Auteur Topic: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken  (gelezen 6127 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #15 Gepost op: zondag 28 juni 2015 - 11:42:30 »
Niet volledig akkoord, waterstof is soms ook een bijproduct, bvb. Solvay met de chloorproductie.
Wat doorgaans weer opnieuw gebruikt wordt in een ander proces, of als energiebron.


Citaat
Verder is het mogelijk om alle schadelijke stoffen in een fabriek uit de schoorsteen te halen daar waar het met individuele aardgas auto niet is.
Daar zit eigenlijk het grootste voordeel van een elektrische auto - je kan bij de opwekking van de elektriciteit beter zuiveren dan bij een zeer variabel belastte verbrandingsmotor in een voertuig.

Maar mobiel elektriciteit gaan maken ivf zwaar fluctuerende vraag , is evenmin efficiënt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #16 Gepost op: zondag 28 juni 2015 - 11:49:34 »
Trouwens veilige types bestaan wel, het SCK werkt aan een mogelijkheid.
Er zijn al problemen geweest met élk type kerncentrale - ook met diegene die men als echt veilig bestempelde ...

Citaat
Verder zijn er helium gekoelde centrales
Waar het koelmiddel uiterst vluchtig (normaal gasvormig) is en niet meteen vervangbaar (zeldzaam) als het weglekt ...

Er zijn goede redenen voor de immense populariteit van water als koelmiddel.
1 er van is dat het in noodgevallen zeer gemakkelijk kan aangevuld worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #17 Gepost op: maandag 29 juni 2015 - 00:23:05 »
T
Trouwens veilige types bestaan wel, het SCK werkt aan een mogelijkheid.
Er zijn al problemen geweest met élk type kerncentrale - ook met diegene die men als echt veilig bestempelde ...

Citaat
Verder zijn er helium gekoelde centrales
Waar het koelmiddel uiterst vluchtig (normaal gasvormig) is en niet meteen vervangbaar (zeldzaam) als het weglekt ...

Er zijn goede redenen voor de immense populariteit van water als koelmiddel.
1 er van is dat het in noodgevallen zeer gemakkelijk kan aangevuld worden.

Water is zowat het slechtste koelmiddel dat je kan inbeelden. De reden hiervoor is dat het ook (snel) gasvormig wordt. Een thoriumreactor gebruikt daarom gesmoten zout. Een inherent veilig systeem. Google het maar eens.

De gasgekoelde reactoren zijn zeker interessant. Ze draaien meestal op veel hogere temperaturen en zijn zo opgezet dat ze het wegvallen van de koeling kunnen overleven.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #18 Gepost op: maandag 29 juni 2015 - 19:11:26 »
Een thoriumreactor gebruikt daarom gesmoten zout. Een inherent veilig systeem.
Daar kan je ook wel wat problemen mee hebben.

En je moet nog steeds de warmte van het zout afvoeren - bvb door er stoom mee te maken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 07:42:39 »
Een thoriumreactor gebruikt daarom gesmoten zout. Een inherent veilig systeem.
Daar kan je ook wel wat problemen mee hebben.

En je moet nog steeds de warmte van het zout afvoeren - bvb door er stoom mee te maken.

Toch maar eens googlen naar Thorium reactoren en dan vooral de vloeibaar fluoride thorium reactor. Deze zijn inherent veilig. Als alle energie wegvalt naar deze reactoren (scenario Fukushima) dan ligt de reactor zichzelf stil. De kernbrandstof loopt uit de reactor naar een reservoir dat passief gekoeld wordt. Enkel in de reactor, waar grafiet als moderator aanwezig is, spelen de kernreacties zich af. Dit alles met behulp van zwaartekracht. Stel dat de reactor toch lekt daar een lek in bv. de leidingen dan gaat dit gesmoten zout nog steeds naar dit passief gekoeld reservoir lopen. De kans op een barst in de leidingen/reactor is trouwens veel kleiner omdat de reactor op een lagere druk draait dan klassieke reactoren.
De kernbrandstof kan nooit 'droog' komen te staan. Iets wat in water gekoelde ontwerpen mogelijk is daar het weglopen van het koelwater of het koelwater dat wordt omgezet in stoom. De kernbrandstof bevindt zich immers in het fluoride. Fluorides zijn bovendien gekend als chemisch zeer stabiel en met een hoge warmtecapaciteit. Deze zouten kunnen dus serieus wat hitte opnemen. Als water dat zeer hoge temperaturen wordt opgewarmd kan het thermisch gesplitst worden in H2 en O2 (ook gebeurd in Fukushima). Dit is hier niet aan de orde.
De reactor kan bovendien zo opgezet worden dat er een negatieve temperatuurs coëfficiënt wordt nagestreefd. Hoe warmer de reactor hoe minder kernreacties. Dit laatste puur op basis van fysica, dit hangt niet af van pompen of elektriciteit.
Dan laat ik de voordelen van minder radioactivitief afval dat minder lang radioactief blijft en vooral de voordelen naar non-proliferatie van nucleaire wapens (geen Plutonium productie) nog buiten beschouwing.

Op langere termijn houd ik zeker ook MYRRHA in de gaten, een onderzoeksproject van het SCK.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 09:33:46 »
Citaat
Mechelen-Halle is ook niet vanzelfsprekend voor een vlot verkeer, maar je passeert mijn gemeente, laat dat een troost zijn... ;D

Is dat dat dorpje dat ze binnen zetten als het regent?  ;D

Ja, dat klopt, dat is dàt dorpje. Er zijn hier al geleerden en professoren uit het Zuiden van Duitsland (Zuid-Beieren geloof ik...) komen kijken om die technologie ook bij hen te kunnen toepassen.  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2015 - 11:26:56 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 11:01:57 »
Ze zijn hier al geleerden en professoren uit het Zuiden van Duitsland (Zuid-Beieren geloof ik...) komen kijken om die technologie ook bij hen te kunnen toepassen.  ;D ;D ;D

Dat moeten er met een migratie-achtergrond geweest zijn, want onder de inboorlingen zijn er hier geen geleerden en professoren. Wel heeft hier een eenvoudige metser een constructie uitgevonden waarmee je door een betonnen wand van 30 cm dikte kan kijken. Ze noemen dat hier "ein Fenster".  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 11:30:10 »
Er zijn hier al geleerden en professoren uit het Zuiden van Duitsland (Zuid-Beieren geloof ik...) komen kijken om die technologie ook bij hen te kunnen toepassen.  ;D ;D ;D

Dat moeten er met een migratie-achtergrond geweest zijn, want onder de inboorlingen zijn er hier geen geleerden en professoren. Wel heeft hier een eenvoudige metser een constructie uitgevonden waarmee je door een betonnen wand van 30 cm dikte kan kijken. Ze noemen dat hier "ein Fenster".  :D

Klein foutje gemaakt, hierbij verbeterd.  :( sorry

BTW: Komt BMW niet uit Beieren?  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2015 - 11:32:49 door e49Memling »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 12:27:51 »
Er zijn hier al geleerden en professoren uit het Zuiden van Duitsland (Zuid-Beieren geloof ik...) komen kijken om die technologie ook bij hen te kunnen toepassen.  ;D ;D ;D

Dat moeten er met een migratie-achtergrond geweest zijn, want onder de inboorlingen zijn er hier geen geleerden en professoren. Wel heeft hier een eenvoudige metser een constructie uitgevonden waarmee je door een betonnen wand van 30 cm dikte kan kijken. Ze noemen dat hier "ein Fenster".  :D

Klein foutje gemaakt, hierbij verbeterd.  :( sorry

BTW: Komt BMW niet uit Beieren?  ;D ;D
heeft een bmw ook wanden van 30cm? Want daar zitten ook fensters in.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 12:51:01 »
heeft een bmw ook wanden van 30cm? Want daar zitten ook fensters in.

Sommige van die BMW-bestuurders gaan daar duidelijk toch van uit, als je ze ziet rijden... ;D ;D ;D >:D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 15:11:27 »
BTW: Komt BMW niet uit Beieren?  ;D ;D

Eigenlijk niet:

Citaat van: Wikipedia
Vorgänger von BMW waren die 1913 von Karl Rapp gegründeten Rapp Motorenwerke GmbH, die über die Personen Philipp Dörhöfer aus Berlin und Schneeweis aus Chemnitz entstanden ist. [...] Später schrieb er (Dörhöfer) an seinen Sohn: „Der Ursprung der BMW ist die Firma Schneeweis in Chemnitz, die über den Luftschiffbau Veeh und das Flugwerk Deutschland, wo auch mein Name genannt ist, die Rapp-Motorenwerke hervorbrachten“.  Die daraus entstandene Firma Rapp Motorenwerke GmbH änderte ihren Namen im April 1917 zunächst in BMW GmbH und ein Jahr später, nach der Umwandlung in eine Aktiengesellschaft, in BMW AG. [...] Im Jahre 1928 übernahm BMW die Fahrzeugfabrik Eisenach A.G., den Hersteller des Kleinwagens Dixi, und avancierte so zum Automobil-Hersteller. Am 22. März 1929 produzierte BMW sein erstes Serien-Automobil im thüringischen Eisenach.

De BMW Isetta kwam uit Italië:

Citaat
In Italien konstruierte Renzo Rivolta, der Firmenchef des Motorradherstellers Iso Rivolta, ein Rollermobil in ungewöhnlicher Form: Die Iso-Isetta, welche 1954 vorgestellt wurde. [...] Auf dem Turiner Autosalon wurde die Delegation von BMW auf die Isetta aufmerksam und sah in ihr eine Chance. Nach Abschluss des Lizenzvertrages mit Iso wurde eine Isetta ins Werk geholt und die Konstruktion optimiert. Die Isetta bekam einen Einzylindermotor aus dem Motorradprogramm von BMW, umgebaut auf Gebläsekühlung und Starterlichtmaschine. Die BMW Isetta hat im Gegensatz zum dreirädrigen Original zwei Hinterräder.

Mijn BMW X3 werd in de VSA geproduceerd (vroeger in Oostenrijk).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Allereerste waterstofauto nu al te koop, maar u kunt nog nergens tanken
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 30 juni 2015 - 15:30:23 »
heeft een bmw ook wanden van 30cm? Want daar zitten ook fensters in.

Sommige van die BMW-bestuurders gaan daar duidelijk toch van uit, als je ze ziet rijden... ;D ;D ;D >:D

Gelukkig hebben BMW-rijders in Duitsland niet dezelfde slechte reputatie als in België.

In België gaan vele BMW-rijders ervan uit dat ze, omdat ze met een BMW rijden, altijd sneller dan de anderen moeten rijden. In Duitsland koopt men een BMW omdat men een degelijke wagen wil die geschikt is om er veilig sportief mee te rijden. Maar helaas gaan ook hier sommigen ervan uit dat een BMW geen grenzen zou hebben, met meestal zware ongevallen tot gevolg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."