Auteur Topic: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper  (gelezen 5395 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Gepost op: donderdag 16 juli 2015 - 11:24:45 »
Citaat van: GVA
Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper

Bestuurders van zo’n negenduizend oude dieselwagens die in Antwerpen zijn ingeschreven, moeten vanaf oktober 2016 een roetfilter laten installeren om de lage-emissiezone binnen te mogen rijden. Die zone bevindt zich binnen de Ring en op Linkeroever. Maar volgens de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) en verscheidene autoconstructeurs werken die roetfilters amper.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150716_01778981/roetfilters-voor-oudere-dieselauto-s-werken-amper

Dieselwagens die in Antwerpen zijn ingeschreven? Ik dacht dat wagens met een Belgisch kenteken bij de DIV in Brussel ingeschreven waren.

Geen probleem alvast voor mijn 32-jaar oude diesel, want die is in Duitsland ingeschreven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 16 juli 2015 - 11:43:09 »
Geen probleem alvast voor mijn 32-jaar oude diesel, want die is in Duitsland ingeschreven.
Maar het LEZ-bord F117 staat wel (nu al# ) in de wegcode, dus...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/257-art71d

even verder neuzen:
Citaat
http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/lage-emissiezones

Zal een lage emissiezone ook voor buitenlanders gelden?

Ja, het verkeersbord is opgenomen in de Wegcode en is dus van toepassing op alle voertuigen die zich op de openbare weg bevinden. Buitenlandse voertuigen zullen zich op voorhand moeten registreren via de website of het loket van de betrokken stad. Boetes van overtreders die geen vaste verblijf- of woonplaats in België hebben kunnen onmiddellijk geïnd worden.

Er is wel een tijdelijke  ??? uitzondering voorzien voor geregistreerde oldtimers - ook buitenlandse - mits extra betaling:
Citaat
Ik beschik over een oldtimer. Zal ik de lage emissiezone nog mogen binnenrijden?

Als de gemeente voor oldtimers een lokale toelatingsmogelijkheid voorziet dan zal u de LEZ onder bepaalde voorwaarden (nl. tegen betaling) tijdelijk kunnen binnenrijden. De gemeente moet hierbij strengere voorwaarden (nl. hogere tarieven) hanteren voor voertuigen die hogere emissies uitstoten. Enkel voor voertuigen ouder dan 40 jaar kan van dit principe worden afgeweken.

Praktisch

Zal ik mijn voertuig moeten registreren?

Als uw voertuig aan de criteria voldoet of als u in aanmerking komt voor een vrijstelling, dan zal u normaalgezien de LEZ kunnen binnenrijden zonder dat u het voertuig eerst zal moeten registreren. Enkel in specifieke gevallen zal u het voertuig moeten registreren, nl.:

# als u de nummerplaathouder bent van een voertuig met een euro 3 motor die is uitgerust met een roetfilter en waarvoor u geen roetfilterpremie hebt aangevraagd bij de Vlaamse overheid;
# als u de nummerplaathouder bent van een voertuig waarvoor geen gegevens bekend zijn over de euronorm bij de dienst Inschrijvingen Voertuigen en zonder aantekening van de euronorm op het inschrijvingsbewijs en u beschikt over een ander door een overheidsinstantie aanvaard document waarop de euronorm vermeld staat;
# als u een persoon met een handicap bent of een persoon die op hetzelfde adres gedomicilieerd is een handicap heeft en u of die persoon aan de uitzonderingscriteria voldoet;
# als u de nummerplaathouder bent van een buitenlands voertuig dat aan de algemene toegangsvoorwaarden voldoet;
# als u de nummerplaathouder bent van een voertuig dat ingezet wordt voor toezicht, controle of onderhoud van infrastructuur of installaties van algemeen belang.

Registratie zal uiterlijk 24u na ??? het betreden van de LEZ mogelijk zijn op de website of via het loket van elke gemeente waar een LEZ is ingevoerd. Eenmaal uw voertuig is geregistreerd moet de registratie niet herhaald worden zolang de nummerplaat, die bij het geregistreerde voertuig hoort, niet wijzigt. Personen met een handicap zullen hun voertuig steeds bij de eerstvolgende wijziging van de toegangsvoorwaarden (in 2020 en 2025) moeten registreren om te kunnen nagaan of ze nog steeds aan de uitzonderingsvoorwaarden voldoen.

Ook als u een lokale toelating wil aanvragen zal u zich, via de website of het loket van de betrokken gemeente, moeten registreren. Een lokale toelating geldt slechts voor een bepaalde duur en enkel voor de LEZ van de betrokken gemeente.
Na 24 hr wat als je maar enkele uren in de stad bent, trek maar uw plan zeker ? Wat is duurder het risico op een boete of de registratiekost en de ganse moeite ?
Citaat
Overtreding?

Voldoet u niet aan de criteria, heeft u geen lokale toelating en rijdt u een LEZ toch binnen, dan riskeert u een sanctie. In elke stad zal een sluitend handhavingssysteem voor de LEZ worden voorzien met voldoende grote pakkans op basis van nummerplaatcontrole. In Antwerpen bv. zal de handhaving gebeuren aan de hand van automatische nummerplaatcontrole (ANPR).

Directe links Antwerpen:
http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Milieuplannen/Lage-emissiezone.html

online test: toegang LEZ? : http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Milieuplannen/Lage-emissiezone/Heeft-mijn-voertuig-toegang.html

kaart lage emissiezone: https://www.antwerpen.be/nl/info/54edb31bafa8a703608b4afb/met-de-auto-naar-antwerpen




Verder zie ik dat ze quasi idem de emissievoorwaarden van Duitsland overgenomen hebben, dus de benzines vanaf euronorm 1 mogen er ook in (en niet wat vele kranten blind gecopiëerd hebben van mekaar).

Verder al de diesels vanaf euronorm 3 met halfopen roetfilter of mss het enige verschil met D waar het voor normale personenauto´s en-of onder 2500 kg in de regel steeds euronorm 4 is met standaard roetfilter* (daarom schaadstofgrroep 4). Enkel de (zwaardere) voertuigen of de zeldene met bepaalde emissiesleutelnr. 49-52, -zie ook opmerking Diesel mit Partikelfilter, ook 27** onderaan tabel - kunnen dus ook met een nageruste roetfiter (halfopen) vanaf de graad PM1 nog uitzonderlijk een groene sticker krijgen en dus van een rode sticker naar een groene sticker gaan:

Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCnfunddrei%C3%9Figste_Verordnung_zur_Durchf%C3%BChrung_des_Bundes-Immissionsschutzgesetzes#Schadstoffgruppen

Schadstoffgruppe 4
Feinstaubplakette Gruppe 4.svg
praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Emissionsschlüsselnummern:
Benziner: 01, 02, 14, 16, 18–70, 71–75*, 77
Diesel: 32, 33, 38, 39, 43, 53–70, 73–75*
Diesel mit Partikelfilter
PM1: 49-52, 27**
PM2: 30, 31, 36, 37, 42, 44–48, 67–70
PM3: 32, 33, 38, 39, 43, 53–66


27**: Laut BMVBS[12] können Fahrzeuge mit der Emissionsschlüsselnummer „27“ bzw. „0427“, einer Klartextbezeichnung „96/69/EG I“ und einem zulässigen Gesamtgewicht von mehr als 2500 Kilogramm nach Nachrüstung eines Partikelfilters der Stufe PM1 die grüne Plakette bekommen (Fahrzeuge unter 2500 Kilogramm zulässigem Gesamtgewicht erreichen durch Filternachrüstung weiterhin nur „gelb“). Die Sonderregelung ermöglicht die Aufrüstung von „rot“ auf „grün“.
De andere PM1-roetfilter Euro 3-diesels krijgen dus maar een gele sticker 3.
Citaat
Schadstoffgruppe 3
Diesel: 30, 31, 36, 37, 42, 44–52, 72
Diesel PM1 (Partikelminderungsstufe): 14, 16, 18, 21, 22, 25–29, 34, 35, 40, 41, 71, 77

En volgens de gva-link lijkt het ook dat vele euro3-dieselauto´s niet meer zullen kunnen voorzien worden van een halfopen roetfilter.
Citaat
Oudere dieselwagens moeten een halfopen roetfilter krijgen, maar die vangt slechts 20 tot 25 procent van het fijn stof op. Bovendien varieert de kostprijs van zo’n roetfilter voor een automobilist van 118 tot 1900 euro, want het subsidiebedrag van de Vlaamse overheid is beperkt.”

Ook de meeste grote automerken hebben ernstige twijfels bij het nut van een roetfilter. “We zijn er niet op voorzien om zulke filters op oude auto’s te installeren”, zegt David Willems van Toyota. “Bovendien zijn Toyota’s zonder roetfilter minstens zeven of acht jaar oud.”

Er wordt dus niet met een stickersysteem gewerkt zoals in D, enkel met nummerplaatherkenningsmiddelen.
Citaat
Waarom zal er niet met stickers gewerkt worden, zoals in Duitsland?

Het stickersysteem blijkt minder effectief op vlak van handhaving omdat dan enkel een visuele controle mogelijk is. In Vlaanderen zal de controle op basis van de nummerplaat gebeuren. Op die manier kunnen automatische handhavingssystemen worden opgezet, bv. met ANPR-camera's (automatische nummerplaatcontrole). Met ANPR-camera's kunnen veel meer voertuigen worden gecontroleerd dan via manuele controlesystemen. Bovendien zijn er op die manier geen kosten voor de eigenaars van voertuigen die voldoen aan de criteria en betalen dus enkel de vervuilers.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juli 2015 - 12:53:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 juli 2015 - 20:03:44 »
Citaat van: GVA
Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper

Bestuurders van zo’n negenduizend oude dieselwagens die in Antwerpen zijn ingeschreven, moeten vanaf oktober 2016 een roetfilter laten installeren om de lage-emissiezone binnen te mogen rijden. Die zone bevindt zich binnen de Ring en op Linkeroever. Maar volgens de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) en verscheidene autoconstructeurs werken die roetfilters amper.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150716_01778981/roetfilters-voor-oudere-dieselauto-s-werken-amper

Dieselwagens die in Antwerpen zijn ingeschreven? Ik dacht dat wagens met een Belgisch kenteken bij de DIV in Brussel ingeschreven waren.

Geen probleem alvast voor mijn 32-jaar oude diesel, want die is in Duitsland ingeschreven.

32 jaar oud? BMW veroudert wel heel snel  ;) Hij leek mij jonger, of bedoel je de Charleston?  ;)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 04:32:24 »
Een Charleston diesel, dar moet Een uniek exemplaar zijn! Misschien heeft Jozef er Een Smart dieseltje ingelepeld.  :D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 13:17:15 »
32 jaar oud? BMW veroudert wel heel snel  ;) Hij leek mij jonger, of bedoel je de Charleston?  ;)

Walter toch! Ik bedoel mijn Mercedes-Benz 200 D - W123 van 1983!

De Charleston geit (of beter gezegd, een eend hier in Duitsland, maar geen lelijk eendje zoals in Nederland) is van 1986 en dus nog een youngtimer. Volgend jaar kan ze een oldtimer worden.

Verleden jaar was ik op stage bij Jacques Barcat in Frankrijk. De man heeft zich een kriek gelachen toen ik hem vertelde dat hij hier in Duitsland "der Entenpapst" (de eendenpaus) genoemd wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 13:22:52 »
Een Charleston diesel, dar moet Een uniek exemplaar zijn! Misschien heeft Jozef er Een Smart dieseltje ingelepeld.  :D

Nee hoor, dan krijg ik hem nooit ingeschreven als oldtimer, wegens niet zo gebouwd geweest door Citroën. En dan zou ook één van de mooiste eigenschappen weg zijn: dat authentieke geluid van de motor van een 2CV, dat je al van heel ver herkent. De kevermotor had ook zo een authentiek geluid.

Tegenwoordig worden er uitlaten geleverd waarvan je elektronisch het geluid dat ze produceren, kunt instellen.  :(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 13:26:01 »
@ Michel:

Bedankt om het allemaal uit te vlooien!

Hoe kan men nu van een buitenlander verwachten dat hij dat allemaal weet? Een Belgische flik die het weet, zal al een naald in een hooiberg zijn.

En die camera's gaan met mijn Duitse kentekenplaat de emissiecategorie van mijn Benz kunnen bepalen? Ze kunnen nog geen gepersonaliseerde Belgische kentekenplaat herkennen, laat staan een buitenlandse.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 13:46:50 »
Een Charleston diesel, dar moet Een uniek exemplaar zijn! Misschien heeft Jozef er Een Smart dieseltje ingelepeld.  :D

Nee hoor, dan krijg ik hem nooit ingeschreven als oldtimer, wegens niet zo gebouwd geweest door Citroën. En dan zou ook één van de mooiste eigenschappen weg zijn: dat authentieke geluid van de motor van een 2CV, dat je al van heel ver herkent. De kevermotor had ook zo een authentiek geluid.

Tegenwoordig worden er uitlaten geleverd waarvan je elektronisch het geluid dat ze produceren, kunt instellen.  :(

Er waren nog zo van die bakjes die je destijds aan het geluid kon herkennen. Inderdaad, Kever, 2pk, maar je had destijds de Opel Rekord (of was het nog Olympia?) begin jaren 60, ook met een heel speciaal motorgeluid, de wieldeksels hadden een geel kegeltje in het midden. De DKW van onze overbuur, die motor prutelde (2-takt), het dafje kon je ook herkennen aan het geluid. Panhard was ook 2-takt, dacht ik, en maakte ook een speciaal geluid.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 13:49:08 »
Tegenwoordig worden er uitlaten geleverd waarvan je elektronisch het geluid dat ze produceren, kunt instellen.  :(

Lol; mijn Kia laten klinken als een 2pk-tje.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 17 juli 2015 - 19:22:54 »
Tegenwoordig worden er uitlaten geleverd waarvan je elektronisch het geluid dat ze produceren, kunt instellen.  :(

Lol; mijn Kia laten klinken als een 2pk-tje.

Toch nog altijd leuker dan het geluid van een Trabant of een Wartburg.

De meesten zijn evenwel meer uit op het geluid van een Formule 1 renwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Drie op tien automobilisten mijden Antwerpen bij invoering lage-emissiezone
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 18 juli 2015 - 11:01:08 »
Citaat van: GVA
Drie op tien automobilisten mijden Antwerpen bij invoering lage-emissiezone

Bovendien wil VAB een monitoring van de impact van de LEZ op de luchtkwaliteit, “want Antwerpen moet zijn belofte ook waar maken”. “Het aandeel fijn stof zou met meer dan 30 procent verminderen”, aldus de mobiliteitsclub, die aangeeft dat het invoeren van een LEZ tot op heden nergens tot dergelijke resultaten geleid heeft. “Om zulke resultaten te bekomen moet dergelijke maatregel gecombineerd worden met andere verkeersingrepen die het aantal voertuigen in het stadscentrum verminderen.”

Voor VAB kan er geen sprake zijn van bijkomende Lage Emissie Zones in Vlaanderen “zolang niet zwart op wit aangetoond is dat ze ook werkelijk effectief zijn”.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150716_01779052/drie-op-tien-automobilisten-mijden-antwerpen-bij-invoering-lage-emissiezone

Weeral leuk nieuws voor de handelaars in Antwerpen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Drie op tien automobilisten mijden Antwerpen bij invoering lage-emissiezone
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 18 juli 2015 - 12:52:04 »
Weeral leuk nieuws voor de handelaars in Antwerpen.

Hoe dat? De Antwerpenaars zeggen toch zelf: Aantwaarpen is 'tstat, de rest is parking. Dus ik zie geen probleem.  ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Drie op tien automobilisten mijden Antwerpen bij invoering lage-emissiezone
« Reactie #12 Gepost op: zondag 19 juli 2015 - 00:58:17 »
Hoe dat? De Antwerpenaars zeggen toch zelf: Aantwaarpen is 'tstat, de rest is parking. Dus ik zie geen probleem.  ;D ;D ;D

Het chauvinisme van sommige Antwerpenaars is onvoorstelbaar, en het speelde me dan ook geregeld parten toen ik in Aalter woonde.

Toen ik op een dag tegen mijn tandartse in Aalter zei dat ik mijn kunstgebit in Antwerpen had laten herstellen, werd het mens woest en vloog ze uit: "En dat labo is zeker beter dan  het onze omdat het in Antwerpen ligt?"

Een klasgenoot, nochtans met mij op internaat in Sint-Pieters-Woluwe, weigerde zelfs in de lessen Nederlands iets anders dan plat Antwerps te spreken. Het was de tijd toen er nog geen postcodes bestonden, en hij schreef brieven met in de adressering "Brussel (bij Antwerpen)".

Het chauvinisme van de Sinjoren was aan mij nochtans niet besteed. Ik was immers niet opgegroeid in het Antwerpse, doch verzeilde er pas op mijn twintigste.

In die tijd ging ik graag naar het centrum van Antwerpen. Je kon er nog parkeren op de Meir, op de Grote Markt en aan het Steen. Dat verdween, en tegelijkertijd kwamen er aantrekkelijkere alternatieven. Vanuit Hoboken was ik sneller aan Kinepolis of in het Wijnegem Shopping Center dan in het stadscentrum. Daar kon je gemakkelijker parkeren. In het Wijnegem Shopping Center heb je alles onder één dak, en kun je tussendoor gemakkelijk al een deel van je aankopen in de auto gaan leggen.

Andere steden doen het helaas niet beter.

De tijd toen je in Mechelen en in Brussel op de Grote Markt kon parkeren, is ook voorbij.

Ooit moest ik een dag in zetel Kortrijk van de toenmalige BBL gaan werken. Ik kwam rond 9 uur toe op de Grote Markt en vroeg aan een politieagent waar ik de hele dag kon parkeren. "Wacht even", zei hij, en hij dook in de combi in een map. "Op het Hendrik Conscienceplein" zei hij. "Daar staan parkeermeters" antwoordde ik. "Ja", zei hij, "maar ik heb het nagekeken, en we gaan daar vandaag niet langs". Het bleek nog te kloppen ook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #13 Gepost op: zondag 19 juli 2015 - 22:51:16 »
Tegenwoordig worden er uitlaten geleverd waarvan je elektronisch het geluid dat ze produceren, kunt instellen.  :(

Lol; mijn Kia laten klinken als een 2pk-tje.

Toch nog altijd leuker dan het geluid van een Trabant of een Wartburg.

De meesten zijn evenwel meer uit op het geluid van een Formule 1 renwagen.
Een Wartburg-Barkas heeft een schitterend geluid, moesten ze zo niet vervuilen kocht ik er weer eentje, of een Melkus
Gewoon puur muziek zo'n DKW motor https://youtu.be/IbSM-h_nmi8
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilters voor oudere dieselauto’s werken amper
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 21 juli 2015 - 13:35:34 »
we zijn een beetje off-topic aan 't geraken. Maar dit filmpje is prachtig voor 2cv-liefhebbers.

https://www.youtube.com/watch?v=jU70ekyF25E