Auteur Topic: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.  (gelezen 3496 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:42:21 »
@ Michel, ja, gemakkelijk hé  :-X als je wat tegenvragen krijgt.

In plaats van de discussie open te gooien, wil je maar 1 ding: jouw mening onverkort doorduwen.
En kritische tegenvragen worden blijkbaar door jou niet geduld.

Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 23:44:20 door de rijprof »

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Denen en Nederlanders hebben minder slachtoffers op snelwegen met hogere limiet.
« Reactie #16 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:43:55 »
 :-X

Citaat
Week en weekendongevallen vergelijken heeft geen zin want die hebben vaak een verschillende oorzaak.
Wow hoeveel uit je duim ga je nog zuigen, geef me eens de cijfers van die specifieke verschillende snelwegongevaloorzaken die in het weekend wel eerder kunnen gebeuren en in de week niet.

Dat is werkelijk de allerstrafste fiets, nu sleurt hij ook nog de wslk 143 verschiilende ongevaloorzaken en medeoorzaken erbij, waarom niet de luchtdruk de wind en het schoon weer dat verschilt tussen het weekend en de weekdagen ? Mss eens op KMI kijken want ik ben er zeker van dat met het weer de mensen minder opgewekt autorijden en dan als het minder druk is plots anders gaan rijden of minder opletten.

Het heeft echt geen zin überhaupt iets te vergelijken je vindt altijd wel iets.

Wie zegt trouwens dat die snelwegen echt drukker zijn ? Ik schreef dat wel omdat ik dat zo dacht aan de ligging van die snelwegen, maar ook dat weet je natuurlijk niet zeker.

Maarja Denemarken produceert zomaar zijn statistieken voor de lol. Ook Nederland en andere landen.

Jouw repliek doet dus geen bal af van de cijfers die ik gepost heb.

« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 23:56:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:53:41 »
Je schrijft hier interessante dingen en mag ik dan ook zo vrij zijn om enkele kritische bedenkingen te geven?

Zoals ik eerder schreef zijn de meesten voorstander om hogere snelheden toe te laten, als het veilig kan in de Belgische context.

Maar daarop krijg ik moeilijk een antwoord van jou. Wil je niet of kun je niet?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 00:06:39 »
Je schrijft hier interessante dingen en mag ik dan ook zo vrij zijn om enkele kritische bedenkingen te geven?
Kritische bedenkingen ? Als ze zin hebben ja, maar ik zie er niets in, hoe verklaar je het 20 % minder aan letselongevallen op Deense snelwegen waar men veel sneller mag rijden? Hoe verklaar je het minder aan doden op NL-130-snelwegen ?

Jouw stelling was dat als de snelheidsverschillen groter zijn het risico op een ongeval verhoogt dan toon me toch eens de cijfers.
Ik toon de gemeten snelheden van de Denen en hun aantal letselongevallen maar dan is het niet goed, want het is de Deense context zeker?

Maar dan mag men niets meer vergelijken, zelfs een Limburger niet met een Antwerpenaar, en al zeker geen Waal met een Vlaming.

Jouw stelling is eerder als de snelheidslimiet op een weg 20 kmh lager gezet wordt dat er minder slachtoffers zullen vallen.
Nuyts studie probeerde het eens op basis van ongevalcijfers op Gewestwegen, oeps de letselongevallen stegen met 8 % in de waarschijnlijkste berekening.

Toon jouw beweringen toch eens aan met cijfers.

Citaat
Zoals ik eerder schreef zijn de meesten voorstander om hogere snelheden toe te laten, als het veilig kan in de Belgische context.
Nu zeg je weer niets, het stoelt gewoon op niets.

Citaat
Jij kunt alvast niet antwoorden, buiten kritiek zonder enige basis vertel je hier niets.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 00:09:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 00:14:06 »
Citaat
Jouw stelling was dat als de snelheidsverschillen groter zijn het risico op een ongeval verhoogt dan toon me toch eens de cijfers.

Jouw stelling is eerder als de snelheidslimiet op een weg 20 kmh lager gezet wordt dat er minder slachtoffers zullen vallen.
Waar en wanneer heb ik dat gezegd?

Michel ik denk dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen 'iets in vraag stellen' en een antwoord geven.
Ik herinner mij onlangs nog een misverstand tussen jou en Mazda omdat hij ook 'iets in vraag' stelde.

Ik heb geen cijfers, maar ik hoopte dat jij er mee zou afkomen  :D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 00:34:23 »
Citaat

Waar en wanneer heb ik dat gezegd?

Jij suggereert dat gewoon met telkens iets vaag in vraag te stellen, eerst begin je bij een hogere snelheidslimiet de veiligheidafstand erbij te halen, wat al lang bestaat in de wegcode, dan begin je met je vraagstelling de snelheidsverschillen bij een wat hogere snelheidslimiet erbij te betrekken maar je weet niet waarom enz... dus doe maar verder met je vraagstellingen ik zie er helemaal geen zin in en ga er ook niet meer op reageren:

Of het nu aan 130 km/u minstens 72 meter of 100 meter moet zijn, laat ik in het midden en hangt uiteraard ook af van de omstandigheden (2 à 3 seconden regel).
Het gaat om een principe waar een hogere snelheid direct moet gekoppeld worden aan een voorwaarde m.n. 'veilige afstand'.
M.a.w. als het niet te druk tot heel rustig is op de snelweg kan een grotere veiligheidsafstand gehouden worden en kan de snelheid naar omhoog.

De vraag die zich ook stelt is:"hoe zit het met de snelheidsverschillen onderling in andere rijstroken?"
Vrachtwagens aan 90 km/u en auto's aan 130 km/u.

Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?
Citaat
Michel ik denk dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen 'iets in vraag stellen' en een antwoord geven.
Dan antwoord toch nu eens concreet zelf op je vragen, bvb deze:
Citaat
Waar ligt de grens van aanvaardbare veilige snelheidsverschillen in andere rijstroken?

Citaat
Ik heb geen cijfers, maar ik hoopte dat jij er mee zou afkomen  :D
De cijfers van Denemarken, Nederland, USA en Duitsland zijn allemaal niet goed voor jou want wat schreef je weer ?
Drukte in het weekend en in de week mag men niet vergelijken dat heeft geen zin of zoiets en daar gaat de volgende vage vraagstelling weer zeker?

Citaat
Ja waar ligt die nu ? Zie jij dan een verband tussen snelheidsverschillen en ongevallen?
Snelheidsverschillen vergelijken heeft geen zin want niemand weet toch niet hoe bestuurders met snelheidsverschillen omgaan rijden ze alertter of minder alert rijden ze beter of slechter tja wat doet men nu moest het snelheidsverschil 5 kmh groter worden ? Ik weet het niet (kop in ´t zand)

Citaat
Zie jij dan geen verband tussen verkeersdrukte en ongevallen?
Zie jij ze ? Awel vertel me eens dat verband in detail uit, en natuurlijk met wat cijfers die dat ondersteunen.

Citaat
Aja en omdat die oorzaken wat verschillen is die ene drukte de andere niet in het verband met drukte en het aantal ongevallen ?
Leg me dat toch eens uit.

Oh wat is dat toch simpel iets in vraag te stellen, vanaf nu ga ik dat ook doen ik stel alles in vraag.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 01:02:55 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 10:42:25 »
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Kun je mijn vraagstellingen weerleggen met cijfers? Ik hoor het graag.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 11:03:17 »
Juist omdat er weinig of geen cijfers te vinden zijn over een aantal onzekerheden, stel ik ze in vraag.
Dat heeft geen zin.
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 16:26:46 »
Citaat
Jij kunt alvast niet antwoorden, buiten kritiek zonder enige basis vertel je hier niets.

[moderatie door Jozef] Michel, dit is een belediging, dit gaat te ver.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 16:43:56 »
Citaat

[moderatie door Jozef] Michel, dit is een belediging, dit gaat te ver.

Toch nog een interessante post hier.  :)
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 00:19:08 »
Michel, ik weet niet wat jouw probleem eigenlijk is.
Je bent een grote voorstander om de max. snelheid naar 130 km/u te brengen.
Ik ook, maar ik stel er enkele vraagtekens bij in onze Vlaamse (Belgische) context .
Jij komt met verrassende cijfers uit Denemarken. Zeer goed! Je kan er enkel van dromen dat het voor België ook zou kunnen.

Maar ik mag mij toch vragen stellen of we geen appelen met peren aan het vergelijken zijn.
Wat is daar mis mee?
Ik denk zelfs dat iemand die echt met verkeersveiligheid begaan is, juist heel kritisch moet zijn.
Het gaat om mensenlevens! Het gaat niet om wat statistiekjes uit een ander land met een andere context.

Is het dan zo verkeerd om enkele zaken in vraag te stellen?
Waarom heb je daar z'n probleem mee?
Verkeersveiligheid is een zoektocht waar we vooral moeten proberen te leren uit fouten. Waar er moet samengewerkt worden om zoveel mogelijk ervaringen uit te wisselen. Waar het ook belangrijk is dat je niet enkel voortgaat op droge cijfers maar goed nagaat wat de oorzaken zijn van betere of slechtere cijfers.

Misschien zitten we op een andere golflengte. Maar klakkeloos cijfers overnemen, doe ik niet. Ik weet ook graag de context en 'de waarom'.

Om concreter te zijn en denk ik dat ik dat al meermaals in vraag gesteld heb en waarop ik van jou nog geen ernstig antwoord heb gekregen, behalve dat er dan misschien meer botsgrage bestuurders zouden tussen zitten...
Citaat
Citaat
    In Denemarken heeft men de drukste snelwegen (ca 45 %) 110 kmh gelaten (wat weinige opvolgen*)
        de andere snelwegen (55%) hebben 130 kmh sinds 30 april 2004.

Citaat van: derijprof

Citaat
Dit maakt toch duidelijk dat de betere cijfers te wijten zijn aan minder drukte.

Drukte is een element dat in Vlaanderen vaak voorkomt. Is dat meetbaar? Is dat fluctuerend? De infrastructuur met veel of weinig op- en afritten? snelheidsverschillen? veiligheidsafstand? enz...

Mag je dat dan niet in vraag stellen? Heb jij daar cijfers over in vergelijking met andere landen?
Ik niet, maar ik weet dat je met heel wat meer factoren rekening moet houden dan met droge cijfers uit een ander land.
Daarom opnieuw:
Citaat

« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 00:32:58 door de rijprof »

Offline Michel

• Meer dan expert
© Koning Willem I