Auteur Topic: Nieuwe wagen is besteld!  (gelezen 9252 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #15 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 13:42:00 »
Gelijk heb je dan ook dat je een 90D genomen hebt. Maar met deze laadtijden, zelfs voor een elektrische wagen in dat prijssegment, zal het nog vele jaren duren vooraleer hij mij kan bekoren, als het al niet afloopt zoals met de Wankelmotor.
Ter info, de Mazda RX-9 of ander model komt met een wankelmotor voor 2019-2020 (ook volgens Japanse media):
http://www.autozeitung.de/auto-neuheiten/mazda-rx-9-2020-technische-daten-preise

Citaat
http://www.mazda-motors.com/news/mazda-working-on-fundamental-and-structure-issues-of-rotary-engine-no-electrified-rx-model/

Mazda working on ‘fundamental and structure issues of rotary engine’, no electrified RX model
November 18, 2016
Het blijft een benzinemotor, daarbij kan men nog altijd de emissies extra zuiveren, ook een benzineroetfilter kan.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 november 2016 - 13:48:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #16 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 13:47:42 »
Ik heb het nog eens door de simulator gehaald met een Model X P90D. Het gaat hier over de P-versie die meer stroom verbruikt dan de 90D versie. Zie het een beetje als een worst case scenario.

Stopplaatsen zijn dan:

- Mogendorf 35 min. laden, minder dan de simulator aangeeft omwille van te hoge snelheden in België
- Geiselwind 37 min. laden
- Schweitenkirchen 21 min. laden
- Bernau am Chiemsee 25 min. laden (beetje langer om op de terugreis terug aan de SC te geraken

De eerste stop is wat langer. Ik ben echter onderweg met 3 kinderen en dan is dat zo voorbij. Inpluggen, plaspauze, koffietje in de McDonalds en de kinderen even in de speeltuin. In de praktijk weet ik dat dit zelfs te kort kan zijn.
De volgende pauze is dan in Geiselwind, het ideale moment om ook te eten. Het eten op een autohof is dan nog goedkoper dan in een tankstation langs de snelweg. Het laden duurt 37 min., zelfs in de Burger King gaat me dat niet lukken en sta ik hier waarschijnlijk toch wat langer stil.
De volgende twee stops zijn echte plas en 'strek je benen' stops. Bij een stop lukt het me zelden om met kinderen binnen de 20 min weg te geraken. Zeker als ze weer eens een ijsje of snoepje willen krijgen.
Voor mij is het dus een perfect aanvaardbaar traject.

Met de fuel-to-noise convertor heb ik de neiging om te lange trajecten te nemen. In plaats van 4 stops zou ik waarschijnlijk maar 2 of 3 stops genomen hebben. De stoptijden zouden echter niet veel verschillen. Je zou de extra stops die ik moet nemen zelfs als een verbetering kunnen zien.

Stilaan zal er wel een mentaliteitswijziging komen. De mensen zullen inzien dat het gigantische bereik van de diesel niet meer nodig is. Een bereik van 400 à 500 km is voldoende, zeker als er overal vlot kan geladen worden. Bij Tesla lost men dit op met het supercharger netwerk. Stilaan geraken er echter ook andere initiatieven van de grond en kan men ook op vele andere plaatsen laden. Dit kan dan wel niet zo snel als aan de supercharger, maar je kan wel een andere e-auto aankopen aan een fractie van de prijs van een Tesla. Trouwens die andere laders zullen ook sneller worden. ChaDeMo begint ook redelijk beschikbaar te worden en dat kan ook tegen tientallen kW (tot 50 kW?).


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #17 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 13:52:05 »
Ik heb het nog eens door de simulator gehaald met een Model X P90D. Het gaat hier over de P-versie die meer stroom verbruikt dan de 90D versie. Zie het een beetje als een worst case scenario. [...]

Voor lange afstanden is natuurlijk een 90D de beste keuze, men verwacht eigenlijk nog een 100D versie (* 2017?) voor de S en X (dus niet-P), die zou nog flexibeler zijn qua Sucs-keuze in functie van gereden gemiddelde snelheid (f) parameters.

Citaat
* https://electrek.co/2016/08/23/tesla-100-kwh-battery-pack-quickest-car-ever/

Elon Musk described the new P100D pack as “complex” and that Tesla will first focus on the performance P100D version and the 100D will follow “several months” later.

Citaat
ChaDeMo begint ook redelijk beschikbaar te worden en dat kan ook tegen tientallen kW (tot 50 kW?).
De huidige Chademo´s is idd 50 kW DC laden.

Chademo zou ondertussen ook 150 kW laadpalen laten bouwen in 2017 ( heel zeldene 100 kW bestaat al voor Kia Soul EV bvb).
De CCS-standaard wordt 150 kW tot geplande 350 kW-laadpalen moest de markt het verlangen. Ttz 300 km bijladen in minder dan 10 minuten.

bron:
Citaat
http://insideevs.com/chademo-association-announced-150-kw-charging-in-2017-350-kw-study/

CHAdeMO’s Secretary General Dave Yoshida said:

“One of the purposes of the Association is to evolve CHAdeMO protocol so that it can better respond to market needs. We see a movement towards mass market EVs with higher capacity batteries and we, as the Association of fast charging protocol, prepare for it by working on the high power protocol. This will enable faster deployment of the high power charging infrastructure, in preparation for EVs that can charge with higher power.”

“We are very pleased that, thanks to the hard work of our technical team, we will soon be able to release the new version of the protocol to our members. We expect first 150kW standardised chargers to be deployed in 2017.”

The other important news is a 350 kW technical study announcement. Well, it would put CHAdeMO on par with CCS Combo alliance plans.

“In terms of higher power, for example 350kW (1 000V x 350A), technical studies are ongoing and the Association will determine its further development around 2018, should there be market demand.”
« Laatst bewerkt op: maandag 21 november 2016 - 14:16:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #18 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 15:36:22 »
Ik ben echter onderweg met 3 kinderen en dan is dat zo voorbij. Inpluggen, plaspauze, koffietje in de McDonalds en de kinderen even in de speeltuin.

Dat is natuurlijk anders dan in mijn geval. Ik ben ofwel alleen op weg, ofwel met Leslie en de hond. Broodjes, koffie en frisdrank hebben we mee. Terwijl ik een sigaretje rook, laat Leslie de hond even zijn pootjes strekken; voor speeltuinen heeft hij geen interesse. De ergernis die langere gedwongen pauzes mij zouden bezorgen, zou beslist de veiligheid niet ten goede komen. Ik neem liever 2 pauzes van elk 15 minuten dan 1 pauze van 30 minuten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #19 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 15:52:01 »
Dan zul je nog enkele jaartjes moeten wachten. In de VS worden er superchargers aangepast aan 135 kW en in de toekomst 150 kW. Combineer dat met een 100 kWh batterij in een normale versie en de wachttijden worden weer wat korter, evenals het aantal laadbeurten.

Elon Musk stelt momenteel dat hij geen grotere batterijen dan 100 kWh voorziet. Steek een dergelijke batterij in een normale versie en je kan vlot 500 km ver geraken op een batterij. Wellicht zijn er nog andere (kleine) optimalisaties mogelijk die het energieverbruik verminderen. Je kan rustig de X3 tot het einde van zijn leven rijden en dan kan je daarna een Tesla kopen die voldoet aan jouw rijpatroon richting Belziek.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #20 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 16:14:06 »
Je kan rustig de X3 tot het einde van zijn leven rijden en dan kan je daarna een Tesla kopen die voldoet aan jouw rijpatroon richting Belziek.

Tegen dan heb ik genoeg oldtimers gerestaureerd om geen nieuwe wagen meer nodig te hebben. Er zal een Citroën DS bij zijn, best wel een comfortable reiswagen.  ;D

En die reizen naar België zijn gelukkig sterk aan het verminderen.

Sinds 2011 zijn mijn beide ouders en mijn schoonmoeder overleden, en met mijn schoonvader en mijn zoon hebben we geen contact meer.

Ik heb in België een gerechtelijke procedure lopen tegen 9 personen, die nog meerdere jaren zal duren, en welke ertoe strekt de schenkingen voor een totaal bedrag van ongeveer 700.000 Euro welke ze van mijn moeder aanvaard hebben toen ze al zwaar dement was, nietig te laten verklaren, doch daarvoor moet ik niet naar België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #21 Gepost op: maandag 21 november 2016 - 17:33:48 »
Die DS is inderdaad een fantastische wagen. Die kan nog makkelijk mee in het hedendaagse verkeer. Ik verwacht echter niet dat je daar in Duitsland snelheden van om en bij de 200 km/u zal moeten gaan rijden. Met de 2,3 l motor kom je nog aardig vooruit!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 11:42:38 »
Die DS is inderdaad een fantastische wagen. Die kan nog makkelijk mee in het hedendaagse verkeer. Ik verwacht echter niet dat je daar in Duitsland snelheden van om en bij de 200 km/u zal moeten gaan rijden.

Misschien is het omdat ik oud geworden ben1, maar ik heb hoe langer hoe minder zin in dergelijke hoge snelheden.

Je mag ze lang niet overal in Duitsland rijden, en waar het mag, gaat het dikwijls niet door de drukte van het verkeer. Het is dan niet aangenaam als je om de haverklap moet remmen en weer versnellen omdat er een oen die tegen 150 km/h rijdt denkt dat hij naar de linker rijstrook mag uitwijken zonder in zijn spiegel te kijken.

De remafstand en de kinetische energie bij een aanrijding nemen toe met het kwadraat van de snelheid, wat de risico's bij hoge snelheden toch wel aanzienlijk verhoogt. Ook kost het heel wat meer aan branstofverbruik (ook de luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid) en bandenslijtage.

Daar staat een relatief beperkte tijdwinst tegenover. Bovendien is nu juist het ontbreken van tijdsdruk één van de aspecten van gepensioneerd zijn die de levenskwaliteit aanzienlijk verhogen.

Met de stroom meerijden is nog zo slecht niet.

--------------
1 Als ik vroeger een dame liet voorgaan, deed ze dat zonder aarzelen. Nu zegt ze: "Neen, gaat U maar eerst". Dan besef ik dat ik oud geworden bent.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 12:51:25 »
1 Als ik vroeger een dame liet voorgaan, deed ze dat zonder aarzelen. Nu zegt ze: "Neen, gaat U maar eerst". Dan besef ik dat ik oud geworden bent.

Ik ben voor vrouwenemancipatie, dus ik zal het nooit weten... ;D ;D ;D ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 16:17:11 »
Ik ben voor vrouwenemancipatie, dus ik zal het nooit weten... ;D ;D ;D ;D

De emancipatie van de vrouw is intussen al zo ver gevorderd, dat ik opkom voor de evrouwcipatie van de man.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 16:19:40 »
Ik ben voor vrouwenemancipatie, dus ik zal het nooit weten... ;D ;D ;D ;D

De emancipatie van de vrouw is intussen al zo ver gevorderd, dat ik opkom voor de evrouwcipatie van de man.  :D

Da snap ik denk ik..., Mutti Merkel?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 16:48:54 »
Da snap ik denk ik..., Mutti Merkel?

Onze Angie? Psst... ze willen in Duitsland meer elektrische auto's, doch zelfs zij rijdt niet met een Tesla (kwestie van on topic te blijven).

Het ergste wat een man kan overkomen? Dromen dat hij met Claudia Schiffer in bed ligt, en wakker worden naast Angela Merkel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 17:52:53 »
Onze Angie? Psst... ze willen in Duitsland meer elektrische auto's, doch zelfs zij rijdt niet met een Tesla (kwestie van on topic te blijven).

Ze is misschien in het geheim bezig aan een elektrische auto in Zwickau. Een elektrotrabi.  :D :D :D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 22 november 2016 - 21:32:13 »
Voor een Citroën DS break heb ik nog een dak liggen.... Met klein beetje beginnen is me altijd aangeleerd...
Wou dat dak omhoog hangen in mijn bureautje maar dat is zo groot en zwaar dat ik het bovenaan de trap niet gedraaid krijg, zonde, kapot slijpen doe ik het ook niet, had anders wel mooi geweest, vind dat iets hebben....
Zelf zou ik graag een traction hebben, liefst de 6 cyl . Ooit.... Deze week wel een Bentley Turbo R bekeken, waren alleen wat veel kosten aan :-X ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe wagen is besteld!
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 23 november 2016 - 17:07:23 »
Zelf zou ik graag een traction hebben, liefst de 6 cyl . Ooit....

Ik lonk ook naar een Citroën Traction Avant. Maar de 6 cilinders zijn zeldzaam en zeer duur.

Citaat
Deze week wel een Bentley Turbo R bekeken, waren alleen wat veel kosten aan :-X ;D

Een oude Bentley of Rolls-Royce is, in vergelijking tot zijn oorspronkelijke nieuwprijs, vrij goedkoop aan te schaffen. Een op te knappen Rolls-Royce Silver Shadow van 1965  vind je voor 5.000 Euro, een exemplaar dat in orde is voor 25.000 Euro. Maar ook als hij in orde is, mag je achteraf bij dagelijks gebruik gemiddeld op 1.000 Euro werkplaatskosten per maand rekenen. Er gaat voortdurend wat kapot aan die auto's, het is nog erger dan een Jaguar. De eigenaars van een nieuw exemplaar wisten dat niet, want bij elke onderhoudsbeurt werden preventief onderdelen vervangen die het weldra gingen begeven. Er kruipen zeer veel werkuren in en de wisselstukken zijn enorm duur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."