Auteur Topic: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag  (gelezen 5368 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Gepost op: maandag 01 juni 2015 - 08:56:35 »
Iederen kent wel een aantal mensen in zijn buurt die (zeer) slecht autorijden. Het is echter dikwijls zeer moeilijk om deze mensen te vertellen dat er iets mis is met hun rijkunsten. Om ze dan nog aan te raden om bepaalde cursussen te volgen is zo mogelijk nog moeilijker.
Het gaat hier meestal om chauffeurs met tientallen jaren rijervaring. De typische reacties van deze mensen zijn dan ook gekend:
- ik rijd al 30 jaar zonder ongeval
- ik rijd nooit te snel (meestal gevolgd door ‘en jij wel’)
- …

Daarom deze draad, hoe pak je zoiets aan? Hoe vertel je een zo'n chauffeur dat hij zijn rijgedrag moet veranderen.

Ik heb hier al eens een vriend van mij vermeld die een zeer slecht chauffeur is. Die kerel is rond de 50 jaar oud en heeft al tientallen jaren zijn rijbewijs. Hij rijdt bovendien ook dagelijks in de file naar Brussel, hij zit dus ook effectief op dagelijkse basis achter het stuur.
Gisteren reed ik nog eens met hem mee, ook al had ik me voorgenomen dat niet meer te doen, maar het was de gemakkelijkste oplossing. Het ging hier over een gekende rit voor hem (Mechelen – Brussel).

Ik lijst even op wat me opviel tijdens deze korte rit:

- Zit positie verkeerd, stoel te ver naar achter, rugleuning te schuin
- Stuurtechniek ronduit gevaarlijk. Hij legt zijn handpalmen op de balk in het midden van het tuur wat resulteert in een zwalpend rijgedrag, met korte en hevige correcties
- Schakeltechniek: hij schakelt extreem bruusk, schakelt van 3de onmiddellijk naar 5de. Schakelt bruusk in een scherpe bocht (ideaal om in gladde omstandigheden de controle te verliezen!)
- Positie op de weg: Op 2x2 wegen rijdt hij regelmatig over de middellijn, positie op de weg is over het algemeen verkeerd
- Snelheid: typisch gevalletje, “ik rijd traag dus veilig”, rijd dikwijls 85 km/u op de snelweg, over het algemeen hinderlijk traag op de snelweg
- Middenstrookklever: rijd nooit uiterst rechts, zeker niet op 2x3 rijstroken en ziet niet in dat dit fout is.
- Remtechniek: remt altijd bruusk en houdt de rem stevig ingedrukt tot het voertuig stilstaat wat resulteert in een schok op het moment van stilstaan. Dit is niet iets wat ik verwacht van een chauffeur met veel ervaring, eerder van een beginner.
- Spiegels: spiegelt vrijwel nooit, dat in combinatie met zijn rijstrook overschrijdend gedrag is ronduit gevaarlijk

Hij is er nog steeds van overtuigd dat hij een prima chauffeur is. Het is echter belangrijk dat hij snel zijn rijgedrag aanpast want dit loopt gegarandeerd verkeerd af. Zijn slechte gewoontes zijn waarschijnlijk al zo diep geworteld dat meerdere lessen nodig zijn om dit allemaal te corrigeren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: Hoe spreek je slechte chauffeurs aan op hun rijgedrag
« Reactie #1 Gepost op: maandag 01 juni 2015 - 14:30:49 »
Ha, da waart gij dus die laatst met mijn vrouw meereed.  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: maandag 01 juni 2015 - 22:07:47 »
De man is ervan overtuigd dat hij een prima chauffeur is, en is niet bereid om zijn rijstijl in vraag te stellen of te verbeteren. Daarom vrees ik dat jij en ik de man niet op betere gedachten kunnen brengen.

Hier zouden de rijscholen een steentje kunnen bijdragen door gratis rijtesten te organiseren, uiteraard in de hoop van daarmee enkele lesuren te kunnen verkopen. Van een rijschoolinstructeur zullen de mensen eerder opmerkingen over hun rijstijl aanvaarden dan jou en mij, want hij wordt nu eenmaal verondersteld te weten hoe de vork aan de steel zit.

De overheid zou, met een tussenkomst in de lesgelden, een dergelijk initiatief kunnen stimuleren. Deze investering zou dan ruimschoots terugverdiend worden door een vermindering van het aantal ongevallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: maandag 01 juni 2015 - 22:08:43 »

't Is eraan te zien dat je vrouw dit forum niet bezoekt, hé Walter...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 10:20:50 »

Euh, is 't bij jullie ook zo slecht weer?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 juni 2015 - 10:28:40 door e49Memling »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 12:27:34 »

Ik passeer straks toch al via Dilbeek. Ik zal eens een printje van deze draad in je brievenbus stoppen!  >:D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 13:16:34 »

Ik passeer straks toch al via Dilbeek. Ik zal eens een printje van deze draad in je brievenbus stoppen!  >:D

Geen probleem, ik maak de brievenbus leeg. Trouwens, wat drink je?....
Mijn 'avatar' is de pedebrug(viaduct spoorlijn naar de kust) in Itterbeek, ziet er nu helemaal anders uit. 17 bruggen zeggen ze, hoewel hij maar 16 bogen heeft.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 juni 2015 - 13:22:11 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 13:45:10 »
Mijn 'avatar' is de pedebrug

pédé? Heeft dat iets te maken met homofielen?   8)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 14:29:56 »
Mijn 'avatar' is de pedebrug

pédé? Heeft dat iets te maken met homofielen?   8)

Sint-Anna-Pede: Itterbeek
Neerpede: Anderlecht
Sint-Gertrudius-Pede: Schepdaal (geboortedorp Urbanus)

Op uw vraag kan ik niet onmiddellijk antwoorden, maar omdat pédé vooral bij de Franstaligen zo geïnterpreteerd wordt, zou het dan op Anderlecht kunnen slaan. (hebben die daar niet een voetbalploegje? zonder iets te suggereren natuurlijk...) ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 14:33:35 »
Sint-Anna-Pede: Itterbeek
Neerpede: Anderlecht
Sint-Gertrudius-Pede: Schepdaal (geboortedorp Urbanus)

Op uw vraag kan ik niet onmiddellijk antwoorden, maar omdat pédé vooral bij de Franstaligen zo geïnterpreteerd wordt, zou het dan op Anderlecht kunnen slaan. (hebben die daar niet een voetbalploegje? zonder iets te suggereren natuurlijk...) ;D

Neen, Neerpede zeker niet!I

Ik zou zeggen Sint-Anna-Pede of Sint-Gertrudius-Pede, dat zijn de enige twee met Sint in de naam ...

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 14:49:39 »
Neen, Neerpede zeker niet!I
Ik zou zeggen Sint-Anna-Pede of Sint-Gertrudius-Pede, dat zijn de enige twee met Sint in de naam ...

Anna en Gertrude zijn wel vrouwen hé.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 02 juni 2015 - 17:10:56 »
Anna en Gertrude zijn wel vrouwen hé.

Misschien waren het wel polyvalente vrouwen.

Sebiet ontploft de Joeri omdat we van zijn vraag afwijken...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 juni 2015 - 17:14:18 door jozef »

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 juni 2015 - 08:26:07 »
Citaat
Hij is er nog steeds van overtuigd dat hij een prima chauffeur is.
Dat vinden velen van zichzelf, daarom dat het zo moeilijk is om hen te wijzen op hun slecht rijgedrag en vinden ze het dan ook niet nodig om zich te laten screenen door een professional, want dat vinden ze weggesmeten geld.

Wij krijgen in de rijschool hoe langer hoe meer bestuurders die verplicht een evaluatieles moeten volgen van hun verzekering.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 juni 2015 - 14:41:31 »
Ging eens met een liefje en haar ouders mee op weekend, had al wel zelf een auto maar we gingen maar met 1 auto.
Toen die vader vertrok kreeg ik schrik, na 100m had die zijn koppeling nog niet volledig gelost, elke keer als die schakelde bleef hij maar doorgaan met een slippende koppeling, ik dacht wij halen dat niet (Dinant).
Ja hoor 10km voor de bestemming knalde de koppeling uit elkaar.
Takelwagen, vervangwagen etc.
Komt die vader aan mij vragen wat hij verkeerd doet, blijkt de 4é koppeling te zijn, wagen staat op 60000km.
Ik probeer uit te leggen dat hij de koppeling nogal lang laat slippen, dat moderne wagens (D kadett :) ) daar niet tegen kunnen, aheum.
Of hij volgende keer niet beter een automatiek zou kopen.
Dat heeft hij ook gedaan en hij bedankte me vaak voor die goede raad, hij vond het helemaal top.
Mooiste was dat zijn rijden in het algemeen verbeterde.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 juni 2015 - 23:16:19 »
Een beetje basis autotechniek zou voor sommigen wel nuttig zijn. Een beetje meer zachtaardig omgaan met de bediening van de auto zou wel eens de levensduur drastisch kunnen verlengen en de garagekosten drastisch kunnen doen verlagen.
Als ik sommige bestuurders bezig zie, lijkt het wel op auto-mishandeling hetgeen, gelukkig voor hen, nog niet strafbaar is.