Auteur Topic: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad  (gelezen 13934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Gepost op: zaterdag 09 mei 2015 - 12:40:04 »
Citaat van: GVA
Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad

De lage-emissiezone die de stad Antwerpen wil invoeren, zal tot gevolg hebben dat zo'n 15.000 Antwerpenaren volgend jaar hun eigen buurt niet meer mogen binnenrijden omdat hun wagen te vervuilend is.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150508_01670166/in-antwerpen-moeten-15-000-inwoners-hun-auto-aan-de-kant-zetten


Uit het artikel:

Citaat
Want wie in 2016 een andere wagen koopt die voldoet aan de dan geldende norm, zou in 2020 wel een bekocht kunnen uitkomen

Wat een beleid: een auto die na amper 4 jaar al niet meer voldoet!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 mei 2015 - 12:42:52 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 mei 2015 - 15:53:36 »
De "geldende norm" van 2014 is niet de "geldende norm" voor auto's, maar om 't stad binnen te mogen.

De norm voor 2016 ligt  absurd laag voor een "lage emissie" zone - zeker voor benzines - logisch dat die er in 2020 dan niet meer binnen komt ... in de beleidsoptiek.
Men had ook de 2020-norm kunnen opleggen voor bezoekers, en bewoners kunnen uitzonderen tot 2020.


Er zijn ook de-facto Euro V voertuigen die nooit als zodanig gekeurd zijn (maar als de toen courante Euro IV) , en in B amper zodanig te herkeuren zijn, die onterecht uit de boot gaan vallen.
bvb de 1.6 HDi van PSA (die bij talloze merken terugkomt) kunnen in die situatie zijn
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 09 mei 2015 - 23:22:59 »
In het begin, paar jaar geleden, sprak men van euro 3 als minimum voor een diesel.
Ruw gezegd moet hij dus een roetfilter hebben.
Nu spreekt men van een euro 4 en zegt men dat simpel een roetfilter plaatsen genoeg is om je wagen aan te passen.
Dat is niet correct, mijn Avantimes kunnen dat al niet, eerder al nagevraagd.
Maar mijn C8jes met fap filter voldoen ook niet, dat zijn dan actieve filters.

Weet je, ik rij al jaren in een boog om Antwerpen, zal dat wel blijven doen, heb er niets verloren en zeker mijn hart niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 mei 2015 - 23:52:32 »
http://trends.knack.be/economie/beleid/antwerpen-zal-in-2020-bijna-28-000-wagens-van-inwoners-uit-de-stad-bannen/article-normal-568925.html?utm_source=Newsletter-08/05/2015&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN&M_BT=183623168979
Citaat
De overheid heeft met de ecobonus talrijke automobilisten misleid. Het is niet fair dat zij nu moeten opdraaien voor een foute aankoopbeslissing die gestuurd werd door de overheid
 

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 00:43:59 »
Dat is een duidelijk artikel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 17:17:27 »
non discussie bij benzine ,met Euro II (benzine) als norm tegen 2020 praten we over net-geen of net-wel oldtimers!

diesel is wat anders, daar is een tot een paar jaar geleden zwaar (15% !) gesubsidieerde wagen plots té vervuilend ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 17:23:22 »
Als ik in holland kijk daar hebben oldtimers dan automatisch vrijstelling.
Hoe zit het trouwens met buitenlanders? Hoe gaan ze dat controleren? Op zijn Belgisch zeker, als je de pech hebt de verkeerde tegen het lijf te lopen sta je op de bon en die buitenlander weet niet wat hem overkomt, aangegeven met een zelf uitgevonden niet conform verkeersbord ?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 17:43:31 »
non discussie bij benzine ,met Euro II (benzine) als norm tegen 2020 praten we over net-geen of net-wel oldtimers!

diesel is wat anders, daar is een tot een paar jaar geleden zwaar (15% !) gesubsidieerde wagen plots té vervuilend ...

Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc

via E-bay 66 €: http://www.ebay.de/itm/MINIKAT-EURO2-UMRUSTUNG-BMW-3er-E36-316-316i-75KW-/380206376153

Het komt erop neer dat de koudstart anders geregeld wordt (iets andere mengselverhouding) zodat de motor iets sneller op temperatuur komt, dat was het dan, zo´n simpele kit noemt men ook Kaltlaufregler voor Euro 2 te halen : http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic247330_kann_man_einen_Euro1_auf_Euro2_umruesten___3er_BMW_-_E36.html

Voor Euro 3/ D3 zal wel die extra-minikatalysator nodig zijn, die wordt meegeleverd:
https://fuerst-autoteile.de/nachruestsatz-katalysator-upgrade-euro-2-d3122-150-7


Het verschil in grenswaardes Euro 1 en Euro 2 ligt namelijk relatief zeer laag, ook Euro 3 en D3 benzine is voor zeer weinig geld haalbaar:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor  Euro 4-benzine is andere koek maar niet nodig.

Bij de diesel ligt het heel anders want daar komt een relatief zeer groot verschil PM en NOx in het spel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor

« Laatst bewerkt op: zondag 10 mei 2015 - 18:15:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #8 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 22:33:00 »
Schaf dan meteen ook alle mazoutbranders af.  >:D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #9 Gepost op: zondag 10 mei 2015 - 22:46:39 »
Daar zijn ze ook nog niet uit.
Paar jaar geleden kreeg er ene in de Walen een boete van 25000€ omdat hij zijn nieuw huis had uitgerust met enkel elektrische verwarming.
Nu leggen ze in nieuwe verkavelingen geen gasleidingen meer want je kunt ook perfect elektrisch verwarmen.
En jij spreekt over mazout, dat is enkel de mazout lobby die het de goedkoopste verwarming noemt, ik schrijf dus niet de properste......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #10 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 19:39:46 »
Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc
succes om die "motor" en uitstoot-aanpassing in B geregeld te krijgen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #11 Gepost op: maandag 18 mei 2015 - 20:00:11 »
Een euro-1 benzine is heel gemakkelijk naar euro-2/euro 3/ D3 om te rusten, een kit kost ~ 107 €
vb BMW E36:
https://profiteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-3-e36/
ook BMW 5 (E34) vanaf Bj 12/1987 tot Euro 3 voor 110 €:
https://fuerst-autoteile.de/bmw-ersatzteile/abgasanlage/euro1-euro2-d3-umruestung/:bmw-5-e34/?order=price&dir=asc
succes om die "motor" en uitstoot-aanpassing in B geregeld te krijgen ...

Die ABE zal wel een EG-nummer hebben zeker ?

(best bij de autokeuring vooraf informeren)
« Laatst bewerkt op: maandag 18 mei 2015 - 20:05:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 05 januari 2016 - 13:11:00 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 05 januari 2016 - 15:34:04 »
Ik vind het een regelrechte schande.

Men is van oordeel dat een auto te vervuilend is of dat hij dat niet is. Maar door geld binnen te rijven verandert er niets aan de uitstoot van een diesel Euro 3 zonder roetfilter. Het gaat dus weer meer om het geld dan om het milieu.

En die 350 Euro is voor een jaar. Dat is dus bijna 1 Euro per dag. Voor één dag daarentegen betaal je maar liefst 20 Euro. Stel dat iemand met zo een diesel enkel naar Antwerpen komt als het niet anders kan, pakweg 18 dagen per jaar. Die zet je met dat tarief aan om dan maar ineens voor een jaar te betalen, zodat hij 365 dagen per jaar naar Antwerpen kan komen met die diesel (en zelfs 366 dagen in een schrikkeljaar). Resultaat: 365 in plaats van 18 dagen vervuiling.

30,4% van de diesels behoren momenteel tot die categorie, maar onder de senioren zijn er dat veel meer. Uitgerekend deze meestal niet echt welstellende mensen worden door deze maatregel hard getroffen.

Er is geen uitzondering voorzien voor oldtimers. Dat komt omdat men in België geen rekening houdt met het verschil tussen een oude auto en een oldtimer, zoals bepaald door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens). In België kan je immers om het even welke auto die 25 jaar oud is, laten inschrijven als een oldtimer. Maar dat zal niet lang meer duren:

Citaat van: Wikipedia
Ten laatste eind 2017 wordt de oldtimerleeftijd voor auto's opgetrokken tot 30 jaar. Dit door het omzetten van een Europese richtlijn naar wet. Die stipuleert niet alleen dat een auto minstens die leeftijd dient te hebben, maar ook dat de voertuigen in een originele staat moeten zijn (zonder grote aanpassingen) en niet langer in productie mogen zijn. De regering heeft de mogelijkheid om de nieuwe regelgeving eerder in te voeren, maar niet later dan begin 2018. Er komt een overgangsregeling voor oldtimers die op het ogenblik van de omschakeling al 25 jaar oud zijn.

In Duitsland komt er bij die 30 jaar en de originele staat nog de vereiste dat het voertuig in goede staat moet zijn en gehouden worden. Dan spreken we van oldtimers die deel uitmaken van het technisch cultureel erfgoed. Die mogen in Duitsland in de Umweltzones zonder Umweltplakete. Er zijn er immers niet veel, ze rijden weinig, en de eigenaars verzorgen ze uitstekend. Vele mensen vinden het prettig als ze in de stad zijn en er komt zo een oldtimer voorbijgereden. In Duitsland vindt men in deze omstandigheden de bijdrage van die oldtimers tot de luchtvervuiling te onbeduidend om ze in de Umweltzones te verbieden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Te 'oude' auto van 15.000 Antwerpenaren weldra niet langer welkom in de stad
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 06 januari 2016 - 20:38:34 »
Gewoon verkapte verkeersbelasting op oude auto's
En zinloos als LEZ omdat bijna alles binnen mag.

Grootste slachtoffers worden lokale bewoners, en niets vermoedende bezoekers die plots 125, tot later 350 (!) euro te betalen krijgen.
Dat laatste is dus meer dan een 3de graad inbreuk ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder