Auteur Topic: Falen van Tesla onvermijdbaar  (gelezen 8052 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:39:15 »
Citaat
Citaat
    Kan de E-wagen concurreren tegenover een trein?
Waarom zou dat moeten kunnen?
Indien zou blijken dat een E-wagen bijna even goedkoop is dan een trein, weet ik wat ik zou kiezen naargelang het comfort en de tijd dat je er mee wint.

Natuurlijk ook rekening houden met staatssteun en impact op milieu en hinder.
E-wagens zouden wel eens de (gewone) treinen volledig overbodig kunnen maken. (pakweg in 2025)

Stel eens voor zelfrijdende E-wagens en Uber-combinatie in overheidshand. Of quasi een zelfrijdende staatsbeltaxi.  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:48:17 »
Citaat
E-wagens zouden wel eens de (gewone) treinen volledig overbodig kunnen maken. (pakweg in 2025)
Dat is exact waar ik naartoe wou.  ;)
Maar dan zitten we waarschijnlijk met nog grotere fileproblemen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 17:57:15 »
Citaat
E-wagens zouden wel eens de (gewone) treinen volledig overbodig kunnen maken. (pakweg in 2025)
Dat is exact waar ik naartoe wou.  ;)
Maar dan zitten we waarschijnlijk met nog grotere fileproblemen.

Helemaal geen probleem indien de gemiddelde bezettingsgraad van een E-taxi(bus) het dubbele is van de auto vandaag.
Dan zullen er zelfs veel minder files zijn.

Trein: 10,6 miljard reizigerskilometers in 2010 (laatste statistisch jaar), 9,2 miljard reizigers-kilometer nationaal spoorverkeer
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/vervoer/spoor/
Openbaar vervoer via het spoor (1997-2010)
Reizigers-kilometer (mln km)
           2010
Totaal    10.609
Nationaal verkeer 9.231

Personenauto: afgerond 110 miljard reizigerskms (2010-2013)
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/
Afgelegde reizigers-km per type voertuig (in mrd reizigers-km) personenwagens
2010     2011    2012    2013
109,39 109,99 110,16 109,84

Of nationale trein is pakweg 10 % van verplaatsingskms.
Stijgt de bezettingsgraad van pakweg 1,3 naar 1,5 per personenauto kan dat beetje dat met de trein rijdt in de (E)-auto.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 18:16:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 18:14:02 »
Wacht e's even, Michel, ik volg even niet. Ineens spreek je over E-taxi's.
Ik dacht dat het over treinen en E-auto's ging...
Kostprijs taxi?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 18:21:37 »
Wacht e's even, Michel, ik volg even niet. Ineens spreek je over E-taxi's.
Ik dacht dat het over treinen en E-auto's ging...
Kostprijs taxi?
Tja openbaar vervoer is overheid, dus moet je dus die 9,2 miljard treinreizigerskms ergens in een staatstaxi of staatsbusje moeten plaatsen.
Een taxi = auto maar volgens bepaalde spelregels (licentie enz...)

Heb je geen rijbewijs of kun je niet/nergens meerijden moet je nu eenmaal een (bel)taxi nemen, ofwel openaar vervoer (maar die komt niet aan je deur)

Of je maakt Uber legaal dan is het probleempje snel opgelost, dan rijden ze mee als Uber-carpooler. In elke auto is er wel plaats.
Is Uber zelfrijdend nog meer plaats: https://fd.nl/economie-politiek/1146148/hoe-uber-het-openbaar-vervoer-gaat-vervangen

Kostprijs Uber-staatstaxi? Mmmh véééél minder als een trein+infra+personeel niet?

De Tijd vreest al in 2010:
Citaat
http://www.tijd.be/ondernemen/transport/De_NMBS_is_het_nieuwe_Sabena.8975079-3084.art?ckc=1

‘De NMBS is het nieuwe Sabena'

Onze nationale spoorgroep NMBS solliciteert opnieuw naar de titel van meest gehate onderneming van het jaar. Een algemene staking zal het spoorverkeer maandag zo goed als lamleggen en dinsdag fel storen. Bodemloze put, gepolitiseerde mogol, syndicaal pretpark, de NMBS lijkt nog volop in de vorige eeuw te vertoeven. Toch moet ze straks zien te overleven in een vrijgemaakte Europese markt. ‘Als de NMBS niet snel het roer omgooit, dreigt een scenario als dat van de gewezen nationale luchtvaartmaatschappij Sabena’, luidt het. Een drama in vijf bedrijven.

Een berekening aan personeel per miljard reizigerskms:  (tov veel betere landen)
Citaat
http://newsmonkey.be/article/67110

Onze spoorwegen functioneren zoals in een post communistische economie
[...]

De moderne spoorwegen zijn Italie, UK, Duitsland, Spanje, Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Portugal hebben 1000 personeelsleden per miljard personen kilometer. Aan een wedde van 50.000 euro per jaar, kost 1 miljard personenkilometer 50 miljoen euro wedde. 5 cent per kilometer. Sowieso komt daar nog een infrastructuurkost bij arato van 10-15 cent/kilometer.

De obese of nog niet gemoderniseerde spoorwegen hebben nog hun roots in de communistische landen, ttz Polen, Tsjechië, Roemenië, Bulgarije. Er zijn er die al gemoderniseerd zijn, zoals Hongarije en Servië... wonderbaarlijk maar waar. Die postcommunistische maatschappijen hebben 5000 personeelsleden nodig om 1 miljard personenkilometers te vervoeren. Waaruit je kunt besluiten dat in die landen met het spoor rijden tegen een kostprijs 25 cent per kilometer kost aan onze loonkost.

In feite is er een verband tussen het loon van een werknemer, en de efficiëntie waartegen hij werkt. Een werknemer die veel opbrengt voor de firma kan een firma goed betalen... In België wordt ook dit signaal weer totaal genegeerd. Wij betalen 3000 personen of 150 miljoen euro per miljard personenkilometer. Of 15 cent per kilometer. Ofwel geef je toe dat het spoor inefficient werkt, en betaal je het personeel navenant. Ofwel rationaliseer je het spoor en betaal je het personeel deftig. Maar niet op zijn Belgisch: veel betalen om inefficiënt te werken.

BE heeft zowat 3x meer personeel nodig per reizigerskm tov de betere spoorwegen in Europa.
Ofwel ofwel ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 november 2016 - 18:56:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 18 november 2016 - 19:28:55 »
Indrukwekkende cijfers  :o.
Ja, hier moet dringend iets gebeuren...
En calculeer het comfort (in de kou staan wachten, netheid, onthaal, vertragingen, aansluitingen en deur tot deur) in verhouding met de prijs.
Dit met 3x zoveel personeel dan ons omringende landen!!!
Mits een concurrentiële prijs wordt deur tot deur vervoer (privé, pooling en taxi's) de toekomst en de trein gedoemd om te verdwijnen.
De sporenlijnen kunnen misschien omgevormd worden voor zelfrijdende auto's op intercity-highways.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 16:10:25 »
Ik zal het maar hier zetten, in het falende topic van Tesla...  ::)

Tesla model 3 automatische serieproductie is sinds 7 juli langzaam opgestart.

Model met serienr.  007  (mijn naam is Bond..) liep gisteren van de band.

Met enkele fotos van het interieur:
https://forums.teslarati.com/threads/tesla-model-3-7th-production-car-spotted-rear-seat-photos.4126/#post-7870

Serienr. 001 was voor Musk, met video:
http://www.teslarati.com/video-tesla-model-3-production-fremont-factory/

De geleidelijke stijging van de gestreefde aantallen -per maand- vind men hier:
Citaat
https://www.teslarati.com/teslas-exponential-production-ramp-brings-musk-closer-to-500k-target/

Citaat
Elon Musk ✔ @elonmusk
Handover party for first 30 customer Model 3's on the 28th! Production grows exponentially, so Aug should be 100 cars and Sept above 1500.
8:04 AM - 3 Jul 2017

Musk gave initial projections of 100 vehicles by August, 1,500 in September and 20,000 in December.

Voor diegene die ongeveer willen weten wanneer, naargelang de besteldatum en land van bestelling - ook in de toekomst, hun Tesla m3 mogen verwachten, hier zelfs een online-rekenaar (enkel voor de ongeduldigen  :D):

https://teslanomics.co/when-will-i-get-my-tesla-model-3-find-out-exactly-when-now
(alle reclame negeren, datum gewoon xx-xx-xxxx intikken, enz...)
Maar het resultaat geloof ik niet, zelfs op 6 maand na...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 juli 2017 - 16:47:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Falen van Tesla onvermijdbaar
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 18:13:57 »
Als ik er vandaag eentje bestel, zou hij geleverd worden op:

- 13 februari 2018 als ik ingeef dat ik al Tesla-klant ben.
- 19 februari 2019 als ik ingeef dat ik nog geen Tesla-klant ben.

 ;D ;D ;D

Ik ga er een tiental bestellen. Begin februari 2019 kan ik ze dan met een ferme meerprijs verkopen omdat ze onmiddellijk leverbaar zijn.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."