Feinstaub: neue Benzin PKWs gefährlicher als Diesel PKWs
Het gaat hier wel degelijk om de ultrafijne roetpartikels.
Ook weer kwatch zeker Michel?
Inderdaad totale kwatch (of de klassieke desinformatie).
Het filmpje
moet om de giftigheid van de partikels gaan, niet om de partikels; want directe injectie benzines (al een heel tijdje op de markt) stoten quasi nu ook zoveel partikels uit als diesels
niemand ontkent dat,
de giftigheid van de partikels van beide soorten verbrandingsmotoren zijn wetenschappelijk (jarenlang) onderzocht. Dit sinds 1988... (toen vooral nog atmosferische motoren)
Ik citeer nog maar eens het resultaat en de betreffende wetenschappelijke bronnen (2012) via
IARC/WHO:
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf
12 June 2012
IARC: DIESEL ENGINE EXHAUST CARCINOGENIC
Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International
Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today
classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence
that exposure is associated with an increased risk for lung cancer.
The Working Group concluded that gasoline (benzine) exhaust was possibly carcinogenic to humans (Group 2B), a finding unchanged from the previous evaluation in 1989.
Summary evaluation
The summary of the evaluation will appear in The Lancet Oncology as an online publication ahead of print
on June 15, 2012.
(1) JNCI J Natl Cancer Inst (2012) doi:10.1093/jnci/djs034
http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2012/03/05/jnci.djs034.abstract; and
JNCI J Natl Cancer Inst (2012) doi: 10.1093/jnci/djs035
http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2012/03/05/jnci.djs035.abstract
In
1988! waren dieselroetpartikels of cat 2
A, al officieel giftiger verklaard
als roetpartikels van benzinemotoren: toen cat 2B en in 2012 nog altijd cat 2B:
Background
In 1988, IARC classified diesel exhaust as probably carcinogenic to humans (Group 2A). An Advisory Group
which reviews and recommends future priorities for the IARC Monographs Program had recommended
diesel exhaust as a high priority for re-evaluation since 1998.
Het verschil tussen
cat I , cat 2A en
cat 2B is uitvoerig uitgelegd op page 3 in die pdf.
Als je nu eens een Youtube filmpje citeerde wat de IARC/WHO zei en hierboven in die pdf schreef?
Rap gevonden hoor, 30 seconden kijken/luisteren is genoeg:
https://www.youtube.com/watch?v=ktnbcsSOi9k
WorldLeadersTV: W.H.O.: DIESEL ENGINE EXHAUST & LUNG CANCER RISK HAZARD
YT-fimpjes genoeg:
https://www.youtube.com/watch?v=aXEal4YJsOU
"Investigations in Diesel Exhaust" - Nov. 4, 2011
Chad Weldy presented "Investigations in Diesel Exhaust -- Mediated Effects in Pulmonary Inflammation and Vascular Reactivity; How Our Genes May Increase Our Susceptibility to Air Pollutants" as part of Western Washington University's Huxley College of the Environment Speaker Series at noon on Friday, Nov. 4 in Academic West room 304 on the Western campus.
A wide range of health impacts are associated with both chronic and acute exposures to airborne particulates, most predominantly the increased risk of cardiovascular disease and cardiovascular related mortality. Diesel engines are the main source of the particulate matter of concern in urban environments.
enz...
hetzelfde samengevat in het Nederlands:
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkendWHO: "Diesel is kankerverwekkend"Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.
Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.
Evaluatie prioritair
Deze herclassificatie werd al sinds 1998 voorbereid door de evaluatie ervan prioritair te maken. Er was dan ook een toegenomen bezorgdheid over de kankerverwekkende potentieel van dieseluitlaatgassen, in het bijzonder op basis op de bevindingen in epidemiologische studies van blootgestelde werknemers in verschillende instellingen.
In de resultaten van een onderzoek bij ondergrondse mijnwerkers uit maart 2012 van het grote Amerikaanse National Cancer Institute werd dit opnieuw benadrukt. De mijnwerkers leken een verhoogd risico te hebben op overlijden door longkanker bij blootgestelde werknemers
Voldoende gegevens
Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.
De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.Blootgesteld aan verschillende uitlaatgassen
Grote populaties zijn blootgesteld aan dieseluitlaatgassen in het dagelijks leven door hun beroep of door de omgevingslucht. Zo worden mensen niet alleen blootgesteld aan auto-uitlaten, maar aan uitlaten van andere dieselmotoren van bijvoorbeeld dieseltreinen, schepen generatoren, toestellen, …
Ideale basis voor (inter)nationale regelgeving
Gezien de strenge en onafhankelijke beoordeling van door de werkgroep, hebben overheden en andere besluitvormers met deze bevindingen een waardevolle bewijsgrond waarop men milieunormen voor diesel en andere uitstoot van uitlaatgassen kan baseren. Ook kan het de brandstoffabrikanten blijven aansporen om hun doelstellingen met betreffende de technologie blijven aansturen.
Het verhogen van de aandacht voor het milieu in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot regelgeving in Noord-Amerika, Europa en elders met strengere emissienormen voor zowel diesel- en benzinemotoren. Er is een sterke wisselwerking gekomen tussen normen, technologie en de aandrijftechniek.
Voor dieselmotoren vereiste dit wijzigingen in de brandstofsamenstelling zoals een duidelijke afname van het zwavelgehalte, veranderingen in het motorontwerp om de dieselbrandstof efficiënter te verbranden en de vermindering van de uitstoot door uitlaatgassen door de besturingstechniek.
Hoewel de hoeveelheid deeltjes sterk gereduceerd is, alsook de chemische samenstelling, is het niet duidelijk welke kwantitatieve en kwalitatieve veranderingen er zijn geweest die naar een beter volksgezondheid kunnen worden vertaald. Hiervoor is nog verder onderzoek nodig.
“Uitstoot en blootstelling sterk beperken”
Dr Christopher Portier, voorzitter van de IARC-werkgroep: "Het wetenschappelijk bewijs was dwingende en de conclusie van de werkgroep was unaniem: diesel uitlaatgassen van de motor zorgen voor longkanker bij de mens. Gezien de extra gezondheidseffecten van dieseldeeltjes, moet de blootstelling aan dit mengsel worden beperkt."
“Waarschijnlijk teken van meer”
Dr. Kurt Straif, hoofd van de IARC monografieën Program, gaf aan dat "de belangrijkste studies die hebben geleid tot deze conclusie waren in situaties waar werknemers in hoge mate waren blootgesteld. We hebben echter geleerd van andere kankerverwekkende stoffen, zoals radon, dat de eerste risicostudies bij bijzonder beroepsgroepen werden gevolgd door ook positieve bevindingen voor de algemene bevolking. Derhalve zijn maatregelen om blootstelling te verminderen voor werknemers en de gehele bevolking noodzakelijk."
“Maatregelen gegrond voor volksgezondheid”
Dr. Christopher Wild, directeur, IARC, zei dat "De IARC de taak heeft de bewijsgrond vast te stellen voor reglementaire besluiten op nationaal en internationaal niveau. Deze bevindingen zijn dan ook een krachtig signaal dat maatregelen gegrond zijn voor een goede volksgezondheid. Deze nadruk is wereldwijd nodig, onder meer bij de meer kwetsbare de bevolking in ontwikkelingslanden waar nieuwe technologie en beschermende maatregelen vaak lang niet voor handen zijn bij de technologische ontwikkeling."
"Bevoordeel diesel niet langer"
Naar aanleiding van de studie riep Brussels minister van Leefmilieu en Energie Evelyne Huytbroeck de federale regering op “om haar beleid van de diesel, die de grenzen laat zien, te verlaten. De federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een duurzaam antwoord op dit probleem voor de volksgezondheid. Ze moet dan ook afstand doen van het voordeling beleid ten opzichte van de diesel en de verantwoordelijkheid te nemen van voor de fouten en burgers niet te gijzelen."
Meer details over de studie, vindt u in
dit document (link is idem als ik citeerde bovenaan, maar werkt niet meer) (Bron:
IARC, Kabinet Huytebroeck)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Langzaam vraag ik me af of ik op dit forum mijn tijd verspil, ik blijf maar links met bewijzen en talrijke aanwijzingen posten.
Dit hierboven heb ik zeker één jaar geleden ook gepost, en het youtube filmpje ook !:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4500.msg51025.html#msg51025
maandag 22 december 2014
vooral dit stukje van het WHO dat (via wetenschappers IARC) in 2012 ook de roetdeeltjes uit de benzinewagens onderzocht heeft en die veel minder schadelijk waren als die van diesel:
http://bandiesel.blogspot.be/2012/08/who-on-diesel-exhaust-and-cancer.html met video
Wednesday, August 1, 2012
W.H.O on Diesel Exhaust and Cancer
https://www.youtube.com/watch?v=VeEJdKifEyM
Note: The WHO also examined gasoline. But in comparison Gasoline Exhaust didn't show anything near the level of adverse health effects Diesel Exhaust induces.
Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"The number one finding is that diesel exhaust exposures are carcinogenic to humans, a group one carcinogenic, the highest level you can possibly have. Also associated with diesel exhaust is linkage to bladder cancer, but that's a less, that's a much lower linkage. We also reviewed gasoline exhaust and the carcinogenic in gasoline exhaust, and there was very little human evidence that was sufficient to support a known human carcinogenic clause. So that went much lower. That's a possible human carcinogenic group 2 B."
Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"We would recommend that they look at these findings, look at the science associated with the findings, and use them to make reasonable decisions about lowering exposure to diesel exhaust in their particular localities."
Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"Occupational exposures are higher, generally, than the environmental exposures that you and I might run into, but all of these exposures are indeed a hazard and we should be looking at trying to lower them."
( WORLD HEALTH ORGANIZATION: WHO, Geneva, Switzerland )
( International Agency for Research on Cancer: IARC )
Neen nu stopt het echt hoor !