Auteur Topic: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan  (gelezen 2602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 05 oktober 2016 - 12:10:04 »
Fantastisch duidelijk!

Het ware nog overtuigender als het gespan, in plaats van door een vinger, opzijgeduwd werd met een toestel met regelbare kracht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 05 oktober 2016 - 18:14:15 »
Of plotse zijwind...

Overigens, mag men in BE nog altijd 120 kmh met sleep (tem 3,5 T)?
Citaat
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

En idem Vlaams Gewest vanaf 01.01.17, ook de 70 kmh-politiekers beseffen dat niet...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11
... ook bron tabel wikipedia, rechter kolom:
https://de.wikipedia.org/wiki/Zul%C3%A4ssige_H%C3%B6chstgeschwindigkeit#Situation_in_den_einzelnen_L.C3.A4ndern

Beschamend onwetend eigenlijk het land met een van de laagste snelheidsbeperkingen voor auto/moto´s heeft wslk de hoogste Vmax voor sleep wereldwijd.

Frankrijk en Luxemburg hadden in het verleden ook ooit zelfs tot 130 kmh voor sleep (vóór 1 jan 2007), dat hebben ze wel aangepast naar 100/90 kmh... Belziek slaapt nog...
« Laatst bewerkt op: woensdag 05 oktober 2016 - 18:43:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 05 oktober 2016 - 20:34:56 »
Beschamend onwetend eigenlijk het land met een van de laagste snelheidsbeperkingen voor auto/moto´s heeft wslk de hoogste Vmax voor sleep wereldwijd.

Eens temeer het bewijs dat het in België hoegenaamd niet om de veiligheid gaat. Want er zijn heel wat aanhangwagens die bij 120 km/h bepaald niet meer veilig zijn, zelfs als de lading correct verdeeld is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 05 oktober 2016 - 22:46:36 »
Beschamend onwetend eigenlijk het land met een van de laagste snelheidsbeperkingen voor auto/moto´s heeft wslk de hoogste Vmax voor sleep wereldwijd.

Eens temeer het bewijs dat het in België hoegenaamd niet om de veiligheid gaat. Want er zijn heel wat aanhangwagens die bij 120 km/h bepaald niet meer veilig zijn, zelfs als de lading correct verdeeld is.
Ze zouden eens meer aanhangers aan de kant moeten zetten waarvan iedereen direct ziet dat ze niet meer verkeersveilig zijn, behalve oom agent dan. Of waarvan de lading gewoon los ligt, of een klein koekedoos met een 2 ton aanhanger waar dan 2 kuub zand op ligt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 13:37:38 »
Ze zouden eens meer aanhangers aan de kant moeten zetten waarvan iedereen direct ziet dat ze niet meer verkeersveilig zijn, behalve oom agent dan.

Er rijden in België heel wat aanhangers met een MTM van max. 750 kg rond die alles behalve verkeersveilig zijn. Die dingen hebben er geen eigen inschrijving en hoeven nooit naar de technische keuring.

Hier in Duitsland heb ik een aanhanger met een MTM van max. 750 kg. Die heeft zijn eigen kentekenplaat en moet even vaak als een personenwagen naar de techische keuring (eerste keer na 3 jaar, dan om de 2 jaar). Als hij niet meer verzekerd zou zijn, komt de Polizei de kentekenplaat ontwaarden (zegels er af).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 15:51:27 »
Bij veel aanhangwagens zijn er bovendien problemen met de banden. Die dingen worden in de meeste gevallen weinig gebruikt waardoor de bandenspanning zelden wordt gecontroleerd. Als men er dan mee gaat rijden staan de banden veel te plat. Aanhangwagens rijden ook weinig km, de banden zullen dus niet verslijten, maar na een aantal jaren zijn de banden hard geworden en/of gebarsten. Bij zwaardere aanhangwagens kan men best ook aangepaste banden monteren. Al deze factoren samen maken een ideaal recept voor klapbanden!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 19:01:54 »
Dit jaar nog banden vervangen met 5mm profiel maar wel beginnend te verduren. ik goei daar toch geen dure banden op maar eens in de tig jaar moeten ze wel eens vervangen worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 20:57:53 »
ik goei daar toch geen dure banden op maar eens in de tig jaar moeten ze wel eens vervangen worden.

Na 4 à 6 jaar is het aangewezen om banden, ook als ze nog voldoende profiel en geen beschadigingen hebben, te vervangen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 21:15:38 »
Ten laatste na 8 jaren schrijft ADAC in het kort:
Citaat
https://www.adac.de/infotestrat/reifen/rund_um_den_reifen/Reifenalterung.aspx

Reifenalterung
Reifen altern, auch wenn sie nicht benutzt werden! Die Sicherheit von alten Reifen nimmt deutlich ab. Deshalb Reifen, die älter als 8 Jahre sind, nicht mehr verwenden.

Hier nog een uitgebreid nuancerend antwoord:
Citaat
http://www.bandenmax.com/nieuws.php?id=11

Wanneer is een band te oud?

Personenwagenbanden zijn samengesteld uit verschillende rubbercomponenten.

Ieder rubbercomponent is onderhevig aan een zekere mate van veroudering. In welke mate een band veroudert is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, de frequentie en duur van gebruik (dagelijks of een aantal keer per jaar), de snelheid waarmee gereden wordt en het regelmatig controleren van de juiste bandenspanning. Ook de weersomstandigheden, de belasting van de band (normale belasting of maximale belasting) en de opslag van de band wanneer deze niet gebruikt wordt, zijn factoren die deel uitmaken van dit verouderingsproces.

Door al deze verschillende elementen is het onmogelijk exact aan te geven hoeveel jaar of hoeveel kilometer een autoband gebruikt kan worden. Wel dient men er rekening mee te houden dat hoe ouder de band is hoe groter de kans is dat de band vervangen moet worden. Voor een zo lang mogelijke levensduur van de band wordt aanbevolen om deze, naast de maandelijkse bandenspanningcontrole, te laten controleren door een bandenspecialist. Als na 5 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist.

Banden die ouder zijn dan 10 jaar moeten sowieso vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien. Let op : extra aandacht verdienen banden die gemonteerd zijn op bijvoorbeeld aanhangers, caravans, campers, bootopleggers en paardentrailers. Door onregelmatig gebruik en continu maximale belasting tijdens gebruik kunnen deze banden sneller verouderen. Wij adviseren daarom deze banden na 8 jaar te vervangen.

En de uitleg van Michelin:
http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/koopgids/wanneer-moet-ik-mijn-banden-vervangen

Er zijn oldtimers die maar 1000-2000 km per jaar rijden en na elke rit hun auto en banden met veel zorg behandelen en beschutten tegen UV-licht, daar zijn ook speciale hoezen voor. Een stapelrek (velgenboom) wordt meestal met zo´n hoes geleverd (eigen ervaring).
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 oktober 2016 - 21:39:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 06 oktober 2016 - 21:25:22 »
Geen idee hoe oud ze waren maar zeker geen 8 jaar, waren banden van de Berlingo, die is nog maar 4-5 jaar weg en ik had speciaal die bijgehouden omdat die nog niet zolang nieuw waren.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 07 oktober 2016 - 01:41:25 »
Het hangt er gewoon van af welke veiligheidsnormen je hanteert.

Wettelijk volstaat een profieldiepte van 1,6 mm (toen ik jong was zelfs 1 mm), doch banden met een profieldiepte van 1,6 mm zijn volstrekt onveilig. Nu wordt een minimum van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden aangenomen.

Wat mij betreft, zijn er twee dingen waarop ik nooit bespaar: motorolie en banden. Motorolie is het lange leven van de motor. En banden zijn het enige contact met het wegdek, tenzij ze onvoldoende water kunnen wegwerken en bij aquaplaning over het water glijden, waarbij je de wagen niet meer kunt besturen en afremmen. Over het water glijden is dan ook meer iets voor snelle motorboten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: eenvoudig proefje toont belang van goede gewichtsverdeling duidelijk aan
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 07 oktober 2016 - 01:50:59 »
Dat het evenwel niet altijd om de banden en de verdeling van de lading gaat, heb ik 8 jaar geleden mogen ondervinden tijdens onze verhuizing naar hier, met als getuige bibi585, die achter mij reed.

Ik had een aanhangwagen geleend van de buurman van mijn schoonouders. Die man had zijn aanhangwagen altijd alleen maar gebruikt om ermee naar het containerpark te rijden. En wat ik niet wist, was dat hij hem daarbij niet zelden enorm overbelast had, zodat de wiellagers totaal versleten waren.

Ik had er van in België met onze VW Bora al meer dan 800 km tegen niet meer dan 80 km/h mee gereden. Toen kwam er een relatief steile bergaf op de autosnelweg, en ik liet het gespan gaan tot 90 km/h. De aanhangwagen begon dermate te slingeren, dat bibi585 ervan overtuigd was dat ik ermee in het decor ging belanden. Het heeft me water en bloed gekost om hem terug onder controle te krijgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."