Sorry, Joeri, maar Michel moet zo nodig weer eens de arrogante toer op gaan:
Aha Jozef
dat had ik wel verwacht van jou.
Je moogt altijd de post citeren waar dat staat, maar dat kun je niet hé.
Wel, in reactie #11 in deze draad schreef hij:
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration".
Uiteraard moet je dan alles quoten waar die context van die zin op slaat namelijk op de bron van BMW en het
vervolg van de context, maar ik had niets anders verwacht van jou.
Ik zal het voor jou doen, want je kunt het blijkbaar niet en speelt het weer oneerlijk door zinnen uit de context te rukken.
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.
Een fossiele auto doet dat helemaal niet, ook niet tijdens hun "Brake Energy Regeneration". Er komt geen druppel bij in zijn tank.
Door het afschakelen van de dynamo bij het versnellen en het lichtjes bijladen van de accu bij het lossen van de gas kan de fossiele auto tot 3 % meer rijbereik halen, dat is bijna factor 7 minder dan een E-wagen.
Een E-auto recupereert energie terug naar zijn E-tank, een fossiele wagen kan dat onmogelijk doen naar zijn fossiele tank, wel naar de gewone (start)accu.
Daarbij doet een E-auto dat altijd, en een fossiele wagen niet altijd naar zijn startaccu, wat ook in de tekst van BMW staat.
(een Tesla heeft trouwens ook nog een gewone lood-accu, even terzijde)Een fossiele auto zoals onze BMWs regenereert evengoed kinetische energie door het opladen van een accu, het principe is exact hetzelfde, alleen de hoeveelheid opgewekte stroom verschilt, omdat een fossiele auto natuurlijk lang niet zoveel stroom nodig heeft als een elektrische. Overigens heb jij het ten minste over een alternator, en niet over een dynamo, zoals Michel.
En BMW zelf heeft het over
een dynamo -over citaat-BMW had ik het - , blijkbaar heb je een leesprobleem en of lees je niet de ganse context.
Een alternator is een
wisselstroomdynamo maar in de volksmond wordt
wisselstroom- dikwijls weggelaten, de tekst van BMW is daar een bewijs van. Bij een fiets wordt het ook nog steeds dynamo genoemd. Daarbij om gelijkstroom naar de accu terug te kunnen sturen heeft men nog een gelijkrichter nodig die op de alternator zit. Zie foto van een alternator:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamohttp://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/brake-energy-regeneration.html
Brake Energy Regeneration
Vrijkomende energie benutten: het opladen van de accu met teruggewonnen remenergie ontlast de motor. Daardoor is bij accelereren meer aandrijfkracht beschikbaar. En wordt tot wel drie procent brandstof bespaard.
Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel elektrische energie nodig voor comfort- en veiligheidsfuncties. Deze energie wordt gewoonlijk door de dynamo geproduceerd, die via een V-snaar door de motor wordt aangedreven.
Met behulp van een intelligent laad-management is het mogelijk om de tot nu toe bij draaiende motor permanent aangedreven dynamo bij het accelereren uit te schakelen en daarmee tot wel drie procent brandstof te besparen. Met Brake Energy Regeneration wordt de dynamo alleen dan actief wanneer de bestuurder het gas loslaat of remt. Met andere woorden: wanneer overtollige energie uit de beweging van de auto ter beschikking staat. Deze ‘remenergie’ wordt door de dynamo in stroom omgezet en in de accu opgeslagen.
Het gericht genereren van elektrische energie heeft nog een extra voordeel: bij volle acceleratie is meer vermogen beschikbaar voor acceleratie, dat in conventionele systemen afgetakt wordt voor het opladen van de accu. Zo neemt niet alleen de efficiency, maar ook het rijplezier toe. Bij uitzondering, wanneer de laadtoestand van de accu een ondergrens nadert, laadt het systeem ook bij gas geven en verhindert zo een te ver ontladen van de accu.
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.
En vooral:
Alweer aan het provoceren, Jozef ?
Logisch sinds wanneer worden hier delen van achternamen geridiculiseerd ?
Wat? Ik? Provoceren? En dan nog wel "alweer"? En dat moet ik hier dan lezen van uitgerekend jou, Michel, van wie meerderen het hier meer dan kotsbeu zijn dat je al geruime tijd niet ophoudt met provoceren.
Het heeft idd geen zin tegen een moderator te blijven discuteren die dingen uit de context trekt en als de argumenten op zijn op de man gaat spelen door te zinspelen op mijn achternaam.
Sorry, maar ik ben geen hypocriet, als ik wilde provoceren, zou ik er die wink-smiley niet bijgezet hebben.
Tja die wink-smiley kan iedereen anders interpreteren. Vele kijken nog niet eens naar een smiley.
Al bijna 10 jaar stel ik hier dit forum tot jullie beschikking, en krijg ik er alleen maar stank voor dank voor. Wel, als het zo zit, jongens, trek dan met het forum jullie plan, ik heb er genoeg van.
Tja dat is uw eigen volwassen beslissing.