Uit De Standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160703_02368349Tegen 2020 moeten er al 100 000 propere auto's rondrijden in Vlaanderen, proper wil dan zeggen CNG of elektrisch. Dit lijkt me zeker haalbaar. De cijfers van Vlaanderen vind ik niet zo direct, laat ons daarom eens naar de cijfers van België kijken. Dan zie je dat er einde 2015 al 3307 elektrische wagens rondrijden en zo'n 1860 op CNG. Beide categorieën voertuigen groeiden de voorbij jaren met 50% of meer! Ik zie trouwens niet in waarom men LPG hier niet bij neemt, daar rijden er ook nog zo'n 17 110 van rond!
Met de enorme uitbreiding van het CNG netwerk in België zal CNG alsmaar meer gebruikt gaan worden. Enkel DATS 24 plant tegen einde volgend jaar een netwerk van bijna 70 tankstation. Ondertussen zijn de andere ketens ook CNG stations aan het uitrollen (bv. Total).
Momenteel verkoopt Tesla zo'n 750 wagens/jaar in België, dat is dan zonder de verkoop van de Model 3. Ondertussen zijn er al andere bruikbare e-wagens op de markt. Tegen 2020 zou een Tesla met de grootste batterijen een range halen van 600 à 800 km, meer dan voldoende dus! De elektrische wagens worden volwassen. Ik verwacht trouwens dat de grotere luxe-wagens van de grotere merken tegen dan ook in elektrische uitvoering zullen verschijnen. Momenteel verkopen zij veel plugin-hybrids. Deze wagens rijden echter weinig elektrisch. In veel landen past men daarom de fiscaliteit van dit soort wagens aan. Om toch hun luxe-modellen te verkopen zullen ze dus wel moeten evolueren naar elektrisch.
Als we met de huidige groeipercentages de volgende jaren doorgaan halen we zo'n 40% van de doelstelling (en dit is zonder LPG). Wanneer de leasemarkt het potentieel van CNG ontdekt haal je zonder één probleem de doelstelling. Momenteel is het goedkoper om op CNG te rijden, iets wat bedrijven direct zal aanspreken. Waarschijnlijk zal daartegen de model 3 van Tesla ook wel een extra meerverkoop van elektrische wagens betekenen.