Auteur Topic: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?  (gelezen 6269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016 - 17:13:24 »
De S-stand gebruik ik quasi nooit.

Dat is louter een persoonlijke kwestie.

De verkoper van onze BMW zegt dat voor hem de S-stand eigenlijk de normale stand is, en wat aangeduid is als normale stand eigenlijk bedoeld is voor al wat oudere dames. Zijn broer daarentegen rijdt altijd op de Eco-stand. Daar houd ik niet van; de brandstofbesparing is dan nog slechts miniem, maar de wagen heeft geen pit meer.

Dat het louter een persoonlijke kwestie is, merk ik ook aan de Nissan Juke van onze Adriana. Niettegenstaande die een handgeschakelde versnellingsbak heeft, verbruikt zij duidelijk minder met de S-stand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016 - 17:52:28 »
De S-stand gebruik ik quasi nooit.

Dat is louter een persoonlijke kwestie.
Of van de software-instelling.
De S stand draait bij de onze gewoon te hoog in de toeren (voelt zich onnatuurlijk aan), enkel te gebruiken als je extreem gehaast bent op bochtige wegen, of om de topsnelheid te testen op de vlakke Autobahn (de D gaat altijd in 7e).
Voor de veiligheid is de S-stand ook niet nodig want bij serieus (vol)gas (inhalen bvb) schakelt de D-stand ideaal zeer laag terug en gaat ook hoog genoeg in de toeren. Het is geen probleem in de D-stand de banden te laten doorslippen...

Natuurlijk zal de S-stand bij andere wagens/constructeurs anders geprogrammeerd staan als bij een 105 PK 4m-autootje.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 augustus 2016 - 17:54:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016 - 22:38:35 »
Citaat van: JC
- bij grote vermogens rijdt een automaat comfortabeler, koppeling en schakelen worden bij grote vermogens zwaar
- geen meerverbruik meer, in veel gevallen zelfs minder verbruik
en hoe zit het dan met (goedkopere) auto's met minder vermogen?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016 - 23:15:24 »
Citaat van: JC
- bij grote vermogens rijdt een automaat comfortabeler, koppeling en schakelen worden bij grote vermogens zwaar
- geen meerverbruik meer, in veel gevallen zelfs minder verbruik
en hoe zit het dan met (goedkopere) auto's met minder vermogen?
Idem, zie post 11 en 16.

En voor minder koppel is een droge dubbele koppeling al genoeg (in de regel tem 250 Nm), dit geeft nog extra relatieve voordelen in gewicht en onderhoud en efficientie en prijs... tov de zwaardere DSG´s in een oliebad, soit in deze link lees je de volledige uitleg van de DQ200:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/nieuwe-dsg-transmissie-zuiniger-dan-handbak-1016565

(naja benzineauto´s met 250 Nm kunnen ook 180 PK of meer hebben)

Vanaf 2003 werden alle DSG van de VW-merken in Kassel/Baunatal gemaakt:
http://regiowiki.hna.de/VOLKSWAGEN_-_Werk_Kassel_/_Baunatal_2010

Sinds oktober 2012 worden er ook in Tsjechie gebouwd:
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/news/2015/03/SKODA_expands_DQ_200_gearbox_production_at_Vrchlabi.html
De productie wordt elk jaar groter, ze moeten wel.

weetjes:
- de zwaarste DSG en sowieso de duurste (wslk duurder dan 120,000 € enkel de DSG...) ligt wslk in een Bugatti Chiron die moet 1600 Nm wegsteken...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Chiron
http://www.caranddriver.com/reviews/bugatti-veyron-164-road-test ... A new transmission costs $123,200 voor 1250 Nm...

- de DSG met de meeste versnellingen DSG-10 komt ook van de VW Groep (en ook het waarom):
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/zehngang-doppelkupplungsgetriebe-dsg-von-vw-a-1004314.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 augustus 2016 - 00:48:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016 - 22:18:41 »
Tja, misschien blijf ik wel met mijn huidige karretje rijden, of electrisch, wie zal het zeggen.    Maar ik ga geen extra geld neerleggen voor iets wat ik niet nodig heb, tenzij het niet anders kan omdat het verplicht is bvb.   Parkeersensoren heb ik bvb bewust NIET genomen, ik kan nog perfect zelf parkeren of achteruitrijden zonder die dingen, meer nog, als ik met een auto rij waar dat op zit, zet ik het steevast af omdat het me irriteert.
ABS en ESP zijn slechte imho voorbeelden, je moet al een héél onderlegd piloot zijn om die zaken succesvol te evenaren, nadoen kan je sowieso niet. 
Wat ik egl erg vind, is dat mensen steeds slechter en slechter gaan rijden, uiteindelijk zal de machine dan wel helemaal moeten overnemen, want slechts een handvol mensen zal nog deftig kunnen rijden.  Dat is evolutie, zoals je zegt, maar ik zit daar persoonlijk niet op te wachten.  Als het zover is, zal men zich idd niet meer kunnen voorstellen hoe het vroeger was, en zal de mensheid zich op andere zaken kunnen concentreren, maar dat is voor na mijn tijd denk ik

Vooraf: Ik ga geenszins je rijstijl, noch je vaardigheden bekritiseren.

Maar ik heb toch enigszins moeite met je redenering.  Ja, nu er rekentoestelletjes bestaan kunnen we véél minder goed hoofdrekenen en cijferen dan de generatie die nog op de schoolbanken zat toen die dingen nog niet bestonden.  Maar is een rekentoestellejte daarom per sé een slechte uitvinding ?

Ja,ik heb een grenzeloos respect voor de vrachtwagenchauffeurs die nog rondreden met vrachtwagens met een versnellingsbak die nog niet gesynchroniseerd was.  Een stevige voeling met de mechanica onder de motorkap was absoluut vereist, anders zou je niet ver rijden.  Het comfort van een servostuur of stuurbekrachtiging bestond nog niet.  Hulpsystemen zoals een retarder etc. bestond ook nog niet, en toch reden die mannen hellingen op (en weer naar beneden) waar nu al jarenlang een tonnagebeperking geldt.  Wie toen niet deftig kon rijden, zou gegarandeerd met z'n klikken en klakken van den berg gedonderd zijn.  Ja, chapeau voor die mannen.

Is daarom de intrede van remhulpsystemen slecht ?  Kan het daarom kwaad dat er nu automatische versnellingsbakken bestaan ? De huidige generatie Mercedes Actros bijvoorbeeld, gaat daarin al héél erg ver.  Met GPS weet die of op de autosnelwegen en belangrijkste hoofdwegen al of er een helling of daling zit aan te komen.  Mede op basis van je gewicht, zal de truck de juiste versnelling kiezen.  Is dat daarom een slechte technologie ?  Het is je volste recht om te blijven zweren bij een handgeschakelde vesie.  Maar bij vrachtwagens is het zelfs intussen al zo, dat je voor een manuele versnellingsbak een meerprijs betaalt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2016 - 00:09:52 »
Citaat van: KV
Maar ik ga geen extra geld neerleggen voor iets wat ik niet nodig heb
Dat volg ik ook, tenzij dat de voldoening de meerprijs ruimschoots rechtvaardigt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2016 - 09:59:04 »
Ook voor een moderne goede automaat geldt "onbekend maakt onbemind".

Door de slechte roeping -uit het verleden- van ´n automatique is het ook niet vreemd dat veel mensen het gewoon niet willen ervaren, ze zien ook enkel de prijs en maken zo keuzes bij bepaalde opties....

Op het internet vindt men zulke verhalen die het na eenmaal geprobeerd te hebben..., zelfs "jonge sportievelingen"...:
Citaat
http://www.derijdercentraal.nl/forum/index.php?topic=1531.0

Bij de aanschaf van mijn Scirocco 2.0 ben ik zker niet over een nacht ijs gegaan. Ik had een weloverwogen keuze gemaakt voor de handgeachakeld 6-bak. Ik was eenvoudigweg niet op de hoogte van de voordelen, had proefgereden met een Scirocco met een handbak en vond DSG aanvankelijk een dure en dus onnodige optie. Ik vond een leder interieur (Truffel) een betere optie.
2.0
Als part of the deal had ik voor een dag een witte Scirocco 2.0 geregeld voor mijn eigen trouwerij. Deze auto kwam met DSG, ik was helemaal verkocht ! Ik heb er twee nachten over geslapen en heb toen mijn opdracht aan laten passen. Leder eruit en DSG erin !

Ik heb uiteindelijk voor DSG gekozen omdat je er bijzonder comfortabel mee kan toeren (zijdezacht overschakelen), je altijd in de juiste versnelling rijdt, je niet fout kunt schakelen en een auto met DSG sneller op de 100 zit. Met de flippers aan het stuur en met de pook kun je de bak eventueel handmatig bedienen.

Nadeel van de DSG-bak ten opzichte van de handbak zijn de hogere kosten (aanschaf, onderhoud en reparatie). Elke 60.000km moet de DSG-olie worden ververst a € 250,-, gechipte motoren met hoog vermogen (300+ PK) elke 30.000km. Vervangen van de koppelingplaten kost +\- € 1100,-

Inmiddels heb ik meer dan 120.000km gereden met DSG en ben ik nog altijd zeer blij dat ik mijn opdracht tijdig heb aangepast. In de loop van de tijd heb ik flipper-extensions geinstalleerd waardoor je ook uit zeer korte bochten goed kan uit-accelereren bij het gebruik van de flippers  en ik heb de koppelbegrenzing laten verhogen ivm met de Stage 2. Zondermeer fijn dat je beide handen aan het stuur kunt houden bij het overschakelen, de DSG-plofjes zijn een leuke bijkomstigheid.

Een volgende auto krijgt zondermeer een DSG-bak, de hogere aanschafkosten en hogere onderhoud- en reparatiekosten neem ik daarbij voor lief.

Met de opmerking dat voor een droge DSG dat extra (olie)onderhoud niet bestaat:
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/nieuwe-dsg-transmissie-zuiniger-dan-handbak-1016565

« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 augustus 2016 - 10:19:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Waarom kiezen voor een automaat, of juist niet?
« Reactie #22 Gepost op: zondag 23 oktober 2016 - 14:05:30 »
Hub van Doorne had dit moment moeten mogen meemaken...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !