Tja, misschien blijf ik wel met mijn huidige karretje rijden, of electrisch, wie zal het zeggen. Maar ik ga geen extra geld neerleggen voor iets wat ik niet nodig heb, tenzij het niet anders kan omdat het verplicht is bvb. Parkeersensoren heb ik bvb bewust NIET genomen, ik kan nog perfect zelf parkeren of achteruitrijden zonder die dingen, meer nog, als ik met een auto rij waar dat op zit, zet ik het steevast af omdat het me irriteert.
ABS en ESP zijn slechte imho voorbeelden, je moet al een héél onderlegd piloot zijn om die zaken succesvol te evenaren, nadoen kan je sowieso niet.
Wat ik egl erg vind, is dat mensen steeds slechter en slechter gaan rijden, uiteindelijk zal de machine dan wel helemaal moeten overnemen, want slechts een handvol mensen zal nog deftig kunnen rijden. Dat is evolutie, zoals je zegt, maar ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Als het zover is, zal men zich idd niet meer kunnen voorstellen hoe het vroeger was, en zal de mensheid zich op andere zaken kunnen concentreren, maar dat is voor na mijn tijd denk ik
Vooraf: Ik ga geenszins je rijstijl, noch je vaardigheden bekritiseren.
Maar ik heb toch enigszins moeite met je redenering. Ja, nu er rekentoestelletjes bestaan kunnen we véél minder goed hoofdrekenen en cijferen dan de generatie die nog op de schoolbanken zat toen die dingen nog niet bestonden. Maar is een rekentoestellejte daarom per sé een slechte uitvinding ?
Ja,ik heb een grenzeloos respect voor de vrachtwagenchauffeurs die nog rondreden met vrachtwagens met een versnellingsbak die nog niet gesynchroniseerd was. Een stevige voeling met de mechanica onder de motorkap was absoluut vereist, anders zou je niet ver rijden. Het comfort van een servostuur of stuurbekrachtiging bestond nog niet. Hulpsystemen zoals een retarder etc. bestond ook nog niet, en toch reden die mannen hellingen op (en weer naar beneden) waar nu al jarenlang een tonnagebeperking geldt. Wie toen niet deftig kon rijden, zou gegarandeerd met z'n klikken en klakken van den berg gedonderd zijn. Ja, chapeau voor die mannen.
Is daarom de intrede van remhulpsystemen slecht ? Kan het daarom kwaad dat er nu automatische versnellingsbakken bestaan ? De huidige generatie Mercedes Actros bijvoorbeeld, gaat daarin al héél erg ver. Met GPS weet die of op de autosnelwegen en belangrijkste hoofdwegen al of er een helling of daling zit aan te komen. Mede op basis van je gewicht, zal de truck de juiste versnelling kiezen. Is dat daarom een slechte technologie ? Het is je volste recht om te blijven zweren bij een handgeschakelde vesie. Maar bij vrachtwagens is het zelfs intussen al zo, dat je voor een manuele versnellingsbak een meerprijs betaalt.