Ik vind het een regelrechte schande.
Men is van oordeel dat een auto te vervuilend is of dat hij dat niet is. Maar door geld binnen te rijven verandert er niets aan de uitstoot van een diesel Euro 3 zonder roetfilter. Het gaat dus weer meer om het geld dan om het milieu.
En die 350 Euro is voor een jaar. Dat is dus bijna 1 Euro per dag. Voor één dag daarentegen betaal je maar liefst 20 Euro. Stel dat iemand met zo een diesel enkel naar Antwerpen komt als het niet anders kan, pakweg 18 dagen per jaar. Die zet je met dat tarief aan om dan maar ineens voor een jaar te betalen, zodat hij 365 dagen per jaar naar Antwerpen kan komen met die diesel (en zelfs 366 dagen in een schrikkeljaar). Resultaat: 365 in plaats van 18 dagen vervuiling.
30,4% van de diesels behoren momenteel tot die categorie, maar onder de senioren zijn er dat veel meer. Uitgerekend deze meestal niet echt welstellende mensen worden door deze maatregel hard getroffen.
Er is geen uitzondering voorzien voor oldtimers. Dat komt omdat men in België geen rekening houdt met het verschil tussen een oude auto en een oldtimer, zoals bepaald door de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens). In België kan je immers om het even welke auto die 25 jaar oud is, laten inschrijven als een oldtimer. Maar dat zal niet lang meer duren:
Ten laatste eind 2017 wordt de oldtimerleeftijd voor auto's opgetrokken tot 30 jaar. Dit door het omzetten van een Europese richtlijn naar wet. Die stipuleert niet alleen dat een auto minstens die leeftijd dient te hebben, maar ook dat de voertuigen in een originele staat moeten zijn (zonder grote aanpassingen) en niet langer in productie mogen zijn. De regering heeft de mogelijkheid om de nieuwe regelgeving eerder in te voeren, maar niet later dan begin 2018. Er komt een overgangsregeling voor oldtimers die op het ogenblik van de omschakeling al 25 jaar oud zijn.
In Duitsland komt er bij die 30 jaar en de originele staat nog de vereiste dat het voertuig in goede staat moet zijn en gehouden worden. Dan spreken we van oldtimers die deel uitmaken van het technisch cultureel erfgoed. Die mogen in Duitsland in de Umweltzones zonder Umweltplakete. Er zijn er immers niet veel, ze rijden weinig, en de eigenaars verzorgen ze uitstekend. Vele mensen vinden het prettig als ze in de stad zijn en er komt zo een oldtimer voorbijgereden. In Duitsland vindt men in deze omstandigheden de bijdrage van die oldtimers tot de luchtvervuiling te onbeduidend om ze in de Umweltzones te verbieden.