Is het absoluut noodzakelijk dat we al die ANPR camera's hebben? Men probeert ze nu te verkopen en pronkt met resultaten van onverzekerde, ongekeurde en gestolen wagens die via dit systeem worden gevonden. Wat men er vergeet bij te vertellen is dat in Belziek de pakkans zeer laag is. Er zijn gewoonweg nauwelijks controles van boorddocumenten. Wanneer is de laatste keer dat je gecontroleerd bent in Belziek? Bij mij was de laatste controle in 1994! Ik ben quasi dagelijks op de baan en rijdt gemiddeld tot veel kilometers. De mensen weten dit en gaan daarom een berekend risico nemen.
Dit lost men nu op met die ANPR camera's, als je heel Belziek volplant met die dingen dan zal er nog minder gecontroleerd worden. Die camera's gaan bv. geen controle kunnen doen van je rijbewijs, maar wellicht vinden ze daar ook nog een geautomatiseerd systeem voor (genre rijbewijs lezer in de auto).
Ik vrees echter voor misbruik van deze systemen. Er zijn genoeg creatievelingen die de data van deze systemen willen gebruiken voor andere doeleinden. Men zou deze systemen kunnen gebruiken om te weten te komen wie in de buurt was bij een bepaalde misdaad. Zeker als er een aantal misdaden werden gepleegd op verschillende tijdstippen. Als onschuldige burger die op de verkeerde plaats was op het verkeerde tijdstip zal al snel de bewijslast worden omgekeerd. Bewijs maar dat je niets met de misdaad te doen hebt.
Als je in de media leest dat men hardop droomt van een databank van vingerafdrukken (want Marocco heeft dat zo mooi op orde), regelmatig hoor je zelfs een pleidooi voor het oprichten van een DNA databank van alle burgers. Orwell had het zo gek niet kunnen bedenken!
Al deze informatie in de handen van onze overheid baart mij zorgen.