Auteur Topic: Hoe filestaartbotsingen met vrachtwagens oplossen: een voorstel  (gelezen 6302 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Hoe filestaartbotsingen met vrachtwagens oplossen: een voorstel
« Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 10:49:56 »
Nog maar eens een dodelijk ongeval met een vrachtwagen die achterin een file dendert. Spijtig zijn daar nog maar eens doden bij gevallen. Dit soort ongevallen is dikwijls zeer zwaar en de extra gecreëerde files zijn dan ook aanzienlijk. De binnnering rond Brussel zal er uiteindelijk meer dan 12 u door afgesloten worden!

Ik twijfel stevig aan het professionalisme van de gemiddelde vrachtwagenchauffeur en gezien deze ongevallen al jaren gebeuren moeten we niet veel verwachten uit de hoek van de chauffeurs. Er is toch een andere mogelijkheid om deze ongevallen te vermijden! Als de chauffeurs het niet oplossen kunnen we het misschien aan de techniek overlaten.

Op de meeste wagens vind je ondertussen noodstop-systemen. Ze vermijden dit soort ongevallen door zelf te remmen. Koppel dit nog eens aan een adaptieve cruise-control en dit soort situaties kan toch vermeden worden. De cruise-control houdt gemiddeld genoeg afstand de noodstop gaat indien nodig hard in de remmen. Op Europese schaal kunnen we de installatie van dergelijke systemen op nieuwe trucks verplichten. Na enkele jaren rijdt dan een groot gedeelte van de trucks met deze systemen aan boord.

Wat denken jullie?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: Hoe filestaartbotsingen met vrachtwagens oplossen: een voorstel
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 10:55:29 »
Naast je voorstel, wil ik toch opmerken dat het klaarblijkelijk over een belgische vrachtwagen ging, en op een plaats waar IEDEREEN weet dat er heel hoog filegevaar is. Als er ergens een file is of begint op de R0 is het wel daar., en wel altijd mogelijk op elk uur van dag en nacht. Als je als beroepsbestuurder dat niet weet...

Op de meeste wagens vind je ondertussen noodstop-systemen. Ze vermijden dit soort ongevallen door zelf te remmen. Koppel dit nog eens aan een adaptieve cruise-control en dit soort situaties kan toch vermeden worden. De cruise-control houdt gemiddeld genoeg afstand de noodstop gaat indien nodig hard in de remmen. Op Europese schaal kunnen we de installatie van dergelijke systemen op nieuwe trucks verplichten. Na enkele jaren rijdt dan een groot gedeelte van de trucks met deze systemen aan boord.

De nieuwe vrachtwagen op het werk van mijn echtgenote zal die installatie hebben. Verplicht is het nog niet, maar, naar ze zegt, zou het wel eens snel verplicht worden bij nieuwe vrachtwagens.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 augustus 2015 - 11:06:09 door e49Memling »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 11:10:00 »
Naast je voorstel, wil ik toch opmerken dat het klaarblijkelijk over een belgische vrachtwagen ging, en op een plaats waar IEDEREEN weet dat er heel hoog filegevaar is. Als er ergens een file is of begint op de R0 is het wel daar., en wel altijd mogelijk op elk uur van dag en nacht. Als je als beroepsbestuurder dat niet weet...

Inderdaad, dit bewijst mijn stelling dat je het niet meer kan overlaten aan de chauffeurs. Het was dan wel niet op een moment dat het er nog zeer filegevoelig is, nl. rond midernacht. Maar je hebt er wel voldoende zicht. Ik ben er daarstraks voorbij gereden in de andere richting en men was bezig met de laatste restanten te ruimen, waaronder een volledig uitgebrande trekker van Colruyt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 12:47:09 »
Het kan dan wel een Belgische vrachtwagen geweest zijn, maar wie reed ermee?

In juni laatstleden werd hier een Duitse vrachtwagen met een Bulgaarse chauffeur gecontroleerd door de Polizei. Rij- en rusttijden uiteraard niet nageleefd. Maar bovendien: minstens 1 op 2 rusttijiden moet buiten de vrachtwagen doorgebracht worden. De chauffeur in kwestie leefde in zijn vrachtwagen; ze hadden hem voor maanden eten meegegeven, en hij had het nodige gerief om te koken. Toen de Polizei hem vroeg wanneer hij nog eens ergens anders dan in zijn vrachtwagen ging eten en slapen, was het antwoord: "Ze hebben mij gezegd, met Kerstmis, als alles goed gaat".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 13:02:54 »
Dat ze eens eerst zorgen voor een deftige aanduiding van de File (zoals in Nederland)
Dat ze eens zorgen voor deftige verkeersberichten op de radio (zoals Frankrijk bvb.)
Dat er eens parkings komen waar de chauffeurs kunnen uitrusten en niet zoals nu enkel de verplichte stop (Duitsland Frankrijk vind ik veel beter)
Dat ze eens gaan beboeten op te kort rijden.
Dat ze eens een filmcampagne geven op TV over wat er gebeurd als je 44ton probeert uit te remmen, hoever die vrachtwagen bij u (het lomp kieken) binnenkomt
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 13:13:33 »
Waarom zou er een file-aanduiding moeten komen. Als je alert bent en je kijkt vooruit zie je die file zeker al een eind op voorhand. Als je dan voldoende afstand houdt kan je op tijd stoppen voor de file. De vrachtwagenbestuurder zit dan nog een stuk hoger dan de meeste chauffeurs, zijn overzicht moet dus nog beter zijn!

Als je natuurlijk met wat anders bezig bent achter het stuur: video-tje kijken, lezen, GSM, sigaretje rollen, ... of je bent niet voldoende uitgeslapen dan krijg je dergelijke dingen. Daarom laat het niet aan de chauffeur over, vraag de hulp van de techniek!

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 13:56:17 »
Het zal een 'en en' verhaal moeten worden vrees ik
Waarom worden er door het gemotoriseerd verkeer voetgangers doodgereden? Zal alleen aan dat gemotoriseerd verkeer liggen zeker? Nee het is dat 'en en' verhaal.
We kennen dat hier in België, oei er is dat dus zal het wel aan dat liggen, nee nog niet het verhoopte resultaat dus zal het wel aan dat liggen, oei nog niet we gaan nog iets proberen ipv. het als een geheel aan te pakken.
Dus ja als de techniek kan helpen moet die er maar mee in.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 augustus 2015 - 13:58:22 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:15:57 »
Verplichte adaptieve CC is maar een kwestie van tijd - dacht dat dat zelfs al geregeld is  ???

1 v/d weinige landen met een CC verbod is .. België !
Al zie je die borden zo goed als nergens meer staan ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:29:00 »
Ik sluit me volledig aan bij posting #5 van JC.

En, jo, wat er gebeurt als een vrachtwagen van 44 ton remt: je bent verondersteld dat te weten als beroepsschauffeur, en er rekening mee te houden, ook als je vindt dat je te weinig verdient en te veel uren moet werken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:38:07 »
In GB hebben ze al zo lang als ik daar kom (sinds eind jaren 80) mist-waarschuwingslichten

VL gebruikt variabele signalisatie niet voor waarschuwingen - enkel voor snelheidsbeperkingen en dan nog in strijd met art 9.9 MB 10/11/76
die beperkingen zijn vaak irrelevant op de plaats waar ze beginnen, en worden dus niet gevolgd
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 18:41:30 »
Jozef ik heb het over die kiekens die denken op een paar meter voor je te moeten kruipen en dan op de rem te gaan staan, waarom dacht je dat die veiligheidsafstand nodig is? Ik en vele collega's weten het genoeg maar die kiekens automobilisten niet.
En ik rij nog met makkelijke lading, machinedelen of een kraan, rij eens met vloeistof.....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 20:30:04 »
Jozef ik heb het over die kiekens die denken op een paar meter voor je te moeten kruipen en dan op de rem te gaan staan

Ja, die ken ik, die fans van Natalia.

Maar ik had het over die kiekens die met 44 ton op minder dan 2 meter achter een personenwagen hangen omdat hij ergens de max. 70 km/h respekteert.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 20 augustus 2015 - 22:04:20 »
Zo'n kieken had ik gisteren in Frankrijk nog achter me.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 augustus 2015 - 17:44:12 »
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2430772/2015/08/21/Levensgevaarlijk-truck-zwalpt-kilometers-over-fietspad-op-Vlaamse-weg.dhtml?utm_source=hootsuite&utm_medium=Social&utm_campaign=socialredactie&utm_content=nieuws
Heel actueel.
Voor die vrachtwagenchauffeur heb ik niet het minste gevoel van medeleven, je ziet duidelijk dat hij wist dat de remorque scheef spoorde, rijbewijs afpakken en cursus volgen, hij had gewoon niet moeten-mogen rijden met dat gevaarte.
Maar zie je ook hoe onze filmer volgt?
Met de camera duidelijk in de hand op luttele meters erachter, terwijl hij weet dat het elk moment verkeerd kan aflopen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 augustus 2015 - 10:13:54 »
rijbewijs afpakken en cursus volgen

Wat voor een cursus wil je zo iemand laten volgen? Daar is toch maar één cursus gepast voor: 5 jaar bak en nooit geen rijbewijs meer.

Citaat
Maar zie je ook hoe onze filmer volgt?
Met de camera duidelijk in de hand op luttele meters erachter, terwijl hij weet dat het elk moment verkeerd kan aflopen.

Inderdaad, die heeft al niet veel meer verantwoordelijkheidszin.

Uit het artikel:

Citaat
Omdat er te veel ongevallen gebeuren met trucks [...]

Eindelijk wordt het eens gezegd: er gebeuren te veel ongevallen met trucks. En het merendeel daarvan zal wellicht niet te wijten zijn aan bestuurders van personenwagens.