Auteur Topic: Nieuw of aangepast verkeersreglement  (gelezen 7585 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nieuw of aangepast verkeersreglement
« Gepost op: woensdag 12 augustus 2015 - 14:53:51 »
Citaat van: GVA
Baas BIVV: ‘Gooi verouderd verkeersreglement in vuilnisbak’

Karin Genoe, de gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), pleit in een opiniestuk in De Tijd en L’Echo voor een nieuw verkeersreglement. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150812_01814965/baas-bivv-gooi-verouderd-verkeersreglement-in-vuilnisbak

Aanpassing verkeersreglement niet zo eenvoudig

Touring schaart zich achter het pleidooi van BIVV-topvrouw Karin Genoe voor een nieuw, kort, bondig en helder verkeersreglement, maar wijst erop dat een grondige herschrijving van de wegcode een niet zo eenvoudige opgave wordt.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150812_01815149/aanpassing-verkeersreglement-niet-zo-eenvoudig

Volgens Touring moet er in combinatie met die tekst ook een handleiding komen voor de gewone weggebruiker. 'Een duidelijke en bondige vertaling van dat juridische achtergronddocument', aldus Van Coillie.

Juist, dan is het hek helemaal van de dam. Want dan moeten we niet alleen nagaan wat dat achtergronddocument juist inhoudt, maar ook nog eens of de handleiding voor de gewone weggebruiker daarmee wel helemaal overeenstemt.

Waar is al dat werk van Etienne Schouppe overigens gebleven?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuw of aangepast verkeersreglement
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015 - 17:18:54 »
Hun frank begint eindelijk te vallen, daar aan de Haachtsesteenweg

Allerhande belangengroepen staann meteen op de rem - zoals verwacht ook.
Die allemaal buiten de discussie houden is de énige oplossing.

Je kàn wetteksten niet "kort en bondig" vertalen als de wettekst zelf veel uitgebreider is .
De wettekst zal immers steeds blijven gelden.
Integendeel, een complexe wegcode "uitleggen" kost steevast méér tekst, niet minder (zie je op alle verkeersgerelateerde fora)

De énige optie is vertrekkend van het Internationaal Verdrag op het wegverkeer, een minimale wegcode te distilleren die juridisch sluitend is.

En stevige straffen te voorzien voor wegbeheerders e.a. die de toepassing daarvan in het gedrang brengen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 augustus 2015 - 17:46:36 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015 - 17:28:55 »
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015 - 20:34:09 »
Je kàn wetteksten niet "kort en bondig" vertalen als de wettekst zelf veel uitgebreider is .
De wettekst zal immers steeds blijven gelden.
Integendeel, een complexe wegcode "uitleggen" kost steevast méér tekst, niet minder (zie je op alle verkeersgerelateerde fora)

Inderdaad ....

Door teksten in eigen woorden te willen gaan weergeven, gaat de essentie héél vaak verloren.  Met eigen woorden, worden dingen vaak verdraaid.  Of er worden elementen toegevoegd/weggelaten.  Daardoor is de essentie van de eigen woorden nog wel 's een tikkeltje anders dan wat in de oorspronkelijke wettekst staat.  En bijgevolg fout.

En >>> hier vind je overigens een schoolvoorbeeldje van hoe de Fod merkt dat een welbepaalde wettekst in de praktijk niet altijd even werkbaar is.  De Fod besluit dan maar om de wettekst verkeerd te gaan uitleggen. 

Oordeel zelf maar ....

Citaat
De regel dat je er niet mag op rijden wil niet expliciet zeggen dat je er niet mag komen om er te gaan stilstaan, maar je zou het wel kunnen concluderen en het is voor discussie vatbaar. Vermoedelijk heeft de wetgever bij het maken van deze regel niet (willen) vermelden dat stilstaan er verboden is, omdat het op sommige plaatsen ook niet anders kan. Bij een herziening van de wegcode is dit een punt dat aandacht verdient. Eindconclusie: het is niet expliciet verboden en men neigt daaruit te besluiten dat het mag.

Alleen al die eerste zin.  Tsjonge, ik ken wetteksten die eenvoudiger te doorgronden zijn. 

Neen, er is geen specifieke wettekst die letterlijk stelt dat het verboden is om stil te staan in een busstrook.  Akkoord.  Maar dat hoeft ook niet.  Er is namelijk wél bepaald onder welke voorwaarden men gebruik mag maken van die busstrook.  Daardoor is elk ander gebruik -zoals bvb er te gaan stilstaan om goederen te laden/lossen- verboden. 

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/258-art72

Ja, een chauffeur die daar ergens mazout moet gaan leveren, heeft geen alternatief als hij zijn klant wil bevoorraden.  Dat begrijp ik ook wel.  Maar dat is nog geen reden om die wettekst dan ineens maar gemakkelijkheidshalve verkeerd te gaan uitleggen.

Soit, rap een slotje erop, voordat iemand op het idee komt de wettekst JUIST te gaan uitleggen ....
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 augustus 2015 - 21:08:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015 - 23:54:42 »
ander klassiek voorbeeld ... gebruik van landbouwvoertuigen voor "ander" gebruik.

door de aanpassing van de wetgeving, is het hek nu helemaal van de dam

laatste stoot in dit opzicht:
Nederlandse landbouwtrekkers die diep in Vlaanderen aan grondwerken komen doen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 augustus 2015 - 12:14:43 »
En >>> hier vind je overigens een schoolvoorbeeldje van hoe de Fod merkt dat een welbepaalde wettekst in de praktijk niet altijd even werkbaar is.  De Fod besluit dan maar om de wettekst verkeerd te gaan uitleggen.
[...]
Soit, rap een slotje erop, voordat iemand op het idee komt de wettekst JUIST te gaan uitleggen ....

Inderdaad, de publicatie van een juiste uitleg is duidelijk nog altijd niet de bedoeling van GRO Forum.

Merk overigens op dat in die draad, als het op blunderen aankomt, Eugeen en Benny geenszins moeten onderdoen voor de FOD. Benny schuift Gast zelfs een fout in de schoenen die deze niet begaan heeft.

Ook blijkt uit deze draad weer maar eens dat op GRO Forum enkel de moderatoren mogen discussiëren.

Zielig.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2015 - 20:55:51 »
't gaat er verdomme van kwaad naar erger .....

http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=1&t=20062

Citaat van: GRO
Twee weken geleden heeft de Fod Mobilit ons laten weten dat het mag.
Op de GRO site is het al aangepast en in de volgende druk (sept) van het boek wordt het aangepast.

Ook dat nog ....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 augustus 2015 - 20:57:47 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2015 - 21:14:11 »
't gaat er verdomme van kwaad naar erger .....

In tegenstelling tot wat destijds altijd beweerd werd door GRO, ben ik dus niet de enige die daar niet kan naastkijken.

@ Inazuma: hoe krijg jij dat daar gedaan om er de groep van wijzen te mogen tegenspreken? Want als een gast dat doet, wordt hem onmiddellijk het zwijgen opgelegd.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2015 - 23:32:18 »
Ik doe dat gewoon ...  8)

De FOD vindt ... weegt wat mij betreft niet op tegen wat de wegcode stelt.
De FOD wijst wel op onduidelijkheid, maar wat mij betreft is het verbod toch echt wel duidelijk genoeg.

Er is geen stilstandsverbod an sich maar je kan er niet gaan stilstaan zonder daarbij een andere regel te overtreden ...
Je hoort dan geen PV te krijgen om er stil te staan, wel om er ongeoorloofd op te rijden.

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Als je er niet mag rijden, zie ik niet in hoe je er geraakt om te gaan stil staan ...
Opheffen en 3m opzij neerploffen ?
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2015 - 15:05:36 »
Als je er niet mag rijden, zie ik niet in hoe je er geraakt om te gaan stil staan ...
Opheffen en 3m opzij neerploffen ?

Inderdaad. Hoe geraak je dan op een berm waarop je mag parkeren (maar rijden moet je op de rijbaan) of op de pechstrook van een autosnelweg als je niet tot de uitzonderingen behoort die daar mogen rijden?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2015 - 19:05:47 »
Vertragen is voor sommige deskundigen "niet rijden"

http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=1&t=20062&p=92601#p92601

Ik mag hopen dat ze die NIET vragen om de wegcode mee te herschrijven ...
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2015 - 19:48:23 »
Vertragen is voor sommige deskundigen "niet rijden"

Ik had 't ook gelezen .... 

Dus, wacht.  Iemand die de via de pechstrook de file voorbijraast om de afrit te bereiken, is dan ook niet in overtreding.  Die heeft daar immers niet op de pechstrook gereden.  Ah neen, hij heeft die pechstrook alleen maar gebruikt om te vertragen naar de eerstvolgende afrit.  Toch ?  En komende van Linkeroever, mag ik vrolijk de rode kruisen boven de rijstrook negeren.  Ik rij daar dan immers niet, ik vertraag er alleen maar op weg naar de verkeerswisselaar richting de A12 Antwerpen-Brussel.  Toch ?  Veel geluk met dergelijke redenering in de rechtbank, Eugeen.

Trouwens ... de voorwaardelijke wijs waarin de Fod haar standpunt schreef ontgaat Eugeen blijkbaar.  En het ontgaat Eugeen blijkbaar eveneens wat de Fod in godbetert haar éérste zin schrijft:

Citaat
De regel dat je er niet mag op rijden wil niet expliciet zeggen dat je er niet mag komen om er te gaan stilstaan, maar je zou het wel kunnen concluderen en het is voor discussie vatbaar. Vermoedelijk heeft de wetgever bij het maken van deze regel niet (willen) vermelden dat stilstaan er verboden is, omdat het op sommige plaatsen ook niet anders kan. Bij een herziening van de wegcode is dit een punt dat aandacht verdient.

Citaat
Eindconclusie: het is niet expliciet verboden en men neigt daaruit te besluiten dat het mag.

Eugeen maakt daar van: "Zie je wel, de Fod zegt dat het mag.".  Voilà.  Eugeen leest dit citaat zoals hij wetteksten leest.  Te weten: ipv te lezen wat er écht staat, leest hij  wat hij zou willen dat er stond ....

En ik vertik het deze keer om hem op andere gedachten te brengen. 
« Laatst bewerkt op: zondag 16 augustus 2015 - 15:00:37 door bert.covens »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: zondag 16 augustus 2015 - 11:07:07 »
Citaat van: GRO
@Inazuma.

GRO heeft tot twee weken geleden, als enige site of handboek jouw visie gevolgd. "Je mag er niet op rijden, dus kun je er ook niet op rijden om te gaan stilstaan".
Als hierover een vraag gesteld werd op het forum, gaf ik steeds de uitleg dat deskundigen die mening waren toegedaan.

Op 29 juli zagen wij op het forum een uitgebreide posting, afkomstig van een IP uit Duitsland, van iemand die verduidelijkte dat hij kandidaat-wegverkeersjuist was en dat hij wel eens wilde weten welke deskundige zoiets vertelde. In een eerdere posting afkomstig onder de naam "gast" werd de uitleg: "Je mag er niet op rijden, dus kun je er ook niet op rijden om te gaan stilstaan" beschreven als "kwatch".

Ik heb daarom besloten info in te winnen bij de Fod Mobilit. Waarom daar? Omdat alle instanties (federatie, goca, rijscholengroepen, D. D. ...) altijd naar daar verwijzen als er onduidelijkheid is i.v.m. de wegcode. Daar concludeerde men dus dat het mocht. Nadien heb ik aan GOCA gevraagd welk antwoord zij verwachten mocht deze vraag tijdens het examen gesteld worden. Ik kreeg als antwoord dat de Fod Mobilit steeds alle examenvragen controleert en dat zij het standpunt van de Fod Mobilit volgen.

Daarom heb ik beslist onze site/boek aan te passen en er hetzelfde in te zetten als in de andere handboeken/sites. Het is dus het gevolg van de terechte opmerking van de kandidaat-wegverkeersjurist dat de site is aangepast.

Rarara wat hij nu nog wil gaan insinueren ook .....

Geregeld negative teaching, en geregeld verwarrende vragen in zijn oefenreeksen, soit ik zou 't er nog willen bij nemen. 
De bal geregeld compleet misslaan in een antwoord op een forum, is al wat minder. 
Blijven volharden wanneer iemand op basis van relevante wetteksten op een kemel wijst, en een antwoord van de Fod lezen zoals je 't graag leest ipv te lezen wat er écht staat, is al moedwil.
De intentie om deze kemel ook nog expliciet toe te voegen in de theorie op je site, én in de nieuwe versie van je boek ... daar heb ik onderhand al geen woorden meer voor.
(edit: de meest recente versie die ik gelezen heb, puilde uit van dwaasheden en foute info, en nu gaat hij godbetert een nog veel grovere bok EXTRA publiceren, jongens toch)

Hij schrijft het dan weliswaar niet met zoveel woorden.  Maar eigenlijk komt het erop neer, dat volgens hem iemand uit Bayern die zichzelf omschrijft als kandidaat-verkeersjuist een juiste uitleg als kwatch omschreven heeft.  En onrechtstreeks zal het dus aan een nobele topicstarter uit Bayern liggen, dat er weldra een bok van formaat verschijnt: zowel op de site als in het handboek.  En als Eugeen het over "iemand uit Bayern" heeft, is het wel genoegzaam duidelijk naar wie hij daarbij verwijst, zeker ?  Is het niet, Eugeen ?    >:(
(de afbeelding met het IP adres vanuit de omgeving van Bayern is intussen verwijderd in je posting, maar ik heb 't wel gelezen hoor, Eugeen)

Dergelijke insinuaties zijn voor mijn part méér dan 1 brug te ver.  Wie is er niet in staat om vrede te bewaren, Eugeen ?  Wie ?

(een gefundeerd antwoord op de laatste posting van Inazuma, is blijkbaar al wat moeilijker dan ambras te stoken)

« Laatst bewerkt op: zondag 16 augustus 2015 - 12:46:05 door bert.covens »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 16 augustus 2015 - 16:08:36 »
Waarom mag je niet stilstaan op een busstrook  ???
Omdat je dan de busstrook onbruikbaar maakt voor waar ze voor dient: OV sneller laten doorstromen

Waarom staat er dan geen verbod tot stilstand in de wegcode  ???
Omdat de bushaltes OOK op de busstrook liggen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: zondag 16 augustus 2015 - 22:12:13 »
Ach wat... als hij geen zinvol antwoord meer weet, grijpt hij naar z'n ultieme wapen om je het zwijgen op te leggen.  Nog maar 's een slotje zetten.