Auteur Topic: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad  (gelezen 15189 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 21:05:19 »
Maar intussen mogen er 7 dagen per week de ganse dag stinkbussen blijven rijden die jou als voetganger een half uur hoofdpijn bezorgen als de chauffeur gas geeft terwijl hij je voorbijrijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 23:23:51 »
En stel dat ook Brussel, Gent, Leuven, Hasselt, Brugge, enz. ook elk 350 €/jaar gaan vragen...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 01:11:12 »
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieusticker

Ik rij al vele jaren met een groene milieusticker op de voorruit (2 benzinewagens, ook ene die 27 jaar wordt).
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 01:15:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 05:37:16 »
Antwerpen volgt ongeveer het voorbeeld wat in het buitenland al vele jaren bestaat. Niets nieuws.

Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 11:52:56 »

Met dat verschil dat je de Umweltplakette maar één keer moet betalen, en je ze voor 5 a 7 Euro kunt verwerven.
Is dat dan per dag of per jaar? En geldt deze milieusticker in alle steden?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 11:59:29 »

Voor altijd, ttz zolang die *Bundesrechtsverordnung niet verandert, natuurlijk voor alle Duitse steden (*Bund = Federaal)
https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung

Antwerpen is veel eenvoudiger daar hoef ik helemaal niets te doen (en zit safe tot 31.12.2024, maar dan zal die dan +35j-oldtimer allang verkocht zijn):
http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Milieuplannen/Lage-emissiezone.html

In Antwerpen gelden er ook uitzonderingen voor oldtimers tem Bj 1977, heb ik met die tool uitgeprobeerd, natuurlijk na registratie met betaling.
Citaat
3.   Deze auto’s mogen na betaling binnen in de LEZ:
dieselauto (euronorm 3, zonder roetfilter)
auto ouder dan 40 jaar
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 12:12:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 07 januari 2016 - 17:17:51 »

De Umweltplakette geldt inderdaad in alle milieuzones in de ganse Bondsrepubliek Duitsland, en is geldig zolang het voertuig ingeschreven blijft onder hetzelfde kenteken (dat duidelijk leesbaar moet vermeld worden op de Umweltplakette, welke rechts onderaan tegen de binnenkant van de voorruit dient aangebracht te worden).

Een Umweltplakette kan je bijvoorbeeld ook als buitenlander gewoon in een tankstation kopen, op voorlegging van het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

Bij verkoop van het voertuig mag de koper het laten inschrijven onder hetzelfde kenteken als de vorige eigenaar (in Duitsland is het kenteken niet gebonden aan een persoon, doch aan een voertuig). In dat geval hoeft de koper dus geen nieuwe Umweltplakette te kopen.

Sinds kort hoeft een Duits kenteken niet meer omgewisseld te worden als je in het bereik van een andere Zulassungsstelle gaat wonen. Vroeger kon je met een kenteken dat bijvoorbeeld met een letter B begint, ervan uitgaan dat de titularis van de inschrijving in Berlin woont. Nu kan je hooguit stellen dat de titularis van een dergelijk kenteken ooit in Berlin gewoond heeft, maar hij kan intussen al verhuisd zijn naar een heel andere uithoek van Duitsland.
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 januari 2016 - 17:22:50 door jozef »

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 00:32:38 »
Citaat van: Jozef
Dan vraag men in Antwerpen toch een belachelijk hoge prijs.
Begrijp ik het goed?
Stel ik rijd met een eco 3 diesel (zonder roetfilter) bouwjaar 2005.
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 € .
Enkel in Antwerpen mag ik binnen aan 350 € voor slechts 1 jaar!

Kijkt men dan nooit eens over de grens?  ::)

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 09:19:42 »
oh ja, men pikt daar eens iets op en voert dat dan onmiddellijk in, als het in datzelfde buitenland weer afgevoerd wordt omdat het niet deugt, dat merken ze niet meer op

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 12:31:38 »
Citaat van: Jozef
Dan vraag men in Antwerpen toch een belachelijk hoge prijs.
Begrijp ik het goed?
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 €.
Je bedoelt euro 3 ? Bouwjaar 2005 kan ook al euro 4 zijn (nieuw type homologatie vanaf 1.1.2005), en met die mag je in Antwerpen binnen. Soit.

Dat hypothetisch vb zul je dan wel moeten aantonen, volgens wat ik lees moet je voor Duitsland ook aantonen dat je een retrofit roetfilter hebt laten inbouwen zodat je best minimum PM2 haalt, (**PM1 zijn enkele uitzonderingen(enkel emissiesleutelnummers van 49 tot 52, 27 is een uitzondering boven 2,5 T), PM1 vallen in de regel normaal enkel onder gele sticker nr 3*** zie onderaan.

Voor een groene sticker nr 4 moet de je in de regel onder de roetgrens van euro 4 halen daarom die nr 4. De roetgrens euro 4 is 0,025 g/km of 25 mg/km
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Partikelminderungsstufen

Partikelminderungsstufen

Durch die Einführung der sogenannten Feinstaubverordnung wird die Kennzeichnung von Kraftfahrzeugen nach der Höhe ihrer Partikelemission bundesweit einheitlich geregelt. Hiernach können Diesel-PKW durch Nachrüstung mit Partikelfiltern bestimmte Grenzwerte erreichen, die zu einer Einstufung in eine Partikelminderungsstufe führen und als Kriterium für Plakettenvergabe (grün, gelb oder rot) in Deutschland gelten. Die Grenzwerte PM1 bis PM3 werden durch die sogenannten „offenen“ Partikelfiltersysteme erreicht, die den Partikelmassenausstoß bei Weitem nicht bis auf das Niveau von 0,001 g/km wie bei geschlossenen Partikelfiltersystemen senken.

PM1: Euro-1- und Euro-2-Diesel-Pkw können dadurch die Grenzwerte für Euro 3 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,05 g/km.

PM2 #: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro 4 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.

PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.

PM4: Diese Stufe erhalten nachgerüstete Euro-4-Diesel-Pkw, die ab Werk entsprechend vorgerüstet waren, aber wegen fehlender Produktionskapazitäten nicht mit den „geregelten Partikelfiltern“ ausgerüstet werden konnten, die eine Minderungsrate von mehr als 90 % erreichen. PM4-Fahrzeuge halten mit einem Partikelmassenausstoß von weniger als 0,005 g/km die Grenzwerte für Euro 5 ein.

PM5: Erhalten nur Neufahrzeuge der Schadstoffklassen Euro 3 und Euro 4, die ab dem Tag der Erstzulassung anstelle eines PM-Grenzwertes von 0,050 g/km nach Euro 3 bzw. 0,025 g/km nach Euro 4 bereits den für Euro 5 vorgeschriebenen Grenzwert von 0,005 g/km einhalten.

Citaat
Je kunt evenzo je euro3 diesel met half-open  roetfilter (retrofit) narusten dan mag je gratis binnen, lees ik op die tool. Vlaanderen geeft daar een roetfilterpremie voor tot 600 €. Zie ook:
Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter
Premie
De Vlaamse overheid geeft een premie voor de installatie van een half-open roetfilter op oudere wagens op oudere dieselwagens met milieuklasse Euro3 of Euro 4. Nieuwe wagens komen niet in aanmerking voor de premie. Op nieuwe wagens worden immers beter af-fabriek gesloten roetfilters geplaatst. U krijgt tot 600 € van de totale kosten terugbetaald. Lees meer over de premie en voorwaarden.

Citaat
Wslk hebben ze in Antwerpen wel goed gekeken, maar jij niet. ;) (ik kan me natuurlijk vergissen maar ik baseer me op de refs van-via wikipedia**)

Antwerpen wil evenzo zoals in D dat de euro 3 diesels zonder roetfilter tenminste nog een open roetfilter narusten om in de groene zones 4 binnen te mogen. Anders zou Vlaanderen ook die roetfilterpremie ook niet blijven aanbieden.

** https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung#Schadstoffgruppen

Ik vul even aan met uitleg

Schadstoffgruppe 4

praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb

Emissionsschlüsselnummern:

Benziner: 01, 02, 14, 16, 18–70, 71–75*, 77
Diesel: 32, 33, 38, 39, 43, 53–70, 73–75  allemaal minstens euro-4 diesels met standaard roetfilter constructeur

Diesel mit Partikelfilter  diesels met nageruste roetfilters zie quote Partikelminderungsstufen
PM1: 49-52, 27** :
uitzonderlijke euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 4 grenswaarde van 0,025 g/km kunnen geraken neem ik aan.
zie ook gele sticker 3 waar al de andere sleutelnummers staan die ook met nageruste open roetfilter onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 geraken, helaas is dat niet genoeg daarom die gele nr 3-sticker*** en zullen binnenkort ook in de laatste 2 D-stadscentra niet meer binnen mogen

# PM2: 30, 31, 36, 37, 42, 44–48, 67–70
specifiek haalbaar voor euro 3-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en daardoor 0,025 g/km halen

PM3: 32, 33, 38, 39, 43, 53–66
 specifiek haalbaar voor euro 4-diesels zonder roetfilter waar men een roetfilter kan narusten en dan zelfs 0,0125 g/km halen.
Dit zijn meestal kleine dieselmotoren max 1600cc die ook zonder roefilter onder de euro 4 grens van 25 mg/km zaten, het is maar massa hé en niet giftigheid, enkel vanaf euronorm 5b telt men het aantal of PN.

[/size]

Schadstoffgruppe 3

Emissionsschlüsselnummern:

Fahrzeuge mit Ottomotor: (nicht vorgesehen)
Diesel: 30, 31, 36, 37, 42, 44–52, 72  diesels euro 3 zonder roetfilter of jouw hypothetisch vb

Diesel PM1 (Partikelminderungsstufe): 14, 16, 18, 21, 22, 25–29, 34, 35, 40, 41, 71, 77
euro 1-2 diesels die met een nageruste roetfilter nog onder de euro 3 grenswaarde van 0,05 g/km kunnen geraken.

De roetgrenswaardes PM diesels volgens euronorm en data vind je hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor  in mg/km.

De euro 3- diesels bouwjaar 2005 -zoals jij stelt- zijn de allerlaatste vanaf inschrijving 1 jan 2006 is het euronorm 4.

Citaat
Emissionsgrenzwerte für Pkw mit Dieselmotor
Angaben in mg/km außer PN (1/km)
Norm   Euro 1   Euro 2   Euro 3   Euro 4   Euro 5 a   Euro 5 b   Euro 6
Typprüfung   ab 1. Jul. 1992   ab 1. Jan. 1996   ab 1. Jan. 2000   ab 1. Jan. 2005   ab 1. Sep. 2009   ab 1. Sep. 2011   ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung   ab 1. Jan. 1993   ab 1. Jan. 1997   ab 1. Jan. 2001   ab 1. Jan. 2006   ab 1. Jan. 2011   ab 1. Jan. 2013   ab 1. Sep. 2015
CO   3160   1000   640   500   500   500   500
(HC + NOx)   1130   700 / 9002   560   300   230   230   170
NOx         500   250   180   180   80
PM   180   80 / 1002   50   25   5   4,5   4,5

Dus Antwerpen is eigenlijk softer als D, in A mag je nog binnen mits betaling (zelfs per dag), in D heb je die kans helemaal niet, je kunt je enkel nog verbeteren via die roetverminderingsklassen, of minstens PM2 om in de groene 4 zone binnen te mogen.

Wil je in Antwerpen met een nog niet oeroude diesel euro 3 (vanaf Bj 2000 mogelijk) -dus quasi dieselauto´s die dan al mogelijk 17 jaar worden...- zonder betaling tot in het centrum rijden zul je die auto nog met een open roetfilter moeten voorzien, of die moeite zich dan nog loont is een andere vraag. Diesels zijn nu eenmaal totaal ongeschikt voor stadsverkeer wegens hun zeer hoge NOx-uitstoot en bewezen kankerverwekkend fijnstof tov van veel betere alternatieven, wetenschappelijk bewezen, zie grafiek onderaan. Trouwens geldt dat ook voor alle diesels...

Antwerpen heeft enkel een -quasi naar analogie- groene LEZ zone. Amper 2 Duitse steden hebben nog een gele zone, maar die gaan in 2017 ook uitdoven zie link-Wiki, tot 2012 bestonden er nog rode zones. Ik heb ooit een diesel euro 2 gehad met rode sticker die is verschrot sinds 2012. ;D

Citaat
In de periode vanaf 1 februari 2017-2019 zijn dit de regels:

Deze auto’s mogen altijd binnen in de LEZ … als ze ook een Belgische nummerplaat hebben:
benzineauto en auto op LPG of aardgas (euronorm 1, 2, 3, 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 4, 5 en 6)
dieselauto (euronorm 3 met een roetfilter waarvoor een Vlaamse premie werd aangevraagd)
landbouwvoertuig (emissienorm fase IIIa, IIIb en IV)
elektrische auto
auto op waterstof
plug-in-hybride auto
busje voor vervoer van personen met een handicap ( lijst op basis van decreet 21/12/2012)
hulpdiensten: ambulances, politie, brandweer
U moet geen aanvraag doen, u mag gewoon binnen.

2.   Deze auto’s mogen na registratie binnen in de LEZ:

toegelaten auto met een buitenlandse nummerplaat
dieselauto (euronorm 3, met een roetfilter waarvoor geen Vlaamse premie werd aangevraagd)
auto van personen met een handicap (zie voorwaarden op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ)
U moet uw auto slechts één keer registreren.
Dat kan vanaf oktober 2016 op www.slimnaarAntwerpen.be/LEZ.
U moet zich ten laatste 24 uur na het binnenrijden van de LEZ registreren.

Citaat
http://www.ademloos.be/nieuws/vervuilende-wagens-betalen-350-euro-jaar

5/01/16

Antwerpen begint met lage-emissiezone op 1 februari 2017
Bureaucraten aan het werk: een bos van regeltjes

Ook Euro5 diesel is vuil

Onzin van lage emissie zone vor Beperking NOx emissie in één beeld

Ontmoedig/verbied alle diesels in stadsverkeer
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 16:10:53 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 18:17:51 »
In alle Duitse steden mag ik binnen, jaar na jaar, als ik één Umweltplakette koop aan ongeveer 7 € .

Wacht even, het gaat om verschillende bijdragen.

Duitsland:

Als je wagen aan de voorwaarden voldoet, moet je toch nog een Umweltplakette voor ca. 7 Euro kopen om dat te bewijzen en in een overeenkomstige mileuzone binnen te mogen.

Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan mag je niet in de zone, en kan je dit niet vermijden met het betalen van een bedrag.

Antwerpen:

Als je wagen aan de voorwaarden voldoet, mag je zo binnen.

Voldoet hij niet aan de voorwaarden, dan mag je er tóch binnen, mits je maar liefst 20 Euro per dag of 350 Euro per jaar betaalt.

In Duitsland gaat het dus om het milieu: wie niet aan de eisen voldoet, komt in geen geval binnen.

In Antwerpen gaat het om het geld: je mag er onbeperkt gaan vervuilen, mits je maar betaalt. Maar met dat geld kan de lucht niet gezuiverd worden.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:51:29 »
Dat is duidelijk uitgelegd, Jozef.

Ik rijd met een euro 3 diesel zonder roetfilter bouwjaar (nog eens nagekeken) 2003.

Als ik het goed begrijp mag ik nergens in D de Umwelt aangeduide steden binnen, zelfs niet met één of andere milieubelasting of sticker. (Ik was vorige zomer nog even een avondje op doorreis in Tübingen, zonder sticker...)

In Antwerpen mag ik wel nog binnen als ik 350 € per jaar betaal. (een soort ontmoedigingstaks)

Dan moet ik de rekensom maken en afwegen of ik mijn 13 jaar oude diesel laat uitrusten met een roetfilter (- 600 € subsidie)
of toch maar die 350 € per jaar betaal.
In de veronderstelling dat ik er nog 3 à 5 jaar mee wens te rijden.
Of een recenter eco-vriendelijker exemplaar zoeken.
Ik kom wekelijks 1 of soms meerdere keren in Antwerpen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:57:04 door de rijprof »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:56:47 »
Soms kost een roetfilter maar 600€ dus is het een nul operatie.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 08 januari 2016 - 20:58:33 »
Soms kost een roetfilter maar 600€ dus is het een nul operatie.
Bedankt, Jo. Ik zal mij binnenkort eens informeren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 09 januari 2016 - 13:54:18 »
Als ik het goed begrijp mag ik nergens in D de Umwelt aangeduide steden binnen, zelfs niet met één of andere milieubelasting of sticker.

Dat hangt af van de Umweltzone.

In deze Umweltzone mag je met Euro 2 (rood), Euro 3 (geel) en Euro 4 (groen) of hoger binnen.