Ten tweede: je hoeft niet akkoord te gaan met Bob Lutz, maar iemand met zo een professioneel verleden een oerbompa noemen is wel bijzonder arrogant.
Euh Jozef
Urgestein uit jouw link (oergesteente) - wat je wegliet - kan men vertalen naar oerbompa, wat scheelt er trouwens aan bompa? Ik ben zelf dubbele bompa, en mss overgrootvader in 5-10 jaren... .
En zoals Bob Lutz ook terecht aangeeft, heeft Tesla niet alleen op het gebied van batterijen, doch meer nog wat de rest van de wagen betreft geen voorsprong op andere fabrikanten.
Sinds wanneer heeft Bob Lutz verstand van batterijen? Lamenielachen. Zijn quasi flop Chevy Volt toont het alleszins niet echt aan.
(Tesla-)
Panasonic zal wat heel wat meer verstand hebben van batterijen niet? Wil je enkele linkjes over Panasonics know-how en realisaties over Li-ions?
...zo voorspelbaar Jozef. Kom toch eens met feiten en cijfers af (die aantoonbaar zijn).
De cijfers spreken wereldwijd voor zich, Tesla is momenteel de best verkochte electrische auto ter wereld incl alle oplaadbare (incl plug-in hybrides).
Ik kan daar ook niets aan doen, het is zo.
Zelfs de véél **goedkopere Nissan Leaf moest er aan geloven, die onlangs nog met 5000 € extra korting van Nissan op het autosalon van Brussel stond (die trouwens op dezelfde rolband gemaakt wordt als de benzineversies, vandaar die prijs en de **gulle kortingen op alle autosalons).
Dus even 10.000 € korting. En ja ik(we) was daar op dat salon en ik was ook bij Tesla.
http://www.autofans.be/nieuws/autosalons/34552-salonkoopje-nissan-leaf-verlaat-brussel-voor-17000-euro-autosalon-brussel
Nissan hoopt een resem Leafs te verschepen dit salon. Want de Vlaamse premie van 5.000 euro op de elektrische wagen, verdubbelt het merk gewoon. Waardoor je even 10.000 euro korting krijgt bij Nissan.
Daar kan ook de zoveelste bompapraat van een ongeloofwaardige, maar loyale Lutz, ook niets aan verhinderen.
Lutz zal wel loyaal zijn aan GM die nu net zijn Chevrolet Bolt EV/Opel Ampera E begint te produceren, en wat blijkt: ze kunnen zelfs niet zoveel produceren dan Tesla wegens flessehals
te weinig accupacacks (die ze van LG krijgen), hilarisch. Daarbij moeten ze nog een assemblagefabriek hebben in Europa om van gunstige invoertaksen te kunnen genieten. Gevolg: de Opel Ampera zal volgens insiders duurder zijn dan de Tesla 3 alhoewel de 3 in 1,5-klasse hoger speelt.
Daar is Tesla al veel beter uitgerust met Gigafactory I - langjarige Panasonic deal voldoende accupacks te kunnen bouwen voor de Tesla 3Van alles heb ik geloofwaardige bronnen en cijfers, schattingen spreken van 30.000 (LG zelf) tot hoogstens 80.000 Bolt EV per jaar of zelfs veel minder dan een Tesla S/X ( > 100.000 ) :
http://www.greencarreports.com/news/1103922_2017-chevy-bolt-ev-sales-could-go-as-high-as-80000-says-analyst en
https://electrek.co/2016/10/18/gm-will-produce-over-30000-chevy-bolt-evs-in-2017-says-battery-supplier-lg-chem/
GM will produce over 30,000 Chevy Bolt EVs in 2017, says battery supplier LG Chem
Moet ik echt Koreaan LG Chem (20.000 werknemers) vergelijken met Japanse reus Panasonic (250.000 werknemers)?
Tesla maakt meer dan 25.000 auto´s
per kwartaal!http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?releaseid=991720
Production rose to 25,185 vehicles in Q3. This was an increase of 37% from Q2 production of 18,345.
En vooral ze krijgen die allemaal verkocht/geleverd:
https://cleantechnica.com/2016/10/03/tesla-shatters-quarterly-sales-record-24500-model-s-model-x-evs-delivered-q3-70-increase-q2/
Tesla Shatters Its Quarterly Sales Record — 24,500 Model S & Model X EVs Delivered In Q3 (70% Increase From Q2) October 3rd
Maar dat dacht je al...
Audi Chef Stefan Niemand heeft het gewoon toegegeven:
" Tesla heeft de beste strategie, en heeft alles juist aangepakt, helaas" (voor de anderen).
Of top-down strategie, onmiddelijk voldoende rijbereik en laadpalennetwerk tegelijkertijd, dan het massaprodukt als er voldoende acupacks kunnen gemaakt worden. Nog eens herhalen?
Dat niveau gaat Tesla niet op enkele jaren inhalen met Amerikaanse ingenieurs, waarvan bekend staat dat de bekwaamheid ver beneden die van de Duitse Maschinenbau-Ingenieure ligt. Het enige waar ze goed in zijn, is alles groots zien.
Wat ben jij toch weinig op de hoogte, Jozef.
Tesla gaat vooral steunen op Duitse machinenbouw en hun know-how, ze gaan nog maar net een Duits bedrijf Grohmann overnemen/samenwerken gelegen in Prüm.
http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/elektroautos-tesla-kauft-deutschen-maschinenbauer-14518330.html
Tesla-Chef Elon Musk will in wenigen Jahren ein halbe Million Elektroautos herstellen mit seinem Unternehmen. Dafür kauft er sich nun Hilfe aus Rheinland-Pfalz ein.
08.11.2016
Elektroauto-Hersteller Tesla auf Technologie aus Deutschland: Der amerikanische Konzern kauft den deutschen Maschinenbauer Grohmann Engineering aus Prüm in Rheinland-Pfalz. Das Unternehmen ist auf Anlagen für automatisierte Produktion spezialisiert. Daraus entsteht die Tochtergesellschaft Tesla Grohmann Automation, wie die Firma aus Kalifornien an diesem Dienstag mitteilte.
Tesla-Chef Elon Musk kündigte zudem an, dass im kommenden Jahr ein Standort für die erste große Tesla-Fabrik in Europa ausgesucht werden soll. Sie solle Batterien und fertige Autos bauen. Auf lange Sicht könne Tesla auch zwei oder drei Produktions-Standorte in Europa haben. Aktuell werden Teslas für Europa in den Niederlanden montiert.
„Maschine, die Maschinen baut“
Schon jetzt hat Tesla große Wachstumspläne im Heimatland der Premium-Rivalen Mercedes, BMW und Audi. In den kommenden zwei Jahren sollen 1000 Arbeitsplätze für hochqualifizierte Techniker in Deutschland geschaffen werden, auch an weiteren Standorten. Teslas Technikchef Jeffrey Brian Straubel verwies auf das große Ingenieursangebot im Land.
Der Maschinenbauer Grohmann wiederum ist auch in den Vereinigten Staaten und China präsent. Die bisherigen Kunden von Grohmann - auch aus der Automobilbranche - sollen weiterhin beliefert werden.
(het staat ook vol van Duitse robotica in hun Tesla-fabrieken). Tesla heeft al de ex-productiemanager van Audi in dienst genomen enz...
Ik vraag me af wat het hier voor zin heeft te discuteren tegen iemand die helemaal niet op de hoogte blijft.
De designer van Tesla is ook van Duitse afstamming en heeft zijn stiel geleerd bij Volkswagen en nadien Mazda, moest het wat betekenen in jouw Duitsland-denken :
https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_von_HolzhausenOok interessant eens te lezen uit niet-bompa-hoek:
https://derletztefuehrerscheinneuling.com/2016/10/05/wir-haben-verstanden-warum-tesla-gewinnen-wird/
" Wir haben verstanden, warum Tesla gewinnen wird.“ Mario Herge
Eine Gruppe an Studenten zweier norddeutscher Universitäten hatte bereits drei Tage im Silicon Valley verbracht und fleißig Besuche bei Start-ups, Vordenkern und bekannten Internet-Unternehmen gemacht. Zu den Begegnungen zählten auch der Besuch bei deutschen Automobilherstellern, die im Silicon Valley sogenannte Innovation Outposts betreiben, und bei Tesla. Und dann ließen sie mir gegenüber diesen Satz fallen:
„Wir haben verstanden, warum Tesla gewinnen wird.“
[.....]
Und das kommt zusätzlich zum Zustand deutscher Hersteller, wo Investitionen in Innovation in den letzten Jahren vor allem Effizienz denn durch aufbauend wirkende getätigt wurden. Da hallt nur mehr schwach nach, dass Volkswagen einmal zum Unternehmen mit dem höchsten Forschungs- und Entwicklungsbudget gezählt hat, und dann für Schummelsoftware ausgab.
Für die Studenten war der Silicon-Valley-Besuch gleichzeitig inspirierend und ernüchternd. Was bedeutet das für sie selbst? Wohin geht es beruflich für sie? Und was bedeutet das für die Zukunft Deutschlands?
Eines schien klar: die deutsche Automobilindustrie hat eigentlich schon verloren. Und das wurde ihnen mit einer dramatischen Deutlichkeit vor Augen geführt. Der Goliath hatte eigentlich nie eine Chance gegen David. Und das trotz der besten Automobilingenieure der Welt.
Jozef, kun je eens antwoorden op volgende vragen:
1. Wie heeft er een langjarige samenwerking en mede-miljardeninversteerder, dus het vertrouwen met wslk de grootste Li-ion producent van de wereld?
(Panasonic investeerde 1,6 miljard $ in Gigafactory:
http://www.greencarreports.com/news/1101903_panasonic-commits-1-6-billion-for-tesla-battery-gigafactory )
2. Wie bouwt er momenteel aldus de grootste batterijfabriek in de wereld (die meer GWh gaat bouwen als de rest van de wereld), en heeft al enkele modules klaar die vandaag al produceren?
(in modules zodat onmiddellijk kan geproduceerd worden, en tegelijkertijd uitgebreid kan worden en productie opgevoerd kan worden)
3. Wie heeft er wereldwijd een eigen snellaadnetwerk opgebouwd voor lange afstanden, en gaat er binnenkort - vanaf 2017 - er nog profijt uit trekken?
4. Wie heeft de juiste strategie toegepast met E-wagens -zo snel als technisch gaat- aan de man-vrouw te verkopen?
5. Wie gaat zijn batterijfabriek volledig op groene stroom laten lopen? (zon - wind - geothermie)
6. Wie heeft al langjarige constracten afgesloten met Lithium mijnen? (zelfs in de buurt van hun fabriek liggen de grootste voorraden van Noord-Amerika)
7. Wie heeft 400.000 voorbestellingen op een E-model dat pas halfweg 2017 in productie kan starten (als Fremont-fabriek uitgebreid is).
8. Wie heeft assemblagefabrieken overzee zodat de prijs gedrukt kan worden?
9. Wie geeft al zijn patenten vrij? (behalve de patenten van Panasonics op de samenstelling van de nieuwe Li-ions voor het Model 3)
10. Wie gaat er een compleet groen pakket aanbieden aan hun klanten?
(zonnepanelen-PV-pannen van Solar City -Powerwall(Tesla Heimspeicher)- Tesla laadinfra thuis- E-auto- met AC-omvormer voor thuisgebruik - ook voor noodstroom)