Ik weet niet meteen waar ik het zetten moet. Daarom hier dan maar.
Afgelopen weekeinde, was er de barbeque (personeelsfeest) van de rijschool waar ik deeltijds werk. Het is nu de derde editie, en een idee van de nieuwe CEO nadat stichter J Van Dijck enkele jaren geleden op pensioen gegaan is.
Er waren tenten voorzien waarin we droog zaten (met gehuurde verwarmingselementen) en een traiteur verzorgde de bbq. Er was eerst een receptie, waar de liefhebbers de Rode Duivels aan 't werk gezien hebben. De dames die in de hoofdzetel werken, hebben voor een lekker dessert gezorgd.
Maar er was ook een stand van MAZDA. Dit automerk heeft een vijftal wagens voorzien waarmee we om beurten mochten gaan testrijden voor een half uurtje. Gewoon naam en gegevens invullen, sleutels krijgen en we mochten de weg op. Er waren een MAZDA MX5 (cabrio), een MAZDA 3, een MAZDA 6, een MAZDA CX 5 en nog eentje type kleinere SUV (maar 't juiste type ontglipt me even). Ik heb als eerste de MAZDA 6 (de sedan) getest. Bij instappen was het voor mij even zoeken naar hoe ik 't kabaal van de radio wat stiller kreeg, ma bon. Het was een automaat, en die deed z'n werk méér dan behoorlijk. Ook wist hij me aangenaam te verrassen met z'n wegligging. Alleen zou ikzelf deze wagen niet meteen aankopen. De beenruimte op de achterbank in de lengte is sowieso te krap voor volwassenen. Nu met kids zou dat an sich nog gaan, ze zijn nog niet volgroeid. Hoewel de oudste van 12 toch al even groot is als m'n echtgenote. 't Gaat snel. Maar ook in de breedte: geen drie volwaardige zitplaatsen, maar in feite 2,5. Diegene die in het midden zit, moet dan met de beentjes over die tamelijk brede tunnel. Niet echt handig, dat duurt bij langere autoritten géén kwartier voor 't er bovenarms tegenzit als de ene dénkt dat de andere teveel op "zijn/haar" domein komt met de benen en/of voeten. Ook de instappen en uitstappen is niet écht handig. De kofferruimte is gigantisch. Maar tegelijk ook onpraktisch omwille van een hoge drempel waar je overheen moet. Met lichtere bagage geen probleem, maar til er 's een bak spuitwater in. En ook om de dingen die dieper in de koffer liggen te pakken, is hij niet écht handig. Als ik dieper in de koffer iets zou willen pakken, zit ik met mijn knikker tegen de achterruit (langs de buitenzijde). Wat die twee laatste dingen betreft, kon pakweg een Ford Mondeo mij véél meer bekoren. Heb ik 's gezien bij een collega die met zo'n Mondeo rijdt. Wat die onder de motorkap heeft, weet ik echter niet, nog nooit mee meegereden. Daarna heb ik nog de MAZDA CX5 gereden. Een handgeschakelde. Reed ook wel bijzonder fijn. De beenruimte in de lengte is hier al aardig beter, en de koffer al aardig praktischer. Maar blijft een 2,5 zitter, die in het midden toch wat te onhandig blijft voor drie opgroeiende kids.
Was 1 en ander gesponsord ? Natuurlijk datte. Maar de mensen bij MAZDA zijn uiteraard ook niet van gisteren. Da's mss een klein visje gooien, om een héle grote te vangen. We waren met ongeveer 80 mensen present. Als er daar welgeteld eentje tussenzit, die voor een volgende wagen mss TOCH 's een MAZDA showroom binnenstapt, is hun missie al lang geslaagd. Of als deze geste bij de oversten in de smaak valt, en ergens in 't achterhoofd toch (weze het mss onbewust) meespeelt om een volgende keer opnieuw naar dit automerk te kijken, dan is deze demo méér dan geslaagd voor hen. Maar voor ons was het allemaal toch mooi meegenomen.
Eten was lekker .... maar dàn kwam voor mij de klap op de vuurpijl. We wonnen met de tombola toch wel de hoofdprijs, zeker ? M'n echtgenote en ik, mogen een weekendje de MAZDA MX5 gaan uitproberen. Jippaa ! Nu nog de concrete afspraken maken met het automerk, en iets boeken en hoppa: wijle weg voor een weekendje.