbreng in het rijgedrag. In Duitsland merk ik ook veel meer discipline in het rijgedrag. En een niet te vergeten punt, de geloofwaardigheid dat in de infrastructuur is vast te stellen. Onlangs kwam ik in Keulen. Het viel op hoe verkeerslichten op elkaar zijn afgesteld. Indien men zich aan de opgegeven snelheid verplaatst heeft men aan elk verkeerslicht groen en is er mooie vrije doorgang. Waarschijnlijk ook geen signalisatie op merken bij wegeniswerken waar men twee jaar geen arbeidsactiviteit waarneemt. De aangegeven signalisatie in Duitsland is ook zeer duidelijk en professioneel.   

Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 11:56:05 »
Citaat van: Jozef
Want ik hoop dat je het fabeltje niet gelooft dat je bij het leger een man werd.
Ik denk dan aan de PC's met een degelijke opleiding. Waar geen tijd was om te z..... . Wietjes haakten af in Marche Les Dames.

Citaat van: Jozef
Tijdens mijn opleiding bij het leger waren we daar elke avond een half uur mee bezig, en dan was het zogezegd nog niet goed genoeg.

Had je toen geen liefje waarvan je haar versleten pantykousen kon gebruiken om uw bottine na te blinken?

Citaat van: Jozef
En voor motsikletten om in de kelder te zetten.

Deze?





Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verbetering rijgedrag
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 14:11:58 »
Ik denk dan aan de PC's met een degelijke opleiding.

De paras zijn inderdaad militaire uitblinkers. Ook als ze ergens een café kort en klein slaan, zul je niet alleen aan de kleur van hun muts zien dat het geen gewone soldaten zijn.

Citaat
Deze?



De Daimler Reitwagen van 1895... man, dat is een juweel. Je kunt een medewerker van Mercedes-Benz met een namaak ervan zien rijden in  dit filmpje. Lang mochten de mannen er niet mee rijden wegens gevaar voor onvruchtbaarheid omdat het zadel heel warm werd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."