Wacht e's even, Michel, ik volg even niet. Ineens spreek je over E-taxi's.
Ik dacht dat het over treinen en E-auto's ging...
Kostprijs taxi?
Tja openbaar vervoer is overheid, dus moet je dus die 9,2 miljard treinreizigerskms ergens in een staatstaxi of staatsbusje moeten plaatsen.
Een taxi = auto maar volgens bepaalde spelregels (licentie enz...)
Heb je geen rijbewijs of kun je niet/nergens meerijden moet je nu eenmaal een (bel)taxi nemen, ofwel openaar vervoer (maar die komt niet aan je deur)
Of je maakt Uber legaal dan is het probleempje snel opgelost, dan rijden ze mee als Uber-carpooler. In elke auto is er wel plaats.
Is Uber zelfrijdend nog meer plaats:
https://fd.nl/economie-politiek/1146148/hoe-uber-het-openbaar-vervoer-gaat-vervangenKostprijs Uber-staatstaxi? Mmmh véééél minder als een trein+infra+personeel niet?
De Tijd vreest al in 2010:
http://www.tijd.be/ondernemen/transport/De_NMBS_is_het_nieuwe_Sabena.8975079-3084.art?ckc=1
‘De NMBS is het nieuwe Sabena'
Onze nationale spoorgroep NMBS solliciteert opnieuw naar de titel van meest gehate onderneming van het jaar. Een algemene staking zal het spoorverkeer maandag zo goed als lamleggen en dinsdag fel storen. Bodemloze put, gepolitiseerde mogol, syndicaal pretpark, de NMBS lijkt nog volop in de vorige eeuw te vertoeven. Toch moet ze straks zien te overleven in een vrijgemaakte Europese markt. ‘Als de NMBS niet snel het roer omgooit, dreigt een scenario als dat van de gewezen nationale luchtvaartmaatschappij Sabena’, luidt het. Een drama in vijf bedrijven.
Een berekening aan personeel per miljard reizigerskms: (tov veel betere landen)
http://newsmonkey.be/article/67110
Onze spoorwegen functioneren zoals in een post communistische economie
[...]
De moderne spoorwegen zijn Italie, UK, Duitsland, Spanje, Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Portugal hebben 1000 personeelsleden per miljard personen kilometer. Aan een wedde van 50.000 euro per jaar, kost 1 miljard personenkilometer 50 miljoen euro wedde. 5 cent per kilometer. Sowieso komt daar nog een infrastructuurkost bij arato van 10-15 cent/kilometer.
De obese of nog niet gemoderniseerde spoorwegen hebben nog hun roots in de communistische landen, ttz Polen, Tsjechië, Roemenië, Bulgarije. Er zijn er die al gemoderniseerd zijn, zoals Hongarije en Servië... wonderbaarlijk maar waar. Die postcommunistische maatschappijen hebben 5000 personeelsleden nodig om 1 miljard personenkilometers te vervoeren. Waaruit je kunt besluiten dat in die landen met het spoor rijden tegen een kostprijs 25 cent per kilometer kost aan onze loonkost.
In feite is er een verband tussen het loon van een werknemer, en de efficiëntie waartegen hij werkt. Een werknemer die veel opbrengt voor de firma kan een firma goed betalen... In België wordt ook dit signaal weer totaal genegeerd. Wij betalen 3000 personen of 150 miljoen euro per miljard personenkilometer. Of 15 cent per kilometer. Ofwel geef je toe dat het spoor inefficient werkt, en betaal je het personeel navenant. Ofwel rationaliseer je het spoor en betaal je het personeel deftig. Maar niet op zijn Belgisch: veel betalen om inefficiënt te werken.
BE heeft zowat 3x meer personeel nodig per reizigerskm tov de betere spoorwegen in Europa.
Ofwel ofwel ...