Deze vakantie ben ik door Zwitserland gereden, voor mij was dat al een tijdje geleden. Ik kwam er veel in de jaren '80 en '90. Voor mijn vertrek had ik al gelezen dat de Zwitsers snelheidsovertreders zeer streng straffen. (
https://www.ch.ch/en/driving-over-speed-limit/)
De snelheidslimieten zijn dikwijls absurd laag, nog lager dan in Belziek. Je merkt ook dat iedereen er zich strikt aan houdt. Meer nog, je ziet dikwijls mensen die een pak onder de - al zeer lage - snelheidslimiet rijden. Op de snelweg wisselt de maximum snelheid zeer dikwijls. Als je een snelheidsbeperking -20 km/u niet gezien hebt kost het je al een goede 160 euro!
Het voelde er echter niet veilig om te rijden. Iedereen rijdt wel (zeer) traag, maar tussenafstanden worden niet gerespecteerd. Nog meer dan in Belziek en Frankrijk rijdt iedereen in treintjes en men durft niet even enkele km/u sneller te rijden om voorbij te steken.
Blijkbaar hebben ze er ook een zwitserse 'schoolmeesterkes'. Ik weet ongeveer op hoeveel ik mijn cruise-control moet zetten om exact de snelheidslimiet te rijden. Bv. wanneer ik 103 km/u instel zal dat een echte 100 km/u zijn. Op de snelweg rijdt ik veel op cruisecontrol, zeker als er een lage snelheidslimiet geldt. In Zwitserland begin je dan ook echt in te halen. De meeste mensen rijden 100 km/u op de teller of zelfs iets trager. Een aantal keer is er een Zwitser in zo'n situatie vlak voor mij naar links uitgeweken, terwijl hier absoluut geen reden voor was. De weg voor hem was zo ver hij kon zien vrij (ik rijd meestal 's nachts).
Trouwens ook in Frankrijk houdt men zich aan de snelheidslimieten op de snelweg, maar ook daar is een veilige tussenafstand onbestaande.
Er zijn dus duidelijk twee scholen. De grote groep landen gaat voor absurd lage snelheden maar er wordt nauwelijks gecontroleerd op tussenafstand (is moeilijker automatisch te doen). Een ander voorbeeld is Duitsland waar men nog hogere snelheden toelaat maar waar men wel controleert op de tussenafstand. Ik voel me veel veiliger met die Duitse aanpak!