Beste Filip,
Vooreerst bedankt voor jouw registratie op dit forum, en van harte welkom!
Er bestaan nu eenmaal misdrijven die men ongestraft kan plegen. Stel dat jij, iedere keer dat je mij alleen (= zonder getuigen) tegenkomt, mij een strontvarken noemt. Daar kan ik niets tegen doen: het zal altijd jouw woord tegen mijn woord zijn.
Vooreerst: "maar minuten" is praat voor de vaak. Niemand mag ook maar 1 seconde onrechtmatig voor jouw inrit parkeren.
Een aantal lieden, zoals diegenen die onrechtmatig vóór jouw inrit parkeren, heeft het zich tot een gewoonte gemaakt om dit uit te buiten. Als ik vóór jouw inrit wil parkeren, kan ik het ook geraffineerder doen: ik plak een weergave van mijn kentekenplaat op jouw garagepoort. Dan kan je mij niets meer doen, want de wegcode bepaalt niet dat die er rechtmatig moet aangebracht zijn door de eigenaar, huurder of vruchtgebruiker van de inrit: het volstaat dat mijn kenteken er leesbaar op aangebracht is.
Zoals Inazuma al aangaf, hoef je niet op de politie te rekenen. Tussenkomen doen ze meestal slechts als je niet kunt buitenrijden, niet als je niet kunt binnenrijden. En dan nog pas na vele oproepen en heel veel tijd; intussen is de foutparkeerder al lang de laan uit.
Ook zoals Inazuma aangaf, is het een ideale situatie als je het verkeer behoorlijk kunt laten vastlopen omdat je niet je garage kan binnenrijden. Nog beter is het natuurlijk als je daarbij er kunt voor zorgen dat de foutparkeerder niet meer weg kan vooraleer de politie jou het bevel geeft om jouw voertuig wat te verplaatsen, en als er openbaar vervoer door de straat moet.
Een alternatief zijn illegale middelen, waarbij je er dan wel dient voor te zorgen dat jij er niet ernstig kan voor gestraft worden. De lucht laten ontsnappen uit banden of ze beschadigen met spijkers is gevaarlijk. Er heeft al vlug iemand het gezien, en het wordt een dure zaak voor jou.
Destijds had ik er het volgende op gevonden. Ik bracht op de voorruit, volop in het gezichtsveld van de bestuurder, een blad aan waarop in zo groot mogelijke letters stond: "ALS JE VRIJT ZOALS JE PARKEERT, VERWONDER JE DAN NIET ALS JE HORENS DRAAGT". Van ver schenkt er vrijwel niemand aandacht aan als je snel even een stuk papier op een voorruit aanbrengt. Maar: met de lijm die ik gebruikte, behoorde afkrabben of met stoom losweken niet tot de mogelijkheden, enkel de föhn van de koetswerkhersteller kon soelaas brengen.