Auteur Topic: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad  (gelezen 13935 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 09 januari 2016 - 19:55:06 »
@ Jozef
Ah, ok, maar dan moet ik ook een sticker kopen om in Duitse Umweltzone te rijden.
En hoe weet de stickerverkoper (tankstation) welke euronorm ik heb? Of moet ik dat zelf weten? En hoe weet ik dat?

of
Citaat van: Michel
toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
idem in D ???

@ Michel
Citaat
2.   Deze auto’s mogen na registratie binnen in de LEZ (Antwerpen):

toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
dieselauto (euronorm 3, met een roetfilter waarvoor geen Vlaamse premie werd aangevraagd)
Ikke nie snap...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 januari 2016 - 20:21:25 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 09 januari 2016 - 21:07:52 »
En hoe weet de stickerverkoper (tankstation) welke euronorm ik heb? Of moet ik dat zelf weten? En hoe weet ik dat?

Geen probleem: jij hoeft de Euronorm van je wagen niet te kennen. De verkoper mag zelfs niet voortgaan op wat jij eventueel verklaart. Hij moet het opzoeken in de documentatie waarover hij daartoe beschikt, en hij mag jou alleen maar een vignet met de correcte Euronorm voor jouw wagen afleveren. Als hij jou toch naar de Euronorm zou vragen, doet hij dat enkel als een bijkomende controle om na te gaan of hij zich niet vergist heeft.

Voor wagens die in Duitsland ingeschreven zijn, kan de Euronorm gemakkelijk bepaald worden aan de hand van de Schadstoffschlüssel die op het inschrijvingsbewijs vermeld staat. Voor in het buitenland ingeschreven voertuigen werd er een procedure op punt gesteld om de Euronorm te bepalen aan de hand van de gegevens op het inschrijvingsbewijs en het gelijkvormigheidsattest. De officiële tekst van deze regeling kan je vinden in de "Verordnung zur Erlass und zur Änderung von Vorschriften über die Kennzeichnung emissionsarmer Kraftfahrzeuge" van 10 oktober 2006, verschenen in het Bundesgesetzblatt Jahrgang 2006 Teil I Nr. 46, onder §6 (2). Hier de link.

Desgewenst kan je al vooraf een Umweltplakette bestellen, bijvoorbeeld bij

Touring Wegenhulp - https://www.touring.be/nl/ledenvoordelen/milieuvignet-duitsland
   VAB - https://webshop.vab.be/nl/milieuvignet-duitsland
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 januari 2016 - 21:10:05 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 09 januari 2016 - 21:14:08 »
Vind het wel een goede regeling, heb al een oudje uit Antwerpen aangeboden gekregen............. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #33 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 00:54:38 »
De LEZ zijn totale onzin.

Het overgrote deel van de voertuigen mag gewoon binnen, hoewel een euro 4/5 diesel - zelfs zonder sjoemelsoftware - nu niet bepaald milieuvriendelijk is in de praktijk.

Je mag binnen met een voertuig dat niet voldoet aan de vereisten, als je maar extra betaalt.
Dat helpt natuurlijk ook geen bal aan het milieu ...

En dan is er nog de farce dat elke stad of gemeente, àndere regeltjes en normen kan opleggen.
Die staan NIET op dat bord ...
Bezoekers hebben er het raden naar welke normen er gelden ...

In D is de Umweltplakette tenminste nationaal geregeld, zodat groen overal groen is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: zondag 10 januari 2016 - 09:31:44 »
Citaat van: Inazuma
Je mag binnen met een voertuig dat niet voldoet aan de vereisten, als je maar extra betaalt.
Dat helpt natuurlijk ook geen bal aan het milieu ...
Dat heeft toch een afwerend effect, denk ik.
Sommigen gaan betalen, anderen gaan misschien een roetfilter laten plaatsen en nog anderen gaan hun auto vervangen door een milieuvriendelijker exemplaar.

Ik vermoed dat dit een overgangsregel is en dat de toekomst gelijkend zal zijn als D.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 04 februari 2016 - 14:26:50 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20160204_02109018/promo-en-animatiefilmpje-moet-antwerpenaar-warm-maken-voor-lage-emissiezone

Een auto die in het buitenland ingeschreven is, moet eerst geregistreerd worden vooraleer hij de lage emissiezone in Antwerpen binnen mag!

Zijn ze nu helemaal zot geworden in Antwerpen? Ik mag zelfs met mijn Mercedes-Benz 200 D van 1983 in heel Europa rijden zonder enige formaliteit, in de Duitse Umweltzonen zelfs zonder Umweltplakete. Alleen in Antwerpen mag mijn Benz niet binnen, en moet mijn recente BMW eerst geregistreerd worden.

Als ik nog eens in België moet zijn, zal ik mijn geld wel ergens anders gaan uitgeven dan in Antwerpen.

Stel je voor dat elke gemeente zoiets zou invoeren, dan heb ik een week nodig om van Aachen in Antwerpen te geraken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Deze voertuigen zijn de uitzonderingen op lage-emissiezone
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016 - 11:10:41 »
Citaat van: GVA
Deze voertuigen zijn de uitzonderingen op lage-emissiezone

http://www.gva.be/cnt/dmf20160229_02156350/deze-vervuilende-wagens-zijn-de-uitzonderingen-op-lage-emissiezone