Auteur Topic: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding  (gelezen 15807 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 10:39:19 »
Citaat van: GVA
Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil een alternatieve straf mogelijk ­maken voor kleine verkeersovertredingen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20151117_01974718/geen-geldboete-maar-cursus-voor-kleine-verkeersovertreding

Is er een heuse cursus nodig om te leren dat het gebruik van een GSM tijdens het rijden gevaarlijk is?

Een cursus telkens je geflitst wordt met amper 10 km/h sneller dan toegestaan?

De cursus kost wellicht een pak meer dan de huidige boete.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 18:44:40 »
Benieuwd hoe ze dat gaan pushen.
Verplichten kan niet - net zo min als men kan verplicht worden een OI of MS te betalen, het is de facto een schuldbekentenis, een aflaat in ruil voor het stoppen van de strafvervolging.
Afdwingen kan dus enkel via de rechter.

Mij lijkt het eerder om een alternatieve financiering van het BIVV te gaan dat dergelijke cursussen organiseert .
Als dat "zelfbedruipend" wordt, kan de financiering "bespaard" worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 19:32:56 »
Dergelijk systeem bestaat in Nederland al jàren.  Daar heet het een EMG (Educatieve Maatregel Gedrag). 

Het betreft een verplicht te volgen cursus, waarvan de overtreder de kosten draagt.  Verbalisanten die een zware overtreding constateren, kunnen betrokkene aanmelden bij het CBR voor zo'n cursus.  Het CBR gaat dan na, wie effectief zo'n cursus dient te volgen.  En die kosten zijn overigens niet bepaald mals:

http://www.anwb.nl/rechtshulp/in-het-verkeer/verkeersovertreding-nl/educatieve-maatregelen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2015 - 19:37:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 23:23:54 »
Het idee van herstelexamens of cursussen is niet slecht op zich, maar voor kleine overtredingen wordt het waarschijnlijk een kostelijke zaak die niet meer in verhouding zal staan t.a.v. het tarief van de boete.
+ Reken ook de halve- of volledige dag dat men daarvoor verlof (of klein verlet) moet nemen.

Het strafpuntensysteem, waarbinnen men ook de kleinere overtredingen in rekening zou kunnen brengen, is veel effectiever.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 23:48:51 »
Het strafpuntensysteem, waarbinnen men ook de kleinere overtredingen in rekening zou kunnen brengen, is veel effectiever.

In D bestaat het puntenrijbewijs al sinds 1974 en is meermaals verbeterd en geoptimaliseerd, dus op basis van jarenlange analyses en ervaring.
De laatste hervorming dateert van 1 mei 2014, dus 40 jaar expertise.

En daar krijgen de lichte of kleinere overtredingen vroeger en heden zeker géén strafpunten, waarom denk je ?  :-\
bvb pas vanaf 21 kmh te snel 1 punt (3kmh/3 % afgetrokken), met 8 punten is men eraan, tussendoor kan men wel 1 punt afbouwen(tussen 1-5 pt-stand): https://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem_(Fahrerlaubnisrecht)#Regelungen_in_Deutschland

Dat een -degelijk- strafpuntensysteem effectiever is daar twijfel ik ook niet aan.
Maar het moet degelijk zijn... dus van A tot Z ...

A is een degelijke wegcode, B is een degelijk boetesysteem, ... ik stop maar want A is er niet...  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 november 2015 - 00:07:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 10:01:23 »
Het idee van herstelexamens of cursussen is niet slecht op zich, maar voor kleine overtredingen wordt het waarschijnlijk een kostelijke zaak die niet meer in verhouding zal staan t.a.v. het tarief van de boete.
+ Reken ook de halve- of volledige dag dat men daarvoor verlof (of klein verlet) moet nemen.

Alvast voor beginnende bestuurders, bestaat het strafpuntensysteem ook in Nederland.  Al ben je daar wel gedurende 5 jaar (en 7 jaar indien reeds houder van een rb voor je 18e °) beginnende bestuurder. 

° wie dus voor zijn 18e reeds houder was van een bromfietsrijbewijs, wordt -als ik het goed begrijp- gedurende 7 jaar als beginnend bestuurder aanzien.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/welke-strafbare-feiten-tellen-mee-voor-het-beginnersrijbewijs
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 november 2015 - 10:05:24 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 21:49:14 »
Citaat van: Michel
En daar krijgen de lichte of kleinere overtredingen vroeger en heden zeker géén strafpunten, waarom denk je ?  :-\
Men kan ook met halve punten of kwart punten werken, indien men wil. 't Is gewoon een kwestie om het gewicht in punten
 goed in verhouding te brengen. Of de schaal te vergroten en werken met 1,2,3,4 of 5 strafpunten naargelang de zwaarte van de overtreding. Vele kleintjes maken ook een groot.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 22:20:23 »
Ik maak voor Belziek nu toch nog wel een voorbehoudje ....

1) vooreerst is er een samenhangende, logische wegcode vereist, zonder teksten die op meer dan 1 manier gelezen kunnen worden
2) daarna een logische indeling van overtredingen: hoe gevaarlijker, hoe meer strafpunten het moet opleveren
3) daarmee samenhangend: een logischer vervolgingsbeleid bij (sommige) parketten
4) controles + sancties op het rijden zonder rijbewijs (of spijts verval) drastisch opvoeren, anders baat het niks dat bestuurders hun rijbewijs riskeren.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 23:13:08 »
Citaat van: Michel
Men kan ook met halve punten of kwart punten werken, indien men wil. 't Is gewoon een kwestie om het gewicht in punten
 goed in verhouding te brengen. Of de schaal te vergroten en werken met 1,2,3,4 of 5 strafpunten naargelang de zwaarte van de overtreding. Vele kleintjes maken ook een groot.

Maar dat is eigenlijk geen antwoord, want D had daarvoor een systeem tot 18 punten (nu 8 ) en toch kreeg men pas 1 strafpunt als men 21 kmh netto te snel reed, ook in de bebouwde kom.
De gehaalde strafpunten van toen heeft men omgerekend naar het nieuwe systeem (groen) , ttz meer dan gehalveerd, en nog altijd bestaan geen halve strafpunten.

https://www.bussgeldkatalog.org/punktereform/
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 november 2015 - 23:25:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 09:55:54 »
Citaat
want D had daarvoor een systeem tot 18 punten (nu 8 )
En hoe komt het dat het oude strafpuntensysteem niet werkte?
Lijkt mij toch niet zo slecht...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 13:50:12 »
Citaat
want D had daarvoor een systeem tot 18 punten (nu 8 )
En hoe komt het dat het oude strafpuntensysteem niet werkte?
Lijkt mij toch niet zo slecht...

Het werkte wel degelijk. Het probleem was bijvoorbeeld iemand die 2 keren per jaar betrapt werd op een overtreding waar slechts 1 strafpunt op stond. Met het oude systeem was zijn redenering: "Geen probleem, want aan dat tempo duurt het 9 jaar voor ik 18 punten verzameld heb, maar intussen worden na een zekere tijd de punten toch weer afgebouwd." Nu weet die gast dat hij aan dat tempo ten laatste na 4 jaar zijn rijbewijs kwijt is.

Ik las enige tijd geleden de veroordeling van een chronische parkeerzondaar (parkeerboetes zijn hier veel goedkoper dan in België). Op een jaar tijd had hij 160 parkeerboetes verzameld. Daar staan geen strafpunten op, in principe kun je er dus mee door gaan zolang je de boetes kunt betalen. In dit geval achtte de Polizei het aangewezen om Anzeige te doen bij de Staatsanwaltschaft, die de man bij de rechter liet komen. En die was van mening dat iemand die op een jaar tijd 160 keren betrapt wordt op fout parkeren, een ingesteldheid heeft die hem ongeschikt maakt om met een voertuig deel te nemen aan het verkeer, en veroordeelde hem bijgevolg tot verval van het recht tot sturen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 21:55:45 »
Wanneer er enkele middel- of grote overtredingen gebeurd zijn + een aantal kleine overtredingen, zal de limiet toch sneller bereikt zijn waarbij de bestuurder ook voor kleine overtredingen op z'n hoede moet zijn.
Dus, waarom niet ook de kleinere overtredingen in rekening brengen?
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 november 2015 - 21:58:00 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 10:27:48 »
Wanneer er enkele middel- of grote overtredingen gebeurd zijn + een aantal kleine overtredingen, zal de limiet toch sneller bereikt zijn waarbij de bestuurder ook voor kleine overtredingen op z'n hoede moet zijn.

Zoals hierboven aangehaald, kan dat gebeuren in uitzonderlijke omstandigheden, zoals 160 vastgestelde parkeerovertredingen binnen één jaar.

Maar ook alle kleine overtredingen in rekening brengen zou de geloofwaardigheid van het systeem ondermijnen.

Nemen we als voorbeeld een vrachtwagenbestuurder die aan winkels levert en in Duitsland, net als in België, zijn voertuig daarbij dikwijls gewoon niet reglementair kan opstellen. Denk eraan: in Duitsland mag je niet "de tijd die nodig is" stilstaan om te laden en te lossen of om in- en uit te stappen. Je parkeert van zodra het voertuig 3 minuten stilgestaan heeft, of van zodra je het verlaat. Je kan die man zijn rijbewijs toch niet intrekken omdat hij pakweg op 2 jaar tijd 8 keren op een parkeerovertreding betrapt wordt.

Dergelijke kleinigheden worden in Duitsland trouwens niet als een overtreding bestempeld, doch als een "Ordnungswidrigkeit": je hebt iets gedaan dat niet in overeenstemming is met de voorgeschreven orde. Je krijgt er ook geen boete voor, enkel een "Verwarnungsgeld": een vergoeding voor de Polizei om je erop te wijzen. Niet zelden kost die verwittiging de Polizei trouwens meer dan je ervoor betaalt. Zo heb ik ooit 5 Euro betaalt omdat ik geen parkeerticket genomen had. De Politesse had een kwartier gewacht om zeker te zijn dat ik niet onderweg was naar de parkeerautomaat. Pas dan heeft ze een bonnetje uitgeschreven en het (omdat het regende) in een plastic mapje onder de ruitenwisser gestoken. Ik ging 300 meter verder cash betalen op het politiekantoor, maar wacht, daar moesten ze me ook nog uitvoerig uitleggen wat ik fout gedaan had, vragen of ik het begrepen had, en ook nog een kwijting uitschrijven voor die 5 Euro.

Verder is het al zo dat in Duitsland het basisbedrag van een boete verhoogt als de overtreding:

- hinder veroorzaakt.
- in sterkere mate als ze gevaar veoorzaakt.
- in nog sterke mate als ze de oorzaak van een ongeval is.
- verdubbelt als de overtreding opzettelijk begaan werd.

Wat dit laatste betreft: als je bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan hebt, en de Polizei vraagt of je het snelheidsbord gezien hebt, maak dan gebruik van je zwijgrecht. Want zeg je "ja", dan geef je toe dat je de overtreding opzettelijk gepleegd hebt. En zeg je "nee", dan kan je geschiktheid tot het besturen van een voertuig in twijfel getrokken worden (met een Belgisch rijbewijs krijg je dan enkel rijverbod in Duitsland).

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 11:11:41 »

Mag ik deze vraag stellen?
Blijkbaar twijfel je nog altijd aan de Duitse deskundigheid van 40 jaar ervaring met een rijbewijs op punten, waarom?
Ken je een land met meer deskundigheid hierover? Ik eigenlijk niet.

Jozef heeft het trouwens prima uitgelegd.
Het moet voldoende geloofwaardig en menselijk blijven, ttz zeker de psyche van de mens mag men niet vergeten, je weet zelf dat die niet meestal-altijd opzettelijk overtredingen maakt.

In D wordt wel rekening gehouden met het menselijk aspect, ook wegens de bestuurders die zeer veel kms per jaar afleggen, dit dikwijls op verscheidene onbekende wegen, en ook in slechtste omstandigheden (zicht-, weer-) de baan op moeten, dan kan het zeker gebeuren dat men één snelheidsbord niet gezien heeft die meestal een 20 kmh lagere snelheidbeperking oplegt (in D ook 30 kmh minder), en hoe meer kms hoe meer kans.
En dan spreek ik nog niet over onze zonetitis..., "tiens een einde zone bord waar was dan het begin?"

Ook mensen die zich moeilijker kunnen concentreren op dat "rond metaal" langs de weg en liever de weg zelf en weggebruikers (ook die volgen of willen inhalen) in het oog houden en navenant meer hun snelheid aanpassen op het weg-ontwerp/-toestand en diverse omstandigheden (sneeuw, mist, hevige regen, plassen, donkerheid, bladeren op de weg, gladheid, geen verlichting, onduidelijke wegrand enz...)

Daarom pas dat 1 strafpunt vanaf 21 kmh netto te snel (zelfs in de bebouwde kom). En dat hebben ze al die jaren nooit veranderd, dat zal zeker een gegronde deskundige reden hebben.

Stel eens voor Rijprof dat men telkens voor pakweg vanaf 1-5 kmh >5-10 tot 20 kmh te snel dan pakweg van halve punten tot volle punten gaat sprokkelen per jaar bij iemand die pakweg 100.000 km per jaar voor zijn beroep in weer en wind moet afleggen, die zal snel zijn rijbewijs kwijt zijn, wat hem enorm veel geld zal kosten en wslk zijn job. Wie gaat die "harde baanjobs" dan nog doen?

En denk nu niet dat "de Duitsers" veel anders zijn als "de Belgen" ook daar flitst men vooral om het geld en steeds minder voor de veiligheid want de gemeentes en steden stapelen de schulden op.  Lees steeds geniepiger flitsen op pakplaatsen waar de limiet onaangepast te laag is in normale omstandigheden.
Zelfs de politie geeft dat al vele jaren toe:
Citaat
http://www.welt.de/motor/article13877289/Das-Milliardengeschaeft-mit-den-Tempo-Blitzern.html  20.02.12

Die Gemeinden sanieren mit den Einnahmen aus immer mehr Radarfallen ihre Haushalte. Auch die Polizei kritisiert: Von Verkehrserziehung ist dabei kaum noch die Rede.

De gemeentes saneren met de innames uit altijd meer radarvallen hun begroting. Ook de politie heeft kritiek: van verkeersopvoeding is daarbij nog nauwelijks sprake.

Ze schrikken er niet voor terug, bvb Bielefeld vanaf 2008, op een driesporige snelweg A2, waar een limiet van 100 kmh om welke redenen dan ook (milieu?) gemiddeld 660 maal per dag te flitsen zelfs in beste omstandigheden. De locals en diegenen die er regelmatig rijden weten het, maar er zijn er altijd ruim genoeg die helemaal niet kunnen vermoeden dat op zo´n snelweg maar plots 100 kmh zou gelden zonder wegenwerken of dergelijke. Ben je wat afgeleid door verkeer, inhalers, je spiegelt enz.. en mis je dat bord dan is het een vette flits hé.

Natuurlijk kreeg Bielefeld vele naäpers in D die dan ook hun lege gemeente-stadskassen konden opvullen.
Wat vind je van gemiddeld 11 miljoen € per jaar extra in de stadskas als er een drukke autobahn door je flitsgebied loopt? Maar één flitsplaats hé, maar wel dé recordpakplaats.
In 2011 was het "maar" 5,7 miljoen € omdat er mei-augustus bouwwerken waren en dus meestal fileverkeer, dat moeten heel dure wegenwerken geweest zijn.  ;D

Citaat
Gibt es Bielefeld? Seit Jahren geistert die satirische Verschwörungstheorie durchs Internet, wonach die Provinzstadt gar nicht existieren soll: alles nur eine von höheren Mächten getarnte Kulisse. Doch rund 110.000 Autofahrer wissen es besser. Für sie ist Bielefeld bittere Wirklichkeit, denn sie bekamen im vergangenen Jahr Post aus dem Zentrum Ostwestfalens: Bußgeldbescheide wegen überhöhter Geschwindigkeit.

Die Beweise lieferte ein Gerät namens TraffiStar, das die Stadt Ende 2008 an der A2 aufstellen ließ und so landesweit in die Schlagzeilen kam. Der Blitzer ist Deutschlands fleißigste Tempomessanlage. Durchschnittlich 660-mal pro Tag – also rund alle zwei Minuten – fotografiert er Autofahrer, die das Tempolimit von 100 km/h missachten.

Das hat Wirkung – vor allem für die Stadtkasse: Mehr als 5,7 Millionen Euro an Buß- und Verwarngeldern nahm Bielefeld voriges Jahr allein mit dem A-2-Blitzer ein. "Nur" 5,7 Millionen, heißt es aus dem Rathaus, normalerweise sei der Betrag fast doppelt so hoch. Doch 2011 war das Gerät von Mai bis August wegen Bauarbeiten außer Betrieb.

Solche Zahlen lassen die Haushaltsplaner benachbarter Städte und Kreise vor Neid erblassen. Kein Wunder, dass Bielefeld Nachahmer findet.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2015 - 12:31:03 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 20 november 2015 - 15:18:49 »

Mag ik deze vraag stellen?
Blijkbaar twijfel je nog altijd aan de Duitse deskundigheid van 40 jaar ervaring met een rijbewijs op punten, waarom?
Ken je een land met meer deskundigheid hierover? Ik eigenlijk niet.

Wel, ik had geen probleem met de vraag van de Rijprof, ze leek mij zeker een overweging waard. Bovendien verwacht ik van niemand dat hij ervan uitgaat dat de Duitsers wel gelijk zullen hebben, louter omdat het nu eenmaal de Duitsers zijn. Ik houd van Duitsland, maar geen haar op mijn hoofd dat ooit zou denken in de stijl van "Deutschland über alles". Wij doen hier ons best, maar we maken ook fouten.

Daarentegen is het jammer dat in België dat rijbewijs met punten al tientallen jaren in de diepvriezer blijft steken. Als ik mij goed herinner, dateert het al uit de tijd toen Isabelle Durant minister van verkeer was.

Citaat
Daarom pas dat 1 strafpunt vanaf 21 kmh netto te snel (zelfs in de bebouwde kom). En dat hebben ze al die jaren nooit veranderd, dat zal zeker een gegronde deskundige reden hebben.

Ach, ik las onlangs van de Polizei in Karlsruhe dat ze in de bebouwde kom van die stad, waar de snelheid in principe beperkt is tot 50 km/h, geregeld achter een wagen rijden die tegen 60 of 70 km/h rijdt. Ze zouden die bestuurder er kunnen op aanspreken, want hun snelheidsmeter is geijkt. Maar die Polizisten schreven in dat artikel dat, als ze niet specifiek met een snelheidscontrole bezig zijn, ze tot 20 km/h sneller dan toegestaan niet optreden, omdat ze vinden dat ze belangrijkere dingen te doen hebben.

Citaat
En denk nu niet dat "de Duitsers" veel anders zijn als "de Belgen" ook daar flitst men vooral om het geld en steeds minder voor de veiligheid

Dat moet ik helaas beamen, ook al gelden er dan in Duitsland richtlijnen met betrekking tot waar wel en niet een snelheidscontrole mag uitgevoerd worden (verschillend per bondsstaat). Je vindt er hier bijvoorbeeld meer over.

Enkele jaren geleden heeft een rechter voor heel wat heisa gezorgd omdat hij honderden foto's van snelheidsovertredingen naar de prullenmand verwezen heeft. Hij was er namelijk van overtuigd dat de snelheidsmeting op die plaats totaal geen verband had met de verkeersveiligheid. De man was overigens heel eerlijk. Toen de pers hem vroeg of hij zeker was dat hij zich niet vergist had, zei hij: "Ik heb gehandeld nach besten Wissen und Gewissen, maar waarom zou uitgerekend ik de enige mens ter wereld zijn die zich nooit kan vergissen?"
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2015 - 15:20:25 door jozef »