Auteur Topic: Geens pakt straffeloosheid aan  (gelezen 2707 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geens pakt straffeloosheid aan
« Gepost op: maandag 09 november 2015 - 11:49:07 »
Citaat van: GVA

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) bereidt een nieuwe wet voor die hij de komende dagen in het parlement zal verdedigen en die volgend jaar al in werking moet treden. De wet moet eindelijk komaf maken met de gebrekkige strafuitvoering in ons land. Veel plegers van misdrijven die nu een gevangenisstraf krijgen, zien namelijk nooit de binnenkant van een cel. Vooral bij verkeerszaken is de straffeloosheid problematisch.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151109_01961447/geens-pakt-straffeloosheid-aan
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Geens pakt straffeloosheid aan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 12:06:50 »
Citaat van: GVA

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) bereidt een nieuwe wet voor die hij de komende dagen in het parlement zal verdedigen en die volgend jaar al in werking moet treden. De wet moet eindelijk komaf maken met de gebrekkige strafuitvoering in ons land. Veel plegers van misdrijven die nu een gevangenisstraf krijgen, zien namelijk nooit de binnenkant van een cel. Vooral bij verkeerszaken is de straffeloosheid problematisch.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151109_01961447/geens-pakt-straffeloosheid-aan

Tsja .... we hebben het hier al eerder geschreven.  Wat moet een rechter met iemand die keer op keer blijft rijden spijts het tegen hem uitgesproken verval ?  Zo'n rijkeluiszoontje die er geen boterham minder zal voor moeten eten als hij zo'n boete opgelegd krijgt, en bij de uitspraak de rechter nog net niet vierkant in z'n gezicht uitlacht. 

Tot het ne keer écht mis gaat, en er een onschuldig twaalfjarig meisje morsdood gereden wordt.  Is het nu toeval dat Geens uitgerekend NU met deze nieuwe wet komt aandraven ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 12:50:08 »
Deze wet gaat m.i. weinig uithalen. Je kan de straffen wel tot een zeer hoog niveau opdrijven, als daar een zeer lage pakkans bijhoort haalt het allemaal niet veel uit. Zorg voor regelmatige controles op de weg, laat agenten de boorddocumenten en papieren van de chauffeurs controleren. Het zal dan niet lang duren vooraleer zo'n crimineel tegen de lamp loopt. Leg zijn auto aan de ketting wanneer hij achter het stuur wordt aangetroffen zonder rijbewijs.

Men zegt het al zo lang in Belziek, meer blauw op straat. Toch blijken we daar niet in te slagen. Men investeert massaal in automatische controles, maar helaas is het enkel snelheid dat zich leent tot dergelijke controles. Effectieve controle op weg zie je zelden in Belziek. De laatste keer dat ik een controle kreeg van de boorddocumenten in Belziek was ergens einde jaren '90. Dat is dus 1 controle op 27 jaar. Ik rijd nu nog een 30 000 km per jaar, maar er zijn meerdere jaren geweest waarbij ik tot 80 000 km per jaar reed, ik ben dus niet weinig op de baan. In het buitenland ben ik al enkele keren gecontroleerd (Nederland, Frankrijk), hoewel ik daar maar enkele procenten van mijn km rijd!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 13:34:57 »
Deze wet gaat m.i. weinig uithalen. Je kan de straffen wel tot een zeer hoog niveau opdrijven, als daar een zeer lage pakkans bijhoort haalt het allemaal niet veel uit.

En toch ..... staan er elke dag 55 zonder rijbewijs voor de rechter ....  Ne mens vraagt zich af, hoeveel er dan daadwerkelijk zonder geldig rijbewijs rondtoeren.

Zorg voor regelmatige controles op de weg, laat agenten de boorddocumenten en papieren van de chauffeurs controleren. Het zal dan niet lang duren vooraleer zo'n crimineel tegen de lamp loopt.

Ja, en dan ?  Huidige bestraffing voor iemand die blijft rijden: een fikse boete die een rijkeluiszoontje lachend betaalt, en rijbewijs nog wat langer wat kwijt ... Terwijl zo'n kerel dan al zwart op wit bewezen heeft dat hij zich van dat laatste geen barst aantrekt.  De crimineel waarover ik 't eerder had, was daar al een schoolvoorbeeldje van.  Gewoon lachend voortdoen.  Welke opties resten een rechter vandaag de dag dan nog, om zo iemand van de baan te houden ?  Rijden deed deze crimineel toch.   Tot hij dat twaalfjarig meisje morsdood reed.

Leg zijn auto aan de ketting wanneer hij achter het stuur wordt aangetroffen zonder rijbewijs.

En dat valt dan niet onder de noemer "straf tot een zeer hoog niveau opdrijven" ?  Ik kan me nauwelijks inbeelden dat zo'n onverbeterlijk rijkeluiszoontje zich daardoor zal laten tegenhouden.  Die rijdt dan wel vrolijk voort met de auto van madam rond.  Of van de nonkel, of van de papa, of van de firma ....

(edit, teneinde misverstanden te voorkomen: uiteraard is niet iedereen die het financieel wat breder heeft, zo'n onverbeterlijke verkeerscrimineel)

Men zegt het al zo lang in Belziek, meer blauw op straat. Toch blijken we daar niet in te slagen. Men investeert massaal in automatische controles, maar helaas is het enkel snelheid dat zich leent tot dergelijke controles. Effectieve controle op weg zie je zelden in Belziek. De laatste keer dat ik een controle kreeg van de boorddocumenten in Belziek was ergens einde jaren '90. Dat is dus 1 controle op 27 jaar. Ik rijd nu nog een 30 000 km per jaar, maar er zijn meerdere jaren geweest waarbij ik tot 80 000 km per jaar reed, ik ben dus niet weinig op de baan. In het buitenland ben ik al enkele keren gecontroleerd (Nederland, Frankrijk), hoewel ik daar maar enkele procenten van mijn km rijd!

Blauw hoeft daarom nog niet noodzakelijk meer op straat.  Als ze een alcoholcontrole doen .... waarom controleren ze dan niet ineens het rijbewijs en de boorddocumenten ?  Ze hebben betrokkene dan toch al staande gehouden.  Al een paar heb ik moeten blazen, nog nooit is er daarbij op mijn rijbewijs, noch op boorddocumenten gecontroleerd geweest.  Voor 't zelfde geld, kan je zonder geldig rijbewijs en met een gestolen auto zo'n controle passeren.  Geen flik die het controleert.  Als je maar niet te snel gereden hebt, en je safe blaast, is er voor oom agent geen vuiltje aan de lucht.

Maar rij nu niet met een leswagen in de buurt van zo'n controle .... de kans is groot dat er ne flik tegen je leerling staat te bulderen dat hij zijn rijbewijs wil zien ....  Geen ?  Uw voorlopig rijbewijs dan !  Huh ?  Ook niet ?  Waarom niet ? ......    ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 13:58:52 »
In beslagname van het voertuig is nu al een mogelijkheid, daar moet niet voor veranderd worden. Het voertuig wordt dan gestald voor de lengte van het rijverbod, stallingskosten kunnen ook nog eens behoorlijk oplopen. Dit gaat zeker iets uithalen, zeker bij dat rijkeluiszoontje. De kans is daar immers groot dat hij een dure wagen gebruikt als statussymbool.

Een volledige controle van de boorddocumenten bij een alcoholcontrole lijkt me niet meer dan logisch. Het geeft de agenten dan wel minder tijd om alcoholcontroles te doen, misschien moeten ze er dan toch maar wat meer mankracht tegenaan gooien.
Dan kan je natuurlijk nog de vraag stellen wat de kans op een alcoholcontrole is. Ik ben al een groot aantal controles tegen gekomen (niet verwonderlijk als je in Mechelen woont), maar ik heb slechts één keer effectief moeten blazen. Dat is 1 controle op ongeveer 1 000 000 km!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 14:30:36 »
In beslagname van het voertuig is nu al een mogelijkheid, daar moet niet voor veranderd worden. Het voertuig wordt dan gestald voor de lengte van het rijverbod, stallingskosten kunnen ook nog eens behoorlijk oplopen. Dit gaat zeker iets uithalen, zeker bij dat rijkeluiszoontje. De kans is daar immers groot dat hij een dure wagen gebruikt als statussymbool.

Statussymbool (tijdelijk) kwijt .... en de chauffeur rijdt ondertussen verder met de auto van madam, papa, firma, .....  Zeker iets uithalen, zeg je ?  Neen, je hebt nul komma nul garantie dat hij effectief van achter het stuur van een auto zal blijven. 

Neem ik nog maar simpelweg deze kerel als voorbeeldje.  Die kerel draaide er  godbetert z'n hand niet voor om, om dat statussymbool van hem na z'n capriolen alvast in een container richting Hongarije te zetten ....  allemaal om sporen (proberen te) wissen.  Mij maak je dus hoegenaamd niet wijs dat zo iemand er ook maar een seconde van wakker gaat liggen als dat ding ff achter slot en grendel gaat.  Die vindt heus wel op 1 of andere manier een andere auto om te blijven rondtoeren. 

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 14:37:51 »
Neem ik nog maar simpelweg deze kerel als voorbeeldje.  Die kerel draaide er  godbetert z'n hand niet voor om, om dat statussymbool van hem na z'n capriolen alvast in een container richting Hongarije te zetten ....  allemaal om sporen (proberen te) wissen.  Mij maak je dus hoegenaamd niet wijs dat zo iemand er ook maar een seconde van wakker gaat liggen als dat ding ff achter slot en grendel gaat.  Die vindt heus wel op 1 of andere manier een andere auto om te blijven rondtoeren. 

Dat is nu net het bewijs dat dat statussymbool hem wel wat waard was. Hij wist dat hij die wagen zou kwijt zijn en ging heel ver om zijn geliefde wagen te behouden.

Als iemand na inbeslag name of meer nog verbeurdverklaring met een andere wagen, dan is er maar één manier om daar achter te komen. Je zet veel meer controles in. Het enige andere middel is iemand met rijverbod voor de ganse duur van het rijverbod in de cel te stoppen, dan ben je er zeker van dat hij niet meer gaat rijden.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 09 november 2015 - 15:22:08 »
Dat is nu net het bewijs dat dat statussymbool hem wel wat waard was. Hij wist dat hij die wagen zou kwijt zijn en ging heel ver om zijn geliefde wagen te behouden.

Wat kon hem die wagen schelen, denk je ?  De dood van een twaalfjarig kind, inclusief vluchtmisdrijf .... is al wat lastiger.  Hij wou dus voornamelijk bewijsmateriaal tegen hem laten verdwijnen.  Dat hij daartoe ineens ook maar een grote verdwijntruck moest doen met zijne wagen, was wel 't minste van zijn zorgen.  Dus neen, niks bewezen over wat die auto hem waard was, integendeel. 

Als iemand na inbeslag name of meer nog verbeurdverklaring met een andere wagen, dan is er maar één manier om daar achter te komen. Je zet veel meer controles in. Het enige andere middel is iemand met rijverbod voor de ganse duur van het rijverbod in de cel te stoppen, dan ben je er zeker van dat hij niet meer gaat rijden.

Mijn mening: dat moet toch 't overwegen waard zijn voor iemand die al bewezen heeft dat een vervallenverklaringetje meer of minder hem niet deert.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 november 2015 - 15:40:43 »
Inbeslagname is niet effectief bij overtreders met (toegang tot) meerdere auto's
Serial-overtreder tijdelijk uit het maatschappelijk leven verwijderen is enige dat werkt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 11 november 2015 - 15:44:00 »
Elke minister van justitie had al een plan.
Er is ofwel niets van in huis gekomen, of het heeft de chaos nog vergroot.

Eerst zien , dan geloven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder