Michel, ik weet niet wat jouw probleem eigenlijk is.
Je bent een grote voorstander om de max. snelheid naar 130 km/u te brengen.
Ik ook, maar ik stel er enkele vraagtekens bij in onze Vlaamse (Belgische) context .
Jij komt met verrassende cijfers uit Denemarken. Zeer goed! Je kan er enkel van dromen dat het voor België ook zou kunnen.
Maar ik mag mij toch vragen stellen of we geen appelen met peren aan het vergelijken zijn.
Wat is daar mis mee?
Ik denk zelfs dat iemand die echt met verkeersveiligheid begaan is, juist heel kritisch moet zijn.
Het gaat om mensenlevens! Het gaat niet om wat statistiekjes uit een ander land met een andere context.
Is het dan zo verkeerd om enkele zaken in vraag te stellen?
Waarom heb je daar z'n probleem mee?
Verkeersveiligheid is een zoektocht waar we vooral moeten proberen te leren uit fouten. Waar er moet samengewerkt worden om zoveel mogelijk ervaringen uit te wisselen. Waar het ook belangrijk is dat je niet enkel voortgaat op droge cijfers maar goed nagaat wat de oorzaken zijn van betere of slechtere cijfers.
Misschien zitten we op een andere golflengte. Maar klakkeloos cijfers overnemen, doe ik niet. Ik weet ook graag de context en 'de waarom'.
Om concreter te zijn en denk ik dat ik dat al meermaals in vraag gesteld heb en waarop ik van jou nog geen ernstig antwoord heb gekregen, behalve dat er dan misschien meer botsgrage bestuurders zouden tussen zitten...
In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.
Citaat van: derijprof
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.
Drukte is een element dat in Vlaanderen vaak voorkomt. Is dat meetbaar? Is dat fluctuerend? De infrastructuur met veel of weinig op- en afritten? snelheidsverschillen? veiligheidsafstand? enz...
Mag je dat dan niet in vraag stellen? Heb jij daar cijfers over in vergelijking met andere landen?
Ik niet, maar ik weet dat je met heel wat meer factoren rekening moet houden dan met droge cijfers uit een ander land.
Daarom opnieuw:
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Kun je mijn vraagstellingen weerleggen met cijfers? Ik hoor het graag.