Eigenlijk is het simpel in Europa: waarom konden die bepaalde "diesellanden" niet wat al die "benzinelanden" decennia lang deden ?
Die benzinelanden verdieselen net onder EU CO2-uitstoot-druk ...
Een beetje... ondertussen is die tendens al enkele jaren gestopt en meestal andersom. (ik kan je de cijfers geven, bvb:
D maandelijkse inschrijvingen van aug 2013 tot aug 2015--- aug 2013 - - - ---- --- ----- ----- aug 2014 - - - - - - - - - - - - - - - - > aug 2015|
Benzin:
110.642 126.072 131.766 126.426 108.590 99.374 104.679 153.944 138.531 135.206 142.874 133.713 110.735 137.480 140.123 123.256 113.811 100.816 111.302 166.064 146.308 129.259 159.779 143.678 117.304
Diesel:
99.733 117.120 128.542 124.151 103.374 103.272 101.459 137.719 131.454 134.618 130.083 132.323 98.228 118.444 130.677 122.674 111.614 106.916 108.515 151.393 140.506 122.559 148.721 141.838 105.348
En zo zag de "verdieseling" van D eruit in de voorgaande jaren 2004-2013 (bron Wiki) of het begin van de CO2-hysterie...
https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Der_Diesel-Boom_im_PKW-Bereich
2013 apart:
Statista.com
of 27 % dieselaandeel op zijn piek en na halfweg 2013 -> 2015 weer dalend.
D ligt met ~ 26 % dieselaandeel-wagenpark zowat in het midden van de 27 EU-landen. (13e plaats 2011, bron Eurostat) ca. de helft van de EU-landen heeft < 25 %, bvb NL heeft amper 17 %, als niet-EU: Zwitserland heeft ook 17 %.
Je bedoelt de richtlijn dat het ganse wagenpark van een merk steeds strengere CO2-waardes opgelegd krijgen van de EU. Dat doen ze vooral met hybrides die stoten nog veel minder CO2 uit tijdens de flut-rijcyclus, en ook nog met downsizing-benzines (DI-turbo´s); terwijl diesels met de euronorm 6 iets meer verbruiken als met de euronorm 5, daar zit nu amper of geen CO2-rek meer op. Euro 4 diesels hadden in de regel ook niet meer verbruik als euro-5 diesels, het is vooral door andere middelen-foefelen dat ze die CO2-cycluswaarde naar beneden haalden bvb de start-stop-automatiek (-3 % CO2) enz...
Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde dat die landen de diesel nooit bevoordeeld hebben tov de benzine, meestal integendeel.
Er zijn nog altijd meer EU-landen die minder als 20% dieselaandeel van hun wagenpark hebben tov landen die 50 % en meer dieselaandeel hebben.
Hoe deden die landen dat
? Zweden is case in point, waar alternatieve en in principe herwinbare brandstof (E85) nu weggedrukt wordt door de diesel.
Ik vraag me nog steeds af wat jij onder verdieselen verstaat, enkele jaren meer stijgende dieselinschrijvingen is voor mij niet voldoende.
Zweden heeft nog altijd weinig dieselwagens, in 2010 maar 11 procent aandeel, BE had toen al 60 % dieselaandeel.
Of kan ik dan zeggen dat alle landen hun wagenpark ver-electriseren als ze jaarlijks 10 % meer
inschrijvingen hebben als het jaar ervoor ?
Zo ziet de
wereldprognose van inschrijvingen er uit in 2020 van Statista of gemiddelde data uit duizenden bronnen:
http://de.statista.com/statistik/daten/studie/73657/umfrage/prognostizierter-anteil-der-jeweiligen-antriebsart-am-pkw-absatz-im-jahr-2020/
Statistiken und Studien aus über 18.000 Quellen
Die Statistik bildet den prognostizierten Anteil der jeweiligen Antriebsart am weltweiten Pkw-Absatz im Jahr 2020 ab.
- benzinewagens: 57,6 %
- hybride: 20,2 % (vooral benzine-hybride, nvdr)
- diesel: 14,3 %
- elektro: 5,5 %
- gas: 2,4 %