Auteur Topic: Tesla X: stroomverbruik  (gelezen 3375 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Tesla X: stroomverbruik
« Gepost op: zaterdag 12 november 2016 - 16:15:18 »
Tesla X – so billig fährt der Stromer wirklich

Citaat
Im vorliegenden Kurztest, bei dem wir das Auto im vorwinterlichen Betrieb bei um die 3 bis 7 Grad von München nach Fürstenfeldbruck und zurück in die Stadt bewegten, das Ganze im aussagekräftigen Drittelmix (Stadt/Autobahn/Landstraße), lag der Verbrauch bei rund 400 Wattstunden auf einen Kilometer. In Zahlen ausgedrückt heißt das: Auf 100 Kilometer und bei einem Durchschnittspreis von 28,69 Cent (Schnitt im Jahr 2016) pro Kilowattstunde ergibt sich der Preis von 11,50 Euro auf 100 Kilometer. Das wiederum bedeutet einen vergleichbaren Dieselverbrauch von 10 Litern.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 november 2016 - 18:27:45 »
Tesla X – so billig fährt der Stromer wirklich

Citaat
Im vorliegenden Kurztest, bei dem wir das Auto im vorwinterlichen Betrieb bei um die 3 bis 7 Grad von München nach Fürstenfeldbruck und zurück in die Stadt bewegten, das Ganze im aussagekräftigen Drittelmix (Stadt/Autobahn/Landstraße), lag der Verbrauch bei rund 400 Wattstunden auf einen Kilometer. In Zahlen ausgedrückt heißt das: Auf 100 Kilometer und bei einem Durchschnittspreis von 28,69 Cent (Schnitt im Jahr 2016) pro Kilowattstunde ergibt sich der Preis von 11,50 Euro auf 100 Kilometer. Das wiederum bedeutet einen vergleichbaren Dieselverbrauch von 10 Litern.
En? Het verbruik van een auto die > 100.000 € kost? So billig? Serieus hé Jozef.  :D
Die gaan dat toch niet met een equivalent dieselverbruik vergelijken? Is dat een grap die so billig ?
Even kijken wat de taks is bij een grote SUV-diesel:  (relatief goedkoop in D maar toch)
Citaat
http://www.autokostencheck.de/Audi/Audi-Q7/Q7/q7-3-0-tdi-4l_6442/kfz-steuer/
Ein Audi Q7 3.0 TDI mit Emission 282g CO2/km kostet an Kfz-Steuer jährlich:
Erstzulassung ab dem 01.01.2014:  695€/Jahr

Tesla S/X/... enz alle E-wagens 0 € Kfz-steuer:
http://www.autokostencheck.de/Tesla/Tesla-Model-S/Model-S/model-s-p85d-allrad-002_39834.html  0 €

Hoever komt die Tesla X met 695 € in die niet-ideale omstandigheden? regel van drie... al 6043 km/jaar rijdt die Tesla al "met de taks van die Audi Q7".


Welke Tesla X versie testen ze daar eigenlijk? ik vind het niet in de link.
Hoe snel reden ze eigenlijk op dat stukje snelweg? Kan ik ook nergens vinden.
Want een grote SUV-diesel bvb Touareg V10 TDI (wel kleiner en zwakker dan de Tesla) verbruikt 31,2 liter diesel bij volgas, en bij 80 kmh al 9,1 liter (grafiek):
Citaat
http://www.autobild.de/bilder/was-kostet-vollgas--28601.html#bild6
... der baugleiche, aber "nur" 313 PS starke Bruder Touareg aus.
Der ist mit einem Diesel-Zehnzylinder ausgestattet und braucht maximal 31,2 Liter.


http://www.autobild.de/bilder/was-kostet-vollgas--28601.html#bild5

Dan is de Tesla X zuinig en goedkoop in die koude omstandigheden en ca. 35 % stadsverkeer (München-stad naar Fürstenfeldbruck is amper 33 km).

Een SUV-diesel van die tonnage (2,2- 2,4 T. + 5 meter lengte, en 6-7 plaatsen?) zal veel slechter zijn (en vooral véél vervuilender).

Een kleine/lichte Toyota Auris diesel (1,4 ton) verbruikte al bijna 9 liter diesel in koud stadsverkeer, of bijna dubbel zoveel als warm, zelfs bij ecodriving.
Citaat
https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking
2. De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen
Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:
De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
Testwagen Toyota Auris   
liter/100 km    Diesel
koude motor in druk stadsverkeer   8,74 l

Een vergelijkbare SUV-diesel versus Tesla X P100D (# 6-7 zitter. L: 5,04 meter, B: 2,07 m, koffer tot 2180 liter/6-zit) is zeer moeiijk, of wslk niet te vinden, ik schat dat die zowat 15 liter diesel zou kunnen verbruiken in die omstandigheden. Mss heb je een vergelijkende ##SUV-diesel (2,3 ton) en test in dezelfde omstandigheden, Jozef? (## zie onderaan)


# L x B x H: 5037 x 2070 x 1626 mm
Bis 7 Sitzer. Mit 6 Sitzer: 2180 dm3

http://de.automobiledimension.com/abmessungen-autos-tesla.html

De Tesla X P100D is de snelste SUV ter wereld (qua acceleratie, 3,1 sec van 0-100 kmh) en heeft geschatte + 700 PK (niemand weet eigenlijk hoeveel de 100 kWh batterij de 2 motoren aan max stroom kan voeden). Ik ga nog wat zoeken of ik die vind, hier staan ze niet in:
http://handi.tech/tesla-model-s-p100d-new-sedan-electric-baby/

aha, de enige die in buurt komt van een Tesla X is de Audi Q7 (ook 7-zitter mogelijk, wel "maar" 890 l koffer als 5 zitter)
Citaat

L x B x H: 5052 x 1968 x 1740 mm
Bis 7 Sitzer. Mit 5 Sitzer: 890 dm3

http://de.automobiledimension.com/abmessungen-autos-audi.html
Nu nog weten wat die in dezelfde koude omstandigheden verbruikt (best de krachtigste dieselversie nemen)

Een testverbruik van autozeitung.de van de SQ7 (320 kW) einde augustus (dus zomer) gaf al 10,9l/100 km:
Citaat
http://www.autozeitung.de/auto-einzeltest/audi-sq7
30.08.2016
Testverbrauch   10,9 l D/100 km
Dus als vervuilend equivalent naar goedkope diesel omgerekend al 9 % slechter in de zomer.
Een test uit Frankrijk in mei sprak van ca. 12 liter verbruik, het loopt al op, al 20 % slechter in mei.
Citaat
http://www.turbo.fr/audi/audi-q7-ii-2015/essai-auto/805570-essai-audi-q7-ii-2015/
Impressionnant pour une bête de 2.270 kg qui se montre forcément plus gourmande que les chiffres annoncés avec une consommation mixte d'environ 12 l aux 100 km (7,2 l annoncés) !
En dan zijn de meeste Q7 nog sjoemeldiesels:
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-diesel-abgasskandal-update-alle-news-und-hintergruende-10225988.html

21.10.2016 – Audi soll 25.000 Autos zurückkaufen
Die VW-Tochter muss in den USA voraussichtlich 25.000 Autos zurückkaufen. Insgesamt drohen nach Informationen des Spiegel Kosten von weit über einer Milliarde Euro. Nach den Vorgesprächen mit den US-Behörden zeichnet sich ab, dass die Modelle die mit einem Sechs-Zylinder-Motor der ersten Generation ausgestattet sind, auch mit einer Nachrüstung die Abgasgrenzwerte nicht einhalten könnte. Diese Fahrzeuge, Geländewagen vom Typ Q7, soll Audi deshalb zurückkaufen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 november 2016 - 23:19:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 november 2016 - 21:08:00 »
Een Audi Q7 mag dan misschien iets meer verbruikskosten opleveren dan een Tesla X.

Maar hier in Duitsland heb je al een Audi Q7 voor 58.800 €, terwijl je voor een Tesla X 75 D minstens 102.940 € moet neertellen. Dat verschil ga je niet goedmaken met de verbruikskosten. Bovendien heb je met de Audi Q7 dan nog een auto die tot het Premium segment behoort, waar Tesla nog vele jaren zal over doen, als Tesla er ooit al in geraakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 november 2016 - 21:11:52 »
Een Audi Q7 mag dan misschien iets meer verbruikskosten opleveren dan een Tesla X.

Maar hier in Duitsland heb je al een Audi Q7 voor 58.800 €, terwijl je voor een Tesla X 75 D minstens 102.940 € moet neertellen. Dat verschil ga je niet goedmaken met de verbruikskosten. Bovendien heb je met de Audi Q7 dan nog een auto die tot het Premium segment behoort, waar Tesla nog vele jaren zal over doen, als Tesla er ooit al in geraakt.

Wat kost een Audi SQ7 vergeleken met een Tesla X 75D ?
Citaat
AUDI SQ7 TDI AB 89.900 EURO

Tel daar nog de kfz-steuer bij per jaar (695 €/jaar voor de gewone Q7 bvb) , wslk duurdere onderhoudskost en wslk duurdere verbruikskost hoef je zelf niet te tellen.

De Tesla X heeft als 6-zit zelfs een 145 % grotere koffer dan een SQ7 als 5-zit.
Een SUV koopt men ook vooral voor de ruimte dacht ik.

Citaat
Bovendien heb je met de Audi Q7 dan nog een auto die tot het Premium segment behoort, waar Tesla nog vele jaren zal over doen, als Tesla er ooit al in geraakt.
Met die subjectieve bewering ben je vet mee, ik baseer me eerder op een internationale jury die wagens 3 dagen test...:

Citaat
https://www.welt.de/motor/article159356567/Die-besten-Autos-des-Jahres-2016.html

Die besten Autos des Jahres 2016

Stand: 09.11.2016

Der international begehrte Preis wurde 1976 von Verleger Axel Springer ins Leben gerufen und ist heute Europas wichtigste Auszeichnung der Automobilbranche.

Die Sieger im Überblick

Zur Wahl standen in diesem Jahr 24 Auto-Neuheiten in sieben Kategorien:

Klein- und Kompaktwagen: Renault Mégane
Kompakte SUV: Audi Q2
Große SUV: Tesla Model X
Mittel- und Oberklasse: Jaguar XF
Sportwagen: Audi A5 Coupé
Alternative Antriebe: BMW i3
Das schönste Auto: Alfa Romeo Giulia

Die Gewinner des Goldenes Lenkrads wurden von einer unabhängigen Jury gekürt – darunter Connectivity-Experten, Designer, Prominente, Techniker, Vielfahrer, Rennfahrer, sowie die Chefredaktionen von Bild am Sonntag und der europäischen Auto Bild-Gruppe.

Ook in Oostenrijk heeft de Tesla X in de premium klasse gewonnen...
Citaat
Nur wenige Tage zuvor hatte das Model X den Österreichischen Automobil-Preis in der Kategorie „Premium“ erhalten. Dabei verdrängte man den Porsche Panamera auf Platz zwei und den Porsche 718 auf den 3. Platz. Mitte Oktober wurde zudem das kommende Model 3 als „Klassiker der Zukunft“ von der Auto Bild Klassik ausgezeichnet.

De Tesla X heeft heel wat verbeteringen gekregen bvb:
Citaat
http://teslamag.de/news/das-goldene-lenkrad-tesla-model-10451

Gestern Abend wurden in Berlin die Sieger des Goldenen Lenkrads 2016 ausgezeichnet, darunter das Tesla Model X. In der Kategorie „Große SUVs“ konnte das Model X die 57 Juroren aus 21 Ländern von sich überzeugen. Die Jury soll drei Tage lang das Fahrzeug intensiv getestet haben und sei dabei vor allem vom Innenraum, dem Design und dem Antrieb überzeugt gewesen.

Tesla listet eine kleine Anzahl der Verbesserungen auf:

Falcon Wing Flügeltüren

200%-ige Verbesserung der Objekterkennung der Tür-Sensoren
25%-ige Optimierung der Öffnungs- und Schließgeschwindigkeit
Dynamische Profilanpassung des “Indoor Mode” sobald die Dach-Sensoren eine niedrige Deckenhöhe erkennen
83% weniger Vorfälle während Türöffnungs-/Türschließungsvorgängen
Automatische Vordertüren und schlüsselloser Einstieg

Verfeinerte Schlüssel-Erkennung und dadurch Versserungen beim automatischen Öffnen, Einstieg und Schließen der Vordertür.
8-fache Verbesserung der Batterielebensdauer im elektronischen Schlüssel, automatisierte Information zum rechtzeitigen Wechseln der Batterie
51%-ige Optimierung der Öffnungs- und Schließvorgänge, z.B durch Einführung einer Einrastfunktion
22%-ige Reduktion störender Windgeräusche aufgrund geringfügiger Modifikationen am Auto
Innenraum-Temperatur-Management

Schutz vor Überhitzung des Model X-Innenraums durch Software-gesteuerte Maximaltemperatur im Innenraum
Verbesserte Heizung und Klimatisierung durch Erhöhung der Lüftungsgeschwindigkeit via Software-Update
Sitze in der zweiten Reihe

Verbesserung der Bewegungsabläufe der Sitze und Widerstandserkennung und bessere Kalibrierung durch mehrere Software-Updates
Intelligentes Verhalten der einzelnen Sitze durch Software-Verfeinerungen, beispielsweise abhängig davon, welche Sitze im Auto tatsächlich besetzt sind
Infotainment-System

Verbesserungen von Touchscreen und Bluetooth-Verbindung durch Software-Updates
Größtes Update der Benutzeroberfläche seit der Markteinführung des Model S im Rahmen des Software 8.0 Rollout
Tesla is het enige merk dat zich met software updates (online) laat verbeteren, bijna alles wat enigzins kan is digitaal-electrisch gestuurd.
In de regel zijn al de updates in de aankoopsprijs inbegrepen. (men hoeft ermee niet naar de garage)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 november 2016 - 21:36:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 november 2016 - 04:24:11 »
Een SUV koopt men ook vooral voor de ruimte dacht ik.

 ::)

Hoe kom je daarbij?

Toen ik de aankoop van een BMW overwoog, dacht ik aanvankelijk aan een BMW 3 Touring. Geen ruimtewonder, wel een elegante break. Als je absoluut zoveel mogelijk van de Brico of Gamma wil naar huis sleuren, dan koop je beter een break van Volvo. Maar dan heb je wel een afschuwelijk lelijke en onveilige wagen die niet tot de klasse van een BMW behoort.

Een BMW 3 Touring bood vooraan plaats voor mijn vrouw en voor mij, achteraan voor de bagage en in de kofferruimte voor onze wat te lang geworden labrador. Meer had ik niet nodig.

Het is dus niet voor de ruimte dat ik uiteindelijk een BMW X3 gekocht heb. In een SUV is het in- en uitstappen veel gemakkelijker, heb je een beter overzicht omdat je hoger zit (ja, ik weet het, in een VW busje is dat nog beter), en sta je er heel wat beter voor bij een aanrijding met een gewone personenwagen. Bovendien is onze BMW X3, net als de Suzuki Jimny van mijn vrouw, een 4x4, wat hier in de Alpen gemiddeld 5 maanden per jaar geen luxe is.

De basisinstelling van die 4x4 van de BMW X3 is 40% trekkracht vooraan en 60% achteraan. Je kunt in een eerste fase de ESP uitschakelen, en daarna ook nog de traction control.

Bij de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC heb ik in Saalfelden onlangs ondervonden hoe hij reageert bij een te snel genomen bocht. Eerst breekt hij vooraan uit en probeert de ESP met zachte hand te corrigeren. Als dat niet lukt, gaat de ESP er met het breekijzer tegenaan en smijt de BMW zijn achtersteven naar opzij om opnieuw in de gewenste koers te geraken.

We waren slechts met 3 deelnemers: Rudolf met een spiksplinternieuw Alfa Romeo Giulia, mijn dochter Adriana met haar Nissan Juke, en ik met mijn BMW X3. Hoewel dat niet de bedoeling was en we het niet afgesproken hadden, reden Rudolf en ik uiteraard met dezelfde idee: hij wilde tonen dat zijn Alfa meer kon dan mijn BMW, en ik natuurlijk het omgekeerde. Rudolf was nog heel wat ouder dan ik, maar je kent dat: je voelt je desondanks nog jong en je wil wat. En daar is er zoveel plaats vrij dat er toch niets kan mislopen.

Voor de slalom reden we als volgt: op kop Rudolf met zijn Alfa, dan ik met mijn BMW, en tot slot Adriana met haar Juke. Dat was een verkeerde inschatting van de instructeur, want ik kon met de BMW de slalom veel sneller rijden dan Rudolf met zijn Alfa, ondanks dat mijn banden al veel minder profiel hadden. Telkens leek het erop dat ik de BMW niet voor het volgende kegeltje zou kunnen insturen, tot hij zijn achtersteven wegsmeet. Ik heb tijdens de talrijke oefeningen geen enkel kegeltje geraakt.

Alleen klonk door de mobiele radio-ontvangers telkens weer in elke auto de stem van de instructeur: "Jozef... verdammt noch mal... Abstand!!!". Mijn dochter Adriana heeft er zich in haar Nissan Juke een kriek mee gelachen en gedacht: "Das ist wohl mein Papi, so kenne ich ihn".  ;D  En ik vind het zo mooi als meerdere auto's kort na elkaar door een slalom rijden...  :D

Citaat
Citaat
Bovendien heb je met de Audi Q7 dan nog een auto die tot het Premium segment behoort, waar Tesla nog vele jaren zal over doen, als Tesla er ooit al in geraakt.
Met die subjectieve bewering ben je vet mee

Neen, dat is geen subjectieve bewering, maar een algemeen aanvaarde. Het hangt er alleen van af wat je onder het Premium segment verstaat.

Voor sommigen zijn dat alle auto's vanaf een zekere aankoopprijs, ongeacht of ze al dan niet deugen. Tot dat Premium segment hoort de Tesla ongetwijfeld.

Voor anderen gaat het om prestige en exclusiviteit, zoals een Rolls-Royce. Dergelijke lieden hebben geen respect voor een Maybach, niettegenstaande hun Rolls-Royce, tot voor de overname door BMW, nog van veel slechtere kwaliteit was dan zelfs een Jaguar. Alleen merkten ze er niets van, omdat Rolls-Royce preventief bij elke onderhoudsbeurt de onderdelen verving waarvan ze wisten dat ze het niet meer lang zouden uithouden.

Voor mij en vele anderen betekent de Premium klasse wagens die homogeen hoog scoren op alle criteria. Dat zijn momenteel Audi, BMW en Mercedes. Lexus bijvoorbeeld hoort daar niet bij, omdat de wagens, ondanks vele kwaliteiten, op bepaalde punten ondermaats scoren. In hetzelfde schuitje bevindt zich alvast momenteel nog Tesla.

Behalve door een minderheid van early adopters, zal Tesla nooit tot die Premium klasse behoren zolang ze zich inbeelden dat een koper van een wagen in die prijsklasse er genoegen mee zal nemen dat zijn auto al na een maand verouderd zal zijn wegens nieuwigheden van Tesla, die niet altijd door een software update kunnen toegepast worden op bestaande modellen. Kopers van die Premium klasse gaan ervan uit dat hun wagen het afgerond resultaat is van vele jaren ontwikkeling, en het weer heel wat jaren zal duren voor hij verbeterd kan worden. Ze zijn absoluut niet geneigd om zoveel geld uit te geven voor de tussentijdse resultaten van Tesla.

Overigens, Michel, vertel me eens waarom jij, als advocaat van zuiver elektrische wagens, je vrijwel uitsluitend toespitst op een zeer duur merk als Tesla, en bijvoorbeeld geen aandacht besteedt aan dergelijke wagens zoals bijvoorbeeld de VW up:

- vanaf 9.975 € met een verbrandingsmotor.
- vanaf 27.495 € voor een zuiver elektrische versie.

Hoe verklaar je bij een dergelijke wagen de financiële voordelen van een zuiver elektrische wagen?

Of geloof je dan echt dat ooit iedereen zo dwaas gaat zijn om met een Tesla te rijden?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #5 Gepost op: zondag 13 november 2016 - 12:02:25 »
Hoe kom je daarbij?
Omdat de definitie van een SUV dat uitlegt.
Citaat
Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een hoog laadvermogen en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).
Maar een Tesla S/X is natuurlijk te groot voor mijn bescheiden garage, die nochtans relatief groot is naar Europese normen.
Een Tesla 3 van 4,67 m past er nog in, ook qua breedte (1,88 m). Ik schat voor 45.000€, hopelijk zakt de dollar nog een beetje meer tegen 2018-2019.

Citaat
Neen, dat is geen subjectieve bewering, maar een algemeen aanvaarde. Het hangt er alleen van af wat je onder het Premium segment verstaat.
Zoals de algemeenheid dat aanvaard heeft of uit de deskundigheid van een internationale jury uit 21 landen, het model X is tenslotte de beste grote SUV van 2016 in de premium klasse. Ook in Oostenrijk.

Citaat
Voor sommigen zijn dat alle auto's vanaf een zekere aankoopprijs, ongeacht of ze al dan niet deugen. Tot dat Premium segment hoort de Tesla ongetwijfeld.
Voor sommigen? En toch haalt de Tesla X het Goldenes Lenkrad 2016 of de belangrijkste auto-prijs in Europa... verkozen door een zeer ruime internationale jury nadat al de kandidaten 3 dagen getest geweest zijn.
https://www.welt.de/motor/article159356567/Die-besten-Autos-des-Jahres-2016.html

Citaat
Behalve door een minderheid van early adopters, zal Tesla nooit tot die Premium klasse behoren zolang ze zich inbeelden dat een koper van een wagen in die prijsklasse er genoegen mee zal nemen dat zijn auto al na een maand verouderd zal zijn wegens nieuwigheden van Tesla, die niet altijd door een software update kunnen toegepast worden op bestaande modellen. Kopers van die Premium klasse gaan ervan uit dat hun wagen het afgerond resultaat is van vele jaren ontwikkeling, en het weer heel wat jaren zal duren voor hij verbeterd kan worden. Ze zijn absoluut niet geneigd om zoveel geld uit te geven voor de tussentijdse resultaten van Tesla.
Het succes van Tesla S, zelfs nu Tesla X spreekt dat volledig tegen, ze verkopen beter dan menige fossiele wagens uit de premium klasse, zelfs in Duitsland (waar Tesla S/X 0 € premie krijgt), of de allermoeilijkste markt.
Blijkbaar ken je de cijfers niet. Zelfs de vers op de markt gekomen Tesla X (in Europa) sluit al aan onderaan in de SUV klasse in D.
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Germany
The Model S is becoming a force to be reckoned with in Germany, arguably the hardest market to crack by the Californian Automaker.
Tesla Model S vs The Others
Pl Model Sep. 2016
1 Audi A7 268
2 Tesla Model S 200
3 BMW 6-Series 159
4 Jaguar XF 153
5 Mercedes CLS 132

Tesla Model X vs The Others
Pl Model Sep. 2016
1 Porsche Cayenne 582
2 Jaguar F-Pace 264
3 BMW X6 263
4 Tesla Model X 177
The Model X has a tougher job than the Model S, but with the production constraints now behind, in September Tesla's SUV finally had a decent delivery month, closing in on its most direct competitor (BMW X6), but still far from the Sports-SUV-Daddy, the Porsche Cayenne.

En de internationale prijs van Goldenes Lenkrad gaat daar nog een zetje aan geven (In Europa, want Tesla verkoopt veel beter in andere landen dan het fanatieke Duitsland).

Tesla S is sinds september de best verkochte E-model wereldwijd, ondanks prijs en premiumklasse. Recordmaand september 2016 had daar serieus aandeel aan. Tesla S/X kon immers zijn productie serieus opvoeren, en kan vlot meer dan 100.000 E-wagens per jaar verkopen (of quais een verdubbeling. De vraag naar Tesla´s blijft groter als de productie kan leveren, maar met Gigafactory I zal dat binnen 3-4 jaar hopelijk verleden tijd zijn, tenzij de vraag nog maar eens stijgt wanneer de definitieve prijzen en specificaties van de Tesla 3 en wie weet Tesla Y volgend jaar of nog dit jaar uitkomen.

Nu staat Tesla S zelfs vóór Chinese PHEV- en Japanse EV-modellen die 3-4 maal goedkoper zijn:
(weet je de wereldwijde algemeenheid in cijfers uitgedrukt, die liegen niet)
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World 
World Top 10 September 2016  (YTD is lopend jaartotaal sep 15-sep 16, Tesla S haalt 7 % aandeel wereldwijd plug-in voertuigen)
Pl   WORLD           Sept.    YTD      %   
1   Tesla Model S  7.910   38.282   7
2   Nissan Leaf    3.503    38.042   7
3   BYD Tang       2.120    26.788   5
Bij constructeurs alle PHEV- en BEV-modellen gaat enkel het Chines BYD Tesla nog voor, Tesla haalt met amper 2 BEV-modellen al 11 % van de wereldmarkt alle plug-in wagens tesamen, BYD zelfs 14 %, maar die verkopen ook veel plug-in-ybrides, en hebben meer modellen:
Citaat
Manufacturers -  Tesla & the Three B's

No, it's not a new R&B project, the title is the short story about what happened last month, with Tesla breaking records with a superlative 13.394 deliveries, followed by three brands that start with the letter "B": BYD, BAIC and BMW, their performances had different meanings for all three brands:

Pl   WORLD   Sept.   YTD   %   
1   BYD         10.261   74.039   14   
2   Tesla          13.394   54.033   11   
3   Nissan          3.828   41.139   8   
4   BMW           7.050   40.449   8
5    BAIC         7.062         29.644     6
6   Volkswagen 3.614        26.280      5
7   Mitsubishi   2.875        23.560   5
8   Chevrolet   2.816   21.719   4   
9   Renault   2.620   21.457   4   
10   Ford           2.477   18.084   4
Hopelijk gaat die volgorde eens ooit veranderen als de Europese constructeurs hun studiemodellen eens gaan bouwen, 2020 mss?

Citaat
Overigens, Michel, vertel me eens waarom jij, als advocaat van zuiver elektrische wagens, je vrijwel uitsluitend toespitst op een zeer duur merk als Tesla, en bijvoorbeeld geen aandacht besteedt aan dergelijke wagens zoals bijvoorbeeld de VW up:
Ik besteed aandacht aan elke electrische wagen, maar ik moet vaststellen of ik ben er nu al van overtuigd dat de Tesla 3 qua prijs/prestaties de andere E-wagens gaat overtreffen. Niettemin stel ik verheugd vast dat er langzaamaan ook concurrentie komt voor de kleinere Tesla 3.
De Tesla 3 is wel ruime middenklasse (4,67 m lengte) en de eerste concurrentie komt uit in de compacte middenklasse, bvb Opel Ampera E (60 kWh) met 4,17 m of een halve meter korter (juni 2017 in Europa). Die beiden zullen niet veel verschillen in prijs, de Tesla vermoedelijk nog 3000 € goedkoper zolang GM geen assemblagefabriek heeft in Europa.

Citaat
Hoe verklaar je bij een dergelijke wagen de financiële voordelen van een zuiver elektrische wagen?
Electrische wagens kunnen nu al voodeliger zijn dan een vergelijkbare fossiele wagen, wat ik al aangetoond heb met het Vlaams berekeningstool:
Zelfs een Tesla S is 200 €/maand goedkoper dan een BMW 640i.
Citaat
http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html
Bespaar €19.117 (of €199 per maand)
met een Tesla Model S 85D!
Ook met andre vbn heb ik dat berekend en dus quasi aangetoond.

Citaat
Of geloof je dan echt dat ooit iedereen zo dwaas gaat zijn om met een Tesla te rijden?
Ken jij een E-wagen of fossiele wagen die bijna 400.000 voorbestellingen haalt (voorschot 1000 €/$), en waar de helft mss nog 1,5-2 jaar lang voorvreugde zal hebben aan zijn nieuwe Tesla bouwjaar 2018 ?  :D

En moest je over rijbereik of snelladen of lange afstanden beginnen ik geef je alvast een link dat Chademo alvast 150 kW laadpalen in 2017 zal bouwen.
(naar CCS standaard). Waarmee bvb een Opel Ampera E op 20 minuten 300 km kan bijladen (vandaag 30 minuten aan nog zeldene 100 kW-Chademo).
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
- bis 50 kW - bis 500 V DC Ladespannung, bis 125 A Ladestrom (typische CHAdeMO-Ladesäule, größte Verbreitung)
- bis 100 kW - bis 500 V DC Ladespannung, bis 200 A oder 250 A Ladestrom (neue 100 kW-Ladesäulen, sehr geringe Verbreitung (August 2016), *Kia Soul EV kann zusätzliche Ladeleistung nutzen)
Die tatsächlich zum Einsatz kommende Ladeleistung bildet sich als Minimum der Vorgaben der Säule und des BMS im Auto. Die Ladeleistung variiert dabei über die Zeit der Ladung. Die CHAdeMO-Vereinigung wird ab 2017 Ladesäulen mit 150 kW Ladeleistung anbieten und falls es der Markt verlangt ab 2018 mit 350 kW.[2]
*Kia eerste 100 kW-laadmogelijkheid is 2 jaar geleden: http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

Desnoods leggen ze tot 350 kW-laadpalen aan voor de E-markt die dat verlangt, zodat -een daarvoor uitgeruste-  E-wagen op ca. 8 minuten 300 km kan bijladen.
Voorlopig heeft enkel Tesla een wereldwijd netwerk aan 120-145 kWh laders, maar ook Tesla is van plan zwaardere en vooral meer laadpalen te bouwen.
Want het laden zal niet meer gratis zijn voor S/X-kopers vanaf 1.1.2017 (krijgen gratis 400 kWh jaar, daarboven is het -wslk online- betalen).
« Laatst bewerkt op: zondag 13 november 2016 - 15:57:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #6 Gepost op: zondag 13 november 2016 - 15:22:34 »
Overigens, Michel, vertel me eens waarom jij, als advocaat van zuiver elektrische wagens, je vrijwel uitsluitend toespitst op een zeer duur merk als Tesla, en bijvoorbeeld geen aandacht besteedt aan dergelijke wagens zoals bijvoorbeeld de VW up:

- vanaf 9.975 € met een verbrandingsmotor.
- vanaf 27.495 € voor een zuiver elektrische versie.

Hoe verklaar je bij een dergelijke wagen de financiële voordelen van een zuiver elektrische wagen?
vervolg, toch eens uittesten voor Vlaanderen.
Stadswagens/korte afstanden, ook geen probleem.

Via dit berekeningstool, ik neem 20.000 km per jaar en 8 jaar, # brandstof-stroom-prijzen aangepast aan die van vandaag, xx % gratis stroom laden NIET meegerekend.
Selecteer: natuurlijk persoon, bewust rijden, stadswagens(A); de E-wagen VW e-Up versus vergelijkbare Up-benzineversie versie Move staat ertussen.
(verschuif de balken km/jaar en aantal jaren)
Opgelet: stroom/brandstofprijs kan men pas aanpassen na "Resultaten vergelijken", zie je tool aanpassen, en dan nog eens telkens toepassen aanklikken.

Citaat
Volkswagen e-Up! (5d) 82pk  Elektrisch  Prijs € 26.280,- incl. BTW
Motorvermogen 60 kW Acceleratie van 0-100 km/u 12,4 s
Berekend verbruik per 100 km  14,0 kWh
# Stroomprijs 0,24 €/kWh

tegen

Volkswagen Up! Benzine 1.0 MPi 55kW BMT ASG Move up! (5d) 75pk  Prijs € 13.651,- incl. BTW
Motorvermogen 55 kW  Acceleratie van 0-100 km/u 13,2 s
Berekend verbruik per 100 km 5,6 L
# Benzineprijs 1,33 €/liter

Het resultaat was heel nipt in het voordeel van de E-Up:
Citaat
Bespaar €55 (of €1 per maand)
met een Volkswagen e-Up!!

ECOSCORE  88
tov
Volkswagen Up! Benzine:
ECOSCORE 77

De berekening gaf volgende details:

Citaat
1. Aankoop en herverkoopwaarde: 11.063 € in het nadeel van de E-up!
E-up!: 23.022 €
Up! : 11.959 €
Toelichting aankoop en herverkoopwaarde
De volgende kostencomponenten worden berekend:
Aankoopprijs inclusief opties, korting en (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW.
De kosten voor batterijleasing.
De herverkoopwaarde van het voertuig op het einde van de gebruiksduur.


2. Premies en belastingen (op 8 jaar): 5.874 € in het voordeel van de E-up!
Volkswagen e-Up! -5.000 € |  Volkswagen Up! 874 €

3. Energie- en brandstofverbruik (op 8 jaar): 6.973 € in het voordeel van de E-up!
[...]

4. Verzekering en onderhoud (op 8 jaar): 1729 € in het nadeel van de E-up! (wegens hogere prijs en 5 kW meer vermogen)
[...]
Toelichting verzekering en onderhoud
De volgende kostencomponenten worden berekend:
Een BA- en omniumverzekering op de volledige looptijd
Reparatie, onderhoud en banden op de volledige looptijd, inclusief (in het geval van BTW-plichtige organisaties: niet-recupereerbare) BTW


Totale kosten (op 8 jaar/160.000 km)
E-up !  : 36.556 €  of bespaar 55 € of in het voordeel van de E-versie
Up! :   36.611 €

# Referte (groene) stroomprijs: (enkel dagstroomtarief bij Ecopower, naargelang netbeheerder tussen 0,22 - 0,27, gemiddeld 0.24 €/kWh)
https://www.ecopower.be/blog/1-januari-2017-elk-netgebied-een-eigen-prijs-per-kwh

# Referte brandstofprijzen: https://belgie.carbu.com/

Citaat
- vanaf 27.495 € voor een zuiver elektrische versie.
wslk nam je de duurdere versie de e-load up, of rechterkolom.
De e-up is te vinden in dezelfde linkerkolom als de goedkoopste fossiele up.
De goedkoopste load up kost namelijk: Der neue load up! Ab 11.050,00 €

De Duitse VW configurator gaf bruto vanaf:
Citaat
Wählen Sie eine Ausstattungsvariante.
Der neue e-up!
Ab 26.900,00 € *1
Voll elektrisch, voll alltagstauglich: Beim e-up! gehen Umweltbewusstsein und Sparsamkeit Hand in Hand mit hohem Komfort und zahlreichen Extras.
Ausstattungsvariante
Hochvolt-Lithium-Ionen-Batterie, Nennkapazität 18,7 kWh
Wechselstrom Ladedose
Klimaanlage Climatronic
radio "composition phone"

http://app.volkswagen.de/ihdcc/de/configurator.html#30125
Daarenboven krijgt men in D een 4000 € premie (aftrekken van prijs zonder MWSt ?), het model is ook lichtjes aangepast:
De prijs wordt dan vanaf 22.520 €
Citaat
http://ecomento.tv/2016/08/03/vw-e-up-2016-reichweite-und-preis-unveraendert/

Im Grundpreis inbegriffen sind beim e-up! wie bisher eine Climatronic, eine beheizbare Frontscheibe, ein Lederlenkrad und die City-Notbremsfunktion. Neu dazugekommen sind ein Regensensor, die Coming home/Leaving home-Funktion für das Licht, das Radio „composition phone“ mit Telefon-Freisprecheinrichtung und die Smartphone-Integration „maps + more dock“.

Auch optisch weist der kleinste Volkswagen mit Elektroantrieb zahlreiche Neuerungen auf: vom Stoßfänger, über den Heck-Diffusor, die Außenspiegel mit integrierten Blinkleuchten, die Scheinwerfer mit LED-Tagfahrlicht und neu gestaltete Rückleuchten.

Optional erhältlich sind eine Rückfahrkamera, ein Multifunktionslenkrad, eine CCS-Ladedose für schnelles Laden der Batterie sowie neue Außenfarben.

Der Einstiegspreis des e-up! liegt wie bisher bei 26.900 Euro. Da der Kauf von Elektrofahrzeugen seit Juli von Bund und Autoindustrie mit bis zu 4000 Euro gefördert wird, gibt es den neuen e-up! in Deutschland derzeit bereits für 22.520 Euro – Volkswagen gewährt seinen Anteil von 2000 Euro auf den Nettokaufpreis. Der „Umweltbonus“ kann über das Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle (BAFA) beantragt werden.
Je ziet dat de e-up standaard goed uitgerust is, neemt men dan een fossiele versie best ook die versie nemen met dezelfde standaards of evtl bepaalde optie extra nemen, en geen spaarmodel. Anders heeft direct vergelijken weinig zin. Niet voor niets neemt het Vlaamse berekeningstool een duurdere zoniet de duurste fossiele versie move, daar is het prijsverschil 12629 € ttz 7629 € (-5000 € premie).
Het prijsverschil is zelfs iets kleiner, 12590 € ttz 7590 € bijn de actuele prijzen:
Citaat
http://app.volkswagen.be/ihdcc/nl/configurator.html?_ga=1.82495766.1803787311.1479050054#30101
move  14.310,00 € 1
e-up!  26.899,99 € 1
« Laatst bewerkt op: zondag 13 november 2016 - 17:35:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 november 2016 - 21:51:47 »
http://www.autogids.be/autotests/gedetailleerde-test/volkswagen-e-up.html

Citaat
De Volkswagen e-Up kost 26.900 euro, wat niet bepaald goedkoop is. Vanuit zuiver economisch oogpunt en bij gebrek aan echte fiscale stimuli voor particulieren is hij trouwens verre van rendabel.
...
Dan is er enkel nog de cruciale budgettaire kwestie, want naast de fiscale aftrekbaarheid van 120 procent voor bedrijven helpt het gebrek aan reële stimuli voor particulieren absoluut niet om de basisprijs van 26.900 euro te slikken.
...
Een eenvoudige vergelijking tussen ons testverbruik (18 kWh/100 km, voor pakweg 0,25 €/kWh) en dat met een Up 1.0 75 (5,7 l/100 km, met op dit moment een benzineprijs van 1,60 €/liter) evenals tussen de catalogusprijzen van beide versies leert ons dat je al bijna 300.000 kilometer moet rijden met de e-Up vooraleer je winst maakt... Groen rijden is dus niet goedkoop.
Ik had het graag anders gezien  :(

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 november 2016 - 22:09:01 »
Korte afstanden bij relatief koud weer is zowat het slechtste scenario met een Tesla. Ik weet niet hoe het met de andere e-wagens zit, maar als de batterij koud is (bijvoorbeeld de wagen stond al even stil) dan wordt deze opgewarmd. Ook het interieur moet op temperatuur gebracht worden wat met een elektrische verwarming gebeurd (6 kW max). Op een langere afstand is dit niet meer zo belangrijk per km, maar op korte afstanden telt het aardig door. Geef daar nog eens bij dat op die korte rit een paar keer serieus op de staart werd getrapt en je kan een hoog verbruik krijgen. Als ik op de fora rondkijk vind ik eerder een verbruik van zo'n 275 à 350 Wh/km. Ik heb daarstraks nog eens gecontroleerd en blijkbaar kost mijn stroom mij thuis slechts 0,2 euro/kWh. Dat is het gemiddelde van dag en nachttarief. Als ik enkel aan nachttarief zou laden komt het nog iets goedkoper uit. Dan zit ik blijkbaar ook nog niet bij de goedkoopste leverancier, dat moet ik ook nog eens in detail bekijken.
In kostprijs komt het verbruik van een Model X dus eerder bij een diesel die zo'n 5 à 6 l/100 km verbruikt. Ik vrees dat je zo geen gaat vinden van die grootte, zelfs niet bij de minder krachtige versies.
Dit demonstreert trouwens heel aardig de efficiëntie van de e-wagens. Een liter diesel bevat 36 MJ aan energie, dat is 10 kWh. Voor een diesel die 6 l/100 km verbruikt zou dit neerkomen op een energieverbruik van 600 Wh/km, Tesla doet het met ongeveer de helft en dan vergelijk ik een weinig krachtige diesel in een kleinere SUV. Vergelijk het met een auto van dezelfde grootte en een groot vermogen en het is een factor 3 of meer.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 november 2016 - 22:54:51 »
Een Tesla S zou gemiddeld in Duitsland maar 206,2 Wh/km verbruiken, max gemiddelde 249,1 Wh/km:

Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/198-Tesla_Motors/1315-Model_S.html?powerunit=2
Anzahl   Kraftstoff   min   Ø   max   (kWh)
32   Elektrizität   14,42   20,62   24,91

volgens gegevens van 32 geregistreerden, afgelegde kms vanaf 1500 km.

Geef ik vanaf 50.000 km in krijg ik nog gegevens van 12 geregistreerden en het gemiddeld verbruik zakt lichtjes naar 204,5 Wh/km
Citaat
Anzahl   Kraftstoff   min   Ø   max  (kWh)
12   Elektrizität   16,09   20,45   24,17
50.000 km minimum zal dus zeker winter-zomer gemiddelde zijn, men ziet dat de gemiddelde Duitser met een Tesla eco kunnen rijden.

Een Tesla X (370 Wh/161 km) verbruikt volgens het Amerikaanse EPA-norm 12 % meer dan een S (330 Wh/161 km = 205 Wh/km).
Men ziet dat de EPA-normtesten bijna perfect overeenkomen met het gemiddeld verbruik van spritmonitor.de
De EPA-cyclus bestaat ook uit een deel snelwegcyclus waar men tot 130 kmh rijdt

Citaat
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=36979&id=37240

2016 Tesla Model X AWD - 90D   |  2016 Tesla Model S AWD - 90D   
    Electricity                          |             Electricity
Combined MPG: 92                  |      Combined MPG: 103   
City MPGe:90 Highway MPGe:94  |   City MPGe:101 Highway MPGe:107
 37 kWh/100 mi                      |           33 kWh/100 mi

In winterse koude omstandigheden en zeker bij een ijskoude accu (auto staat buiten) zal het verbruik wel eens kunnen verdubbelen op korte afstand (f) snelheid. In de garage aan de stekker zal dat quasi geen probleem zijn aangezien men de E-auto (binnenruimte en accu) al op comforttemperatuur kan brengen tijdens het laden.

Een fossiele wagen moet daarvoor al over een voorverwarming (standkachel) kunnen beschikken (ook electrisch mogelijk met stekker).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Standkachel


Maar dat is met een fossiele wagen ook niet anders, iedereen heeft tegenwoordig een boordcomputer waar hij zijn gemiddeld verbruik kan aflezen.
Men moet al 20 km in de winter afleggen vooraleer het gemiddeld verbruik in de buurt komt van het verbruik in warme omstandigheden (maar men zal altijd meer verbruiken want de opwarmfaze duurt navenant langer).
« Laatst bewerkt op: maandag 14 november 2016 - 23:17:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla X: stroomverbruik
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 november 2016 - 23:27:16 »
http://www.autogids.be/autotests/gedetailleerde-test/volkswagen-e-up.html

Citaat
De Volkswagen e-Up kost 26.900 euro, wat niet bepaald goedkoop is. Vanuit zuiver economisch oogpunt en bij gebrek aan echte fiscale stimuli voor particulieren is hij trouwens verre van rendabel.
...
Dan is er enkel nog de cruciale budgettaire kwestie, want naast de fiscale aftrekbaarheid van 120 procent voor bedrijven helpt het gebrek aan reële stimuli voor particulieren absoluut niet om de basisprijs van 26.900 euro te slikken.
...
Een eenvoudige vergelijking tussen ons testverbruik (18 kWh/100 km, voor pakweg 0,25 €/kWh) en dat met een Up 1.0 75 (5,7 l/100 km, met op dit moment een benzineprijs van 1,60 €/liter) evenals tussen de catalogusprijzen van beide versies leert ons dat je al bijna 300.000 kilometer moet rijden met de e-Up vooraleer je winst maakt... Groen rijden is dus niet goedkoop.
Ik had het graag anders gezien  :(
18 kWh Testverbruik ?  ???  dat lijkt wel een drukfout, ofwel putje winter, ik zie het al uitgave autogids 19.02.2014 je moet dus wat meer citeren, ik zag het al aan de brandstofprijs en het gebrek aan echte fiscale stimuli voor particulieren dat er al iets niet klopte. Zag je dat niet?
 
Citaat
Vanuit zuiver economisch oogpunt en bij gebrek aan echte fiscale stimuli voor particulieren...
Daarmee is de premie of toen belastingvermindering bedoelt die toen niet meer bestond. In 2014 bestond de 5000 € premie nog niet Rijprof, pas vanaf 1.1.2016
(de vorige ecopremie genoemd hadden ze namelijk afgeschaft in 2012 (Vlaanderen), ervoor kregen de electrowagens zelfs 30 % korting en/of max 9300 €)
Citaat
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=669
Einde van de incentives voor particulieren
In het kader van het vlinderakkoord van 11 oktober 2011 -dat de contouren schetst van de zesde staatshervorming- hebben de federale regeringspartijen het mes gezet in een hele reeks fiscale incentives die betrekking hebben op energiebesparende uitgaven voor de particulier. Daarbij ook de factuurkortingen en belastingverminderingen voor schone wagens. Deze materies, waarvan de bevoegdheid eigenlijk al langer in handen ligt van de Gewesten maar nog werd gefinancierd door de federale overheid (zgn. usurperende bevoegdheden), komen nu ten volle bij de Gewesten te liggen.
De factuurkorting werd afgeschaft per 1 januari 2012. Hetzelfde lot is de belastingverminderingen voor elektrische voertuigen toegedaan. Zij lopen af einde dit jaar en zullen niet worden verlengd.


Citaat
Gedetailleerde test / Volkswagen e-Up
Geschreven door Autogids op 19.02.2014
- See more at: http://www.autogids.be/autotests/gedetailleerde-test/volkswagen-e-up.html#sthash.1KxzEgwA.dpuf

Volgens normale cijfers verbruikt de VW E up rond de 13 kWh, bron:
Citaat
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/1234-Up%21.html?fueltype=5&minkm=1000&powerunit=2
Anzahl   Kraftstoff   min   Ø   max (kWh)
6   Elektrizität   11,34   12,65   13,47

Bijgevolg (door de 5000 € premie) is een VW E up vandaag al heel nipt goedkoper na 8 jaar en 160.000 km dan een best vergelijkbare Up Move benzineversie.
bron: al gegeven in post 6 ! (het berekend verbruik was daar overigens 14 kWh/100 km !)
En als je wilt geef ik nog een bron van het verbruik ADAC Oktober 2013:
Citaat
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5046_VW_e_up/VW_e_up.pdf laatste blz
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Strom (kWh)) 13,8 kWh
Stand: Oktober 2013
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 november 2016 - 00:04:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I