Auteur Topic: Moto kopen of niet?  (gelezen 3766 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Moto kopen of niet?
« Gepost op: woensdag 10 februari 2016 - 11:55:31 »
Na enkele maanden was ik pendelen met de trein naar Halle al flink beu. Van deur tot deur kost me de verplaatsing naar het werk met de trein zo'n 1u10 à 1u15. Dat is natuurlijk zonder vertraging, iets wat helaas dikwijls voorkomt. Als ik met de auto op hetzelfde moment vertrek doe ik er net geen uur over, bovendien heb ik meer flexibiliteit 's avonds. Ik kan nl. vertrekken wanneer ik wil ipv 1 trein per uur rechtstreeks naar Mechelen.
Ik overwoog al geruime tijd om de verplaatsing per moto te doen. Niet dat ik dan plots op 30 min op het werk zou zijn, echt veel sneller zal het wel niet zijn. Ik heb wel veel minder last van de zeer trage files die direct een zeer grote vertraging met de wagen opleveren.
Gisteren ben ik na lang wikken en wegen een motowinkel binnengestapt. Ik overweeg een tweedehands moto te kopen om even te proberen, niets te krachtig, maar toch krachtig genoeg en iets wat ik later eenvoudig terug kan verkopen.

Vandaag of morgen (hangt af van het werk) ben ik van plan om die moto te kopen. Het gaat over een Kawasaki ER6N. De moto zoals hij wordt aangeboden heeft weinig kilometers, nieuwe banden, ketting prima in orde, … Ik krijg nog 1 jaar garantie. Een moto 650 cc met 72 pk is niet echt een monster en naar men mij verteld is dit de ideale beginnersmoto. Na wat gegoogle merk ik inderdaad dat deze in vele rijscholen wordt gebruikt.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1988, dus ben ik nog één van de gelukkigen die het motorijbewijs heeft meegekregen. Ik overweeg echter wel enkele uren rijles met de moto. Als jullie iemand willen aanraden had ik dit graag gehoord. Zelf was ik van plan enkele uren te boeken bij www.m-r-v.be. Alle advies is altijd welkom. Vanzelfsprekend gaan ik niet direct in de file naar Halle beginnen rijden. Ik ga eerst wat uurtjes oefenen in het weekend en 's avonds, totdat ik me zeker genoeg voel om dit aan te durven.

Ik moet nog een volledige uitrusting moeten kopen. De zeer oude integraalhelm (29 jaar oud) die ik nog heb liggen van mijn bromfietsjaren ga ik maar onder het stof laten liggen. Als iemand tips heeft rond kledij hoor ik het graag. Ook adressen zijn zeer welkom, de kleding bij de motohandelaar was redelijk beperkt, trouwens ook de helmkeuze.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 februari 2016 - 14:38:46 »
Als rijschool kan ik jou ten zeerste STAM Education aanbevelen, en dan bij voorkeur instructeur Dirk De Bruyne.

Ga voor kledij eens naar EKO in Kontich. Een Schuberth blijft natuurlijk de beste helm.

Overweeg ook de tijd om je motorkledij aan- en uit te trekken.

En natuurlijk weet je dat een motorfiets niet het comfort en de veiligheid van een auto biedt, en je 11 maal meer kans op een ongeval hebt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 februari 2016 - 17:19:52 »
De moto is gekocht! Nu nog even de verzekering regelen en de nummerplaat en we kunnen beginnen te oefenen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 13 februari 2016 - 15:14:06 »
Ik heb mijn kleding van Hein Geriche in Wijnegem.
Zwarte broeken maar fluo jassen, helm is ook zwart zou ik nu fluo voor kiezen
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 februari 2016 - 19:38:00 »
De motokledij is aangekocht (bij Eko in Kontich). Broek en jas apart, de broek is gemakkelijk over andere kleding te dragen. Fatsoenlijke laarzen, ik kan toch schoenen op het werk zetten. Qua helm heb ik me even laten gaan, het is uiteindelijk een Schuberth C3 pro geworden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 februari 2016 - 21:22:28 »
Qua helm heb ik me even laten gaan, het is uiteindelijk een Schuberth C3 pro geworden.

Proficiat. Je hebt immers maar één hoofd, en in hoofden transplanteren zijn ze nog niet ver gevorderd.

Nu maar hopen dat hij je nooit moet beschermen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 februari 2016 - 21:32:43 »
Proficiat. Je hebt immers maar één hoofd, en in hoofden transplanteren zijn ze nog niet ver gevorderd.

Als ik sommige hoofden zo zie, is dat mss niet eens ZO erg.  Ik kan me wel een lijstje van hoofden (en vooral de inhoud ervan) voorstellen, waarbij ik nog liever zou doodvallen dan ooit het risico te lopen om ZOIETS getransplanteerd te moeten krijgen.

(edit: neen, namen ga ik niet noemen.  dat mag ieder voor zichzelf uitmaken)

Nu maar hopen dat hij je nooit moet beschermen.

Da's met de meeste beschermingsmiddelen zo. 

Hopelijk heb je ze nooit nodig.  Maar 't moment dàt je ze nodig hebt, prijs je jezelf verdomd gelukkig dat je ze correct gebruikt hebt.  Die jonge mama eerder deze week, kan het bvb al niet meer navertellen dat ze de gordel niet om had....
« Laatst bewerkt op: maandag 15 februari 2016 - 21:54:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 februari 2016 - 22:52:27 »
Mijn plan is om dagelijks meer dan 100 km met de moto te rijden. Enkel voor de verplaatsingen voor het werk mag je dan al op meer dan 20 000 km/jaar rekenen. Dat is ver boven het aantal km dat een gemiddelde motard rijdt. Ik heb gekozen voor comfort en vooral voor stilte en daar blinkt die helm in uit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 16 februari 2016 - 17:25:48 »
Ik kan me wel een lijstje van hoofden (en vooral de inhoud ervan) voorstellen, waarbij ik nog liever zou doodvallen dan ooit het risico te lopen om ZOIETS getransplanteerd te moeten krijgen.

(edit: neen, namen ga ik niet noemen.  dat mag ieder voor zichzelf uitmaken)

Het zal wel geen toeval zijn als we daarbij aan dezelfde hoofden denken zeker.

Het doet me terugdenken aan mijn studententijd. Bij een praktische oefening vroeg een student aan de prof of we mochten samenwerken. "Want", zo zei de student, "in twee hoofden zit immers meer dan in één hoofd." Waarop de prof antwoordde: "Doe maar, in mijn hoofd zit nog altijd meer dan in de hoofden van tien idioten". Zo wisten we ineens hoe hoog de prof het met ons ophad.

Citaat
Nu maar hopen dat hij je nooit moet beschermen.

Da's met de meeste beschermingsmiddelen zo. 

Hopelijk heb je ze nooit nodig.  Maar 't moment dàt je ze nodig hebt, prijs je jezelf verdomd gelukkig dat je ze correct gebruikt hebt.  Die jonge mama eerder deze week, kan het bvb al niet meer navertellen dat ze de gordel niet om had....

Bij mijn ongeval in januari 2014 was ik heel blij dat ik mijn gordel correct droeg. Het was natuurlijk beter geweest als Volvo de S60 niet dermate onveilig zou gebouwd hebben dat ik, door de zeer schuine voorruit en de geringe hoogte van de auto, en doordat niet de linker maar de rechter airbag geactiveerd werd, toch nog met mijn appel tegen de dakrand geknald ben.Er zijn zo van die constructeurs die wagens bouwen welke uitstekend door de NCAP testen komen, maar er niets om geven wat er gebeurt als je onder een vrachtwagen terechtkomt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 16 februari 2016 - 17:44:26 »
Ik heb gekozen voor comfort en vooral voor stilte en daar blinkt die helm in uit.

Die helm kan ook zeer goed geventileerd worden, wat het beslagen van het scherm vermijdt, en je op warme zomerdagen zult waarderen.

Houd hem wel buiten het bereik van kinderen, want als hij op een harde ondergrond valt, heeft hij het beste gehad, ook al zie je er niets aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 februari 2016 - 22:20:44 »
De motokledij is aangekocht (bij Eko in Kontich). Broek en jas apart, de broek is gemakkelijk over andere kleding te dragen. Fatsoenlijke laarzen, ik kan toch schoenen op het werk zetten. Qua helm heb ik me even laten gaan, het is uiteindelijk een Schuberth C3 pro geworden.
Kunnen ze aan elkaar geritst worden die broek en jas? Is nogal belangrijk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 20 februari 2016 - 22:31:42 »
Vandaag ben ik de moto gaan ophalen.  ;D Aan de motohandel in Eppegem heb ik paar rondjes gemaakt op het industriepark daar. Dat  ging onmiddellijk zeer vlot. Niet stilgevallen bij het vertrekken, geen problemen met het schakelen. Na een 10 min oefenen ben ik echt op pad gegaan. Ineens een rit van Eppegem naar Pulle, zo'n 45 km. Vanaf Mechelen is het beginnen regenen, het pak is nu zeker waterdicht, want na meer dan een half uur in de regen was ik nog droog.
De ER6N rijdt zeer gemakkelijk, voelt zeer licht. We hebben het natuurlijk zeer rustig gehouden, keurig aan de snelheidslimieten wil in Belziek dus belachelijk traag zetten, maar nu vond ik het snel genoeg.
Deze avond ben teruggereden, deze maal in het donker en in de regen. Helaas was er ook nog veel wind, wat het nog wat interessanter maakte.
De eerste 85 km staan op de teller. Morgen plan ik daar nog een 130 km bij te zetten. Snelweg heb ik nog niet gereden, met die wind voelde ik me daar nog niet zeker genoeg voor. Misschien morgen wel, ik zie wel, anders neem ik weer de secundaire wegen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 16:28:51 »
Da's duidelijk: het virus heeft jou te pakken.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 17:05:51 »
Dat kan snel over zijn, verleden week nog toen ik 2 keer op (verschillende) rondpunten keihard de pas werd afgesneden, met de auto zou ik niet getwijfeld hebben maar met de moto wijk je toch uit. Plezier is soms ver zoek.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Moto kopen of niet?
« Reactie #14 Gepost op: zondag 21 februari 2016 - 21:09:36 »
Ik heb alleen nog maar last gehad van auto's die willen bewijzen dat ze sneller zijn. Zeker met de natte wegen van dit weekend nam ik net wat meer afstand. Omdat afstand houden niet meer de gewoonte is in Belziek zijn er altijd idioten die je voorbij willen steken. Ik rijd met de auto al zeer vooruitziend, met de moto misschien nog meer. Ik heb geen zin om tot het laatste moment snel te rijden en dan alles dicht te gooien. Liever rustig vertragen, wat lager schakelen en zonder te stoppen gewoon achter het rijtje meerijden als het groen is. Veel mensen zijn dat blijkbaar als treuzelen.
Voor de rest heb ik vooral problemen gehad met zwakzinnige weggebruikers. Twee keer een voetganger die wou oversteken zonder te kijken. Zo snel mogelijk over steken in de regen en daardoor niet kijken, want een beetje droger is belangrijker dan een ongeval vermijden. Verder een fietser die zonder te kijken overstak. Voetgangers reageren niet direct op een geluidssignaal, ff aan de gashendel van de moto draaien horen ze blijkbaar wel >:D.
Daarstraks heb ik een eerste stukje snelweg gedaan, gezien de felle wind en vooral de felle rukwinden van meer dan 60 km/u was dat niet echt comfortabel. Ik reed bijna volledig met wind op kop.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519