Auteur Topic: topfiscalist wil juridisch robbertje uitvechten met De Lijn  (gelezen 1893 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
topfiscalist wil juridisch robbertje uitvechten met De Lijn
« Gepost op: woensdag 08 juni 2016 - 18:43:52 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160608_02329656?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

BRUSSEL - Professor fiscaal recht Michel Maus heeft een stevige boete gekregen van De Lijn omdat hij te dicht bij een bushalte parkeerde. “Dat lijkt me juridisch problematisch”, waarschuwt hij de vervoersmaatschappij. “Dit vechten we uit met een juridisch robbertje.”

Ergens heeft hij wel een punt.  Maar het lijkt me alleen niet al te verstandig om al bij voorbaat je argumenten te grabbel te gooien in (sociale en andere) media.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 juni 2016 - 18:45:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: topfiscalist wil juridisch robbertje uitvechten met De Lijn
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 09 juni 2016 - 13:48:34 »
Ik geef hem weinig kans. Alles lijkt volgens de regels gebeurd te zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: topfiscalist wil juridisch robbertje uitvechten met De Lijn
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 09 juni 2016 - 14:08:54 »
Ik geef hem weinig kans. Alles lijkt volgens de regels gebeurd te zijn.

Het valt inderdaad wel te vrezen, ja. 

Maar waarin ik hem echter wél volg (of althans toch begrijp) :

* lokale en federale politie zouden dit ook kunnen beteugelen, sanctie is dan geen 70 euro maar .....
* vaststellingen van voornoemden hebben sowieso al omgekeerde bewijslast
* later kwam daar dan nog eens bij, dat het niet meer volstaat om niet te voldoen aan een OI/MS om je zaak voor de politierechter te brengen
==> je moet binnen een welbepaalde termijn een bezwaarschrift indienen, en dat met redenen omkleden (is het parket er soms tuk op, om je verdediging bij voorbaat te kennen om je kunnen counteren in de rb ?)
==> ben je te laat, dan is het sowieso dokkemans .... desnoods komt men het wel via je belastingbrief alsnog bij je halen

* betalend parkeren en gebruik parkeerschijf, wordt al langer beteugeld via retributies (juist: gapa, vinci park en consoorten)

* Oh ja, en dan heb je intussen nog het systeem van de GAS boetes ook nog inzake (bepaalde) verkeersovertredingen

Eén en hetzelfde verkeersreglement, right ?  En toch .... drie, vier verschillende systemen om inbreuken te beteugelen.  Hoe zit het dan nog met de rechten van de verdediging ?  Je moet verdorie al bijna een universitair zijn om er nog aan uit te kunnen WIE de vaststellingen gedaan heeft, en WAAR je moet zijn om je daartegen te verweren (en HOE je dat moet doen), als je meent dat de vaststellingen niet correct zijn.

Of is het vooral kassa kassa dat telt ?  Met als concept: maak het vooral zodanig ingewikkeld dat geen mens er nog aan uit kan en iedereen uit schrik maar braafjes betaalt.  Zoiets ?

Maarja .... da's mijn persoonlijke gedacht, natuurlijk.  En met mijn persoonlijke gedachten koopt die fiscalist in de rb natuurlijk niks .....
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 juni 2016 - 20:48:35 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone