Maar mevrouwke rijdt toch niet met een 40-tonner.
Als we nu eens appelen met appelen vergelijken (personenwagen met personenwagen).
Man rijdt beroepshalve 60.000 km/j met een personenwagen met 3 strafpunten. Andere man (of vrouw speelt geen rol) rijdt per jaar maar 6.000 km met een personenwagen met 1 strafpunt. Wie kom je dan het minst liefst tegen?
Dan nog hangt het er maar van af.
De mevrouw met 6.000 km per jaar is er zich bewust van dat autorijden niet haar sterkste kant is. Ze is mogelijk wat onzeker en onhandig, doch niet roekeloos. Als ik een ongeval met haar heb, is het waarschijnlijk parkeerschade die ze veroorzaakt.
De man met 60.000 km per jaar hoef je niets meer te leren, hij is immers beroepsmatig onderweg en rijdt voldoende om het allemaal beter te weten. Hij komt bumperkleven als het niet snel genoeg naar zijn zin gaat, want met zijn dure wagen moet je toch altijd sneller dan de anderen zijn. Als ik een ongeval met hem heb, is het waarschijnlijk als tegenliggers terwijl hij aan het inhalen is en zijn wagen overschat heeft.
Ervaring leidt bij vele bestuurders alleen maar tot het bestendigen van zware fouten.
Bedoel je dat die zware fouten voortvloeien uit slechte gewoonten? Wie zegt dat een bestuurder die slechts 6.000 km/j rijdt geen slechte gewoonten heeft?
Ik ben hier niet zo zeker van...
Leg eens uit a.u.b. ?
Ze kunnen inderdaad beiden slechte rijgewoonten hebben. Mijn ervaring is als volgt.
Als ik de bestuurder met 6.000 km per jaar een tip wil geven, zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel interesseert het hem niet, als hij maar van A naar B geraakt, en hij rijdt toch nooit in de stad of op de autosnelweg.
Ofwel staat hij er open voor en zegt: "Dat ga ik eens proberen". Volgende week ontmoet ik hem opnieuw en zegt hij: "Bedankt voor die tip, dat parkeren gaat nu veel gemakkelijker".
De kans dat de bestuurder met 60.000 km per jaar nog een tip aanneemt, is zeer gering. Want hij kan toch niet toegeven dat hij, ondanks zovele km per jaar, nog fouten maakt.