Auteur Topic: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding  (gelezen 14150 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geen geldboete maar cursus voor kleine verkeersovertreding
« Reactie #45 Gepost op: zondag 22 november 2015 - 22:37:45 »
Maar mevrouwke rijdt toch niet met een 40-tonner.
Als we nu eens appelen met appelen vergelijken (personenwagen met personenwagen).
Man rijdt beroepshalve 60.000 km/j met een personenwagen met 3 strafpunten. Andere man (of vrouw speelt geen rol) rijdt per jaar maar 6.000 km met een personenwagen met 1 strafpunt. Wie kom je dan het minst liefst tegen?

Dan nog hangt het er maar van af.

De mevrouw met 6.000 km per jaar is er zich bewust van dat autorijden niet haar sterkste kant is. Ze is mogelijk wat onzeker en onhandig, doch niet roekeloos. Als ik een ongeval met haar heb, is het waarschijnlijk parkeerschade die ze veroorzaakt.

De man met 60.000 km per jaar hoef je niets meer te leren, hij is immers beroepsmatig onderweg en rijdt voldoende om het allemaal beter te weten. Hij komt bumperkleven als het niet snel genoeg naar zijn zin gaat, want met zijn dure wagen moet je toch altijd sneller dan de anderen zijn. Als ik een ongeval met hem heb, is het waarschijnlijk als tegenliggers terwijl hij aan het inhalen is en zijn wagen overschat heeft.

Citaat
Citaat
Ervaring leidt bij vele bestuurders alleen maar tot het bestendigen van zware fouten.
Bedoel je dat die zware fouten voortvloeien uit slechte gewoonten? Wie zegt dat een bestuurder die slechts 6.000 km/j rijdt geen slechte gewoonten heeft?
Ik ben hier niet zo zeker van...
Leg eens uit a.u.b. ?

Ze kunnen inderdaad beiden slechte rijgewoonten hebben. Mijn ervaring is als volgt.

Als ik de bestuurder met 6.000 km per jaar een tip wil geven, zijn er twee mogelijkheden.
Ofwel interesseert het hem niet, als hij maar van A naar B geraakt, en hij rijdt toch nooit in de stad of op de autosnelweg.
Ofwel staat hij er open voor en zegt: "Dat ga ik eens proberen". Volgende week ontmoet ik hem opnieuw en zegt hij: "Bedankt voor die tip, dat parkeren gaat nu veel gemakkelijker".

De kans dat de bestuurder met 60.000 km per jaar nog een tip aanneemt, is zeer gering. Want hij kan toch niet toegeven dat hij, ondanks zovele km per jaar, nog fouten maakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #46 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 00:18:00 »
Citaat van: Bert
Hmm .... bonuspunten, ik weet 't nog zo niet.  Wie genoeg bonuspunten verzameld heeft, mag zich dan al 's een gevaarlijk folieke permitteren en er toch niet navenant streng genoeg voor gestraft worden.  Nein, danke.

Dan zou ik de zaken die je opsomt liever op een andere manier gestimuleerd zien worden.
Hoe dan?

De man 1 met 6.000 km/j mag zich een gevaarlijk folieke permitteren en lustig blijven rondtoeren. De man 2 met 60.000 km/j mag na 3 foliekes zijn rijbewijs inleveren. Nochtans doet hij 6,66 minder zottigheden per gereden kilometer dan man 1. Is dat logisch?
Ik heb je in eerdere postings al weergegeven waarom ik géén voorstander ben van een systeem waarbij bestraffing milder zou kunnen uitvallen naarmate iemand méér km's rijdt .....
Ik zeg niet dat de bestraffing voor een overtreding 'op zich' milder moet zijn. Ik zeg dat men ook rekening moet houden met het aantal gereden kilometers. Je kan uitgaan van het principe 'enkel straffen' en je kan uitgaan van het principe 'straffen en belonen'. Dat doen verzekeringsmaatschappijen toch ook.

Citaat van: JC
Ervaring is niet echt evenredig met het aantal km dat je rijdt. Als het een chauffeur is waarbij een aantal zeer slechte gewoontes zijn ingebakken is het zelfs een tegenindicatie. Denk maar aan verkeerde schakeltechnieken, stuurtechnieken, ...
Ik denk dat men vooral moet kijken naar hoe veel of hoe weinig ongelukken ze maken per gereden kilometer. Bestaan er cijfers over?

Citaat van: Jozef
De kans dat de bestuurder met 60.000 km per jaar nog een tip aanneemt, is zeer gering. Want hij kan toch niet toegeven dat hij, ondanks zovele km per jaar, nog fouten maakt.
Dat weet ik en velen vinden van zichzelf dat ze goede bestuurders zijn. Ik denk dat men vooral moet kijken naar hoe veel of hoe weinig ongelukken ze maken per gereden kilometer.
Een deel houdt zich misschien niet altijd perfect aan de toegestane snelheid (met strafpunten tot gevolg) maar rijden heel defensief en hebben nog nooit een ongeluk gehad.
Een ander deel houdt zich perfect aan de toegestane snelheid (zonder strafpunten) maar hebben al veel ongelukken gehad. X aantal jaren zonder ongeluk rijden zou ook beloond mogen worden.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #47 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 09:08:40 »
Ik denk dat men vooral moet kijken naar hoe veel of hoe weinig ongelukken ze maken per gereden kilometer.

Het zou ook interessant zijn om te weten hoeveel inspanningen andere bestuurders al moeten doen hebben om te vermijden dat het met betrokkene tot een ongeval kwam.

Als ik voorrang van rechts heb, doch er komt van links een vrachtwagenbestuurder die duidelijk niet van plan is mij voorrang te verlenen, dan laat ik hem wel voorgaan hoor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #48 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 10:13:57 »
Ik denk dat men vooral moet kijken naar hoe veel of hoe weinig ongelukken ze maken per gereden kilometer. Bestaan er cijfers over?

Ook dat is niet altijd een even juiste parameter.  Hoe weten we bij een gezinswagen wie er hoeveel van de gereden km's met die wagen gereden heeft, als pa, ma, en de kids ermee rijden ?  En bovendien: ik ken chauffeurs genoeg die nog niet in een ongeval betrokken raakten.  Dat lag dan evenwel niet zozeer aan de eigen rijkunsten, doch veeleer aan de alertheid van de andere weggebruikers rondom hen.  Toch zouden we dergelijke chauffeurs dan bonuspunten toekennen ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #49 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 10:29:11 »
Het zou ook interessant zijn om te weten hoeveel inspanningen andere bestuurders al moeten doen hebben om te vermijden dat het met betrokkene tot een ongeval kwam.
Inderdaad, maar dat geldt zowel voor de wekelijkse-supermarkt-man als voor de vertegenwoordiger.

Hoe weten we bij een gezinswagen wie er hoeveel van de gereden km's met die wagen gereden heeft...?
Klopt, daar kan mee gesjoemeld worden, tenzij dure technologie het uitsluit. Maar dan is de vraag of die dure technologie opweegt tegenover de mogelijke sanctie.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 11:08:17 »
Inderdaad, maar dat geldt zowel voor de wekelijkse-supermarkt-man als voor de vertegenwoordiger.

Hoe weten we bij een gezinswagen wie er hoeveel van de gereden km's met die wagen gereden heeft...?
Klopt, daar kan mee gesjoemeld worden, tenzij dure technologie het uitsluit. Maar dan is de vraag of die dure technologie opweegt tegenover de mogelijke sanctie.

Die technologie hoeft niet zo duur te zijn, het is natuurlijk altijd wel een meerprijs op een wagen.

Ik geef enkele mogelijkheden, technologie die off-the-shelf beschikbaar is.

- een kaartlezer. De auto start pas als er een rijbewijs wordt ingevoerd. Dergelijke lezers zijn goedkoop en algemeen beschikbaar. Hier zijn echter een paar problemen mee. Je kan nog altijd rijden met het rijbewijs van iemand anders. Een kapotte chip op je kaart zou betekenen dat je de wagen niet kan starten, op zijn minst vervelend en dikwijls zelfs gevaarlijk. Dat laatste is eventueel nog op te lossen via een proces waarbij je de wagen gestart krijgt via een noodprocedure.

- een vingerafdruksensor. Deze worden nu al bij de meeste smartphones toegepast. De wagen start pas wanneer een gekende vingerafdruk wordt gescand. Het zou helemaal mooi zijn als deze vingerafdruk(ken) gekoppeld zijn aan het rijbewijs. Er is nog altijd een mogelijkheid tot misbruik, maar die wordt toch al een pak kleiner. De integratie kan gebeuren via de start-knop van de auto (de meeste auto's starten niet meer met de sleutel).

- gezichtsherkenning. Er moet dan wel een camera geïntegreerd worden in het dashboard, maar die zijn heel klein. De ideale integratie zou dan zijn, vergelijking van de foto op het rijbewijs met de persoon die achter het stuurt zit. Ik heb jaren deze gezichtsherkenning gebruikt op mijn smartphone. Enkel onder slechte lichtomstandigheden werkte dit moeizaam, met de interieurverlichting is dit éénvoudig op te vangen.

De technologie is voorhanden om te detecteren wie rijdt en of het toegestaan is dat deze persoon met de wagen rijdt. Het loggen van de kilometers is dan maar een kleine stap verder. Willen we deze stappen zetten in het kader van bv. privacy is nog iets anders. Het is immers eveens een kleine stap om de GPS-track mee op te slaan, het rijgedrag (snelheid, acceleratie, ...), ... Het is daar dat ik echt voor pas, we geven al veel te veel privacy op. De terreurdreiging van de laatste weken maakt het daar niet beter op. Als mensen het al normaal vinden dat ze gefouillerd worden om naar de markt te gaan is er iets serieus mis!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #51 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 13:05:05 »
Die technologie hoeft niet zo duur te zijn, het is natuurlijk altijd wel een meerprijs op een wagen.

- een kaartlezer. De auto start pas als er een rijbewijs wordt ingevoerd. Dergelijke lezers zijn goedkoop en algemeen beschikbaar. Hier zijn echter een paar problemen mee. Je kan nog altijd rijden met het rijbewijs van iemand anders. Een kapotte chip op je kaart zou betekenen dat je de wagen niet kan starten, op zijn minst vervelend en dikwijls zelfs gevaarlijk. Dat laatste is eventueel nog op te lossen via een proces waarbij je de wagen gestart krijgt via een noodprocedure.

Hmm ... Dan moet je ook alle bestaande auto's ermee gaan uitrusten.  En dan moeten alle rijbewijzen vervangen worden door eentje mét chip ....  Ik heb een nieuw model rijbewijs, in kaartvorm.  Maar die hebben géén chip die uitgelezen zou kunnen worden ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #52 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 13:24:42 »

Hmm ... Dan moet je ook alle bestaande auto's ermee gaan uitrusten.  En dan moeten alle rijbewijzen vervangen worden door eentje mét chip ....  Ik heb een nieuw model rijbewijs, in kaartvorm.  Maar die hebben géén chip die uitgelezen zou kunnen worden ....

Ik heb nog steeds geen nieuw rijbewijs hoewel het dringend tijd wordt, dat ding is al meer dan 26 jaar oud. Ik maak mezelf nog steeds wijs dat de foto nog steeds zeer goed gelijkend is.  ;D

Het feit dat het rijbewijs geen chip bevat is een enorme gemiste kans! Weer een politieke blunder van formaat. Bij het oude rijbewijs kan er nog informatie bij getypt worden op het rijbewijs, dat is op de kaart niet mogelijk. Als er een chip in zat kon daar extra informatie op gezet worden bv. ivm beperkingen, intrekkingen, ... Op zo'n chip kunnen inderdaad vingerafdrukken en foto's geregistreerd worden wat de controle nog beter zou maken in de wagen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #53 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 13:56:17 »
Het feit dat het rijbewijs geen chip bevat is een enorme gemiste kans! Weer een politieke blunder van formaat. Bij het oude rijbewijs kan er nog informatie bij getypt worden op het rijbewijs, dat is op de kaart niet mogelijk.

Tegen wie zeg je 't ....

Toen ik brevet 3 behaalde, moest ik gewoon met de papieren van de FOD Mobilit naar het gemeentehuis gaan om een code 103 te laten bijzetten op mijn rb.  Dat gebeurde toen gratis.  Meanwhile, is mijn rb vervangen door een kaartmodel, omwille van hernieuwen wegens medische shifting.  Toen ik mijn brevet 2 behaalde, moest ik er tevens een code 102 op laten aanbrengen.  Gevolg: een volledig nieuw rb kaartmodel, en jawel: ipv gratis .... nu 25 euro ophoesten ......

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #54 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 14:39:50 »
Ach .... wat mij betreft: begin al met een logische indeling (+ controle) op de ongevals-veroorzakende inbreuken.  En verder: eender welke bestraffing is maar zo zinvol, als de mate waarmee de gestrafte nadien zijn gedrag verandert ....
« Laatst bewerkt op: maandag 23 november 2015 - 17:04:29 door bert.covens »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #55 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 17:54:33 »

- een vingerafdruksensor. Deze worden nu al bij de meeste smartphones toegepast. De wagen start pas wanneer een gekende vingerafdruk wordt gescand. Het zou helemaal mooi zijn als deze vingerafdruk(ken) gekoppeld zijn aan het rijbewijs. Er is nog altijd een mogelijkheid tot misbruik, maar die wordt toch al een pak kleiner. De integratie kan gebeuren via de start-knop van de auto (de meeste auto's starten niet meer met de sleutel).

- gezichtsherkenning. Er moet dan wel een camera geïntegreerd worden in het dashboard, maar die zijn heel klein. De ideale integratie zou dan zijn, vergelijking van de foto op het rijbewijs met de persoon die achter het stuurt zit. Ik heb jaren deze gezichtsherkenning gebruikt op mijn smartphone. Enkel onder slechte lichtomstandigheden werkte dit moeizaam, met de interieurverlichting is dit éénvoudig op te vangen.

De technologie is voorhanden om te detecteren wie rijdt en of het toegestaan is dat deze persoon met de wagen rijdt. Het loggen van de kilometers is dan maar een kleine stap verder. Willen we deze stappen zetten in het kader van bv. privacy is nog iets anders. Het is immers eveens een kleine stap om de GPS-track mee op te slaan, het rijgedrag (snelheid, acceleratie, ...), ... Het is daar dat ik echt voor pas, we geven al veel te veel privacy op. De terreurdreiging van de laatste weken maakt het daar niet beter op. Als mensen het al normaal vinden dat ze gefouillerd worden om naar de markt te gaan is er iets serieus mis!
En dan 's nachts kilometers gaan malen om aan nieuwe bonuspunten te komen? Of een stel rollen kopen en de auto heel de avond op de rollen laten draaien?
Nee dan lijkt me je voorstel van extra punten door bijscholing beter.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #56 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 17:59:19 »
De technologie is voorhanden
Realiteit : er is zelfs geen systeem om te controleren of de gordel correct dan wel in flikken-stijl achter de rug "gedragen" wordt.
Nochtans niet zo moeilijk te regelen met afrollengte en stoelpositie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #57 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 18:00:27 »
Ach .... wat mij betreft: begin al met een logische indeling (+ controle) op de ongevals-veroorzakende inbreuken.

In de grote verkeersquiz wordt het negeren van voorrang zelfs weggelachen als belangrijke ongevalsoorzaak ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #58 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 18:06:50 »
Ach .... wat mij betreft: begin al met een logische indeling (+ controle) op de ongevals-veroorzakende inbreuken.

In de grote verkeersquiz wordt het negeren van voorrang zelfs weggelachen als belangrijke ongevalsoorzaak ...

Da's meteen ook 1 van de redenen waarom ik ermee gestopt ben.  Staan nog wel meer dwaze stoten in....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #59 Gepost op: maandag 23 november 2015 - 19:26:46 »
En verder: eender welke bestraffing is maar zo zinvol, als de mate waarmee de gestrafte nadien zijn gedrag verandert ....

Uiteraard. Maar als je prioriteit geeft aan boetes die niets met de veiligheid te maken hebben en enkel maar geldklopperij zijn, valt het moeilijk om een overtreder ervan te overtuigen dat een aantal andere overtredingen wel degelijk gevaar inhouden.