Auteur Topic: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding  (gelezen 12164 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 20:30:20 »
Wat wel effect heeft op de gevolgen van een ongeval, is de voertuigmassa ...

... en de snelheid.

Vandaar de koppeling van de verzekeringspremie BA aan het max. vermogen: hoe hoger dat is, hoe sneller je hoe meer massa kunt verplaatsen.

Maar dat speelt enkel een rol bij aanwending van veel vermogen. Van twee wagens met dezelfde massa, die beide tegen 60 km/h rijden, zal de ene bij een aanrijding niet meer schade veroorzaken dan de andere, ook al is het maximum vermogen van de eerste 60 kW en dat van de tweede 120 kW.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 20:53:15 »
Sorry Bert, maar je haalt bepaalde zaken uit z'n context.
Jij, zelf een beroepsbestuurder, blijkt maar niet begrijpen dat je meer risico loopt om een fout te maken omdat je zoveel meer kilometers aflegt.  ::)
Je schijnt ook niet te begrijpen dat de kilometervreter, per gereden kilometer, vaak veiliger rijdt.

Vandaar dat ik even herhaal:
Wie is de veiligste bestuurder?
De beroepsbestuurder met 60.000 km/j en 3 strafpunten of mevrouw naar de supermarkt met nog geen 6.000 km/j met 1 strafpunt?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 november 2015 - 21:14:13 door de rijprof »

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 21 november 2015 - 20:59:19 »
Citaat
Er waren er ook al die de overtreding wilden koppelen aan de PKs van een auto ... hoewel dat niks verschil maakt voor de gevolgen.
akkoord, maar rekening houden met het aantal kilometers/jaar vind ik iets heel anders.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #33 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 07:42:08 »
... en de snelheid.
die is door de wegbeheerder vastgelegd  >:D

en sneller is dan een overtreding die per km/u bestraft wordt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #34 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 10:39:29 »
Wat wel effect heeft op de gevolgen van een ongeval, is de voertuigmassa ...

... en de snelheid.

Vandaar de koppeling van de verzekeringspremie BA aan het max. vermogen: hoe hoger dat is, hoe sneller je hoe meer massa kunt verplaatsen.

Maar dat speelt enkel een rol bij aanwending van veel vermogen. Van twee wagens met dezelfde massa, die beide tegen 60 km/h rijden, zal de ene bij een aanrijding niet meer schade veroorzaken dan de andere, ook al is het maximum vermogen van de eerste 60 kW en dat van de tweede 120 kW.

Bij dezelfde gereden snelheid heeft het krachtigere automodel in de regel:

- betere remmen.
- sneller inhalen.
- betere wegligging.
-enz...
- bij bepaalde modellen hebben ze zelfs minder massa.

Ergo, navenant ruimere noodmarge om een ongeval te kunnen verhinderen.

... als de bestuurder ermee kan omgaan en het niet misbruikt.
De normaal rationele bestuurder zal daarmee kunnen omgaan, dus waarom die ongelijke taxatie ?

Dat de verzekeringen het méér aan PK´s hoger taxeren is het op voorhand veroordelen -of in het bepaald kastje steken- van een (ervaren) bestuurder.
Al heeft die het minimum bonusmalus al 25 jaar en pakweg 40 jaar ongevalvrij.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 november 2015 - 10:42:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #35 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 10:41:33 »
Sorry Bert, maar je haalt bepaalde zaken uit z'n context.
Jij, zelf een beroepsbestuurder, blijkt maar niet begrijpen dat je meer risico loopt om een fout te maken omdat je zoveel meer kilometers aflegt.  ::)
Je schijnt ook niet te begrijpen dat de kilometervreter, per gereden kilometer, vaak veiliger rijdt.

Ik haal helemaal niks uit z'n context.  Of is posting 15 soms niet van jou ?  Daar suggereer je zélf om in de bestraffing rekening te houden met het jaarlijks aantal afgelegde km's.

En jawel, ik snap heus wel de logica dat wie méér km's doet ook méér kans heeft gekregen om een overtreding te begaan.  En jawel, ik snap heus wel dat hoe méér km's iemand aflegt, hoe méér verkeersgeheugen/verkeersinzicht iemand kan verwerven.

Jij daarentegen, schijnt maar niet te willen inzien dat het bepaalde inbreuken er niet minder gevaarlijk om maakt.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 november 2015 - 10:43:30 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #36 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 12:52:26 »
Citaat van: Bert
Jij daarentegen, schijnt maar niet te willen inzien dat het bepaalde inbreuken er niet minder gevaarlijk om maakt.
Citaat van: de rijprof
Ik zeg niet dat de inbreuk minder erg is voor de ene dan voor de andere.

Trek zelf jouw conclusies. Als je mijn standpunt niet wil begrijpen, kan ik er ook niets aan doen.

Ik doe nog een laatste poging, omdat jij het bent  ;)
Waarom zou men geen systeem kunnen bedenken waarbij je per 10.000 km strafpuntloos rijden een bonuspunt krijgt?
« Laatst bewerkt op: zondag 22 november 2015 - 13:19:08 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #37 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 13:18:43 »
Trek zelf jouw conclusies.

Dat heb ik gedaan nav jouw posting nr.15,  m'n beste..... En ik heb weergegeven waarom ik het daar niet mee eens ben.

Als je mijn standpunt niet wil begrijpen, kan ik er ook niets aan doen.

Herlees ff mijn vorige posting.  Wacht, ik zal 't je gemakkelijk maken, ik zal ff mezelf citeren:

En jawel, ik snap heus wel de logica dat wie méér km's doet ook méér kans heeft gekregen om een overtreding te begaan.  En jawel, ik snap heus wel dat hoe méér km's iemand aflegt, hoe méér verkeersgeheugen/verkeersinzicht iemand kan verwerven.

Goed geprobeerd hoor ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #38 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 13:26:10 »
Citaat van: Bert
En jawel, ik snap heus wel de logica dat wie méér km's doet ook méér kans heeft gekregen om een overtreding te begaan.  En jawel, ik snap heus wel dat hoe méér km's iemand aflegt, hoe méér verkeersgeheugen/verkeersinzicht iemand kan verwerven.
Wel, als je dat snapt, waarom volg je mijn logica niet?
Waarom zou men geen systeem kunnen bedenken waarbij je b.v. per 10.000 km strafpuntloos rijden een bonuspunt krijgt?

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #39 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 15:00:04 »
Citaat van: Michel
Dat de verzekeringen het méér aan PK´s hoger taxeren is het op voorhand veroordelen -of in het bepaald kastje steken- van een (ervaren) bestuurder.
Al heeft die het minimum bonusmalus al 25 jaar en pakweg 40 jaar ongevalvrij.
Vind ik ook. Veilige bestuurders moet je belonen,  ongeacht het aantal PK's onder de motorkap.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #40 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 17:43:55 »
Wie is de veiligste bestuurder?
De beroepsbestuurder met 60.000 km/j en 3 strafpunten of mevrouw naar de supermarkt met nog geen 6.000 km/j met 1 strafpunt?

Ik kom die mevrouw liever tegen dan vele vrachtwagenbestuurders. Want die mevrouw komt niet met 40 ton tegen 70 km/h op 2 meter achter mijn personenwagen rijden.

Ervaring leidt bij vele bestuurders alleen maar tot het bestendigen van zware fouten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #41 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 18:57:03 »
Maar mevrouwke rijdt toch niet met een 40-tonner.
Als we nu eens appelen met appelen vergelijken (personenwagen met personenwagen).
Man rijdt beroepshalve 60.000 km/j met een personenwagen met 3 strafpunten. Andere man (of vrouw speelt geen rol) rijdt per jaar maar 6.000 km met een personenwagen met 1 strafpunt. Wie kom je dan het minst liefst tegen?

Citaat
Ervaring leidt bij vele bestuurders alleen maar tot het bestendigen van zware fouten.
Bedoel je dat die zware fouten voortvloeien uit slechte gewoonten? Wie zegt dat een bestuurder die slechts 6.000 km/j rijdt geen slechte gewoonten heeft?
Ik ben hier niet zo zeker van...
Leg eens uit a.u.b. ?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #42 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 20:07:51 »
Wel, als je dat snapt, waarom volg je mijn logica niet ?

Ik heb je in eerdere postings al weergegeven waarom ik géén voorstander ben van een systeem waarbij bestraffing milder zou kunnen uitvallen naarmate iemand méér km's rijdt .....

Ik heb eigenlijk niet veel goesting om het nog eens over te typen, maar 'k ga toch een poging wagen.  Ook al heeft iemand die méér km's rijdt wiskundig gezien idd. méér kans om in de fout te gaan, het maakt de fout er daarom niet minder gevaarlijk op.

Waarom zou men geen systeem kunnen bedenken waarbij je b.v. per 10.000 km strafpuntloos rijden een bonuspunt krijgt ?

Na voldoende km's gereden te hebben, en bijgevolg genoeg bonuspunten te hebben verzameld, zou een bestuurder dus al 's een gevaarlijke stoot mogen uithalen ?  Neen, bedankt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #43 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 21:18:14 »
Ervaring is niet echt evenredig met het aantal km dat je rijdt. Als het een chauffeur is waarbij een aantal zeer slechte gewoontes zijn ingebakken is het zelfs een tegenindicatie. Denk maar aan verkeerde schakeltechnieken, stuurtechnieken, ...

Bonuspunten op een rijbewijs met punten zou wel moeten kunnen voor het volgen van cursussen. Iemand die een doorgedreven antislipcursus volgt mag hier toch voor beloond worden? Wat met een geavanceerde rijvaardigheidscursus, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #44 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 22:10:56 »
Bonuspunten op een rijbewijs met punten zou wel moeten kunnen voor het volgen van cursussen. Iemand die een doorgedreven antislipcursus volgt mag hier toch voor beloond worden? Wat met een geavanceerde rijvaardigheidscursus, ...

Hmm .... bonuspunten, ik weet 't nog zo niet.  Wie genoeg bonuspunten verzameld heeft, mag zich dan al 's een gevaarlijk folieke permitteren en er toch niet navenant streng genoeg voor gestraft worden.  Nein, danke.

Dan zou ik de zaken die je opsomt liever op een andere manier gestimuleerd zien worden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone