Auteur Topic: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.  (gelezen 3509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Gepost op: zondag 13 december 2015 - 13:04:37 »
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*) de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
*:  https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Denmark
In DK zou 10 % tolerantiemarge gelden.
Op hun 130 kmh-snelwegen gebeuren verhoudingsgewijs-lengte minder letselongevallen als op de 110 kmh-snelwegen, omgerekend op snelweglengte 20 % minder! En het aantal specifieke doden zal ook niet veel anders zijn, maar die zijn niet te vinden in hun online-databank.

Citaat
Road traffic accidents
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 :  Totaal
All accidents   110 km.p.h   136   124   144   101   115   63   76   58   53   55 :  925 op 45 % snelwegen met 110 kmh
All accidents   120 km.p.h.   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0
All accidents   130 km.p.h.   136   152   112   105   85   81   74   63   49   57 :  914 op 55 % snelwegen met 130 kmh
8-12-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3

Ze hebben voor/na de invoering ook 1 jaar lang snelheidsmetingen gedaan (ttz pas #na 4 maand aanpassingsfase) die zal ik hier ook p/c zetten
http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1432 tabel p 5

Før/efter, seneste 12 måneder: Før: 2003, # Efter: sept. 2004 til aug. 2005
Ny hastighedsgrænse 130 km/t 
                                                      Andel i hastighedsklasse
Gennemsnitshastighed  0 - 110 km/t  110 - 130 km/t  130 - 140 km/t  140 - 180 km/t
Før    120,1 km/t                26,7 %         47,5 %          15,8 %            10,0 %
Efter  120,3 km/t            22,0 %          42,2 %          27,1 %            8,7 %
Ændring 0,2 %                  -17,8 %        -11,0 %         71,9 %          -13,4 %

Ny hastighedsgrænse  110 km/t
                                                        Andel i hastighedsklasse
  Gennemsnitshastighed    0 - 110 km/t  110 - 130 km/t  130 - 140 km/t  140 - 180 km/t
Før         117,7 km/t              32,8 %         44,9 %            13,2 %           9,1 %
Efter  113,6 km/t               38,3 %         49,5 %             7,9 %            4,3 %
Ændring    -3,5 %                 16,6 %         10,3 %           -40,2 %         -52,3 %     

Een 20 kmh hogere limiet gaf uiteindelijk maar een 0,2 kmh hogere gemiddelde snelheid (120,3 vs 120,1) door de "doorsnee Deen" (één jaar ervoor en één jaar erna gemeten). Men meette ook een -13,4 % daling van bestuuurders die tussen 140 en 180 kmh reden, zoals je in de snelheidsklassen ziet.

Maar nu komt het: het positief? effect was ook dat ze de 110-Vmax beter respecteerden wat uiteindelijk nog altijd een gemeten gemiddelde van 113,6 kmh gaf, de snelheidsverschillen liepen ook sterk terug, bvb -52,3 % minder 140-180 kmh bestuurders.

Dus jullie kunnen heel goed zien dat er op de 130 kmh snelwegen toen 120,3 kmh gemiddeld gereden werd en dus 6,7 kmh gemiddeld sneller als op de 110 kmh snelwegen (113,6 kmh) en ook de snelheidsverschillen op de 130 kmh snelwegen -die 55 % aandeel in lengte uitmaken- liggen veel hoger als op de 110 kmh snelwegen, zie lijntje Efter per snelheidsklasse, bij 130-snelweg rijden 8,7 % boven 140 kmh-180 km, bij 110-snelweg 4,3 %.

Hoe komt het dan dat er op 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd ?

(Zeg nu niet dat die snelheden zich in de andere 9 jaren omgekeerd hebben of zo´n zever) >:D)

In NL (120 versus 130) kunnen we dezelfde prille beginnende trend vaststellen - en hebben we zelfs verkeerdoden van 2 ganse jaren - maar daar zullen de snelheidsverschillen wel wat kleiner zijn, soit ook daar zal een hogere limiet niet voor meer ongevallen/doden zorgen maar voor minder.
Het aandeel 130 kmh snelweg ligt naargelang dynamische regeling bijna 60 %, 120 km-snelwegen zijn er hooguit 30 % of de helft, de andere zijn redelijk veel 100 kmh snelwegen wegens milieu en doorstroming, ook 1+1-autowegen hebben 100 kmh.

http://www.verkeersnet.nl/wp-content/uploads/2015/04/aantal-verkeersdoden-2014.pdf tabel 4
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)
Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)
        2009 2010 2011 2012 2013 2014
100 km 35   31    14   27   24   21
120 km 48   33    28   39   23   26
130 km  -   -       1     2   12   10

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/28/130-km-per-uur-vanaf-september-2012-de-nieuwe-norm.html

130 km/h vanaf sept. 2012 de nieuwe norm
...
In de praktijk betekent dit dat vanaf september op bijna 60% van de Nederlandse autosnelwegen 130 kilometer per uur kan worden gereden. Op ruim 900 kilometer van de snelwegen geldt de nieuwe maximum snelheid 24 uur per dag, op bijna 500 kilometer autosnelweg kan via een dynamisch regime in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden.

Aanvullend onderzoekt minister Schultz nog of de maximum snelheid op nog eens ruim 450 kilometer van de snelwegen (19%) omhoog kan. Het gaat hier om snelwegen die in de buurt van beschermde natuurgebieden liggen.


In de USA heeft men hetzelfde vastgesteld (de grote denkfout dat een hogere limiet meer slachtoffers gaat maken) want dat heb ik indertijd (1990) al goed opgevolgd (stond ook in autogids), en ziet men ook duidelijk in hun evolutiestatistieken. Inmiddels heeft de USA gemiddeld 32 kmh hogere limieten als 1987.

In 1990 had de staat Montana die hun snelheidslimiet zelfs quasi enkele jaren volledig vrij gaven het beste resultaat met 8 % minder slachtoffers op hun snelwegen, naargelang de limiet hoger was of dus meer aanleunde bij de V85 waren de staten navenant beter van 6% naar 4% naar 2 % minder slachtoffers, dat kan geen toeval zijn.

Ook D heeft verhoudingsgewijs niet meer doden op hun onbeperkte snelwegen dan op hun beperkte, ook aangetoond door cijfers van 2005-2006.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 13:28:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 13:38:19 »
Citaat
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 14:21:58 »
Citaat
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.

En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders?  Amai hoe kan men zo erond fietsen, ongelooflijk.

Dus volgens jou zouden er dan in Belgie tijdens de ganse week = 5 dagen zéér druk verkeer, rechtevenredig véél meer ongevallen gebeuren dan tijdens de rustigere weekends of 2 dagen met veel minder verkeer ? Je moogt raden hoeveel meer, je weet ongeveer hoeveel fileverkeer er gemiddeld is in de week tov in de weekends .
Definitie statistiek:
- weekend = van vrijdag 22.00 u. tot maandag 05.59 u.
- de rest is de week.         


Weet je überhaupt hoeveel doden er gemiddeld vielen per jaar (in 10 jaren) door hoofdoorzaak te hoge snelheid in Nederland ?
Eén ! (1,2 afgerond)
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 14:43:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 14:57:17 »
In Denemarken

Juist. Je weigert rekening te houden met de Belgische mentaliteit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 15:18:27 »
In Denemarken

Juist. Je weigert rekening te houden met de Belgische mentaliteit.
Stropop.

Dé Belgische mentaliteit bestaat niet.
Of zijn er mentaliteiten per provincie (10) ? En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).

Dit topic gaat over Denemarken en Nederland.

Vraag even aanpassen:
Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?

Hebben die Denen en die buitenlanders die via Denemarken rijden plots een andere mentaliteit  ::) ?
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 16:20:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 16:34:18 »
Citaat
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.

En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders?  Amai hoe kan men zo erond fietsen, ongelooflijk.

Dus volgens jou zouden er dan in Belgie tijdens de ganse week = 5 dagen zéér druk verkeer, rechtevenredig véél meer ongevallen gebeuren dan tijdens de rustigere weekends of 2 dagen met veel minder verkeer ? Je moogt raden hoeveel meer, je weet ongeveer hoeveel fileverkeer er gemiddeld is in de week tov in de weekends .
Definitie statistiek:
- weekend = van vrijdag 22.00 u. tot maandag 05.59 u.
- de rest is de week.         


Weet je überhaupt hoeveel doden er gemiddeld vielen per jaar (in 10 jaren) door hoofdoorzaak te hoge snelheid in Nederland ?
Eén ! (1,2 afgerond)
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 17:43:35 »
En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).

 ;D ;D ;D

Nee hoor, Michel, België heeft nooit een provincie in Duitsland gehad. Je verwart misschien met het feit dat de Belgische Strijdkrachten in Duitsland bijna zo goed speelden als sjotters van derde provinciale.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 18:42:25 »
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?

En wat is nu de relevantie met dit topic van de hoogste Vmax ? Fiets er maar verder rond, negeer maar al mijn stellingen en vragen.

Ik kan net zo goed vragen waarom heeft NL naast de 130 lmiet nog 120 en 100 limieten?
Of waarom heeft Duitsland zo vele verschillende limieten ?

En waarom zou ik op je vragen antwoorden ? Het is hier geen eenrichtingsverkeer aan antwoorden.

Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?

Waarom hebben bijna alle landen hogere snelheidslimieten op hun snelwegen gekregen en Belgie -sinds 1974- niet ?

Aan het aantal snelwegdoden per voertuigkm zal het alvast niet liggen daar ligt BE ruim onder het gemiddelde van 11 landen, wat toch significant genoeg is.

 http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/risk.pdf  cijfers 2012
Road user fatalities per 1 billion Veh·Km Motorways

Austria :  1.7               (130 kmh)
Belgium:  2.1               (120 kmh)
Czech Republic: 2.8     (130 kmh)
Denmark:  0.7            (130 kmh 55 % /110 Kmh 45 % (ook V-gemiddelde-metingen in andere post, ~ 1/3 veegt zijn voeten aan die limieten)
Finland:  1.9               (120 kmh)
France:  1.7               (130 kmh/110 kmh regen)
Germany: 1.7            (130 aanbevolen op 2/3, rest limieten van 130-120-100-80)
Hungary: 4.8             (130 kmh)
Slovenia: 3.2             (130 kmh)
Switzerland: 2.9        (120 kmh)(die 2.9 wegens Belgisch busongeval Sierre 28 doden, anders doet CH zo goed als D)
USA :  3.4                 (105 à 129 kmh, gemiddeld ~120 kmh)
 
gemiddelde 11 landen : 2.4 (26,9/11);

- BE met 2.1 zou dan ook quasi bij de veiligere snelweglanden behoren met een paar maatregelen (teveel kopstaartdoden, ontbrekende afstandshandhaving..., infrastructuur kan zeker ook wat beter)

Leest toch geen kat hier, maar tegenvragen stellen om rond de cijfers te fietsen kunnen ze als de beste, naja de beste fiets hebben we hier zeker nog niet gezien.  ;D

 
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 19:55:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 21:15:53 »
En de elfde provincie ? (ooit in Duitsland).

 ;D ;D ;D

Nee hoor, Michel, België heeft nooit een provincie in Duitsland gehad. Je verwart misschien met het feit dat de Belgische Strijdkrachten in Duitsland bijna zo goed speelden als sjotters van derde provinciale.
Het waren de Belgische soldaten (Oostkantons) die de stormtroepen mochten spelen voor het rijk, dat is iets anders.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #9 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 21:42:51 »
Natuurlijk was er een spreekwoordelijke tiende (of elfde) provincie in Duitsland met hun families en kinderen.
De meesten zijn teruggekeerd naar Belgie en qua rijopvoeding en rijopleiding kennen ze enkel Duitsland en Duitse wegen.

Ook vele miliciens maalden vele kms in Duitsland af tijdens hun dienstplicht.

Van 1945 tot 20xx haalden dus heelwat Belgen hun rijervaring op Duitse wegen.
Dat mag men zeker een Duitse provincie noemen.

Soms tref ik nog toevallig mensen die dan kinderen blijken van langjarige militairen in Duitsland, die hebben dus helemaal geen probleem met de Duitse taal enz... ze zijn er immers (bijna) allemaal geboren.

Citaat
Belgische soldaten in Duitsland 1945 - 2002

Belgische soldaten in Duitsland 1945 - 2002 (verlengd tot 31 december 2011)

Honderdduizenden soldaten vormen de Belgische Strijdkrachten in Duitsland (BSD), bijgenaamd ‘de tiende provincie’. Aan de hand van zeldzame collectiestukken en foto’s krijgt de bezoeker een beeld van de manschappen die een bladzijde van onze geschiedenis hebben geschreven.

http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=../BSD-FBA/bsd-nl

"De Belgische mentaliteit" bestaat dus helemaal niet.

Maar natuurlijk zal Jozef dat allemaal veel beter kunnen vertellen. Ik heb daar geen flauw benul van.  :D



Dit topic mag dan gesloten worden, want niemand gaat hier een inhoudelijk antwoord geven.
(rond de pot fietsen kan iedereen)


« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 21:50:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #10 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 22:46:51 »
Ook vele miliciens maalden vele kms in Duitsland af tijdens hun dienstplicht.

Ik onder meer als rijschoolinstructeur C+E (en met een jeep om een KRO te leren rijden, maar dat heb ik na één les al opgegeven), om op maneuver te gaan, om een beroepsmilitair naar België te verhuizen, om op 21 juli in de bibliotheek in Lüdenscheid een plaat met de Brabançonne te gaan halen die ze in Neheim maar niet konden vinden, om met de garagist op een autokerkhof onderdelen van wrakken te gaan vijzen, ...

Citaat
"De Belgische mentaliteit" bestaat dus helemaal niet.

Nochtans, als je "belgische mentaliteit" ingeeft bij Google, krijg je ongeveer 201.000 resultaten.

Citaat
Maar natuurlijk zal Jozef dat allemaal veel beter kunnen vertellen.

Ik heb ondervonden dat, als je zoals ik, nog maar eens af en toe een paar dagen in België doorbrengt, veel beter merkt wat daar allemaal hapert in het verkeer dan toen ik er nog woonde. De laatste keer hebben we op 3 dagen tijd bijna 1.000 km door België moeten rijden.

En wat leven als een gewone burger in Duitsland betekent, kun je uiteraard niet weten als je er alleen maar als Belgische beroepsmilitair verbleven hebt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #11 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 22:50:47 »
 :-X
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #12 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:04:17 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #13 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:32:02 »
Citaat van: Michel
Leest toch geen kat hier
Ik vraag mij af wie hier niet leest.
Citaat
   
Citaat van: Michel
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
    de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Citaat van: derijprof
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
Citaat van: Michel
Hoe komt het dan dat er op een 130kmh-snelweg na een periode van 10 jaren er bijna 20 % minder gebotst werd, dit aan hogere snelheden (6,7 kmh gemiddeld meer) en grotere snelheidsverschillen ?
Ik schreef:
Citaat van: derijprof
Waarom, denk je dat men in Denemarken 110 km/u niet verhoogd heeft naar 130 km/u op de drukste snelwegen?
Antwoord ? >>> (rond de pot fietsen kan iedereen)

Citaat van: Michel
En waarom zouden wat drukkere snelwegen 20 % meer botsingen geven?
Rijden daar meer botsgrage bestuurders?
Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 23:37:28 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #14 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:34:36 »
 :-X
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I