Auteur Topic: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten  (gelezen 8237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #15 Gepost op: zondag 01 november 2015 - 09:41:02 »
Mijn eerste tankbeurt met een nieuw funmobieltje - op benzine - zat ik gelijk een halve liter ònder het normverbruik.  :D
We rijden thuis ook met zo een exemplaar rond bij normaal rijden komen we ook onder de 6 l/100 km voor de al oude 1,2 Tsi  DSG met 105 PK(Skoda), dit is nog een tweeklepper/cilinder. Heeft ook nog ketting- ipv distributieriem. Het sjoemelnormverbruik van 5,3 l is idd bij zeer eco rijden haalbaar. De nieuwe 1,2 Tsi heeft nu 110 PK en heeft nu 4 kleppen en riem gekregen, in elk geval zou op papier die motor nog 10 procent zuiniger zijn.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #16 Gepost op: zondag 01 november 2015 - 22:25:56 »
Een 28i kost dus maar liefst 4.650 Euro meer dan een 20d, en je betaalt er bijgevolg ook meer voor voor het luik eigen schade van de omniumverzekering.
Heb ik dat ergens ontkend ?  :-\
Het is toch maar logisch dat een auto met bijna 30 % meer PK´s (245 versus 184/190) meer verzekering betaald voor dat luik, tzou heel straf zijn van niet. (dus dat hoef ik al niet na te kijken  ;))
Wat ik wel nagekeken heb is dat een BMW X3-diesel met evenveel PK´s (184) als een BMW X3-benzine (184), de diesel (in D) in een hogere verzekeringsklasse staat en dus meer betaald, bron via ADAC##, en ADAC zal dat ook meerekenen in zijn totaal kostenplaatje of Wirtschaftlichkeit.

Citaat
De 20d heeft een max. koppel van 400 Nm, zijnde maar liefst 48% meer dan de 270 Nm van de 20i.
Je valt in herhaling en ook dat heb ik niet ontkend, ik vraag me af wat je bedoeling is of moet ik jouw zin [hieronder] gebruiken en het woord diesels vervangen door benzines? Je hebt nog altijd geen punt want wat een diesel biedt kan een moderne benzine gemakkelijk ook, ook ADAC bevestigt dat trouwens in de resultaten van hun testen ## (de 2.0d van 184 PK heeft trouwens 380 Nm)
Citaat van: Jozef
Michel, ik wil jou geenszins een verwijt maken, maar soms vraag ik me toch af of je misschien binair bekabeld bent, want je zwart-wit kruistocht tegen de diesels is totaal ongenuanceerd en buiten alle redelijke proporties.


Citaat
Dat kan onmogelijk goedgemaakt worden door het feit dat de 20i zijn max. koppel al 500 omw/min eerder haalt, je weet immers dat een toename van 500 omw/min bij sterk acceleren niet eens een seconde duurt.

Dat lijkt me eerder wat nattevinger, want men streeft erna zoveel koppel als mogelijk liefst zo vroeg mogelijk ter beschikking te krijgen zodat men ook in de hoogste versnellingen zeer laagtoerig soepel kan rijden, zodat men niet hoeft terug te schakelen of in het geval van een automatiek/steptronic/DSG deze xxx t/min sneller zal terugschakelen wat het verbruik verhoogt.

Citaat
Bovendien: als je stevig wil optrekken, dan rij je in de sportstand, en dan komt hij niet in die lage toerentallen.
Ik heb het eerder ook over souplesse bij normaal tot vlot rijden(meezwemmen) in het verkeer en niet dat de auto bij elke bult terugschakeld in lagere versnelling(en). Een max koppel -hoe groot het ook is- dat al beschikbaar is vanaf 1250 t/min en niet vanaf 1750 t/min is dan een serieus voordeel.

Een dieselversie bij gelijke auto en cilinderinhoud zal in de regel ook meer gewicht moeten bewegen, en ook daar haalt de benzine een voordeel uit dat je moet meenemen in mijn redenering.

Citaat
Als de 20i het verschil gedeeltelijk compenseert met een iets kortere overbrenging, dan is dat ten nadele van hogere toerentallen bij dezelfde snelheden, dus meer lawaai en meer sleet.
Jaja draai het maar hoe je wilt Jozef, dat een diesel minder toeren draait als een benzine heb ik ook nergens ontkend, dat is gewoon evident als je navenant meer koppel -ongeacht toerental- ter beschikking hebt over een bepaald toerentalbereik. Maar PK´s op de aangedreven wielen telt en dat is nog altijd factor koppel*toeren/min. Een benzine bij zulke zware SUV´s heeft nu eenmaal een hoger verbruik, ook dat heb ik nergens ontkend.

Maar bij lawaai moet je wel relatief bijschrijven, want in de regel maakt een diesel altijd meer lawaai en trilt veel meer als een benzine, lagere toerentallen helpen daar niet veel. Het significant meer aan koppel (tot + 48 % voor de 190 PK-versie)) op al de betroffen onderdelen zal ook nadelig zijn voor de slijtage, je moet de 2 kanten van de zilveren medaille bekijken Jozef.
Bekijk ook eens de nadelen van een diesel zoals meer lawaai en slechtere laufkultur(meer vibraties en trillingen), zeker bij koudere temperaturen.
Daarom verliest de diesel zelfs in het motorhoofdstuk volgens ADAC#
Haal je telkens 184 PK uit een motorblok, waarom zou een 2000 cc diesel (met 44-48 % meer koppel) dan in de regel langer meegaan als een 2000 cc benzine? De oeroude atmosferische diesels die hadden namelijk minder koppel en duidelijk minder PK´s als de toen vergelijkbare benzines.

Citaat
Waar halen ze het trouwens uit dat moderne dieselmotoren niet meer zo lang zouden meegaan? Mijn 20d draait exact 3.000 omw/min bij 190 km/h; bij de max. 120 km/h in België draait hij iets onder 1.900 omw/min.
In je steptronic-8 en de 190 PK versie draait jouw motor een goede 2000 t/min bij 130 kmh, je ziet ik zoek alles op...
>>
Citaat
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5207_BMW_X3_xDrive20d_Steptronic/BMW_X3_xDrive20d_Steptronic.pdf page 7
BMW X3 xDrive20d Steptronic Fünftüriges SUV der Mittelklasse (140 kW / 190 PS) Stand: Dezember 2014 Text: Stefan Giuliani
Schaltung (cijfer 1,6) [...]
Getriebeabstufung (cijfer 1,5)
Die Achtgang-Automatik stellt für jeden Betriebszustand die passende Übersetzung zur Verfügung. Die lange Gesamtübersetzung sorgt für ein niedriges Drehzahlniveau und somit wenig Verschleiß und Verbrauch. Bei 130 km/h dreht der Motor nur mit gut 2.000 1/min.
Maar daarvoor krijgt die versie (cijfer 1,5) niet meer punten als de 184 PK versie (1,4) een iets te lange overbrengingsverhouding is dus ook niet OK. Jouw test anno december 2014 is wel iets anders ingedeeld, maar het totaalresultaat is iets slechter. Autotest =techniek/milieu note 2,1 of idem, autokosten of WIRTSCHAFTLICHKEIT echter 3,8 ipv 3,7 voor de 184 PK versie#, cijfers onderaan.

Euhm. dus een X3 2.0i benzine 184 PK draait 2250 t/min bij echte 130 kmh (steptronic in -8), lees ik bij de testen van ADAC#.
Citaat
Schaltung (resultaat 1,5)  (page 6 onderaan)
Das Achtgang-Automatikgetriebe schaltet ruckfrei und sinnvoll. Es zeigt aber eine Vorliebe für hohe Drehzahlen, was nicht jedem Fahrer gefällt und den Verbrauch nachteilig beeinflusst. Wer sich an den Joystick in der Mittelkonsole gewöhnt hat, erfreut sich über eine einfache und sinnfällige Bedienung des
Getriebes.
Getriebeabstufung (resultaat 1,3)
Dank der acht Schaltstufen ist für jeden Betriebszustand die passende Getriebeübersetzung vorhanden. Im größten Gang dreht der Motor bei 130 km/h mit nur 2.250 Touren. Durch die lange Gesamtübersetzung wird vor allem bei höheren Geschwindigkeiten Kraftstoff gespart.
Euhm. dus.. een X3 2.0d diesel 184 PK draait 2400 t/min bij echte 130 kmh (handgesch in 6), lees ik bij de test van ADAC#
Citaat
Schaltung (resultaat 1,4) [....] page 6 onderaan
Getriebeabstufung  (resultaat 1,4)
Das 6-Stufen-Getriebe ist der Charakteristik des Motors sehr gut angepasst. Dieser kann sein volles Temperament entfalten und optimal in Vortrieb umsetzen. Die Ganganschlüsse sind stimmig, es gibt keine zu großen Drehzahlsprünge. Bei 130 km/h dreht der Motor im höchsten Gang mit nur 2.400 Touren.

Benzine is nu eenmaal de vluchtigere ook lichtere en minder energierijkere brandstof per liter, en stoot ook daarom bijna 14 % minder CO2 uit na verbranding. Daardoor alleen al is de diesel ook hetzelfde percentage (13,6%) al zuiniger... per liter/100 km. Rekenen we het brandstofverbruik per kilo is het al een heel ander verhaal... Het nadeel is dat diesel nu eenmaal ook daardoor een vervuilende branstof is na (zelf)ontbranding onder hoge druk, de ongezonde emissieverschillen zijn alom bekend.

## Om het korter te maken  ;)  geef ik gewoon de 2 ADAC-links waar men de idem 184 PK-versies X3-diesel versus X3-benzine op dezelfde manier test en op dezelfde manier punten geeft (ook dezelfde auteur), en wat me eigenlijk niet verrast (maar jou zeker wel) is dat de benzine iets betere resultaten haalt als de diesel, zelfs betreft globale motoreigenschappen !
Ondanks # ADAC in jan 2011# nog niet wist dat het WHO dieselroet officieel bewezen kankerverwekkend verklaarde, want dat was pas in juni 2012. ADAC hecht namelijk in zijn milieuresultaat evenveel waarde aan CO2 (50 %) als aan al de gezondheidschadelijke emissies (50 %).
ADAC stelt dus massa-dieselroet gelijk aan massa-benzineroet wat nonsens is zoals in juni 2012 officieel bleek.
En betreft roet is het wetenschappelijk aangetoond (vorige posten) dat het verminderen van roet een omiddellijke invloed heeft op de klimaatverandering, ook daar vergeet de ADAC waarde aan te hechten in zijn testresultaat van januari 2011.

# https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4505_BMW_X3_xDrive20d_DPF/BMW_X3_xDrive20d_DPF.pdf (diesel)
 BMW X3 xDrive20d 184 PS    Stand: Januar 2011 Text: Stefan Giuliani
# https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4731_BMW_X3_xDrive20i_Automatic/BMW_X3_xDrive20i_Automatic.pdf (benzine)
BMW X3 xDrive20i Automatic 184 PS  Stand: März 2012 Text: Stefan Giuliani

Resultaat p/c:             Diesel | Benzine   legende: opgelet ! hoe lager het cijfer hoe beter

TECHNIK/UMWELT           2,1 | 2.0  *ondanks opmerking betreft WHO, en roetinvloed op klimaat  >> [2,1 (190 PK versie test 2014)]
onderverdeeld in:
- Karosserie/Kofferraum:   2,1 | 2,1
(karosserie/kofferruimte)
- Innenraum:                   1.6 | 1,6     
(binnenruimte)
- Komfort:                       2.1 | 1,9
(comfort)                             
- Motor/Antrieb:               1,7 | 1,6
(motor, aandrijving) diesel-handgeschakeld| benzine-steptronic had geen verschil in resultaat want beide aandrijvingen krijgen 1,4 gemiddeld van 2 detailresultaten geciteerd in mijn uitleg
- Fahreigenschaften:         1,8 | 1,8   
(rij-eigenschappen)
- Sicherheit:                     2,3 | 2,0
(veiligheid)
- Umwelt/EcoTest :           2,5 | 2,8   *zie opmerking betreft WHO
(milieu/eco-test)
- - - - - - - -    - - - -
WIRTSCHAFTLICHKEIT :   3,7 | 3,7  >> [3,8 voor 190 PK versie test 2014]
(doelmatigheid, alle kosten)

 = =  =  =  =  =  = = = =

Op laatste blz onderaan in kader is de specifieke onderverdeling met punten te vinden, voor diegene die het wensen zal ik specifieke tekst en uitleg van de pdf vertalen.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 november 2015 - 23:33:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #17 Gepost op: maandag 02 november 2015 - 15:40:04 »
Feinstaub: neue Benzin PKWs gefährlicher als Diesel PKWs

Het gaat hier wel degelijk om de ultrafijne roetpartikels.

Ook weer kwatch zeker Michel?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #18 Gepost op: maandag 02 november 2015 - 16:44:51 »
Feinstaub: neue Benzin PKWs gefährlicher als Diesel PKWs

Het gaat hier wel degelijk om de ultrafijne roetpartikels.

Ook weer kwatch zeker Michel?
Inderdaad totale kwatch (of de klassieke desinformatie).

Het filmpje moet om de giftigheid van de partikels gaan, niet om de partikels; want directe injectie benzines (al een heel tijdje op de markt) stoten quasi nu ook zoveel partikels uit als diesels niemand ontkent dat, de giftigheid van de partikels van beide soorten verbrandingsmotoren zijn wetenschappelijk (jarenlang) onderzocht. Dit sinds 1988... (toen vooral nog atmosferische motoren)

Ik citeer nog maar eens het resultaat en de betreffende wetenschappelijke bronnen (2012) via IARC/WHO:
Citaat
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

12 June 2012

IARC: DIESEL ENGINE EXHAUST CARCINOGENIC

Lyon, France, June 12, 2012 ‐‐ After a week-long meeting of international experts, the International
Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today
classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence
that exposure is associated with an increased risk for lung cancer
.

Citaat
The Working Group concluded that gasoline (benzine) exhaust was possibly carcinogenic to humans (Group 2B), a finding unchanged from the previous evaluation in 1989.

Summary evaluation
The summary of the evaluation will appear in The Lancet Oncology as an online publication ahead of print
on June 15, 2012.
(1) JNCI J Natl Cancer Inst (2012) doi:10.1093/jnci/djs034
http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2012/03/05/jnci.djs034.abstract; and
JNCI J Natl Cancer Inst (2012) doi: 10.1093/jnci/djs035
http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2012/03/05/jnci.djs035.abstract

In 1988! waren dieselroetpartikels of cat 2A, al officieel giftiger verklaard als roetpartikels van benzinemotoren: toen cat 2B en in 2012 nog altijd cat 2B:
Citaat
Background
In 1988, IARC classified diesel exhaust as probably carcinogenic to humans (Group 2A). An Advisory Group
which reviews and recommends future priorities for the IARC Monographs Program had recommended
diesel exhaust as a high priority for re-evaluation since 1998
.
Het verschil tussen cat I , cat 2A en cat 2B is uitvoerig uitgelegd op page 3 in die pdf.

Als je nu eens een Youtube filmpje citeerde wat de IARC/WHO zei en hierboven in die pdf schreef?

Rap gevonden hoor, 30 seconden kijken/luisteren is genoeg:
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=ktnbcsSOi9k

WorldLeadersTV: W.H.O.: DIESEL ENGINE EXHAUST & LUNG CANCER RISK HAZARD


YT-fimpjes genoeg:
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=aXEal4YJsOU
"Investigations in Diesel Exhaust" - Nov. 4, 2011

Chad Weldy presented "Investigations in Diesel Exhaust -- Mediated Effects in Pulmonary Inflammation and Vascular Reactivity; How Our Genes May Increase Our Susceptibility to Air Pollutants" as part of Western Washington University's Huxley College of the Environment Speaker Series at noon on Friday, Nov. 4 in Academic West room 304 on the Western campus.

A wide range of health impacts are associated with both chronic and acute exposures to airborne particulates, most predominantly the increased risk of cardiovascular disease and cardiovascular related mortality. Diesel engines are the main source of the particulate matter of concern in urban environments.
enz...

hetzelfde samengevat in het Nederlands:  ;D
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

WHO: "Diesel is kankerverwekkend"

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.

Evaluatie prioritair

Deze herclassificatie werd al sinds 1998 voorbereid door de evaluatie ervan prioritair te maken. Er was dan ook een toegenomen bezorgdheid over de kankerverwekkende potentieel van dieseluitlaatgassen, in het bijzonder op basis op de bevindingen in epidemiologische studies van blootgestelde werknemers in verschillende instellingen.

In de resultaten van een onderzoek bij ondergrondse mijnwerkers uit maart 2012 van het grote Amerikaanse National Cancer Institute werd dit opnieuw benadrukt. De mijnwerkers leken een verhoogd risico te hebben op overlijden door longkanker bij blootgestelde werknemers

Voldoende gegevens

Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.

De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.

Blootgesteld aan verschillende uitlaatgassen
Grote populaties zijn blootgesteld aan dieseluitlaatgassen in het dagelijks leven door hun beroep of door de omgevingslucht. Zo worden mensen niet alleen blootgesteld aan auto-uitlaten, maar aan uitlaten van andere dieselmotoren van bijvoorbeeld dieseltreinen, schepen generatoren, toestellen, …

Ideale basis voor (inter)nationale regelgeving

Gezien de strenge en onafhankelijke beoordeling van door de werkgroep, hebben overheden en andere besluitvormers met deze bevindingen een waardevolle bewijsgrond waarop men milieunormen voor diesel en andere uitstoot van uitlaatgassen kan baseren. Ook kan het de brandstoffabrikanten blijven aansporen om hun doelstellingen met betreffende de technologie blijven aansturen.

Het verhogen van de aandacht voor het milieu in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot regelgeving in Noord-Amerika, Europa en elders met strengere emissienormen voor zowel diesel- en benzinemotoren. Er is een sterke wisselwerking gekomen tussen normen, technologie en de aandrijftechniek.

Voor dieselmotoren vereiste dit wijzigingen in de brandstofsamenstelling zoals een duidelijke afname van het zwavelgehalte, veranderingen in het motorontwerp om de dieselbrandstof efficiënter te verbranden en de vermindering van de uitstoot door uitlaatgassen door de besturingstechniek.

Hoewel de hoeveelheid deeltjes sterk gereduceerd is, alsook de chemische samenstelling, is het niet duidelijk welke kwantitatieve en kwalitatieve veranderingen er zijn geweest die naar een beter volksgezondheid kunnen worden vertaald. Hiervoor is nog verder onderzoek nodig.

“Uitstoot en blootstelling sterk beperken”
Dr Christopher Portier, voorzitter van de IARC-werkgroep: "Het wetenschappelijk bewijs was dwingende en de conclusie van de werkgroep was unaniem: diesel uitlaatgassen van de motor zorgen voor longkanker bij de mens. Gezien de extra gezondheidseffecten van dieseldeeltjes, moet de blootstelling aan dit mengsel worden beperkt."

“Waarschijnlijk teken van meer”
Dr. Kurt Straif, hoofd van de IARC monografieën Program, gaf aan dat "de belangrijkste studies die hebben geleid tot deze conclusie waren in situaties waar werknemers in hoge mate waren blootgesteld. We hebben echter geleerd van andere kankerverwekkende stoffen, zoals radon, dat de eerste risicostudies bij bijzonder beroepsgroepen werden gevolgd door ook positieve bevindingen voor de algemene bevolking. Derhalve zijn maatregelen om blootstelling te verminderen voor werknemers en de gehele bevolking noodzakelijk."

“Maatregelen gegrond voor volksgezondheid”

Dr. Christopher Wild, directeur, IARC, zei dat "De IARC de taak heeft de bewijsgrond vast te stellen voor reglementaire besluiten op nationaal en internationaal niveau. Deze bevindingen zijn dan ook een krachtig signaal dat maatregelen gegrond zijn voor een goede volksgezondheid. Deze nadruk is wereldwijd nodig, onder meer bij de meer kwetsbare de bevolking in ontwikkelingslanden waar nieuwe technologie en beschermende maatregelen vaak lang niet voor handen zijn bij de technologische ontwikkeling."

"Bevoordeel diesel niet langer"

Naar aanleiding van de studie riep Brussels minister van Leefmilieu en Energie Evelyne Huytbroeck de federale regering op “om haar beleid van de diesel, die de grenzen laat zien, te verlaten. De federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een duurzaam antwoord op dit probleem voor de volksgezondheid. Ze moet dan ook afstand doen van het voordeling beleid ten opzichte van de diesel en de verantwoordelijkheid te nemen van voor de fouten en burgers niet te gijzelen."

Meer details over de studie, vindt u in dit document (link is idem als ik citeerde bovenaan, maar werkt niet meer)

(Bron: IARC, Kabinet Huytebroeck)

- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Langzaam vraag ik me af of ik op dit forum mijn tijd verspil, ik blijf maar links met bewijzen en talrijke aanwijzingen posten.
Dit hierboven heb ik zeker één jaar geleden ook gepost, en het youtube filmpje ook !:
Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4500.msg51025.html#msg51025

maandag 22 december 2014

vooral dit stukje van het WHO dat (via wetenschappers IARC) in 2012 ook de roetdeeltjes uit de benzinewagens onderzocht heeft en die veel minder schadelijk waren als die van diesel:
Citaat
http://bandiesel.blogspot.be/2012/08/who-on-diesel-exhaust-and-cancer.html  met video

Wednesday, August 1, 2012

W.H.O on Diesel Exhaust and Cancer
https://www.youtube.com/watch?v=VeEJdKifEyM

Note: The WHO also examined gasoline. But in comparison Gasoline Exhaust didn't show anything near the level of adverse health effects Diesel Exhaust induces.

Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"The number one finding is that diesel exhaust exposures are carcinogenic to humans, a group one carcinogenic, the highest level you can possibly have. Also associated with diesel exhaust is linkage to bladder cancer, but that's a less, that's a much lower linkage. We also reviewed gasoline exhaust and the carcinogenic in gasoline exhaust, and there was very little human evidence that was sufficient to support a known human carcinogenic clause. So that went much lower. That's a possible human carcinogenic group 2 B."

Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"We would recommend that they look at these findings, look at the science associated with the findings, and use them to make reasonable decisions about lowering exposure to diesel exhaust in their particular localities."

Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group:
"Occupational exposures are higher, generally, than the environmental exposures that you and I might run into, but all of these exposures are indeed a hazard and we should be looking at trying to lower them."

( WORLD HEALTH ORGANIZATION: WHO, Geneva, Switzerland )

( International Agency for Research on Cancer: IARC )

Neen nu stopt het echt hoor !
« Laatst bewerkt op: maandag 02 november 2015 - 17:44:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 03 november 2015 - 21:11:03 »
Jaag aardgas (of biogas) of LPG door zo'n DI en het roetprobleem is opgelost ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 03 november 2015 - 21:14:22 »
Jaag aardgas (of biogas) of LPG door zo'n DI en het roetprobleem is opgelost ...
Idd.

Volgens deskundige metingen bij LPG (in D autogas genoemd)
was het resultaat 74 % minder aan massa en vooral 98.6 % minder aantal roetdeeltjes dan in de benzinemodus.

Wie weet bij betere benzinemotoren/LDi kan het resultaat nog beter zijn.

Citaat
http://autogas-journal.de/cms2/archiv/newsdetails/article/gesundheitsschaedlicher-feinstaub-kann-durch-autogas-vermieden-werden.html

Betreibt man den Motor jedoch nicht mit Benzin, sondern mit Autogas, ändert sich der Partikelausstoß dramatisch zum Positiven, da Autogas im Brennraum über gänzlich andere Verbrennungseigenschaften wie Benzin verfügt und zu einer vollständigen Verbrennung neigt. Beispielhaft hierfür sind die amtlichen Messungen, die BRC mit einem 1,6-Liter-GDI-Motor von Hyundai und einer Gasanlage der neuen LDI-Generation durchführte.

Die Ergebnisse, die diese Messung zutage förderte, erstaunte sogar die Spezialisten: Insgesamt wurde die Masse der gesundheitsschädlichen Partikel im Gasbetrieb um 74 % reduziert, die Anzahl der Partikel sogar um 98,6 %. Diese belastbaren Werte, die jeder Überprüfung standhalten, wurden im Beisein eines amtlich anerkannten Sachverständigen in einem zertifizierten Abgaslabor ermittelt. Sie zeigen deutlich: Wer mit Autogas unterwegs ist, schont nicht nur das Klima, sondern auch seine Gesundheit und die seiner Mitmenschen.
 
Um den gefährlichen Partikelausstoß bei DI-Motoren zu reduzieren, bleiben den Automobilherstellern nur wenige Möglichkeiten. Da nicht davon auszugehen ist, dass demnächst alle DI-Aggregate mit Autogas betrieben werden, könnte man durch innermotorische Modifikationen versuchen, den Verbrennungsvorgang bei der Nutzung von handelsüblichem Benzin zu optimieren oder einen zusätzlichen Partikelfilter zu installieren.

CNG zal wslk nog betere resultaten geven, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 november 2015 - 21:35:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 04 november 2015 - 01:28:51 »
'k Zou mijn 2CV met LPG kunnen uitrusten, maar dan krijgt hij geen H-kenteken (Historisches Fahrzeug = Oldtimer) , want zo werd hij nooit geleverd door Citroën.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselauto’s mogen vanaf 2017 twee keer zoveel uitstoten
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 11 november 2015 - 16:17:32 »
CNG zal wslk nog betere resultaten geven, vermoed ik.
Met aardgas kan je meer diesel vervangen dan met LPG, en het verbrandt (ook de diesel) schoner.

Ik heb het ooit nagevraagd of het kon.
Technisch geen probleem.
Kostprijs wel, die verdien je bij een normaal gebruikte particuliere personenwagen nooit terug.
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 november 2015 - 16:19:08 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder