Auteur Topic: Tegen 2030 geen vervuilende wagens meer in Vlaanderen?  (gelezen 2328 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Tegen 2030 geen vervuilende wagens meer in Vlaanderen?
« Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 11:59:53 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160703_02368349

Tegen 2020 moeten er al 100 000 propere auto's rondrijden in Vlaanderen, proper wil dan zeggen CNG of elektrisch. Dit lijkt me zeker haalbaar. De cijfers van Vlaanderen vind ik niet zo direct, laat ons daarom eens naar de cijfers van België kijken. Dan zie je dat er einde 2015 al 3307 elektrische wagens rondrijden en zo'n 1860 op CNG. Beide categorieën voertuigen groeiden de voorbij jaren met 50% of meer! Ik zie trouwens niet in waarom men LPG hier niet bij neemt, daar rijden er ook nog zo'n 17 110 van rond!

Met de enorme uitbreiding van het CNG netwerk in België zal CNG alsmaar meer gebruikt gaan worden. Enkel DATS 24 plant tegen einde volgend jaar een netwerk van bijna 70 tankstation. Ondertussen zijn de andere ketens ook CNG stations aan het uitrollen (bv. Total).

Momenteel verkoopt Tesla zo'n 750 wagens/jaar in België, dat is dan zonder de verkoop van de Model 3. Ondertussen zijn er al andere bruikbare e-wagens op de markt. Tegen 2020 zou een Tesla met de grootste batterijen een range halen van 600 à 800 km, meer dan voldoende dus! De elektrische wagens worden volwassen. Ik verwacht trouwens dat de grotere luxe-wagens van de grotere merken tegen dan ook in elektrische uitvoering zullen verschijnen. Momenteel verkopen zij veel plugin-hybrids. Deze wagens rijden echter weinig elektrisch. In veel landen past men daarom de fiscaliteit van dit soort wagens aan. Om toch hun luxe-modellen te verkopen zullen ze dus wel moeten evolueren naar elektrisch.

Als we met de huidige groeipercentages de volgende jaren doorgaan halen we zo'n 40% van de doelstelling (en dit is zonder LPG). Wanneer de leasemarkt het potentieel van CNG ontdekt haal je zonder één probleem de doelstelling. Momenteel is het goedkoper om op CNG te rijden, iets wat bedrijven direct zal aanspreken. Waarschijnlijk zal daartegen de model 3 van Tesla ook wel een extra meerverkoop van elektrische wagens betekenen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Tegen 2030 geen vervuilende wagens meer in Vlaanderen?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 14:37:55 »
Je moet met die groeipercentages opletten als het over geringe hoeveelheden gaat. Als ik vandaag 2 auto's verkoop en morgen 3, dan is mijn omzet ook toegenomen met maar liefst 50%, doch heb ik nog altijd maar 5 auto's verkocht. Bovendien zullen de grotere luxewagens altijd maar een relatief beperkt aandeel van het wagenpark vertegenwoordigen.

Voorspellingen maken tegen 2030 is absurd, want nog veel te lang weg. En tegen 2020... acht, wat ging er tegen dan al allemaal gebeuren? Halvering van het aantal ongevallen of verkeersdoden, of wat was het ook weer met die zero vision? Ja, tegen dan is het weer de vorige regering geweest die het zogezegd om zeep geholpen heeft.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2016 - 14:41:17 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 15:37:31 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160703_02368349

Tegen 2020 moeten er al 100 000 propere auto's rondrijden in Vlaanderen, proper wil dan zeggen CNG of elektrisch. Dit lijkt me zeker haalbaar. De cijfers van Vlaanderen vind ik niet zo direct, laat ons daarom eens naar de cijfers van België kijken. Dan zie je dat er einde 2015 al 3307 elektrische wagens rondrijden en zo'n 1860 op CNG. Beide categorieën voertuigen groeiden de voorbij jaren met 50% of meer! Ik zie trouwens niet in waarom men LPG hier niet bij neemt, daar rijden er ook nog zo'n 17 110 van rond!

Met de enorme uitbreiding van het CNG netwerk in België zal CNG alsmaar meer gebruikt gaan worden. Enkel DATS 24 plant tegen einde volgend jaar een netwerk van bijna 70 tankstation. Ondertussen zijn de andere ketens ook CNG stations aan het uitrollen (bv. Total).

Momenteel verkoopt Tesla zo'n 750 wagens/jaar in België, dat is dan zonder de verkoop van de Model 3. Ondertussen zijn er al andere bruikbare e-wagens op de markt. Tegen 2020 zou een Tesla met de grootste batterijen een range halen van 600 à 800 km, meer dan voldoende dus! De elektrische wagens worden volwassen. Ik verwacht trouwens dat de grotere luxe-wagens van de grotere merken tegen dan ook in elektrische uitvoering zullen verschijnen. Momenteel verkopen zij veel plugin-hybrids. Deze wagens rijden echter weinig elektrisch. In veel landen past men daarom de fiscaliteit van dit soort wagens aan. Om toch hun luxe-modellen te verkopen zullen ze dus wel moeten evolueren naar elektrisch.

Als we met de huidige groeipercentages de volgende jaren doorgaan halen we zo'n 40% van de doelstelling (en dit is zonder LPG). Wanneer de leasemarkt het potentieel van CNG ontdekt haal je zonder één probleem de doelstelling. Momenteel is het goedkoper om op CNG te rijden, iets wat bedrijven direct zal aanspreken. Waarschijnlijk zal daartegen de model 3 van Tesla ook wel een extra meerverkoop van elektrische wagens betekenen.

Veel hangt af van de komende taxeringen en subsidies voor E-wagens. Kiezen voor CNG-wagens gaat dan nog moeilijker worden...

vb Frankrijk geeft vandaag blijkbaar een 10.000 € premie bij aankoop Elektro-wagen (zelfs occasie), voorwaarde is dat men zijn minstens 10 jaar oude diesel laat verschrotten... (verleden jaar was het nog een 15 jaar oude diesel)

http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2015/10/09/20002-20151009ARTFIG00089-abandonner-son-diesel-de-plus-de-10-ans-pourra-rapporter-10000-euros.php

voorwaarden-details : http://www.developpement-durable.gouv.fr/Voitures-electriques-et-hybrides
« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2016 - 15:43:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 22:26:12 »
Kijk eens op volgende fiche waarin een benzine, een diesel en een CNG versie worden vergeleken. Het gaat hier om een populaire leasewagen namelijk de audi A3.

https://customer.dats24.be/sites/default/files/cng_kostenprijsvgl_AUDI-A3.pdf

De CNG komt zo'n 3600 euro goedkoper uit dan de diesel en dat voor een typisch particulier voertuig dat 15 000 km en dat 8 jaar lang. Als er meer kilometers worden gereden wordt het verschil groter. Je ziet in de fiche dat benzine over die 8 jaar nauwelijks duurder is.

Voor leasewagens heeft het nu al zin om over te schakelen op CNG wagens. Het zal wel even duren voor de bedrijven dit voordeel ontdekken. Hun car-policy's moeten aangepast worden, meestal staat daar nu de verplichting voor diesel in. Zo'n aanpassing kost ook wel even. Gezien het grote aantal leasewagens in België kan een kleine verschuiving naar CNG hier een groot effect hebben.

Om het wagenpark in België snel schoner te krijgen lijkt het me dan ook niet opportuun om nog eens een jaloezie-taks in te voeren op de bedrijfswagens. Deze worden om de 4 à 5 jaar vervangen, tegenover zo'n 8 à 10 jaar voor een privéwagen. Bovendien gaan bedrijven (eventueel na een kleine aanpassingstijd) altijd voor de voordeligste wagens kiezen. Mits een juiste fiscale stimulans kan dit zelfs snel gaan. Kijk maar naar het invoeren van de eco-wagens enkele jaren geleden, o.a. door aanpassingen in de VAA berekening.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016 - 15:09:58 »
Kijk eens op volgende fiche waarin een benzine, een diesel en een CNG versie worden vergeleken. Het gaat hier om een populaire leasewagen namelijk de audi A3.

https://customer.dats24.be/sites/default/files/cng_kostenprijsvgl_AUDI-A3.pdf

De CNG komt zo'n 3600 euro goedkoper uit dan de diesel en dat voor een typisch particulier voertuig dat 15 000 km en dat 8 jaar lang. Als er meer kilometers worden gereden wordt het verschil groter. Je ziet in de fiche dat benzine over die 8 jaar nauwelijks duurder is.

Voor leasewagens heeft het nu al zin om over te schakelen op CNG wagens. Het zal wel even duren voor de bedrijven dit voordeel ontdekken. Hun car-policy's moeten aangepast worden, meestal staat daar nu de verplichting voor diesel in. Zo'n aanpassing kost ook wel even. Gezien het grote aantal leasewagens in België kan een kleine verschuiving naar CNG hier een groot effect hebben.

Om het wagenpark in België snel schoner te krijgen lijkt het me dan ook niet opportuun om nog eens een jaloezie-taks in te voeren op de bedrijfswagens. Deze worden om de 4 à 5 jaar vervangen, tegenover zo'n 8 à 10 jaar voor een privéwagen. Bovendien gaan bedrijven (eventueel na een kleine aanpassingstijd) altijd voor de voordeligste wagens kiezen. Mits een juiste fiscale stimulans kan dit zelfs snel gaan. Kijk maar naar het invoeren van de eco-wagens enkele jaren geleden, o.a. door aanpassingen in de VAA berekening.

Idd interessant, maar wat me verwondert is dat ze de iets zwaardere benzine 1,4 TFSI / 125 PK genomen hebben, want er was toen nog de 1,2 TFSI (110 PK) nu afgelost door de 1.0 TFSI (115 PK) die qua PK´s die CNG en diesel (beide 110 PK) veel beter benaderen, in aankoopprijs scheelt dat #vandaag 2450 € minder tov de 1.4 TFSI#. Maar ook dan zal de CNG nog iets goedkoper uitvallen dan de benzine 1.0 TFSI die quasi even zuinig is dan de diesel, heeft vanaf 103 g/km CO2 (1,4 TFSI=114 g/km) en verbruikt dus ook pakweg 1 l/100 km minder dan die 1,4 TFSI. (#1,4 TFSI heeft vandaag ook 150 PK ipv 125 PK)

# http://www.nl.audi.be/be/web/nl/modellen/a3/a3/packs.html#page=/be/web/nl/modellen/a3/a3/motoren.html

Alle motoren en specs Audi A3 (met productiejaren) vind je hier:
https://de.wikipedia.org/wiki/Audi_A3_8V#Ottomotoren
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 juli 2016 - 15:28:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I