Dus, waarom niet ook de kleinere overtredingen in rekening brengen?
Mag ik deze vraag stellen?
Blijkbaar twijfel je nog altijd aan de Duitse deskundigheid van 40 jaar ervaring met een rijbewijs op punten, waarom?
Ken je een land met meer deskundigheid hierover? Ik eigenlijk niet.
Jozef heeft het trouwens prima uitgelegd.
Het moet voldoende geloofwaardig en menselijk blijven, ttz zeker de psyche van de mens mag men niet vergeten, je weet zelf dat die niet meestal-altijd opzettelijk overtredingen maakt.
In D wordt wel rekening gehouden met het menselijk aspect, ook wegens de bestuurders die zeer veel kms per jaar afleggen, dit dikwijls op verscheidene onbekende wegen, en ook in slechtste omstandigheden (zicht-, weer-) de baan op moeten, dan kan het zeker gebeuren dat men één snelheidsbord niet gezien heeft die meestal een 20 kmh lagere snelheidbeperking oplegt (in D ook 30 kmh minder), en hoe meer kms hoe meer kans.
En dan spreek ik nog niet over onze zonetitis..., "tiens een einde zone bord waar was dan het begin?"Ook mensen die zich moeilijker kunnen concentreren op dat "rond metaal" langs de weg en liever de weg zelf en weggebruikers (ook die volgen of willen inhalen) in het oog houden en navenant meer hun snelheid aanpassen op het weg-ontwerp/-toestand en diverse omstandigheden (sneeuw, mist, hevige regen, plassen, donkerheid, bladeren op de weg, gladheid, geen verlichting, onduidelijke wegrand enz...)
Daarom pas dat 1 strafpunt vanaf 21 kmh netto te snel (zelfs in de bebouwde kom). En dat hebben ze al die jaren nooit veranderd, dat zal zeker een gegronde deskundige reden hebben.
Stel eens voor Rijprof dat men telkens voor pakweg vanaf 1-5 kmh >5-10 tot 20 kmh te snel dan pakweg van halve punten tot volle punten gaat sprokkelen per jaar bij iemand die pakweg 100.000 km per jaar voor zijn beroep in weer en wind moet afleggen, die zal snel zijn rijbewijs kwijt zijn, wat hem enorm veel geld zal kosten en wslk zijn job. Wie gaat die "harde baanjobs" dan nog doen?
En denk nu niet dat "de Duitsers" veel anders zijn als "de Belgen" ook daar flitst men vooral om het geld en steeds minder voor de veiligheid want de gemeentes en steden stapelen de schulden op. Lees steeds geniepiger flitsen op pakplaatsen waar de limiet onaangepast te laag is in normale omstandigheden.
Zelfs de politie geeft dat al vele jaren toe:
http://www.welt.de/motor/article13877289/Das-Milliardengeschaeft-mit-den-Tempo-Blitzern.html 20.02.12
Die Gemeinden sanieren mit den Einnahmen aus immer mehr Radarfallen ihre Haushalte. Auch die Polizei kritisiert: Von Verkehrserziehung ist dabei kaum noch die Rede.
De gemeentes saneren met de innames uit altijd meer radarvallen hun begroting. Ook de politie heeft kritiek: van verkeersopvoeding is daarbij nog nauwelijks sprake.
Ze schrikken er niet voor terug, bvb Bielefeld vanaf 2008, op een driesporige snelweg A2, waar een limiet van 100 kmh om welke redenen dan ook (milieu?) gemiddeld 660 maal per dag te flitsen zelfs in beste omstandigheden. De locals en diegenen die er regelmatig rijden weten het, maar er zijn er altijd ruim genoeg die helemaal niet kunnen vermoeden dat op zo´n snelweg maar plots 100 kmh zou gelden zonder wegenwerken of dergelijke. Ben je wat afgeleid door verkeer, inhalers, je spiegelt enz.. en mis je dat bord dan is het een vette flits hé.
Natuurlijk kreeg Bielefeld vele naäpers in D die dan ook hun lege gemeente-stadskassen konden opvullen.
Wat vind je van gemiddeld 11 miljoen € per jaar extra in de stadskas als er een drukke autobahn door je flitsgebied loopt? Maar één flitsplaats hé, maar wel dé recordpakplaats.
In 2011 was het "maar" 5,7 miljoen € omdat er mei-augustus bouwwerken waren en dus meestal fileverkeer, dat moeten heel dure wegenwerken geweest zijn.
Gibt es Bielefeld? Seit Jahren geistert die satirische Verschwörungstheorie durchs Internet, wonach die Provinzstadt gar nicht existieren soll: alles nur eine von höheren Mächten getarnte Kulisse. Doch rund 110.000 Autofahrer wissen es besser. Für sie ist Bielefeld bittere Wirklichkeit, denn sie bekamen im vergangenen Jahr Post aus dem Zentrum Ostwestfalens: Bußgeldbescheide wegen überhöhter Geschwindigkeit.
Die Beweise lieferte ein Gerät namens TraffiStar, das die Stadt Ende 2008 an der A2 aufstellen ließ und so landesweit in die Schlagzeilen kam. Der Blitzer ist Deutschlands fleißigste Tempomessanlage. Durchschnittlich 660-mal pro Tag – also rund alle zwei Minuten – fotografiert er Autofahrer, die das Tempolimit von 100 km/h missachten.
Das hat Wirkung – vor allem für die Stadtkasse: Mehr als 5,7 Millionen Euro an Buß- und Verwarngeldern nahm Bielefeld voriges Jahr allein mit dem A-2-Blitzer ein. "Nur" 5,7 Millionen, heißt es aus dem Rathaus, normalerweise sei der Betrag fast doppelt so hoch. Doch 2011 war das Gerät von Mai bis August wegen Bauarbeiten außer Betrieb.
Solche Zahlen lassen die Haushaltsplaner benachbarter Städte und Kreise vor Neid erblassen. Kein Wunder, dass Bielefeld Nachahmer findet.