Deze wet gaat m.i. weinig uithalen. Je kan de straffen wel tot een zeer hoog niveau opdrijven, als daar een zeer lage pakkans bijhoort haalt het allemaal niet veel uit.
En toch ..... staan er elke dag 55 zonder rijbewijs voor de rechter .... Ne mens vraagt zich af, hoeveel er dan daadwerkelijk zonder geldig rijbewijs rondtoeren.
Zorg voor regelmatige controles op de weg, laat agenten de boorddocumenten en papieren van de chauffeurs controleren. Het zal dan niet lang duren vooraleer zo'n crimineel tegen de lamp loopt.
Ja, en dan ? Huidige bestraffing voor iemand die blijft rijden: een fikse boete die een rijkeluiszoontje lachend betaalt, en rijbewijs nog wat langer wat kwijt ... Terwijl zo'n kerel dan al zwart op wit bewezen heeft dat hij zich van dat laatste geen barst aantrekt. De crimineel waarover ik 't eerder had, was daar al een schoolvoorbeeldje van. Gewoon lachend voortdoen. Welke opties resten een rechter vandaag de dag dan nog, om zo iemand van de baan te houden ? Rijden deed deze crimineel toch. Tot hij dat twaalfjarig meisje morsdood reed.
Leg zijn auto aan de ketting wanneer hij achter het stuur wordt aangetroffen zonder rijbewijs.
En dat valt dan niet onder de noemer
"straf tot een zeer hoog niveau opdrijven" ? Ik kan me nauwelijks inbeelden dat zo'n onverbeterlijk rijkeluiszoontje zich daardoor zal laten tegenhouden. Die rijdt dan wel vrolijk voort met de auto van madam rond. Of van de nonkel, of van de papa, of van de firma ....
(edit, teneinde misverstanden te voorkomen: uiteraard is niet iedereen die het financieel wat breder heeft, zo'n onverbeterlijke verkeerscrimineel)Men zegt het al zo lang in Belziek, meer blauw op straat. Toch blijken we daar niet in te slagen. Men investeert massaal in automatische controles, maar helaas is het enkel snelheid dat zich leent tot dergelijke controles. Effectieve controle op weg zie je zelden in Belziek. De laatste keer dat ik een controle kreeg van de boorddocumenten in Belziek was ergens einde jaren '90. Dat is dus 1 controle op 27 jaar. Ik rijd nu nog een 30 000 km per jaar, maar er zijn meerdere jaren geweest waarbij ik tot 80 000 km per jaar reed, ik ben dus niet weinig op de baan. In het buitenland ben ik al enkele keren gecontroleerd (Nederland, Frankrijk), hoewel ik daar maar enkele procenten van mijn km rijd!
Blauw hoeft daarom nog niet noodzakelijk meer op straat. Als ze een alcoholcontrole doen .... waarom controleren ze dan niet ineens het rijbewijs en de boorddocumenten ? Ze hebben betrokkene dan toch al staande gehouden. Al een paar heb ik moeten blazen, nog nooit is er daarbij op mijn rijbewijs, noch op boorddocumenten gecontroleerd geweest. Voor 't zelfde geld, kan je zonder geldig rijbewijs en met een gestolen auto zo'n controle passeren. Geen flik die het controleert. Als je maar niet te snel gereden hebt, en je safe blaast, is er voor oom agent geen vuiltje aan de lucht.
Maar rij nu niet met een leswagen in de buurt van zo'n controle .... de kans is groot dat er ne flik tegen je leerling staat te bulderen dat hij zijn rijbewijs wil zien .... Geen ? Uw voorlopig rijbewijs dan ! Huh ? Ook niet ? Waarom niet ? ......