Auteur Topic: Vrijspraak voor bellen achter stuur  (gelezen 3498 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Vrijspraak voor bellen achter stuur
« Gepost op: dinsdag 19 juni 2007 - 12:16:44 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Vrijspraak voor bellen achter stuur
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 juni 2007 - 17:58:06 »
Kon de rechter haar daar wel voor veroordelen? De officier van justitie heeft toch een proces aangespannen op basis van mobiel bellen, niet op basis van een andere overtreding.

Uiteraard is dit nóg erger dan mobiel bellen. Laatst had ik het ongenoegen in de trein te zitten naast een niet al te aantrekkelijke vrouw die zich de hele tijd aan het opmaken was. Ik dacht bij me eigen 'verspilde moeite'.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 juni 2007 - 22:28:58 »
Ik begrijp deze uitspraak niet.

Een verbalisant, een beëdigd persoon, bevestigt in een authentieke akte, een proces-verbaal, dat beschuldigde een mobiel telefoontoestel in de hand hield. Als hij binnen de voorgeschreven termijn een kopie van dat PV verzendt naar de titularis van de kentekenplaat, heeft zijn PV een bijzondere bewijskracht tot bewijs van het tegendeel. Maar hoe zou iemand kunnen bewijzen dat hij geen mobiel telefoontoestel in de hand hield?

Meent de rechter dat het PV in twijfel dient getrokken te worden, dan moet de verbalisant daarvoor gestraft worden. In zijn PV dient de verbalisant zich immers te beperken tot de materiële gegevens die hij persoonlijk met zekerheid vastgesteld heeft.

In ieder geval heb ik op de wegen niet de indruk dat de verhoging tot 100 Euro van de boete voor het in de hand houden van een mobiel telefoontoestel de betrokken wegpiraten ook maar enigszins ontmoedigd heeft. Ook hier zou een rijbewijs met punten wellicht meer resultaat opleveren. Daarmee straf je niet de eenmalige zondaar, maar wel de onverbeterlijke die-hards.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 juni 2007 - 08:45:41 »
Het komt inderdaad heel courant voor dat je iemand niet handenvrij ziet bellen. Onlangs zag ik nog veel erger. Een chauffeur van 'De Lijn' was een sms aan het intypen terwijl hij met de bus op de Grote Markt reed in Mechelen en dit op een zaterdag. Op een zaterdag is het marktdag en is het altijd zeer druk in Mechelen. Die kerel is gewoon crimineel, ik had helaas de kans niet om zijn nummerplaat op te schrijven, anders had ik gegarandeerd een briefje naar de lijn gestuurd. Hij had ook net geluk dat ik geen fototoestel meehad, ik neem dat zeer regelmatig mee en heb dat altijd in de aanslag. Dat had een mooi prentje opgeleverd !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 juni 2007 - 12:05:45 »
Toeval of niet, maar verleden donderdag zag ik een bus van De Lijn door het centrum van Lotenhulle rijden, terwijl de bestuurder een krant aan het lezen was.

Ik heb het altijd gezegd: beroepschauffeurs? Blij dat ik maar een amateur ben!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."