In de loop van de tijd werd er alsmaar meer geautomatiseerd op auto's, bij de ene al beter als bij de andere.
Er was een tijd toen je zelf, naargelang de omstandigheden, het voorontstekingstijdstip moest regelen. De al wat ouderen onder ons hebben zeker nog de handbediende choke voor koudstarten gekend, welke ook maar weinigen correct konden gebruiken.
Nu hebben we een regensensor, worden de lichten automatisch ontstoken, de klimatisatie volautomatisch geregeld, enz. Zo kunnen we onze aandacht beter bij het verkeer houden.
Vroegere automatische versnellingsbakken leidden tot een meerverbruik, maar dat was toen geen probleem. Het was de tijd toen iedereen het normaal vond dat een kleine wagen zoals een VW kever 10 à 12 liter op 100 km verbruikte. En neen, de benzine was toen niet goedkoper dan nu, integendeel. Ik weet nog dat 55 jaar geleden, toen ik kind was, de superbenzine 8,14 frank per liter kostte. Als je dat omrekent met de waardevermindering van het geld, zou een liter superbenzine nu minstens 1,50 Euro moeten kosten.
Die automatische versnellingsbakken waren ook niet zo aangenaam als nu, je voelde een schok telkens ze schakelden, en op een steile helling konden ze de wagen ook niet beletten om achteruit te bollen. Nu weet ik alleen wanneer mijn BMW schakelt als ik naar de toerenteller kijk.
Er waren toen ook heel wat wagens met "een gat" in de handgeschakelde versnellingsbak: ze hadden maar 3 versnellingen, en bij een bepaalde snelheid was het toerental te hoog in een lagere versnelling en te laag in een hogere versnelling. Omdat mijn BMW 8 automatische versnellingen heeft, is er uiteraard altijd een versnelling die optimaal is voor de omstandigheden. Maar ik zou het mezelf niet willen aandoen om van 1ste naar 8ste versnelling telkens weer handmatig te moeten schakelen.
Michel gaf de verschillende rijstanden aan, van uiterst economisch tot uiterst sportief (bij mijn BMW zijn er zo 4 standen). Bij die sportieve standen wordt ook het gedrag van de ophanging aangepast.
Nu bestaan al die automatismen in verschillende kwaliteiten waar mensen niet op letten. Mijn BMW heeft een regensensor. "Ja, dat heeft mijn Suzuki Jimny ook" zegt mijn vrouw. Ja, maar die van de Suzuki werkt lang niet zo nauwkeurig. Ja, haar Suzuki heeft ook een automatische versnellingsbak, maar ook die doet het lang niet altijd naar behoren. Er is hier een helling waar ik amper tegen 40 km/h opgeraak met die Suzuki, tot ik hem zelf een versnelling lager schakel, dan geraakt hij er tegen 60 km/h op.
Ik weet niet hoe KV goed leren schakelen heeft, maar ik vind het vreselijk dat de leerlingen nu moeten leren dat ze moeten opschakelen bij 2.000 toeren per minuut met een diesel en bij 2.500 toeren per minuut met een benzine. Mensen die dergelijke onzin verkondigen, hebben totaal geen begrip van de werking van een motor. Laat die mensen eens met een automaat rijden en kijken bij welk toerental hij in verschillende omstandigheden (bergop - vlakke weg - bergaf, belading, aanhanger, rustig of snel optrekken, enz.) hij opschakelt, en vertel hen er dan ook nog bij dat die toerentallen afhankelijk zijn van de karakteristieken van de motor.
Maar ook het rijden met een automaat dient aangeleerd te worden. En het gaat er dan niet alleen om dat de leerlingen moeten weten dat ze tegen 120 km/h best niet proberen om in achteruit te schakelen. Ik heb iemand Touring Wegenhulp weten roepen omdat hij zijn motor, die stilgevallen was, niet kon starten. De man wist namelijk niet dat je een automaat niet kunt starten als hij niet in P of N staat. Ik heb hier ook iemand moeten uitleggen dat, als hij een berg afrijdt in de D-stand, wel eens falende remmen zal hebben als hij beneden komt.
KV, je hebt geen geld over voor een automaat. Goed. Dan koop je de volgende keer best een oldtimer. Want als je een nieuwe wagen koopt, betaal je ook voor elektronisch motormanagement, ABS, ESP, enz. en dat is ook niet onmisbaar.