Ik zie echter weinig mogelijkheden om aan de wetgeving wat te veranderen om het misbruik van vrb uit te schakelen. Een mogelijkheid zou zijn om de wachttijd voor een nieuwe poging drastisch in te korten. Maak er bv. 3 maanden van.
Het is niet zo dat men telkenmale drie maanden zou moeten wachten om examen af te mogen leggen of te herkansen. Men moet 18 jaar oud zijn op de dag van het praktijkexamen, drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs en sedert maximaal drie jaar geleden geslaagd zijn in het theorie-examen om praktijkexamen te mogen afleggen. En wie tweemaal opéénvolgend niet slaagt in het praktijkexamen, moet verplicht 6 uren rijles volgen in een erkende rijschool
(tenzij in geval vrb vervallen is, en na een wachttijd van drie jaar). Meer niet.
Wie dus tijdig verandert van type vrb (dus binnen de geldigheid van het huidige vrb) moet géén bijkomende drie maanden wachten. Ook wie mislukt, moet géén drie maanden wachten om te herkansen. Worst case opnieuw theorie-examen afleggen, als dat door die wissel dus méér dan drie jaar gaat duren tussen de datum van welslagen in het theorie-examen en het praktijkexamen. Bij drukke periodes, kan de wachttijd wel enigszins oplopen. Zeker in vakantiemaanden, omdat dat nu éénmaal gegeerde data zijn bij iedereen die nog naar school, hogeschool of unief gaat.
Met de huidige regelgeving, is héél dat rijbewijs-op-school gedoe trouwens 1 groot vergiftigd geschenk. Ouders horen dat hun zoon/dochter gratis die lessen kan volgen en theorie-examen afleggen
(°), wat hen als muziek in de oren klinkt. De leerling volgt de lessen, slaagt in zijn theorie-examen. Maar dan begint het. Pa heeft net een nieuwe wagen gekocht en neen ....dààrmee mag de zoon/dochter niet gaan oefenen. En geld voor een occasiewagentje is er vooreerst nog niet. Of de zoon/dochter gaat op kot, of maakt nog een wereldreis en is niet meteen in de mogelijkheid om te oefenen. Of moet de wagen waarmee geoefend wordt veelvuldig delen met oudere broer/zus. Enfin, die 36/18 maanden lijken erg lang. Maar dat vrb belandt ergens in de schuif, en de tijd gaat tikken. Tegen de tijd dat de zoon/dochter zich kan toeleggen op oefenen ... oeps ..... vrb vervallen ! Nog élke cursus die ik geef, zowel in de rs als rijbewijs-op-school, hamer ik daarop.
"Mensen, denk goed na wanneer je je vrb gaat afhalen, zorg ervoor dat het een bewuste keuze is. Want owee als het vrb vervalt ....". En nog élke keer zie ik de mondjes openvallen. Die maatregel is nog onvoldoende gekend. Ook op een ander -niet nader genoemd forum- zie ik nog regelmatig slachtoffers de revue passeren "Help, mijn vrb is vervallen. Wat nu ?". Enfin, ik hoop maar dat de leerlingen nu nog niet voorbarig gaan denken dat hij NU al afgeschaft is.
° éérst werd het cursus-boek vervangen door uitsluitend oefenen op internet. Vanaf dit schooljaar, is het niet langer gratis maar kost de lessenreeks incl. examen 20 euro. Werkelijke kost is dus 5 euro, aangezien de 15 euro examenretributie reeds in die 20 euro begrepen is.