Correct gedrag en discipline zijn 2 verschillende zaken.
Correct gedrag, dat jou aangeleerd wordt, doe je omwille van jouw overtuiging dat je het goed vindt. (vrijwillig aangeleerd gedrag)
Discipline is jou aangekweekt, meestal onder dwang uit vrees voor sancties. (opgedrongen aangeleerd gedrag)
De ene houdt zich aan de snelheidslimiet omdat hij dat goed vindt en de andere omdat hij angst heeft om geflitst te worden.
Dan stelt zich de vraag: waarom hebben Fransen en Duitsers een beter rijgedrag?
Omdat ze beter zijn opgeleid of omdat ze meer vrees hebben voor sancties (strafpuntensysteem), of beiden (?).
3de punt is infrastructuur en techniek.
De 3 E's
Engineering, Education, Enforcement kunnen het gedrag beïnvloeden in het verkeer.
Engineering: het ontwerp van voertuig, weg en omgeving.
Education: het verzamelbegrip voor het veranderen van kennis, vaardigheden en houding.
Enforcement: het opstellen, bekendmaken en handhaven van regels door de wetgever.
Wie zin heeft om een stevig brokje te lezen:
http://blog.sbo.nl/milieu-ro/ruimtelijke-ordening/streven-naar-veiliger-verkeersgedrag/Als we het over verkeersveiligheid hebben, zijn de drie E’s nooit ver weg:
engineering (infrastructuur),enforcement (handhaving) en education (opvoeding).
http://www.mobielvlaanderen.be/docs/convenants/Verkeerseducatie.pdf3 E’s
3 (klassieke) aangrijpingspunten:
Education: opvoeding en voorlichting
Engineering: infrastructuur Engineering: infrastructuur
Enforcement: wetgeving + controle, handhaving en bestraffing (juridisch)
http://www.vsv.be/sites/default/files/2_deel_4_geintegreerde_aanpak_1.pdf