Auteur Topic: Parkeren voor garage  (gelezen 6694 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Filipvp

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Parkeren voor garage
« Gepost op: donderdag 02 april 2015 - 18:43:58 »
Goede avond.

Wij wonen sinds 6 maanden in een gesloten bebouwing met in onze woning een eigen garage. Nu is er op 50 meter van de deur een school en je raadt het al, elke keer de school gedaan is wordt mijn garagepoort belemmerd door iemand die denkt dat hij daar mag staan (is elke dag wel iemand anders). Nu is dit ook de moment waar ik thuis kom van mijn werk en mij dus gewoon wil binnenzetten en mijn kinderen van school wil halen (andere school 50 meter aan de andere kant...). Als ik geluk heb zit er nog iemand in en doe ik mijn poort open en geef ik teken en verzetten ze zich even, maar het valt evengoed voor dat er niemand meer in zit en dan sta ik daar. Ik vind het te gek om mij 2 straten verder te moeten zetten terwijl ik het recht aan mijn zijde heb want volgens de wetgeving van 1975 mag je een inrit niet blokkeren dacht ik?
Ze zitten wel altijd te zeggen van het is maar voor 5 minuten, maar 5 minuten de ene, 5 de volgende en nog eens een andere en je bent al een kwartier bezig.
Wat zijn mijn opties?
- Elke keer politie bellen? Die gaan lachen, en eer die ter plaatse zijn is de auto verdwenen denk ik...
- Later toekomen is geen optie, mijn kinderen zijn 3 jaar, die beseffen nog niet dat papa later komt en zijn dan van streek.
- Paaltjes laten plaatsen voor en na mijn poort zodat ze er niet kunnen staan? (niet echt sociaal maar zij denken ook alleen maar aan hun eigen)
- Al geprobeerd te praten met sommigen, maar dan krijg je opmerkingen en word je racist genoemd...
- Andere opties?

Alvast bedankt

Filip

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 april 2015 - 19:43:27 »
Midden tussen 2 scholen, 100m uit elkaar ...

De problematiek van foutparkeren aan scholen is een oud zeer, en de meeste politiekorpsen doen er ongeveer 1 week / jaar iets aan ...
Politie bellen is een mogelijkheid, in theorie. In de praktijk - en tussen de regels te lezen in een grootstad - komen die gewoon niet opdagen.

U zou ook kunnen ijveren voor een schoolstraat - een onverwacht maneuver, maar dan kan u er meestal evenmin door, afhankelijk van de uitzonderingen die op het verbod toegelaten worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 april 2015 - 19:45:49 »
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/190-art25

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;


De wegcode - en het KB dat ze oplegt - is dan wel origineel van 1975, ze is talloze malen aangepast, het gaat dus niet om een oude stofferige verkeersregel, maar om actuele wetgeving    ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 00:30:36 »
Je zou je kunnen opstellen met jouw richtingaanwijzers aan om aan te duiden dat je jouw poort wil inrijden, zodanig dat de auto die voor jou poort geparkeerd staat, geblokkeerd wordt. Je telt de minuten dat de bestuur(st)(d)er weg is. Ondertussen plaats je de gevarendriehoek achter de ruit + 4 pinkers (je staat zogezegd in panne).
Wanneer de bestuur(st)(d)er terug komt, zeg je droogweg:
" je hebt mij 5 minuten doen wachten vooraleer ik mijn poort kan inrijden. Nu zal ik jou ook minstens 5 minuten doen wachten want ik ga  intussen mijn kinderen van school afhalen.  ;)"


Ik ben benieuwd of diezelfde bestuur(st)(d)er nog dikwijls voor jouw poort zal parkeren.

Herhaal indien nodig  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 april 2015 - 09:25:34 door de rijprof »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 03:46:29 »

- Andere opties?

Alvast bedankt

Filip

Twee balken leggen met tienduimers erin. De overheid neemt het ook niet zo nauw om gevaarlijke infrastructuur te plaatsen. Of een moto aankopen voor een appel en een ei, en die voor je in en uitrit plaatsen.

Een derde optie...één of twee banden psssssssssst. Het werkt goed en komen niet meer terug. En het gaat rond als een vuurtje.

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Filipvp

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 08:11:53 »
Heb het al voorgehad dat mijn auto gewoon voor de deur staat en dat ze zich dan toch voor die poort willen wringen, met als resultaat dat ze al 2 keer tegen mijn auto zaten...
Dus mijne moto voor die poort zetten is geen goed idee, die gaat niet lang blijven rechtstaan denk ik  >:(

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 10:42:33 »
Dat ziet er een gezellige buurt uit ...

Probleem is dat als je niet-zo-100%-legale dingen gaat doen, je waarschijnlijk zelf eerst de pineut wordt ...

Kan je staan wachten thv je garage tot de foutparkeerder weg rijdt ?
Ideaal met blokkeren van ganse straat , poort open, pinker op en wachten ... 't is maar voor 5 minuutjes.  >:D


Balken met bagels, in een schoolomgeving ... Really ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 april 2015 - 10:44:28 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Filipvp

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 11:28:00 »
Heb dat al gedaan, dan is het van sorry tis maar eventjes. soms staan ze daar al in dubbel file voor de plaats in te nemen van de vorige persoon die verkeerd staat...

Maand geleden zat er niemand in de auto die verkeerd stond. Toen in colère naar die school getrokken en geroepen, wie rijdt er met een Yaris, uiteindelijk toch iemand dat reageerde, ik zeg meekomen, ge staat voor mijn poort. dat mens met ne rooie kop mee en sorry dit en dat, ik wist niet dat daar een auto in kon. Ik ga geen nieuw poort zetten als ik er niet in kan rijden...
Dat mens doet dat nu niet meer  ;D maar kan dat moeilijk bij iedereen gaan doen.


Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 11:46:10 »
Als je voor een garage staat te laden en lossen en de eigenaar wil erin, moet je dan stoppen en weggaan?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 03 april 2015 - 17:20:16 »
Beste Filip,

Vooreerst bedankt voor jouw registratie op dit forum, en van harte welkom!

Er bestaan nu eenmaal misdrijven die men ongestraft kan plegen. Stel dat jij, iedere keer dat je mij alleen (= zonder getuigen) tegenkomt, mij een strontvarken noemt. Daar kan ik niets tegen doen: het zal altijd jouw woord tegen mijn woord zijn.

Vooreerst: "maar  minuten" is praat voor de vaak. Niemand mag ook maar 1 seconde onrechtmatig voor jouw inrit parkeren.

Een aantal lieden, zoals diegenen die onrechtmatig vóór jouw inrit parkeren, heeft het zich tot een gewoonte gemaakt om dit uit te buiten. Als ik vóór jouw inrit wil parkeren, kan ik het ook geraffineerder doen: ik plak een weergave van mijn kentekenplaat op jouw garagepoort. Dan kan je mij niets meer doen, want de wegcode bepaalt niet dat die er rechtmatig moet aangebracht zijn door de eigenaar, huurder of vruchtgebruiker van de inrit: het volstaat dat mijn kenteken er leesbaar op aangebracht is.

Zoals Inazuma al aangaf, hoef je niet op de politie te rekenen. Tussenkomen doen ze meestal slechts als je niet kunt buitenrijden, niet als je niet kunt binnenrijden. En dan nog pas na vele oproepen en heel veel tijd; intussen is de foutparkeerder al lang de laan uit.

Ook zoals Inazuma aangaf, is het een ideale situatie als je het verkeer behoorlijk kunt laten vastlopen omdat je niet je garage kan binnenrijden. Nog beter is het natuurlijk als je daarbij er kunt voor zorgen dat de foutparkeerder niet meer weg kan vooraleer de politie jou het bevel geeft om jouw voertuig wat te verplaatsen, en als er openbaar vervoer door de straat moet.

Een alternatief zijn illegale middelen, waarbij je er dan wel dient voor te zorgen dat jij er niet ernstig kan voor gestraft worden. De lucht laten ontsnappen uit banden of ze beschadigen met spijkers is gevaarlijk. Er heeft al vlug iemand het gezien, en het wordt een dure zaak voor jou.

Destijds had ik er het volgende op gevonden. Ik bracht op de voorruit, volop in het gezichtsveld van de bestuurder, een blad aan waarop in zo groot mogelijke letters stond: "ALS JE VRIJT ZOALS JE PARKEERT, VERWONDER JE DAN NIET ALS JE HORENS DRAAGT". Van ver schenkt er vrijwel niemand aandacht aan als je snel even een stuk papier op een voorruit aanbrengt. Maar: met de lijm die ik gebruikte, behoorde afkrabben of met stoom losweken niet tot de mogelijkheden, enkel de föhn van de koetswerkhersteller kon soelaas brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Filipvp

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #10 Gepost op: maandag 06 april 2015 - 10:24:41 »
Nog even een update.

Gisteren, met Pasen, stond er in de namiddag iemand voor de poort dus. Aangezien ik weg moest politie gebeld, plaatnr doorgegeven, stond blijkbaar op een naamloze vennootschap dus ze hebben die niet kunnen traceren. Dan zijn ze langsgekomen om inderdaad vast te stellen dat die auto er staat. Vervolgens een takeldienst gebeld en die heeft dan de auto komen weghalen. Dat heeft alles bijeen meer dan een uur geduurd en dan op een feestdag, ik weet niet wat de rekening gaat zijn maar die eigenaar gaat niet kunnen lachen.

Ook een klapke met de politie gedaan, en ja, ze zullen dus altijd langskomen om de vaststelling te doen, maar als je er in moet zullen ze nooit wegslepen, ook hun reactietijd is niet echt snel te noemen, duurde al bijna 20 minuten voor ze er waren, in de week met dat schoolverkeer kan ik het dus vergeten. Het enige wat ik nog kan aanvragen zijn paaltjes links en rechts van de poort volgens mij zoals op een andere plaats in de gemeente:
https://www.google.be/maps/@51.012046,4.363248,3a,75y,179.75h,60.76t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2Q3ZUh6iCscx6W6rY6191g!2e0

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #11 Gepost op: maandag 06 april 2015 - 11:22:59 »
Citaat
Het enige wat ik nog kan aanvragen zijn paaltjes links en rechts van de poort
Het proberen waard.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #12 Gepost op: maandag 06 april 2015 - 13:34:17 »
Gisteren, met Pasen, stond er in de namiddag iemand voor de poort dus. Aangezien ik weg moest politie gebeld, plaatnr doorgegeven, stond blijkbaar op een naamloze vennootschap dus ze hebben die niet kunnen traceren. Dan zijn ze langsgekomen om inderdaad vast te stellen dat die auto er staat. Vervolgens een takeldienst gebeld en die heeft dan de auto komen weghalen. Dat heeft alles bijeen meer dan een uur geduurd en dan op een feestdag, ik weet niet wat de rekening gaat zijn maar die eigenaar gaat niet kunnen lachen.

Goed zo, Filip. Dat is er toch al één die daar waarschijnijk niet meer zal parkeren.

Goed idee ook van die paaltjes. Veel meer dan een Smart kan daar niet tussen parkeren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Filipvp

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #13 Gepost op: maandag 31 oktober 2016 - 19:26:39 »
Om nog even hier verder te reageren. Ben nog steeds aan het strijden voor mijn rechtmatige plaats voor mijn eigen inrit.  ;D

Op zoek naar een deftige oplossing stelt de burgemeester mij nu dit voor:

We hebben uw vraag terug besproken.
We denken er aan het bewuste stukje met witte lijnen te arceren zodanig dat het duidelijk geen parkeerplaats is, ook niet voor u.
Kun je daarmee akkoord gaan ?


Dus ze willen het stukje voor mijn eigen garage arceren zodat je daar niet mag staan, met als gevolg dat ik daar ook niet meer kan staan, ook al staan er plakkers op mijn poort met mijn eigen plaatnr.
Geen idee of dit gaat helpen, heb er mijn twijfels over. Mijn vraag, hoe is de wetgeving in dit geval?
Hebben de arceringen voorrang op de wetgeving van wettelijk parkeren mits je voor je eigendom staat?


Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Parkeren voor garage
« Reactie #14 Gepost op: maandag 31 oktober 2016 - 19:40:12 »
Volgens mij gaat een foutparkeerder zich ook niet aan die arcering houden, de enige die er dus last van zal hebben ben jezelf.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien