Auteur Topic: Onlangs een parkeerboete gekregen in Gent? Die was onwettig!  (gelezen 2185 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Onlangs een parkeerboete gekregen in Gent? Die was onwettig!
« Gepost op: woensdag 07 september 2016 - 18:11:11 »
Citaat van: GVA
Onlangs een parkeerboete gekregen in Gent? Die was onwettig!

De stad Gent heeft maandenlang parkeerboetes uitgeschreven die onwettig zijn. De administratie was immers een maand te laat om het contract met privébedrijf G4S te verlengen, schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.

Juridisch expert Michel Maus: "Wie het ervoor overheeft, kan G4S voor de rechter dagen om een schadevergoeding te eisen voor een inbreuk op de privacy. Het bedrijf was immers niet gemachtigd om nummerplaten op te vragen.”

http://www.gva.be/cnt/dmf20160907_02457242/onlangs-een-parkeerboete-gekregen-in-gent-die-was-onwettig

Dat een stad als Gent zich tot dergelijke wanpraktijken verlaagt...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Onlangs een parkeerboete gekregen in Gent? Die was onwettig!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 september 2016 - 18:25:35 »
Een reactie kon natuurlijk niet uitblijven:

Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.2760978

Het Mobiliteitsbedrijf benadrukt dat alles correct is verlopen en raadt af om naar de rechtbank te stappen, om extra kosten te vermijden.

In hun plaats, ik zou ook hopen dat er niet teveel naar de rechter trekken om die boete aan te vechten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 september 2016 - 10:18:10 »
De meeste parkeerbedrijven maken fouten in het afhandelen van de retributies. Zij bekomen de gegevens van de titularis van een nummerplaat alleen om de retributie af te handelen. Zij houden echter de hele historiek bij, wat niet is toegelaten. Zij gebruiken hiervoor het excuus dat ze daarmee in de toekomst betalingen kunnen linken aan retributies wanneeer de gestrutereerde mededeling niet is ingevuld. Dit is helaas niet zonder risico!

We hebben trouwens een tijdje geleden gezien hoe beveiligd de systemen van de parkeerbeheerders zijn. Een zekere P.R. zou bij Apcoa tienduizenden euro's gestolen hebben uit de parkeerautomaten. Om dat een aantal jaren vol te houden moet je de nodige wijzigingen kunnen uitvoeren in de back-end. Met een dergelijke toegang kan je ook de nummerplaat gegevens buit maken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 september 2016 - 10:48:34 »
Een (onterechte) parkeerboete aanvechten kost uiteindelijk meer dan ze gewoon te betalen (tijd, energie, ergernissen,...). Daarvan gaan ze uit.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 september 2016 - 16:42:31 »
Een (onterechte) parkeerboete aanvechten kost uiteindelijk meer dan ze gewoon te betalen (tijd, energie, ergernissen,...). Daarvan gaan ze uit.

Het komt er dan op aan om met meerderen samen te procederen met een gemeenschappelijke advocaat, dan vallen de kosten best mee.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 september 2016 - 21:06:14 »
Het komt er dan op aan om met meerderen samen te procederen met een gemeenschappelijke advocaat, dan vallen de kosten best mee.

Een probleem dat de overtreder dan ondervindt, is dat het mss niet altijd even eenvoudig is om anderen terug te vinden die dezelfde onterechte retributie gekregen hebben.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone