Auteur Topic: lange afstand met een Tesla Model S  (gelezen 12361 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #30 Gepost op: zondag 27 november 2016 - 18:14:13 »
@Michel: dit is een goed initiatief, maar er is 1 grote voorwaarde en dat is dat ze al die warmte aan die amperages kwijt geraken. Dat is ook een van de beperkende factoren bij Tesla momenteel. Vandaar dat ze met watergekoelde superchargers zijn begonnen...
Idd. En vloeistofgekoelde kabels.

Ze gaan de amperages binnen de grenzen houden door met veel hogere spanningen te werken, men spreekt van 1000 Volt. (Tesla en CCS en Chademo hebben -voorlopig- 400 volt of minder)
Citaat
http://insideevs.com/chademo-association-announced-150-kw-charging-in-2017-350-kw-study/  helemaal onderaan
The other important news is a 350 kW technical study announcement. Well, it would put CHAdeMO on par with CCS Combo alliance plans.
“In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018, should there be market demand.”
Porsche en Audi spreken van 800 Volt bij hun electrowagens vanaf 2018-2020.
Dus kunnen ze tot dubbel zoveel kW leveren bij dezelfde amperages.

Porsche meent met 220 kW-laders 400 km te kunnen bijladen in 19 minuten, uiteraard 800 V-techniek, zie figuur vergelijk met 150 kW/400 Volt*350A max stekker = 140 kW of max Suc-Tesla (tot 150 kW is de CCS-standaard 2017), en de hypothetische 220 kW-laadpaal zal daarbij minder amperages hebben, zowat 275 A, (275*800=220.000 W), gaat Porsche naar 350A, dan is 350A*800V=280 kW (Ziel)

Citaat
https://newsroom.porsche.com/de/technik/porsche-engineering-e-power-elektromobilitaet-laden-800-volt-technologie-12719.html
Technik 12.08.2016
Laden mit 800 Volt
Für den Durchbruch der Elektromobilität sind neben den Kosten die Reichweite sowie die Verfügbarkeit ausreichender Infrastruktur die kritischsten Faktoren. Großes Potenzial bietet die 800-Volt-Technologie, die von Porsche stark vorangetrieben wird.

« Laatst bewerkt op: zondag 27 november 2016 - 18:44:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #31 Gepost op: maandag 28 november 2016 - 11:27:02 »
Misschien het systeem van Volkswagen overwegen...


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #32 Gepost op: maandag 28 november 2016 - 14:14:53 »
Misschien het systeem van Volkswagen overwegen...

 ;D  ;D  ;D

Die stroomafnemer moet nogal wegen, dat die kever zo doorzakt...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #33 Gepost op: maandag 28 november 2016 - 14:51:33 »
Oostenrijkse broers tonen tenminste wat innovatie is :  ;D

http://www.kreiselelectric.com/

vb Kreisel Golf E met 55,7 kWh accupack en management, tot 430 km rijbereik en meer dan 400.000 km levensduur.
Door geoptimaliseerde koeling van het accupack snelladen in 20 minuten mogelijk van 20% naar 80% (aan nieuwe CCS-standaard 150 kW), enz...

En dat voor ~ hetzelfde gewicht/ruimte als het slappe origine VW-accupack met amper 24,2 kWh voor max 190 km NEFZ-rijbereik en relatief trage oplading...

Citaat
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-golf/
DER KREISEL E-GOLF
Bei identischem Bauraum und Gewicht im Vergleich zum Serienmodell des VW eGolf wird durch das Kreisel-Batteriepack eine Kapazitätssteigerung von 130% auf 55,7 Kilowattstunden erreicht.

55,7 kWh Kapazität
Immer optimale Arbeitstemperatur durch aktive Flüssigkühlung
330 kg Batteriegewicht (ident zur Originalbatterie)
Gleiche Abmessungen wie Originalbatterie
Vorbereitet für Schnellladung mit bis zu 150 kW

Het begon bij hun *vader die een slappe Renault Fluence ZE kocht met 22 kWh li-ions ergens 2013...
* http://www.n-tv.de/auto/Neue-Akkus-lassen-Tesla-alt-aussehen-article18225661.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Renault_Fluence#Renault_Fluence_Z.E_et_Samsung_SM3_Z.E_.

Al een tijdje weten alle constructeurs het stadje Freistadt liggen in Noord-Oostenrijk...
De bouw van hun eigen batterijfabriek op kleinere schaal is al gestart, zou in 2017 al accupacks kunnen leveren (800.000 kWh/jaar voorzien).

E-auto´s verkopen ze niet, wel powerwalls onder de naam Mavero (8 - 22 kWh): http://www.kreiselenergy.com/

Hopelijk heeft de Golf E versie 2017 wat knowhow meegekregen van Kreiselelectric.
Op het eerste zicht nog altijd niet, amper 35,8 kWh en beperkt snelladen tot max 40 kW: (ttz aan Chademo 50 kW)
Citaat
http://www.goingelectric.de/2016/11/20/news/volkswagen-e-golf-300-km-reichweite/

300 Kilometer weit soll der 2017er VW e-Golf laut NEFZ mit einer Batterieladung kommen. Als realistische Reichweite im Alltag gibt der Hersteller 200 Kilometer an. Grund für die extra Kilometer im neuen Modell ist die größere Batterie, die jetzt eine Kapazität von 35,8 kWh anstatt 24,2 kWh hat. Schnellgeladen werden kann mit bis zu 40 kW, [...]
Triestig.  :(  en dat voor 35.000 €.
Ze willen precies hun eigen dure sjoemeldiesel en hybride nog niet teveel concurrentie aandoen, bij onwetende mensen gaat dat nog lukken.
VW is gebonden aan hun "money-strategie", zolang mogelijk nog winst maken met verouderde technologie met hier en daar een nieuw laagje.

Of zoals ntv het uitdrukte, Kreisel is vrij en dus nergens gebonden aan traditie en tijdverslindende strukturen:
Citaat
Zwar gibt es in der Elektroszene viele Start-Up-Unternehmen, die den Stein der Weisen gefunden haben wollen. Und genauso viele sind schon auf Nimmerwiedersehen verschwunden. Doch die Kreisels haben sich in der Szene bereits einen guten Namen gemacht, sie arbeiten an zahlreichen Projekten mit und übernehmen viele Entwicklungsaufträge. Aber bei allem Respekt vor der Leistung der drei Laien: Warum sollen ausgerechnet drei Bauern-Burschen aus dem Mühlviertel ein Problem gelöst haben, an dem sich Heerscharen von Entwicklern bei Autoherstellern und Zulieferern die Zähne ausbeißen? Nicht, weil sie genial wären, sagt Markus Kreisel, obwohl er die Lösungen seines kleinen Bruders schon ziemlich genial und am Ende trotzdem so überraschend simpel findet. Sondern, weil sie frei sind. "Wir sind nicht gefangen in tradierten Strukturen, folgen keinen schematisierten Abläufen, müssen nicht jede Entscheidung hundertfach hinterfragen und trauen uns auch mal was völlig Neues", singt er ein Loblied auf die Start-Up-Kultur, die im Mühlviertel genauso ertragreich sein kann wie im Silicon Valley.

Wenn man Markus Kreisel glauben darf, geben sich deshalb in Freistadt mittlerweile die Forscher aus Stuttgart, Wolfsburg, Detroit oder Tokio die Klinke in die Hand. Alle drei Brüder treffen sie dabei allerdings nur selten an. Denn im Gegenzug tingeln die durch die Autowelt und gehen bei Mercedes, VW, General Motors oder Autobauern in Tokio ein und aus, sagt Kreisel und schaut bang in seinen Kalender.

Een electrische range extender dmv 8 kleine accupacks is ook een interessant idee van Kreisel:
Ook *thuis bruikbaar en oplaadbaar (PV). (in BMW 3-touring 45 kWh + 20 kWh RE 8x2,5 kWh in de koffer)

http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/



Der elektrische Range Extender bestehend aus acht wechselbaren Modulen mit einer Kapazität von insgesamt 20 kWh sorgt für zusätzliche 120 km Reichweite. Nominal Spannung: 172,8 V, Ladeleistung: 22 kW, Ladedauer: 2,5 Std

* PHOTOVOLTAIK SPEICHER
Die acht Module des elektrischen Range Extenders können *neben dem Einsatz im Fahrbetrieb zusätzlich als effizientes Speichermedium in stationären PV-Anlagen eingesetzt werden. Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg

« Laatst bewerkt op: maandag 28 november 2016 - 16:33:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 11:03:24 »
Ze willen precies hun eigen dure sjoemeldiesel en hybride nog niet teveel concurrentie aandoen, bij onwetende mensen gaat dat nog lukken.

Wat een geluk dat er zoveel onwetende mensen zijn!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 11:19:58 »
Citaat
* PHOTOVOLTAIK SPEICHER
Die acht Module des elektrischen Range Extenders können *neben dem Einsatz im Fahrbetrieb zusätzlich als effizientes Speichermedium in stationären PV-Anlagen eingesetzt werden. Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg

Dit is wel interessant. Zeker in de zomer wanneer je veel PV-stroom uit je installatie kan halen kunnen deze modules een oplossing bieden. Je stop er enkele in je auto waarop je kan rijden. Ondertussen laad je er enkele op met PV-stroom.
Het probleem van een elektrisch voertuig wanneer je thuis een overschot aan PV-stroom hebt is het feit dat het voertuig niet thuis is overdag. Het is net overdag dat je een overschot hebt. Nu wordt deze stroom aan het net teruggeleverd, maar ons net is nog niet helemaal aangepast aan die decentrale opwekking. Bovendien moet je om die stroom te kunnen terugleveren ook een vergoeding betalen.

Bij een eventuele verhuis overweeg ik zeker om volledig af te koppelen van het net. Indien er voldoende PV-panelen kunnen geplaatst worden kan dit via interessant zijn. Het is een hele oefening om PV vermogen, opslag en een generator te optimaliseren. Momenteel kost 1kWh die je via een dieselgenerator opwekt ongeveer evenveel als ééntje die je uit het net haalt. Je zou 's avonds even je diesel kunnen starten wanneer er onvoldoendes stroom in de opslag zit. Er bestaan echter interssanter opties. Er zijn gasketels beschikbaar die een stirling motor bevatten. Meestal zijn deze in staat van 1 kW te leveren. Een dergelijke ketel ga je meestal gebruiken wanneer je ook meer stroom nodig hebt, nl. wanneer je thuis bent en in koudere periodes.
Ik heb het al een aantal keer uitgerekend en je komt nu uit op een break-even. Bovendien heeft de overheid geen zicht op hoeveel energie je produceert en wat je met deze energie doet wat ik een grote bonus vind.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 11:26:51 »
@JC: het Tesla dak hé man :-)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 11:45:32 »
@JC: het Tesla dak hé man :-)
Ik ben benieuwd wat die nieuwe "geintegreerde solardakpannen" zouden kunnen kosten##.
(moest men eens het oud dak willen renoveren, desnoods voor de erfgenamen...)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/no-one-saw-tesla-s-solar-roof-coming

Ik zie hem al staan, M3 + laadpunt + powerwall + PV-dakpannen:   :D

The 2017 trifecta: Solar roof, Powerwall 2, Model 3        Photographer: Tom Randall/Bloomberg
##
Citaat
http://fortune.com/2016/11/18/elon-musk-tesla-solarcity-solar-roof/
Elon Musk Says Tesla's New Solar Shingles Will Cost Less Than a Regular Roof
NOVEMBER 18, 2016
[..]
Tesla CEO Elon Musk dropped one of his famous bombshells, this time about the company’s new solar roof product.

He told them that the company’s new roof would actually cost less than traditional rooftop shingles to make and install, according to Bloomberg.

“Electricity is just a bonus,” the billionaire told the crowd.

“So the basic proposition will be: Would you like a roof that looks better than a normal roof, lasts twice as long, costs less and—by the way—generates electricity?” Musk asked. “Why would you get anything else?”

While Tesla’s solar shingles are expected to still be considered a premium product at rollout, Bloomberg reports that the company expects they would incur lower production costs than traditional roof tiles. A large part of these savings stem from the carmaker’s anticipation that its roofing, manufactured by Tesla’s new automotive and solar glass division, would be lighter and easier to ship, thus reducing costs on breakage and transportation. (Read Fortune’s exclusive look at Tesla and SolarCity’s battery solar farm here.)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 november 2016 - 12:00:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 14:15:17 »
Ik ben alvast geïnteresseerd in de tripartite in dit geval: solar roof, Powerwall en elektrische auto. Met 5kW continue vermogen, ga je er wel een stuk of 3 moeten zetten om echt off-grid te kunnen gaan en je auto nog te kunnen opladen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 14:38:40 »
Laat ons weer eens uitgaan van de gemiddelde automobilist. Ik rond naar boven af, die rijdt zo'n 20 000 km/jaar. Voor een Model S komt dit op zo'n 4800 kWh per jaar voor de auto. Dan ga je er wel vanuit dat er nooit aan de supercharger of een paal buitenshuis wordt geladen. Dat is zo'n 13 kWh per dag. Een PV installatie van 1 kWp levert ongeveer 1000 kWh per jaar (in werkelijkheid zelfs iets meer). Je zal dus een installatie van een 13 kWp nodig hebben voor je auto!
Helaas staat de auto overdag niet voor de deur en zal je dus moeten opslagen in een batterij. Dat is een extra omzetting en dus minder efficiënt.

Het idee van de range extender batterijen is daarom zo slecht nog niet. Stel je even een auto voor met een gemiddelde batterij van pakweg 50 kWh. Daar kom je zo'n 200 à 250 km mee ver (Model S). Voor de meeste verplaatsingen is dit voldoende. Thuis heb je nog een 20-tal batterijpacks van elk 2,5 kWh. Op momenten met veel zonnestroom kan je deze opladen. Zijn ze bijna allemaal opgeladen zet je er enkele in je auto en rijdt je die leeg. Ben je overdag thuis dan laad je de batterij van 50 kWh. Bij lange afstand klik je alle batterijpaks in de auto en heb je 100 kWh voor 400 à 500 km.
In de praktijk gaat de auto voor de meeste verplaatsingen veel lichter zijn en minder verbruiken. Je hoeft die zware batterij niet altijd mee te slepen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 16:13:15 »
In de praktijk gaat de auto voor de meeste verplaatsingen veel lichter zijn en minder verbruiken. Je hoeft die zware batterij niet altijd mee te slepen.
Dat zal ook steeds minder worden, bvb Kreisel deed al 130 % beter dan Volkswagen qua ruimte én gewicht... en daarenboven waren die vloeistofgekoeld (wat range extender accupacks niet hoeven en daardoor veel minder wegen
Kapazität: je 2,5 kWh, nominale Spannung: je 21,6V, Gewicht: je 13 kg)


Citaat
Bei identischem Bauraum und Gewicht im Vergleich zum Serienmodell des VW eGolf wird durch das Kreisel-Batteriepack eine Kapazitätssteigerung von 130% auf 55,7 Kilowattstunden erreicht.

Samengevat:

accupack VW: 24,2 kWh, gewicht 330 kg (gekoeld) : 7,33 KWh per 100 kg
accupack Kreisel: 55,7 kWh, gewicht 330 kg (gekoeld): 16,9 Kwh per 100 kg
RE accupacks Kreisel: 8x 2,5 kWh = 20 KWh , gewicht 104 kg (ongekoeld), laadvermogen 22 KWh, of 21.15 kWh per 100 kg, inzetbaar naargelang behoefte.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 november 2016 - 16:26:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 16:15:41 »
Even praktisch bekeken: een kliksysteem dat je zelf kan hanteren gaat fameus in laadvolumes eten. Lijkt me om die reden niet echt haalbaar.

Ik laad persoonlijk ongeveer 3300kWh per jaar op thuis. Dat is omgerekend net iets meer dan 9kWh per dag. Daar moet je al een deftige installatie voor hebben qua zonnepanelen + residentieel mag je niet boven de 10kWp installatie gaan, dacht ik. Met zonnepanelen alleen ga je er nooit komen als je met een elektrische wagen rijdt en geen berdrijfshangar hebt om veel zonnepanelen op te leggen :-(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 16:33:51 »
Daar moet je al een deftige installatie voor hebben qua zonnepanelen + residentieel mag je niet boven de 10kWp installatie gaan, dacht ik.
Wat staat er juist in die wet? Telt die grens ook indien je de stroom volledig zelf opslaat?
(dus niet op het net zet)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 november 2016 - 16:36:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 16:36:29 »
Geen idee wat de wet exact zegt. Zou kunnen dat het puur gaat over op het net zetten, wat we in de huidige situatie wel theroetisch kunnen doen als de zonnepanelen op volle toeren draaien en er niemand thuis is.
Lokale opslag zou dit potentieel kunnen omzeilen, maar of de wetten daarop voorzien zijn, dat is dan weer een heel andere vraag waar ik geen geld wil op inzetten :-(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 16:46:59 »
Geen idee wat de wet exact zegt. Zou kunnen dat het puur gaat over op het net zetten, wat we in de huidige situatie wel theroetisch kunnen doen als de zonnepanelen op volle toeren draaien en er niemand thuis is.
Lokale opslag zou dit potentieel kunnen omzeilen, maar of de wetten daarop voorzien zijn, dat is dan weer een heel andere vraag waar ik geen geld wil op inzetten :-(

Hier spreken ze van installaties beneden en boven 10 kW (eerst melden aan netbeheerder), ik lees daar nergens iets van een grens:

Citaat
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/elektriciteit-aardgas-en-verwarming/groenestroomcertificaten-voor-zonnepanelen

Als eigenaar van zonnepanelen krijgt u een groenestroomcertificaat voor een bepaalde hoeveelheid opgewekte elektriciteit. Opgelet: zonnepanelen van maximaal 10 kW die sinds 14 juni 2015 gekeurd werden, krijgen geen groenestroomcertificaten meer! Op 4 juni 2015 werd het besluit hierover in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Installaties groter dan 10 kW komen nog wel in aanmerking voor certificaten. Indien u twijfelt om zonnepanelen te plaatsen, dan kunt u de terugverdientijd berekenen via de energiewinstcalculator

Na de AREI-keuring en de opstart van uw zonnepanelen meldt u uw installatie aan bij uw netbeheerder. Installaties groter dan 10 kW kunnen pas worden aangemeld nadat de productiemeter werd geplaatst door de netbeheerder. Voor een grote installatie moet u voor de opstart dus contact opnemen met uw netbeheerder (externe website).

Voor het omschakelen naar puur eigenverbruik (dus niet op het net en eventueel groter dan 10 kWpiek) gelden andere wetten, dit lijkt Europees geregeld te zijn (de netbeheerder zal dat wel weten) :
Citaat
http://www.sunenergy.eu/no_cache/das-unternehmen/news-und-presse/artikel/article/eeg-umlage-fuer-eigenverbrauch-ab-182014.html

EEG-Umlage für Eigenverbrauchs-Anlagen über 10 kWp ab 1.8.2014

Ab dem 1.8.2014 gilt das neue Erneuerbare Energien Gesetz (EEG), das die Betreiber von PV-Anlagen über 10 kWp mit der Option auf Eigenverbrauch dazu verpflichtet, die EEG-Umlage zu entrichten. Diese Regelung gilt auch für jene Anlagen über 10 kWp, die zwar vor dem 1.8.2014 ans öffentliche Stromnetz angeschlossen wurden, aber erst nach dem Stichtag den selbst erzeugten Strom nutzen wollen. Alle Anlagenbesitzer, die noch vor dem 1.8.2014 ihre PV-Anlage auf Eigenverbrauch umrüsten wollen damit die Regelung für die Zahlung der EEG-Umlage nicht greift, müssen die Umrüstung dem Netzbetreiber schriftlich und mit Datum versehen bestätigen.

PV-Anlagen, die zum Eigenverbrauch konzipiert sind, haben ein anderes Verschaltungskonzept als Anlagen, die den Solarstrom nur ins Netz einspeisen. Die Änderung der Verschaltung kann vom Netzbetreiber oder – bei Ablehnung der Umrüstung bspw. aus Zeitmangel - von einem konzessionierten Elektroinstallateur vorgenommen werden. Gegebenenfalls muss auch der Stromzähler ausgetauscht werden, sofern dieser keine Rücklaufsperre hat. In jedem Fall muss die Umrüstung protokolliert werden und der Nachweis über die fristgerechte Eigenverbrauchsverschaltung dem Netzbetreiber vorgelegt werden, damit keine EEG-Umlage anfällt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 november 2016 - 17:02:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I