Volgende studie is interessant wat betreft het gebruik van aardgas als brandstof voor voertuigen.
http://www.ewp.rpi.edu/hartford/~devosk/Masters%20Project/Other/References/Waller%20Well-to-wheels%20efficiency.pdfDeze studie bekijkt het gebruik van CNG in voertuigen en wat de 'well-to-wheel' efficiëntie is, alsook het gebruik van aardgas voor de productie van waterstof voor een voertuig met een brandstofcel en het gebruik van een elektrische auto met batterijen.
Het is een Amerikaanse studie die uitgaat van aardgas bekomen door 'fracking'. In de VS heet dit gezorgd voor veel en goedkoop aardgas, helaas ook met een serieuze milieukost. In Europa gebruiken we dit soort gas niet. Dus efficiënties gaan daarom afwijken omdat het stukje 'well' (=bron) verschillend is, maar dit geeft elk voertuig hetzelfde nadeel. Gezien ons gas dikwijls van ver wordt getransporteerd zijn de verliezen in een Europese context veel hoger. Of het nu Russisch gas is met veel verlies in de pijplijn (compressiestations) of LNG dat met tankers toekomt in Zeebrugge. De vergelijking van de verschillende types voertuigen blijft dus opgaan.
CNG voertuigDit is een traditionele CNG auto. Deze tankt gas onder hoge druk en gebruikt dit gas in een ontploffingsmotor.
FCEV (Fuell Cell Electric Vehicle)Het aardgas wordt omgezet naar waterstof. Dit is momenteel veruit het meest voorkomende proces om waterstof te bekomen. Het waterstof wordt dan later gebruikt in een brandstofcel om elektriciteit op te wekken om het voertuig voort te bewegen.
BEV (Elektrische auto met batterijen)Hierbij wordt het aardgas gebruikt om elektriciteit op te wekken in een aardgascentrale. Deze elektriciteit wordt gebruikt om de auto te laden.
Het interessante aan de studie is dat ze een minimum, huidig maximum en maximum efficiëntie (na technologische ontwikkelingen, gebaseerd op bv fysische limieten) opgeeft voor de verschillende voertuigen.
Dit zijn de waarden:
| CNG | FCEV | BEV |
Min | 16 | 16 | 23 |
Huidig Max. | 31 | 25 | 44 |
Pot. Max. | 63 | 87 | 84 |
Volgens de studie is een FCEV bij het volledig uitontwikkelingen van het potentieel het meest efficiënte voertuig. Momenteel is het echter een normale elektrische wagen met batterijen en dat zal zo nog wel een tijdje blijven. Gezien hier enkel fossiele brandstof wordt gebruikt kan je bovenstaande waarden ook gebruiken voor de CO2-uitstoot. De BEV veroorzaakt de kleinste CO2 uitstoot per km van de drie in de huidige situatie.
Wanneer we echter een aantal CO2-arme elektriciteitsbronnen gebruiken (wind, water, nucleair, …) dan wint de BEV het zeker, zelfs bij het volledig uitontwikkelen van alle potentieel.
Voor onze beleidsmakers moet de keuze dan ook duidelijk zijn:
1. CNG niet fel aanmoedigen. Deze voertuigen zijn niet zeer efficiënt en hebben weinig potentieel. Op korte termijn bieden ze een voordeel door een iets lagere CO2-uitstoot en vooral door minder NOx en fijnstof.
2. FCEV hebben een mooi potentieel, maar dat wordt momenteel nog niet gerealiseerd. Volgens de huidige stand van techniek zijn ze zelfs slechter als een CNG-voertuig. Gezien er nog geen (of nauwelijks) netwerk bestaat voor H2 is dit geen realistische optie.
3. De BEV is ongeveer 1,5x meer efficiënt dan een CNG voertuig, zelfs volgens de beste huidige technieken. Het potentieel naar verbetering is zeer hoog. De uitstoot van de aardgascentrales is makkelijk te controleren (1 schoorsteen) en te zuiveren. Het netwerk om de wagens te laden is bovendien aanwezig waardoor vlot kan overgeschakeld worden op deze vorm van brandstof.